جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
زی

حوره/عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که حوزه‌های علمیه نیاز به بالندگی بیشتری دارند، گفت: اخلاص برای تحصیل و حفظ منزلت استاد از نقاط قوت حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسگر دیرباز در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری حوزه با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه کشور، اظهار داشت: سال تحصیلی زمانی که شروع می‌شود فرصتی است ایجاد می‌شود برای کسانی که مشغول تحصیل هستند تا یک بازبینی را داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر تاریخ راه‌اندازی حوزه‌های علمیه را در جهان تشیع موردتوجه قرار دهیم هم در زمان غیبت صغری و هم در زمان غیبت کبری حوزه‌های علمیه آرام‌آرام شکل گرفتند و رونق پیدا کردند تا در جهان اسلام تثبیت شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز تأکید کرد: حوزه‌های علمیه هم قدمت و هم‌پیوستگی خوبی دارند و توانسته‌اند در طی این سال‌ها جوابگوی نیازهای مردم در بسیاری از زمینه‌ها باشند.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه در زمان‌های گذشته به فتوا دادن و تبلیغ دین و همچنین جریان استادی و شاگردی و حل مشکلاتی از جامعه اقدام کرده‌اند.

عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که حوزه‌های علمیه در پیروزی انقلاب نقش مهمی داشتند، گفت: بعد از انقلاب اسلامی در پرتو انقلاب و با هدایت‌های رهبر کبیر انقلاب توسعه‌ای خوبی در حوزه‌های علمیه به وجود آمد و در کنار رشته‌های رسمی مانند ادبیات عرب، منطق، حکمت، کلام و فقه و اصول و در شاخه‌های تخصصی فراوانی گروه‌هایی ایجاد شد و توانست حوزه‌های علمیه در حد زیادی درزمینهٔ‌های علوم انسانی و اسلامی پاسخ گوی مردم باشد.

حوزه‌های علمیه نیاز به بالندگی بیشتر دارند

وی بابیان این‌که حوزه‌های علمیه هم‌اکنون نیز احتیاج به بالندگی بیشتری دارند، ابراز داشت: درزمینهٔ‌های زیادی نیز گام‌های بسیار خوبی برداشته‌شده است به‌عنوان‌مثال درزمینهٔ اقتصاد اسلامی،

فلسفه سیاست در اسلام، جامعه‌شناسی دینی و روانشناسی دینی و مدیریت اسلامی و علوم تربیتی از منظر دینی قدم‌های خوبی برداشته‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز تأکید کرد: باید گذشته خودمان در 40 سال اخیر مرور کنیم و نقاط قوت خودمان را تقویت کنیم و احیاناً اگر کاستی‌ها و سستی‌های نیز اگر وجود داشته برطرف کنیم.

حفظ منزلت استاد از قدیم در حوزه‌های علمیه وجود داشته است

وی ادامه داد: ازجمله نقاط قوت حوزه‌های علمیه اخلاص برای تحصیل است که هم‌اکنون نیز به‌طور فراوانی وجود دارد، علاوه بر این جریان استادی و شاگردی و حفظ منزلت استاد از قدیم وجود داشته و هم‌اکنون نیز وجود دارد.

رئیس دانشگاه قم افزود: علاوه بر این‌یکی دیگر از نقاط مثبت زندگی در حد متوسط وزندگی زاهدانه به‌صورت فراوان در حوزه‌های علمیه مشاهده می‌شود به‌طوری‌که طلاب هم به لحاظ درآمد و هزینه از زندگی متوسطی برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که روحانیت در معرض خدمت‌رسانی متنوع به جامعه قرار دارد که می‌تواند زمینه‌هایی هم برای آسیب وجود داشته باشد که در این زمینه اساتید و روحانیون باید تذکرات و هشدارهای لازم را بدهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز به آیین بازگشایی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: انشاء الله این شروع مبارکی باشد و شاهد این باشیم که با مدیریت خوب و قابل‌تقدیر آیت‌الله اعرافی دوران رشد و بالندگی را سپری کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha