جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امیرحسین شریفی
امیرحسین شریفی

حوزه / یک تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: سینمای عاشورایی باید کربلایی نیز باشد، برای همین از سینمای مافیایی نباید انتظار کار عاشورایی داشت.

امیرحسین شریفی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه سینمایی که رویکرد مافیایی دارد به عاشورا توجه نمی‌کند، اظهار کرد: برای اینکه سینما بتواند به عاشورا بپردازد باید پایه و اساسی درست داشته باشد، اما وقتی این سینما در چنگال مافیایی اسیر شده که تنها به آدم‌های خاص اجازه کار می‌دهد، چگونه انتظار دارید به موضوعات عاشورایی بپردازد. در همین راستا سینمای امروز ما در اختیار چند نفر است که با برنامه‌ریزی‌های خود تنها به فکر سودآوری هستند.

وی افزود: برای من بسیار عجیب است که چگونه یک تهیه‌کننده می‌تواند هم رئیس کانون پخش‌کنندگان سینما باشد و هم اینکه به عنوان تهیه‌کننده آثارش متقاضی نمایش باشد، زیرا در چنین وضعیتی مشخص است که شرایط اکران به بهترین نحو در اختیار این افراد قرار می‌گیرد. شاهد این مثال علی سرتیپی است که اکران فیلم‌های سینمایی را در دست خود گرفته است.

روابط حرف اصلی را در برنامه‌سازی تلویزیون می‌زند

شریفی گفت: انتقادم از وضعیت نامطلوب پیش آمده، تنها به سینما مختص نمی‌شود، بلکه چنین فضایی در تلویزیون نیز وجود دارد. در رسانه ملی تعدادی تهیه‌کننده هستند که به واسطه ارتباط با مدیران سیما همیشه مشغول کار هستند، اما عده دیگر محکوم به خانه‌نشینی شده‌اند. البته من برای کاری که انجام می‌دهم سال‌ها زحمت می‌کشم. این را بیان کردم تا این سوءتفاهم پیش نیاید که به دلیل کار نکردن این گلایه‌ها را مطرح می‌کنم.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «اشک و سرما» با بیان این‌که چند طرح عاشورایی در دست تولید دارد، گفت: هم در سینما و هم در تلویزیون طرح‌های بسیاری خوبی دارم که در آن‌ها عاشورا و فرهنگ محرم محور است، اما هرگاه این طرح‌ها را پیشنهاد داده‌ام به نتیجه‌ای دست نیافته‌ام. البته در ظاهر و پیش روی خود از طرح‌هایم تعریف می‌شود، اما وقتی پای عمل به میان می‌آید، هیچ اتفاقی را شاهد نیستم. این بدقولی‌ها در شرایطی است که عده‌ای دیگر در این حوزه (عاشورا) کار می‌کنند، چون تجربه و پشتوانه علمی لازم را ندارند در کارشان به موفقیتی دست نمی‌یابند.

ساخت فیلم عاشورایی بدون اعتقاد امکان ندارد

شریفی تأکید کرد: نمی‌توان درباره محرم فیلم ساخت، اما به این مهم اعتقاد نداشت. البته قبول دارم تخصص در برخی مواقع عدم اعتقاد را پوشش می‌دهد، اما درباره موضوعات بزرگی چون عاشورا انتظار نمی‌رود که تنها با تکیه بر داشته‌های تخصصی کار کرد. مطلب دیگری که در این بحث بیانش ضروری است، ظرفیت جذب تماشاگر فیلم‌های عاشورایی است. این قبیل تولیدات اگر به صورت خوبی پردازش شود، مطمئن باشید در جذب تماشاگر به موفقیت خوبی دست پیدا خواهند کرد.

این تهیه‌کننده اضافه کرد: بگذارید تعزیه را مثال بزنم. این هنر دینی سالهاست در این سرزمین طرفدار دارد و هیچ گاه از میزان مخاطبان آن هم کاسته نمی‌شود، چون عموم ما از کودکی با آن بزرگ شده‌ایم. حال تصور کنید فیلمی بتواند حسی را که تعزیه در مخاطب ایجاد می‌کند روی پرده خلق کند؛ اتفاقی که اگر رخ دهد تبعات خوشایندی به همراه خواهد داشت. در این میان فیلم «روز واقعه» پیشتر چنین کاری کرده است، اما آیا دو یا سه فیلم می‌تواند برای ۴۰ سال سینمای انقلاب کافی باشد.

تهیه‌کننده فیلم «ضیافت» در جواب به این سؤال که آیا تنها فضای مافیایی سینما باعث شده فیلم‌های عاشورایی در تولیدات سالیانه جایی نداشته باشد، چنین توضیح داد: برای کم‌کاری سینما در پرداختن به موضوعات عاشورایی تنها یک دلیل وجود ندارد، بلکه عوامل بسیاری باعث کم‌کاری شده است. برای مثال باید به حساسیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد اشاره کنم. کمتر سینماگری به خود جرئت می‌دهد که درباره عاشورا به صورت مستقیم فیلم بسازد، چون مطمئن نیست اثرش به اکران راه پیدا کند.

وزارت ارشاد باید مدافع جایگاهش باشد

شریفی گفت: برای رفع این معضل، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نقش اصلی را ایفا کند، چون اگر این مرکز به عنوان بانی سینما معرفی شده، باید تنها او به آثار اجازه نمایش بدهد. پس وقتی به فیلمی پروانه ساخت و نمایش داده شده دیگر فیلمسازش نباید از هیچ هجمه‌ای واهمه داشته باشد، اما در عمل چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و می‌بینیم برخی آثار با در اختیار داشتن هر دو محور ساخت و نمایش باز هم راهی به اکران پیدا نمی‌کنند!

این تهیه‌کننده متذکر شد: به طور حتم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هیئت‌هایی که دارد از وجود کارشاسان مذهبی بهره می‌برد تا مجوزهایش به لحاظ دینی و فقهی، کارایی لازم را داشته باشد، اما اگر آن‌ها می‌بینند که این شرایط برای اجازه نمایش به برخی فیلم‌ها کافی نیست، باید قبل از ساخت فیلمنامه‌هایی را که در آن موضوعات عاشورایی مد نظر قرار گرفته به حوزه‌های علمیه ارجاع دهند تا آن‌ها نظرات کارشناسانه خود را بدهند تا زمانی که فیلم ساخته شد، دیگر فرد یا گروهی اعتراضی نداشته باشد.

وی در انتهای این گفت‌وگو تأکید کرد: امروز بدخواهان انقلاب به ویژه کسانی که سعی دارند چهره‌ای خشن از اسلام در دنیا به تصویر بکشند از سینما به عنوان ابزاری برای رسیدن به خواسته‌شان بهره می‌برند. برای همین اگر بتوان پیام عاشورا را با زبانی جذاب و فاخر به دنیا بیان کرد همه مردم به رأفت و مهربانی اهل بیت و دین مبین اسلام پی خواهند برد. خلاصه اینکه، اسلام واقعی آن مکتبی است که امام حسین(ع) آن را در عاشورا فریاد زد. پس بیاییم سینما را مثال جمله «کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا»، عاشورایی کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha