پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام رستم نژاد
حجت الاسلام رستم نژاد

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد بر لزوم پیگیری طرح و اجرای نظام جدید آموزش حوزه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه که در نمازخانه مدرسه فیضیه برگزار شد، با اشاره به نوآوری های آموزشی در دوره مدیریت آیت الله حسینی بوشهری گفت: این برنامه، شامل برنامه جدید آموزشی سطح یک حوزه های علمیه است که دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

وی افزود: این برنامه از ورودی های دیپلم به بالا یک سال سنوات تحصیل را کاهش داده و برای این ورودی ها سطح یک پنج ساله به اتمام می رسد، سرفصل ها و متونی که در این برنامه دیده شده متناسب با ماموریت های حوزه و نیازهای نظام و جامعه تدوین شده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: مراحل آموزشی، شناخت و تسلط سه مرحله آموزشی این برنامه تدوین شده برای حوزه بوده و تمام این متون تجمیع شده که رونمایی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد بیان کرد:دانش آموزانی که  از پایه هشتم آموزش و پرورش یا سطح دیپلم و مقطع دانشگاهی که به حوزه وارد می شوند، اختلاف سطوح در برنامه جدید آموزشی دیده شده و تدوین این برنامه ها با چینش های علمی اتفاق افتاده و این دقت و حساسیت در برنامه جاری ما وجود ندارد.
معاون حوزه یادآورشد: در برنامه جدید آموزشی بیش از هشت هزار بار در 29 متن تولید شده از آیات قرآن کریم استفاده شده، همچنین چهار درس حدیثی به دروس اضافه شده و ادعیه و زیارات در این دروس به صورت چشمگیر وجود دارد، بیش از 4 هزار حدیث از پیامبر گرامی اسلام و اهلبیت عصمت و طهارت در 29 متن تولید شده دیده شده که متناسب با نیاز های جامعه است.

وی  ادامه داد: دروس اقتضائی به دروس حوزوی اضافه شده و به تناسب سرفصل ها و موضوعات به عهده مدیریت بوده که 128 ساعت کلاس در برنامه جدید است.

معاون آموزش حوزه های علمیه ابراز کرد: توجه به دفاع مقدس و تاریخ انقلاب اسلامی، کاربردی کردن دروس و توجه به اخلاق و محتواهای اخلاقی در دروس دیده شده و مخصوصا کتبی که در سال های اول و دوم تدوین شده، از بازخورد گیری ها تاثیر پذیر بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد تاکید کرد: امروز با افتخار می توانیم بگوییم که 248 مدرسه در سراسر کشور زیر بار برنامه های جدید آموزشی حوزه هستند و برای برنامه جاری حوزه در سطح یک، کتب بدیع معرفی شده، تدوین درختواره های دانشی نیز از اقدامات جدی حوزه بوده و قبل از اینکه این درختواره به شورای گسترش دانشی برسد، از رصد و بررسی های صدها متخصص حوزوی عبور کرده است و این درختواره ها از گذر تصویب گذشته است.
وی  یادآور شد: قرآن، حدیث، منطق، فلسفه و فرق اسلام، ارتباطات، اخلاق، تبلیغ، علوم انسانی و اسلامی، زبان، فقه، اصول و برخی از عناوین دیگر از جمله سرشاخه هایی است که در درختواره های آموزشی برای آن تصمیم گیری علمی شده و برای هر سرشاخه به تناسب 20 رشته پیش بینی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اضافه کرد: اصلاح فرآیند ها برای تسهیل امور برای راحتی کار طلاب از دیگر اقدامات انجام شده است، معرفی و جذب اساتید شفاهی قوی در گذشته در سراسر کشور تنها 30 نفر بودند که در حال حاضر بیش از 300 استاد در استان ها مستقر هستند.

معاون آموزش حوزه های علمیه تصریح کرد: تصمیم گیری برنامه های درسی و امتحانی در اختیار مدیریت های مناطق قرار گرفت، توسعه دروس خارج نیز از دیگر اقداماتی بود که انجام شد و امروز بیش از 32 درس خارج رسمی، خارج از قم یعنی در شهرستان ها برگزار می شود.

وی عنوان کرد: علی رغم تنگناهای موجود، گسترش اردوهای تابستانی در سال های اخیر انجام شد و برنامه های دیگر علمی برای ارتقاء طلاب در حال انجام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    1 0
    در نظام جدید آموزشی حوزه متاسفانه کتاب های زیادی اضافه شده که این کار باعث شده طلبه از درس های اصلی حوزه دور بماند