سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام عباس نصیری فرد

حوزه/ حجت‌الاسلام نصیری فرد گفت: هیئت‌های عزاداری بستر مناسبی برای تبلیغ و تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) است.

حجت‌الاسلام عباس نصیری فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به وظیفه روحانیت در دهه چهارم انقلاب اسلامی اظهار داشت: نهاد مقدس روحانیت همیشه پرچم‌دار اشاعه تفکر و فرهنگ خالص و پویای اسلام ناب محمدی بوده و هست و علما و فقها و اندیشمندان اسلامی در قرون و اعصار گوناگون برای نشر اسلام و تحقق شعائر دینی گام‌های بسیار بلند و موثری برداشتند.

رئیس مجمع تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی تصریح کرد: هدف اصلی از انقلاب اسلامی، ریشه کن کردن موانع اصلی بر سر راه دین و قرآن و تعالیم مترقی مکتب اهل بیت(ع) بوده است.

وی افزود: حیات و رشد جامعه و مردم به تعالیم و معارف قرآن و اهل بیت(ع) است و روحانیت و حوزه های علمیه می توانند از این طریق جامعه را به حیات و رشد کامل و از عزت و سعادت برسانند و حفظ نظام اسلامی به حفظ ملت است و حفظ ملت هم به فرهنگ و تعالیم قرآن و اهل بیت(ع) و ارزشهای دینی و انقلابی است.

حجت‌الاسلام نصیری فرد خاطرنشان کرد: از مهمترین وظایف حوزه‌های علمیه و علما و روحانیون، تئوری پردازی برای نظام اسلامی و تبیین مفاهیم اسلامی است و این وظیفه از وظایف بنیادین حوزه های علمیه به شمار می آید.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی از حوزه علمیه با عنوان «قلب معرفتی دنیای اسلام» یاد می‌کنند که دائماً باید در فکر پمپاژ تئوری باشد. به اعتقاد ایشان «حوزه های علمیه و علمای دین پشتوانه هایی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمین از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی برای زمینه سازی های گوناگون».

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: اکنون پرسش اینجاست که اگر حوزه به تئوری پردازی نپردازد، چه آسیب هایی متوجه خود و اسلام و انقلاب خواهد شد؟ از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، در این صورت، به آسیب مهم توجه دین و انقلاب اسلامی خواهد شد. آسیب اول عبارت است از انزوای دین و روحانیت «در زمینه‌های گوناگون، امروز این نیاز وجود دارد؛ هم برای نظام اسلامی، هم در سطح کشور، هم در سطح جهان، تفکر اقتصادی و سیاسی اسلام، مفاهیم فقهی و حقوقی‌ای که پایه‌های آن تفکر اقتصادی و سیاسی را تشکیل می‌دهد، نظام تعلیم و تربیت، مفاهیم اخلاقی و معنوی، و...، همه اینها باید دقیق، علمی، قانع کننده و ناظر به اندیشه های رایج جهان آماده و فراهم شود؛ این کار حوزه هاست. با اجتهاد، این کار عملی است. اگر ما این کار را نکنیم، به دست خودمان کمک کرده‌ایم به حذف دین از صحنه زندگی بشر؛ به دست خودمان کمک کرده‌ایم به انزوای روحانیت...» آسیب دوم نیز جایگزینی تئوری‌های غربی در خلأ به وجود آمده از تئوری‌های دینی است «اگر جای این نظریه پردازی پر نشد، اگر علمای دین این کار را نکردند، نظریه های غربی، نظریه‌های غیردینی، نظریه های مادی جای آنها را پر خواهد کرد. هیچ نظامی، هیچ مجموعه ای در خلاء نمی‌تواند مدیریت کند؛ یک نظام مدیریتی دیگری، یک نظام اقتصادی دیگر، یک نظام سیاسی دیگری که ساخته و پرداخته اذهان مادی است، می آید جایگزین می شود؛ همچنان که در آن مواردی که این خلأها محسوس شد و وجود داشت، این اتفاق افتاد».

وی افزود: در شرایط امروزی و با توجه به نعمت بزرگ برقراری حکومت اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نیز با عنایت به اینکه شبکه های ماهواره ای و اینترنتی در سطح جهان پیوسته در حال ترویج فساد و فحشا و انحراف و توطئه بر ضد اسلام و انقلاب و نظام اسلامی می باشند و حکومت‌ها و قدرت‌های استکباری و شیطانی و عوامل آنها نیز در این را پشتیبانی مالی و معنوی و فکری می‌کنند، مسئولیت خطیر و بزرگی متوجه روحانیت و حوزه‌های علمیه می‌باشد که بی‌توجهی و یا تسامح و تساهل نسبت به آن ممکن است خسارت ها و زیان های جبران ناپذیری را برای اسلام و مسلمین و انقلاب اسلامی در پی داشته باشد.

حجت‌الاسلام نصیری فرد تصریح کرد: در این فضا و عرصه حساس سیاسی اجتماعی، بصیرت، هدایت و ولایتمداری، دفاع از ولایت فقیه به عنوان عمود خیمه انقلاب و نظام و مقاومت و پاسخ کارشناسانه در مقابل تهاجم فرهنگی از وظایف امروز روحانیت است.

وی گفت: اگر روحانیت ملاحظه کاری و یا محافظه کاری نمایند و در دفاع از ولایت فقیه سریع و شفاف نباشند به یقین در محضر امام زمان (عج) و شهدا مسئول هستند.

رئیس مجمع تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی افزود: یکی از عرصه‌های مهم حضور و نقش روحانیت ارتباط فکری و فرهنگی و تربیتی با اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و فرهیختگان در ایام محرم و صفر است.

وی خاطرنشان کرد: هیئت‌های عزاداری مملو از نسل جوان و فرهیختگان هستند که در واقع سرمایه های بسیار مهم برای کشور و نظام اسلامی باشند، شور و احساس و عاطفه حسینی و حرکت و جنبش عاشورایی که این ایام در جوانان وجود دارد بستر مناسبی برای تبلیغ و تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) و تطبیق آن با نیازهای بشر امروزی می‌باشد.

حجت‌الاسلام نصیری فرد گفت: جوانان جستجوگر،کنجکاو، کنکاشگر و کاوشگرند و با فطرت پاک و توحیدی که دارند به دنبال حقیقت هستند و وجودشان همانند سرزمینی آماده است که قابلیت و استعداد رشد و شکوفایی بذر های گوناگون را دارند و روحانیت می‌تواند با تبیین درست مسائل دینی و معنوی، جوانان تشنه معرفت را سیراب نماید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha