پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید مدارس علمیه استان از شنبه بیست و سوم شهریورماه، افزود: امسال درمجموع دو هزار و ۵۰۰ طلبه برادر و خواهر در ۱۵ مدرسه علمیه استان در سطوح یک تا چهار تحصیل می‌کنند.

حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، از آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه استان از شنبه بیست و سوم شهریورماه خبر داد و اظهار کرد: کلاس‌های درسی طلاب سطوح یک تا سه حوزه علمیه خراسان شمالی از بیست و سوم شهریورماه و سطح چهار از ابتدای مهرماه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به تحصیل دو هزار و ۵۰۰ طلبه در حوزه علمیه استان در سال تحصیلی جدید، افزود: از این تعداد هزار و ۷۵۰ نفر طلبه برادر و مابقی طلاب خواهر هستند که در سطوح یک تا چهار تحصیل می‌کنند.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به پذیرش ۴۵۰ طلبه جدیدالورود در حوزه علمیه استان، اضافه کرد: از این تعداد ۳۵۰ نفر طلبه برادر و ۱۰۰ نفر طلبه خواهر هستند که پس از گذراندن مراحل مختلف آزمون کتبی، آزمون شفاهی، مصاحبه و گزینش انتخاب شده‌اند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با اشاره به فعال بودن ۱۵ مدرسه علمیه در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: از این تعداد در ۱۳ مدرسه علمیه سطح یک و در سه مدرسه سطوح دو و سه تدریس می‌شود.

وی در ادامه از تدریس ۲۰۰ استاد در مدارس علمیه استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۰ استاد اعزامی هستند که به‌صورت تمام‌وقت در مدارس علمیه حضور دارند و ۱۵۰ نفر هم استاد حق‌التدریسی بومی محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی همچنین با اشاره به تحصیل ۶۰ طلبه حوزه علمیه خراسان شمالی در سطح چهار، اظهار کرد: دروس خارج فقه، اصول و تفسیر در حوزه علمیه استان با تدریس حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و رئیس شورای استانی حوزه علمیه برای سومین سال متولی برقرار می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی در ادامه از برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه استان در روز شنبه بیست و سوم شهریورماه خبر داد و گفت: این آئین در حرم مطهر حضرت سید عباس بن موسی بن جعفر (ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا (ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی برگزار می‌شود.

به گفته وی افزون بر این مراسم محوری در مرکز استان، در هر مدرسه علمیه شهرستان‌های خراسان شمالی هم مراسم ویژه‌ای برای آغاز سال تحصیلی برگزار شده و پس از آن کلاس‌های درسی طلاب به‌صورت رسمی آغاز می‌شود.

گفتنی است، حوزه علمیه خراسان با هزار و ۲۰۰ سال قدمت و حدود ۳۰ هزار طلبه در حال آموزش در ۱۳۱ مدرسه علمیه تحت نظر دو هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مرکز حوزوی ایران است.

مدارس علمیه استان خراسان شمالی از سال ۱۳۸۸ تا سال ۹۵ به‌صورت نمایندگی مدیریت زیر نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ اداره می‌شدند اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه این سال به مدیریت استانی ارتقا یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha