پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عابدینی

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: یکی از مهمترین منابع تقویت عقل عبادت و بندگی مخلصانه است که عقل را تغذیه می کند و موجب بالندگی آن می شود و عقل حقیقی و سالم فقط خدا را عبادت می کند و بهشت را تحصیل می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، به نقل از دفتر امام جمعه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه سال جدید تحصیلی حوزه علمیه قزوین که در سالن اجتماعات مسجد النبی(ص) برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت حضرت امام حسین (ع)، گفت: امام حسین (ع) فرمودند که پنج چیز است که هر کسی آنها را نداشته باشد بهره ای از عمر خود نخواهد برد و برای دیگران نیز مفید نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اولین نکته عقل است و همه از عقل کم و بیش برخوردار هستند و هر کس به هر میزانی از آن استفاده کند، رشد می کند؛ یکی از مهمترین منابع تقویت عقل عبادت و بندگی مخلصانه است که عقل را تغذیه می کند و موجب بالندگی آن می شود و عقل حقیقی و سالم فقط خدا را عبادت می کند و بهشت را تحصیل می کند.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: دومین موضوعی که برای انسان مهم است و کمک می کند از زندگی بهره مند شود، دین است و باید همان طور که تبلیغ و تعلیم دین داده می شود، به همان میزان باور حقیقی به حقانیت خداوند، قیامت و مبانی دینی داشته باشیم.

وی ادامه داد: بین عقل و دین هم رابطه صمیمانه وجود دارد و هیچ گاه در مقابل هم قرار ندارند و هر چقدر دین انسان قوی تر می شود، عقلش بیشتر رشد می کند و هر چه عاقل تر شود درک بیشتری از دین پیدا می کند که خداوند فرمود چه کسی از دین ابراهیمی روی بر می گرداند ؟ مگر کسی که عقلش دچار مشکل شود.

استاد حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: سومین رکنی که اگر انسان نداشته باشد، بهره ای از زندگی ندارد، ادب است  و ادب این نیست که فقط چشم گفته شود، بلکه باید در مسیر کارهای درست و خداپسندانه قرار گرفت و در مقابل از مسیر غیر خدایی پرهیز شود تا انسان به جایگاه ادب برسد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: نکته چهارم، از نگاه امام حسین (ع) حیا است، باید انسان نزد خدا حیا داشته باشد و نسبت به دیگران حیا داشته و با صداقت برخورد کند و نباید مقابل انسان ها و پشت سر آنها رفتار متفاوت داشت.

استاد حوزه علمیه قزوین بیان کرد: باید نقدها و سخنان خود را با حسن خلق انجام داد، اگر چه برخی جاها هم تا کید شده که محکم باشید و در مقابل کفار باید این گونه برخورد کنید .

وی اظهار کرد:شخصی نزد امام حسین (ع) رفت و گفت نمی توانم گناه نکنم، امام فرمودند پنج کار انجام بده، بعد اگر توانتستی گناه کن؛ اول اینکه هرگز از رزق خدا استفاده نکن، از ولایت خدا بیرون شو ، بعد گناه کن، در حالی که هیچ کجای عالم خارج از ولایت خدا نیست و حتی شیطان هم تحت ولایت خداست. سپس اینکه جایی برو خدا تو را نبیند، در حالی که عالم محضر خداست، بعد اینکه از ملک الموت عذرخواهی کن و بگو من برای مرگ آمادگی ندارم .و آخر اینکه وقتی مالک جهنم می خواهد تو را راهی جهنم کند بگو من جهنم نمی آیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: در روز عاشورا امام حسین (ع) می خواستند سخن بگویند تا کفار و دشمنان خدا را هدایت کنند امام دشمنان خدا اجازه نمی دادند که حضرت سخن بگوید و امام فرمود این لقمه حرام است که نمی گذارد شما بشنوید و هدایت پیدا کنید.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) به کسی که غیبت می کرد فرمودند از غیبت دست بردار، چرا که غیبت غذای سگ های جهنم است و همه باید این مهم را مورد توجه قرار دهیم که این مسئله مورد پنجم از فرمایشات حضرت امام حسین (ع) بود که باید مورد توجه جدی قرار داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha