جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کاخ سفید

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

یمن شاهرگ نفتی سعودی ها را زد

«عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی بامداد یکشنبه رسما توقف پنجاه درصد از تولیدات نفت این کشور بر اثر عملیات پهپادی مقاومت علیه تاسیسات نفتی شرکت آرامکو را تایید کرد.به نوشته وبگاه شبکه «العربیه» وزیر انرژی سعودی با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام قطع تولید روزانه 5.7 میلیون بشکه نفت، گفت: «حمله تروریستی به پالایشگاه‌های بقیق و خریص منجر به توقف موقت تولید نفت در پی تعطیلی آنها شد که طی روزهای آینده از ذخایر نفتی این کسری جبران خواهد شد».عبدالعزیز بن سلمان با اشاره به اینکه حمله روز گذشته در ادامه عملیات‌های اخیر مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان بوده، ادعا کرد: «این حملات تروریستی، تهدیدی برای اقتصاد جهان به شمار می‌رود».این مقام سعودی که گویا کشورش را عاجز از دفاع در برابر عملیات‌های پهپاد مقاومت یمن می‌بیند، دست کمک به سمت دیگر کشورها دراز کرده و افزود:‌«جامعه جهانی باید به نوبه خود برای حفاظت از منابع انرژی در برابر تروریسم اقدام کند. جامعه جهانی باید با عاملان این خرابکاری‌ها و حامیان مالی آنها مقابله کند».وی با بیان اینکه عملیات مذکور، تاثیری بر تامین آب و برق عربستان سعودی نگذاشته، گفت شرکت آرامکو در حال ارزیابی اثرات این حمله بوده و طی 48 ساعت آینده اطلاعات متعاقب و به‌روز رسانی‌شده درباره این اتفاق را اعلام می‌کند.ارتش یمن صبح روز شنبه با 10 پهپاد مسلح به دو پالایشگاه شرکت آرامکوی عربستان سعودی حمله کرد که در پی آن روند تولید و صادرات نفت سعودی‌ها با اختلال مواجه شد. در این حملات دو پالایشگاه نفتی «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در شرق عربستان هدف قرار گرفتند. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد این عملیات یکی از بزرگترین عملیات‌هایی است که نیروهای ما در عمق سعودی انجام داده و پس از رصد اطلاعاتی دقیق و همکاری افراد شریف و آزاده در داخل عربستان سعودی صورت گرفته است.پیش از این اظهارات وزیر انرژی سعودی، نشریه «وال‌استریت ژورنال» گزارش داده بود حمله روز شنبه به پالایشگاه‌های نفتی سعودی‌ها سبب شده تا نیمی از تولید نفت عربستان سعودی متوقف شود.

جاسوسی تل‌آویو از کاخ سفید لو رفت

دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به گزارش نشریه آمریکایی «پالتیکو» مبنی بر جاسوسی اسرائیل از واشنگتن، مدعی شد این گزارش دروغ محض است.دفتر نتانیاهو، با صدور بیانیه‌ای ضمن تکذیب خبر جاسوسی از کاخ سفید، ادعا کرد: «این دروغی آشکار است. این دستور دولت اسرائیل است که هیچ اقدام اطلاعاتی علیه آمریکا انجام نشود. این دستور بدون استثنا و با قدرت اجرا می‌شود».به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه و اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز با رد این گزارش گفت: «اسرائیل هیچ عملیات جاسوسی در ایالات متحده انجام نمی‌دهد. آمریکا و اسرائیل با هم اشتراک اطلاعاتی داشته و برای جلوگیری از تهدیدها و تقویت امنیت دو کشور همکاری می‌کنند».سخنگوی سفارتخانه رژیم صهیونیستی در واشنگتن نیز با تکذیب اتهامات مطرح از سوی پالتیکو، مدعی شد: «این اتهامات کاملا مهملات است. اسرائیل در آمریکا عملیات جاسوسی نمی‌کند؛ تمام!»نشریه پالتیکو ساعتی پیش در گزارشی به نقل از مقامات ارشد پیشین دولت آمریکا افشا کرد، نه تنها مأموران رژیم صهیونیستی، عامل نصب دستگاه‌های جاسوسی نزدیک کاخ سفید و دیگر ساختمان‌های مهم واشنگتن هستند، بلکه دولت ترامپ نیز با این موضوع بسیار سهل‌گیرانه برخورد کرده است.بنابراین، در دو سال قبل و در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ، دستگاه‌های جاسوسی کوچکی که اصطلاحا به آنها «استینگ‌رِی» (لقمه‌ماهی) گفته می‌شود در نزدیکی کاخ سفید و دیگر ساختمان‌های دولتی مهم در واشنگتن نصب شده بودند و نحوه عملکرد آنها بدین شکل است که خود را فرستنده مخابراتی جا زده و مکان تلفن‌های همراه و اطلاعات شناسایی آنها را استخراج می‌کنند.این دستگاه‌ها که از نظر صنعتی نام «گیرنده‌های هویت مشترکان تلفن‌های همراه بین‌المللی» یا IMSI-catchers به آنها گفته می‌شود، قادرند محتوای تماس‌ها و داده‌های اینترنتی مصرف‌شده را دریافت کنند.

فایل صوتی طرح سری سعودی ـ آمریکایی را لو داد

آمریکایی ها و سعودی ها به تازگی تحرکات تازه ای را در شرق سوریه ترتیب داده اند. در این میان، یک فایل صوتی لو رفته از اظهارات یکی از معارضان سوری حاکی از آن است که ریاض و واشنگتن طرح تازه ای را در شرق سوریه در سَر می پرورانند.در همین ارتباط، فایل صوتی افشا شده که در آن «میشل کیلو» یکی از معارضان سوری درخصوص تحرکات واشنگتن و ریاض سخن می گوید، نشان می دهد طرف های مذکور قصد دارند در شرق سوریه طرح خاصی را پیاده سازی کنند. وی در این فایل صوتی تأکید کرده است که ریاض و واشنگتن، گروهی به نام «شورای قبایل و عشایر» را در تمام سوریه ایجاد کرده‌اند. کیلو با بیان اینکه «روند ژنو، با بی‌توجهی بین‌الملل، ضعف سازمان ملل و نبود توافق روسیه و آمریکا» روبه‌روست، درباره شورای عشایر گفت: «شورای عشایر به خاطر عدم تأیید پروژه سیاسی کُردها توسط آمریکا شکل گرفته است».وی با اشاره به اینکه در زمان سفر مسئولان سعودی و آمریکایی به منطقه شرق سوریه، مستقیم وارد مناطق تحت کنترل کُردها نشدند، این اقدام را «پیام آشکاری» از سوی آمریکا به کُردها دانست و اعلام کرد که واشنگتن با این اقدام به کُردها گفت، زعامت این منطقه بر عهده آنان نیست. کیلو در پایان خاطرنشان کرد: «آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در تلاشند این منطقه را سازماندهی کنند تا یک واقعیت سیاسی مبتنی بر عشایر عربی در این منطقه شکل بگیرد».این اظهارات معارض سوری در حالی است که منابع خبری اواسط خرداد سال جاری اعلام کردند که «ثامر السبهان» وزیر مشاور سعودی در امور خلیج فارس، «جوئل رابین» معاون وزیر خارجه آمریکا و «ویلیام روباک» سفیر سابق آمریکا در بحرین وارد دیرالزور در شرق سوریه شدند و با برخی از شیوخ و افراد سرشناس عشایر این منطقه نشستی برگزاری کردند. ظاهرا در همان نشست، مقدمات تشکیل این شورا بررسی شد.از همین روی، آمریکایی‌ها و سعودی‌ها بر سَر طرح مشترک تشکیل «دولت نیابتی» در محور شرقی سوریه رسیده‌اند. در این طرح، این سعودی است که می‌بایست تمامی هزینه‌های مربوط به تشکیل دولت نیابتی در شرق سوریه را متقبل شود و در مقابل، ایالات متحده آمریکا تمامی اقدامات اجراییِ لازم جهت تحقق این هدف را انجام خواهد داد.آمریکا و سعودی به منظور تحقق این هدف، ایجاد وحدت میان عشایر و همچنین افراد و چهره‌های سرشناس محلی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. آن‌ها در صددند تا از طریق جلب رضایت شیوخ عشایر و چهره‌های برجسته محلی در شهر دیرالزور سوریه، به زعم خود یک دولت مستقل را در محور شرقی تشکیل دهند. این درست همان مسأله ای است که در فایل صوتی لو رفته از «میشل کیلو» عضو ائتلاف معارضان سوری بدان اشاره شده است. کیلو صراحتا در فایلی که پیشتر بدان اشاره شد، به نقشه جدید آمریکایی ها و سعودی ها اشاره کرد.

تور آسیایی طالبان برای اخراج آمریکایی ها تمام شد

خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های طالبان گزارش کرد، این گروه تیمی به روسیه اعزام کرده و قصد دارد به چین، ایران و آسیای مرکزی هم برود تا برای بیرون کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان حمایت جلب کند.خبرگزاری رویترز از قول یکی از رهبران ارشد طالبان که خواست نامش فاش نشود، گزار کرد، طالبان می‌خواهند رهبران منطقه‌ای را درباره شکست مذاکرات و تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره اینکه روند مذاکرات پیش از معاهده صلح تعلیق شد، آگاه نگهدارند.بر اساس این گزارش، این سفرهای برنامه‌ریزی شده از سوی طالبان با هدف از سرگیری گفت‌وگوها با آمریکا نیست. گفت‌وگوها بین طالبان و ترامپ متوقف شده است. پس از آنکه رئیس جمهوری آمریکا لغو نشست‌های محرمانه در کمپ دیوید با طالبان با هدف کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان را اعلام کرد زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان به کشورش فراخوانده شد.

اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برای برجام بیانیه دادند

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سخنگویان دولت‌های انگلیس،‌ فرانسه و آلمان با صدور یک بیانیه مشترک از ایران خواستند، به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام بازگردد.در ابتدای این بیانیه مشترک آمده است: «فرانسه، آلمان، انگلیس و نماینده عالی [سیاست خارجی اتحادیه اروپا] نگرانی عمیق خود از اعلان فعالیت‌های جدید ایران را که با تعهداتش ذیل برجام در تضاد است، اعلام می‌دارند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده است که ایران در هشتم سپتامبر (17 شهریور) سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای را در نظنز نصب کرده یا در حال نصب آنها بوده است.»صادرکنندگان این بیانیه در ادامه اظهار داشته‌اند: «آنها از اینکه تحریم‌های آمریکا -که از ماه می سال 2018 [اردیبهشت‌ماه 97] آغاز شده- و اقدامات متقابل ایران مبنی بر عدم اجرای مفاد اصلی برجام نیز باعث تضعیف هر چه بیشتر این توافق شود، نگرانند»در بخش دیگری از بیانیه آمده است: «آنها همچنان از برجام حمایت می‌کنند و از ایران می‌خواهند، همه فعالیت‌هایی که نقض تعهدات این کشور ذیل برجام محسوب می‌شود را به عقب بازگرداند و از برداشتن گام‌های بعدی بپرهیزد. این کشورها همچنین از ایران می‌خواهند در خصوص مسائل مربوطه از جمله مسائل پادمانی همکاری بیشتری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد.»در پایان این بیانیه تأکید شده است که ظرف‌های اروپایی برجام از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کنند و آژانس را یک نهاد مستقل و بی‌طرف برای نظارت و راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران می‌دانند.طرف‌های اروپایی برجام در حالی طی ماه های اخیر ایران را به دلیل کاهش تعهداتش ذیل برجام سرزنش کرده و پس از هر گام ایران در کاهش تعهداتش، خواستار پرهیز از برداشتن گام‌های بعدی شده‌اند که پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران، طرف‌های اروپایی برجام از جمله فرانسه تنها به دادن وعده و وعید بسنده کرده و گام محسوسی در راستای تأمین منافع مشروع ایران طبق برجام برنداشته‌اند.ایران که پیش از این در پاسخ به بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان طی دو مرحله اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده بود، چهارشنبه هفته گذشته با اعلام رسمی رئیس‌جمهور حسن روحانی روند اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را کلید زد و روز شنبه نیز «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران جزئیات گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران را رسمی اعلام کرد.

ارتش صهیونیستی به حالت آماده‌باش کامل درآمد

منابع عربی اعلام کردند که ارتش رژیم صهیونیستی از ترس حملات تلافی جویانه و احتمالی گروه های مقاومت فلسطین به مواضع این رژیم، به حالت آماده باش در آمده است.این درحالی است که صهیونیستها پیشتر نیز نظامیان خود را در مرزهای جنوبی به حالت آماده باش درآورده بودند. گفتنی است، گروه های مقاومت فلسطین در پی اظهارات خصمانه اخیر نتانیاهو علیه کرانه باختری، اخیرا با صدور بیانیه ای مشترک، صهیونیستها را به شدت تهدید کردند.

عملیات تروریستی طالبان خونین تمام شد

در پی تیراندازی دو نیروی پلیس افغانستان به سوی همکارانشان در استان قندهار در جنوب این کشور، 11 پلیس جان خود را از دست دادند."جمال بارکزی" سخنگوی پلیس استان قندهار در این خصوص اعلام کرد که این حادثه در یکی از مراکز پلیس در شهرستان "شاه ولی کوت" در این استان به وقوع پیوسته است.وی در ادامه افزود: تحقیقات همچنان در جریان است و به زودی جزئیات بیشتری ارائه خواهد شد.عاملان این تیراندازی به تازگی به پلیس ملحق شده و از عناصر طالبان بودند که پس از تیراندازی به همراه چندین قبضه سلاح متواری شدند.

عراق شبکه تروریستی اربعین را متلاشی کرد

نیروهای امنیتی عراق در شهر «سامرا»، اعضای یک شبکه تروریستی شش نفره را در منطقه «الجلاء» دستگیر کردند. این تیم تروریستی قصد انجام حمله تروریستی در روز اربعین امام حسین (ع) را داشت. مرکز اطلاع رسانی ستاد مشترک عراق در اطلاعیه ای اعلام کرد: این شبکه شامل شش نفر بود که در حال برنامه ریزی و آمادگی برای انجام عملیات تروریستی در ایام زیارت اربعین بودند. یکی از تروریست ها، زن و همسر عضو دیگر این مجموعه است و این افراد در مناطق سامرا و الجلام با استفاده از گزارش های اطلاعاتی شناسایی و بازداشت شدند.اطلاعیه جزییات بیشتری درباره ماهیت و فعالیت این گروه تروریستی ارائه نکرده است. در ادامه مبارزه نیروهای عراقی با تروریسم، یک مقام محلی در استان دیاله (شرق) عراق روز چهارشنبه اعلام کرده بود که سه سرکرده برجسته داعش در عملیات نیروهای عراقی در منطقه موسوم به حوض المطیبیجه نزدیک مرز این استان با استان صلاح الدین (شمال بغداد) به هلاکت رسیده اند. "صادق الحسینی" در گفت وگویی با رسانه های محلی تأکید کرد که این سرکردگان داعش از جمله برجسته ترین فرماندهان این گروهک در استان دیاله بودند.این مسؤول، توضیح بیشتری نداد اما هوانیروز ارتش از بمباران سه هدف مهم در این منطقه خبر داده بود. یک کارشناس امنیتی عراق نیز از دستیابی نیروهای عراقی به ۵۷۰ کمربند انفجاری و ۲۵ مین ضد زره طی عملیاتی در استان الانبار (غرب) خبر داد که از نظر حجم در عراق کم نظیر بوده است.همزمان با افزایش فعالیت های تروریستی هسته های خفته داعش در برخی مناطق عراق، در هفته های اخیر و در آستانه راهپیمایی چندین میلیونی اربعین، تدابیر و اقدامات امنیتی نیز در سراسر عراق گسترش یافته است.در همین حال طرح تامین امنیت زیارت ایام عاشورا در عراق با موفقیت به پایان رسید و هیچگونه خرابکاری یا عملیات تروریستی علیه این مراسم گزارش نشد.

ترودو خوش رقصی را برای ترامپ کامل کرد

یک کارشناس حقوق بین‌الملل با تاکید بر این‌که ایران باید از طریق دادگاه‌های کانادا اقدام این کشور در فروش املاک ایران را پی‌گیری کند، گفت: در دوره اخیر روابط آمریکا-کانادا دچار تنش شده و به نظر می‌رسد اقدام کانادا بیشتر چراغ سبزی به ترامپ برای بهبود روابط دو کشور باشد.صباح زنگنه در ارزیابی خود از اقدام کانادا در فروش املاک ایران در این کشور اظهار کرد: کانادا خود را در جرگه کشورهای طرفدار حقوق بشر  و همچنین در جرگه کشورهای به لحاظ جبهه بندی سیاسی در مقابل جمهوری اسلامی ایران می‌داند، بنابراین با این دلایل و در حقیقت برای بهره‌برداری سیاسی از این مقوله وارد این مسیر شده که اموال، دارایی‌ها و یا امکاناتی که ایران در کانادا داشته و دارد، آن‌ها را مصادره کند. وی با تاکید بر این‌که این اقدام دولت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هیچ‌گونه پایه حقوقی بین‌المللی ندارد، گفت: اقدام کانادا وجهه مبادلات قانونی بین کشورها از لحاظ بین‌المللی ندارد و بیش‌تر شبیه یک دزدی در سرزمین خودی است که از این طریق مقررات و قوانین تملک املاک و امنیت سپرده‌های بانکی نقض می‌شود. این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: این اقدام در شرایطی که آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران فشار وارد می‌کند، می‌تواند چراغ سبزی از سوی کانادا برای بهبود روابط خودش با آمریکا باشد. یکی از موارد اختلاف کانادا با آمریکا در مورد لغو توافقنامه بین سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک بود که بر اثر اقدامات متقابل کانادا و مکزیک ترامپ در سیاست‌های تجاری و همچنین توافق‌های تجاری بین سه کشور تعدیلاتی انجام داد. زنگنه ادامه داد: به طور کامل اما آن‌چه مد نظر کانادا و مکزیک بود حاصل نشد و همچنان فشار به تبادلات تجاری و اقتصادی بین این دو کشور وارد شد. در نتیجه کانادا تلاش داشته تا از رویه‌ای که ترامپ دنبال کرده، استفاده کند که بخشی از این اقدامات تحریم اقتصادی، مصادره اموال ایران و همچنین تحریم شخصیت‌ها و سایر روش‌ها بوده است.وی با تاکید بر این‌که ایران باید نسبت به اقدام کانادا شکایت کرده و پی‌گیری لازم را به‌ عمل آورد، اظهار کرد: ایران می‌تواند این موضوع را هم از طریق دادگاه‌های کانادا و هم از طریق دادگاه‌های بین‌المللی لاهه و پاریس پی‌گیری کند.

ترامپ پیمان دوجانبه دفاعی با رژیم صهیونیستی نوشت

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد: امروز تماسی از سوی نتانیاهو داشتم و در جریان آن درباره احتمال حرکت به سوی «پیمان دوجانیه دفاعی» به گفتگو پرداختیم.ترامپ در این خصوص ادامه داد: این کار اتحاد شگرفی میان آمریکا و اسرائیل ایجاد می کند. به امید ادامه بحث های اینچنینی پس از برگزاری انتخابات در اسرائیل و هنگام دیدار با وی در (حاشیه) مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری هستم.این در حالیست که انتخابات کنیست قرار است ۳ روز آینده یعنی ۱۷ سپتامبر سال جاری میلادی برگزار شود.

رسوایی اخلاقی کشیشها برای کلیسا ۳ میلیارد دلار آب خورد

در ادامه رسوایی‌های کلیسای کاتولیک آمریکا، این بار یک کشیش پیشین ایالت «نیومکزیکو» به دلیل سوء استفاده جنسی از کودکان به ۳۰ سال زندان محکوم شد.به گزارش رویترز، دادستانی نیومکزیکو گفت کشیش پیشین این ایالت که پس از متهم شدن به سوءاستفاده جنسی از یک پسربچه در سال ۱۹۹۰ به مراکش گریخته و در سال ۲۰۱۷ به کشور بازگردانده شده بود، به ۳۰ سال زندان محکوم شد.با توجه به الزامی بودن طی ۸۵ درصد زمان محکومیت در زندان، این کشیش ۸۱ ساله احتمالا در زندان خواهد مُرد.دادستان نیومکزیکو همچنین گفت این کشیش در ماه آوریل با شش پرونده سوءاستفاده جنسی شدید و یک مورد ارتباط جنسی و سوءاستفاده از کودک خردسال در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ در پایگاه هوایی و یک گورستان به ۳۰ سال حبس محکوم شد. دادستان اعلام کرد وی در ۳۰ سال فعالیت در نیومکزیکو و «رود آیلند» موارد تجاوز زیادی داشته، اما در نهایت به همین موارد رسیدگی شده است.کلیسای کاتولیک آمریکا از سال ۱۹۹۲ در پی افشاگری روزنامه «بوستون گلوب» در مورد برده داری مقامات کلیسا، با موج گسترده‌ای از اتهامات سوءاستفاده جنسی مواجه شده است.براساس گزارش‎ها، کلیسای کاتولیک آمریکا تاکنون بیش از ۳ میلیارد دلار غرامت به قربانیان سوءاستفاده جنسی توسط کشیش‌ها پرداخته است.

ترامپ با اعتبار میلیاردی مکرون موافقت کرد

کریس مورفی، سناتور آمریکایی در حساب کاربری خود در توئیتر از موافقت ترامپ برای پرداخت ۱۵ میلیارد دلار به ایران در مقابل توقف کاهش تعهدات تهران در برجام خبر داده است.در این ارتباط، کریس مورفی گفت: ترامپ به ایران ۱۵ میلیارد دلار برای بازگشت به توافقی می دهد که او خود، آن را رد و پاره کرد.کریس مورفی، سناتور دموکرات کنگره آمریکا از ایالت کنتیکت است که از جمله منتقدان سیاست خارجی دونالد ترامپ نیز به شمار می‌رود.اعطای ۱۵ میلیارد دلار به ایران از جمله بخش‌های طرح پیشنهادی رئیس جمهور فرانسه است که «دیلی بیست» در ارتباط با جزئیات آن پیشتر گفته بود: ایران باید در برابر پول (اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری)، به پایبندی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد، بازگردد و تهران همچنین باید با عدم تهدید امنیت خلیج فارس و عدم ممانعت از دریانوردی در این منطقه موافقت کند. در طرح فرانسه همچنین تعهد تهران به انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای خاورمیانه‌ای نیز در آینده ذکر شده است.هنوز منابع رسمی در فرانسه و یا در آمریکا به انتشار جزئیات موسوم به طرح فرانسه واکنشی نشان نداده‌اند؛ اما امانوئل ماکرون پیش از این اعلام کرده بود، در تلاش است با میانجی‌گری در روابط تهران و واشنگتن، از تشدید تنش‌ها در منطقه جلوگیری کند.ایران پیشتر هرگونه مذاکره را منوط به لغو و تعلیق تحریم‌ها عنوان کرده بود و به نظر می‌رسد، تداوم تحریم‌های آمریکا همچنان بزرگترین مانع هرگونه مذاکره و گفت‌وگو با ایران است.

درگیری جنگنده‌های روسی و اسرائیلی فاش شد

رسانه های رژیم صهیونیستی فاش کردند که جنگنده های روسی، مانع از حملات رژیم صهیونیستی به حومه دمشق شده اند.بر اساس این گزارش، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونت اعلام کرد: جنگنده های روسی دوشنبه گذشته مانع از حمله جنگنده های اسرائیلی به حومه دمشق ـ که از آنجا موشک هایی به اسرائیل شلیک شده بود ـ شدند.این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی، مدعی حملات موشکی از سوریه به فلسطین اشغالی شده بود.شایان ذکر است در هشتم شهریور ماه گذشته هم رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که هواپیماهای «اف- ۳۵» اسرائیل منطقه‌ای در سوریه را در شب ۲۴ اوت (دوم شهریور) هدف حملات قرار دادند و سپس برای حمله هوایی دیگر به همان منطقه تلاش کردند، ولی جنگنده‌های «سوخو- ۳۵» روسیه اجازه ندادند که جنگنده‌های اسرائیلی همچنان به حملات خود ادامه دهند.طبق این گزارش، بعد از آن‌که جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه از نوع «سوخو- ۳۵ اس» از پایگاه «حمیمیم» در لاذقیه به سمت جنگنده‌های «اف- ۳۵» اسرائیل پرواز کردند، این جنگنده‌ها حملاتشان را متوقف کردند.

واشنگتن برای نفت ایران به جامعه جهانی نامه زد

«مارشال بیلینگزلی»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم گفت، فشارهای آمریکا تأثیر بزرگی بر اقتصاد ایران داشته است. او تصریح کرد، دولت ترامپ تاکنون بیش از هزار شخصیت حقیقی و حقوقی را در ارتباط با ایران تحریم کرده است.بیلینگزلی که تا چند ماه پیش رئیس کارگروه اقدام مالی (FATF) بود، در این سخنرانی که در اندیشکده شورای آتلانتیک انجام شد، افزود: آمریکا فشارهای خود علیه حزب‌الله لبنان را با هدف متوقف شدن تأمین مالی آن ادامه خواهد داد و نظام بانکی لبنان از اقدامات حزب‌الله رنج می‌برد.معاون خزانه‌داری آمریکا در ادامه مدعی شد، حزب‌الله پول و حمایت‌های خود را از ایران دریافت می‌کند و این حمایت‌ها در دوره اخیر به دلیل تحریم‌ها علیه تهران کاهش یافته است.بیلینگزلی در ادامه ادعاهایش گفت که حزب‌الله و پیروانش از طریق پولشویی و تجارت مواد مخدر در آمریکای لاتین به کسب درآمد می‌پردازند.وی تأکید کرد که واشنگتن به تلاش‌های خود برای محاصره و گسسته کردن شبکه تأمین مالی حزب‌الله ادامه خواهد داد.معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا اضافه کرد، واشنگتن با همپیمانان خود برای خفه کردن حزب‌الله، سپاه قدس و نظام ایران تلاش خواهد کرد و آمریکا هیچ تفاوتی میان جناح نظامی و سیاسی حزب‌الله لبنان قائل نیست. بیلینگزلی در ادامه از جامعه جهانی خواست تا خرید نفت از ایران را متوقف کند و مدعی شد، تهران به کمک درآمدهای نفتی خود از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

ترامپ مرگ بن لادن را تایید کرد

رئیس جمهوری آمریکا مرگ حمزه بن لادن را تایید کرد.به نقل از اسکای نیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مرگ حمزه بن لادن، فرزند و جانشین اسامه بن لادن، بنیانگذار گروه القاعده را تایید کرد.ترامپ گفت که مرگ حمزه بن لادن در طی عملیات مبارزه با تروریسم در مرزهای افغانستان و پاکستان صورت گرفته است.پیشتر مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز ضمن تائید مرگ حمزه بن لادن از جزئیات آن ابراز بی‌اطلاعی کرد.رسانه‌های آمریکایی اوایل ماه اوت به نقل از منابع اطلاعاتی گزارش دادند که حمزه بن لادن در جریان عملیاتی که ایالات متحده نیز در آن مشارکت داشته، کشته شده است.حمزه بن لادن که حدودا ۳۰ سال داشت، پانزدهمین فرزند اسامه بن لادن بود. بنیانگذار گروه القاعده ۲۰ فرزند داشت.

کار ترامپ و بولتون به جروبحث کشید

یورونیوز مدعی شده که یک روز پیش از اخراج بولتون از کاخ سفید، بین او و رئیس‌جمهور آمریکا بر سر موضوع تحریم ایران جروبحث صورت گرفته بود.یورونیوز به نقل از یک فرد نزدیک به «جان بولتون»، مشاور اخراجی امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که خروج وی از دولت آمریکا پس از جدال لفظی با رئیس‌جمهور آمریکا بر سر موضوع تحریم‌های ایران صورت گرفته است.به نوشته یورونیوز، خروج ناگهانی مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید در روز سه‌شنبه گذشته، پس از آن حادث شد که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ابراز داشت که ممکن است به‌عنوان مشوقی برای تهران جهت آمدن بر سر میز مذاکره، برخی تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند.منبع یورونیوز می‌گوید این بحث بعدازظهر دوشنبه درگرفته و در جریان آن بولتون تاکید کرد که قویا با چنین ایده‌ای مخالف است.به نوشته این رسانه اروپایی، صبح روز بعد، بولتون دیگر مشاور امنیت ملی کاخ سفید نبود و حتی بر سر اینکه تصمیم نبودن او، تصمیم چه کسی است بین بولتون و ترامپ اختلاف وجود دارد. ترامپ می‌گوید بولتون را اخراج کرده، اما بولتون می‌گوید استعفا داده است.پیش‌تر رسانه‌ها در خصوص احتمال موافقت رئیس‌جمهور آمریکا با پیشنهاد «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران که با نفت تضمین شده مطالبی را منتشر کرده بودند. اما آنچه منبع نزدیک به بولتون ادعا کرده، بیانگر آن است که پیشنهاد ترامپ مبنی بر رفع برخی تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است.بر اساس گزارش رسانه ها، موفقیت طرح خط اعتباری ماکرون نیز به اعطای معافیت تحریمی از جانب آمریکا بستگی دارد.ترامپ در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، آمریکا را از توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ خارج کرد. متعاقبا، تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران بازاعمال شد و توسعه یافت. با این حال، حتی برخی ارزیابی‌های اندیشکده‌های غربی نشان می‌دهد که راهبرد ترامپ با موفقیت همراه نبوده است. استراتفور اخیرا در گزارشی تاکید کرد که تهران، در حالی که زخم‌خورده، اما [در برابر اقدامات آمریکا]سر تعظیم فرود نیاورده، تحریم‌های واشنگتن را تاب آورده و به رئیس‌جمهور دونالد ترامپ نشان داده که قصد ندارد قبل از تسهیل تحریم‌ها، خواسته‌های ایالات متحده را برآورده کند.

غزه پهپاد جاسوسی اسرائیل را منهدم کرد

گروه‌های مقاومت فلسطین موفق شدند یک پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی را در غزه هدف قرار دهند.یگان تک‌تیرانداز گردان‌های شهید «ابو علی مصطفی» وابسته به گروه مقاومت «الجبهه الشعبیه لتحریر فلسطین» (جبهه مردمی برای آزادی فلسطین) این هواپیمایی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی را منهدم کرد.این چندمین پهپاد اسرائیلی است که طی کمتر از یک هفته گذشته به دست نیروهای مقاومت فلسطین سرنگون می‌شود.دوشنبه شب گذشته نیز نیروهای مقاومت حماس یک پهپاد رژیم صهیونیستی را در شرق رفح در نوار غزه شناسایی و ساقط کرده بودند.سرنگونی پهپادهای اسرائیل در غزه در حالی صورت می‌گیرد که حزب‌الله لبنان هم صبح دوشنبه گذشته از هدف قرار دادن یک پهپاد متجاوز رژیم صهیونیستی در آسمان لبنان خبر داده بود.در بیانیه‌ای حزب‌الله لبنان اعلام شد: مجاهدان مقاومت اسلامی یک پهپاد اسرائیلی را هنگام عبور از مرزهای فلسطینی-لبنانی به سمت شهر «رامیه» (در جنوب لبنان) با سلاح مناسب هدف قرار دادند، این پهپاد در بیرون شهر (رامیه) سرنگون شد و در دست نیروهای مقاومت قرار گرفت»

کاخ‌سفید برای کاهش تحریم‌های ایران نشست فوق العاده گذاشت

یک شبکه تلویزیونی آمریکا در گزارشی اختصاصی از گفت وگوی مقامات کاخ سفید در مورد کاهش تحریم‌های ایران و یا ارائه معافیت موقت خبر داده است.شبکه سی ان ان به نقل از دو مقام دولت ترامپ اعلام کرد: گفت وگوهای صورت گرفته در کاخ سفید برای کاهش تحریم های ایران به دلیل اجرای طرح فرانسه و هموار کردن مسیر دیدار احتمالی ترامپ با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سازمان ملل صورت می گیرد.دو مقام آمریکایی همچنین افزودند که وزارت خزانه داری هنوز به درخواست کاخ سفید، اقدام به تهیه پیش نویس طرح کاهش تحریم های ایران یا پذیرش پیشنهاد کمک مالی ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه نکرده است.استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه گذشته نسبت به انتشار برخی گزارش ها در مورد برنامه واشنگتن برای کاهش تحریم های ایران واکنش نشان داد. منوچین در همین مورد به خبرنگاران گفت: ما تماس های مستقیمی با مکرون رئیس جمهوری و بورنو لومر وزیر مالی فرانسه داشته ایم و آنها کاملاً درک می کنند که برای انجام این کار به ایالات متحده احتیاج دارند و این چیزی نیست که ما در زمان حاضر در نظر داشته باشیم.رییس جمهوری آمریکا اردیبهشت سال گذشته با خروج رسمی از برجام، با هدف فروپاشی اقتصاد ایران، در چارچوب رویکرد «فشار حداکثری»، تحریم های شدیدی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد و همچنین وعده به صفر رساندن صادرات نفت ایران را داد.با گذشت بیش از یکسال از این تحریم ها و ناکامی واشنگتن در دستیابی به اهداف ضد ایرانی، رییس جمهوری آمریکا بارها مدعی ابراز تمایل مقامات ایرانی برای دیدار با او شده است.حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه گذشته در تماس تلفنی "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام به عنوان یک توافق چندجانبه بین المللی، از انجام تعهدات خود طفره رفته است، تاکید کرد: از دیدگاه دولت، مجلس و مردم ایران در شرایطی که تحریم ها باقی باشد، مذاکره با آمریکا معنا و مفهومی ندارد.

اختیارات ارزی بانک مرکزی تمدید شد

۳ دستور اصلی این جلسه و با حضور سران قوا و به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد؛ ادامه روند آرامش در بازار ارز، کالا و خدمات، پیشگیری از رفتارهای سودجویانه در جهت حمایت از مصرف کنندگان و نیز هماهنگی بین سه قوه در خصوص مدیریت مناسب در شرایط تحریم بود.بر این اساس مقرر شد با توجه به ثبات قابل قبول در بازار ارز و موثر بودن این روند اختیارات مصوبات گذشته تمدید شود.همچنین در خصوص ستاد تنظیم بازار، گزارشی از روند اجرای مصوبات در بازه یکساله ارائه و مقرر شد مصوبات قبلی و اختیارات ستاد تنظیم بازار برای ایجاد تمرکز بر تصمیمات قیمت گذاری، کنترل قیمت و جلوگیری از چند قیمتی و الزام برچسب و سیاست‌های قیمت گذاری بازار تمدید شود.در بخش دیگری در این جلسه موضوع افزایش اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی به نحوی که کنترل و تنظیم بازار مناسب‌تر شده و بهبود یابد، مورد بحث قرار گرفت.بر این اساس مقرر شد ظرف یک هفته قوه قضاییه با هماهنگی دولت لایحه یک فوریتی در این زمینه را تنظیم و به مجلس ارائه کند.

پوتین نتانیاهو را تهدید کرد

به گزارش «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وارد روسیه شد و با برخی مقامات این کشور از جمله رئیس‌جمهور «ولادیمیر پوتین»  دیدار کرد.در همین ارتباط، روزنامه سعودی «ایندیپندنت عربی» به نقل از منبعی روس گزارش داد: علیرغم دیدار نتانیاهو و پوتین، اختلافات میان اسرائیل و روسیه درباره حملات تل‌آویو به اهداف ایرانی و غیره و در سوریه و عراق همچنان باقی است.این روزنامه سپس مدعی شد:  روسیه اخیرا جلوی حملات اسرائیل به چند موضع وابسته به نظام سوریه را گرفته و تهدید کرده (در صورت انجام حمله رژیم اسرائیل) جنگنده‌های اسرائیلی را با جنگنده‌های روسی یا سامانه اس 400 ساقط می‌کند.ایندیپندنت ادامه داد: این موضوع در برهه اخیر دو  بار اتفاق افتاد؛ در نهایت آگوست گذشته مسکو مانع حمله به مواضع ارتش سوریه در «قاسیون» شد، اسرائیل قصد داشت باتری موشک ها، دستگاه کنترل از راه دور و ردیاب سامانه اس 300 که سوریه از روسیه دریافت کرده بود، هدف قرار دهد. یک هفته بعد نیز روسیه جلوی حمله به مواضع سوریه در قنیطره را گرفت؛ قرار بود در این حمله تأسیسات حساس سوریه در لاذقیه هدف قرار بگیرد.در ادامه این گزارش آمده، در پی این تحولات، نتانیاهو به سفر خود به روسیه سرعت داد تا پوتین را به «چشم‌پوشی از حملات اسرائیل علیه سوریه» قانع کند اما با جواب رد پوتین روبرو شد و وی اعلام کرد، روسیه اجازه هدف قرار دادن نیروهای «بشار اسد» یا سلاح‌هایی که روسیه به این کشور داد، نمی‌دهد.بر اساس منابع آگاه صهیونیستی، نتانیاهو تلاش داشت که در راستای اهداف انتخاباتی خود دیدار با پوتین را مثبت جلوه دهد اما موفق نبود و این دیدار شکست خورد؛ اکنون تل‌آویو باید در محاسبات خود برای هدف قرار دادن مواضع در سوریه و عراق بازنگری کند.بنا به این گزارش، منبع روسی مذکور در ادامه اعلام کرده: پوتین همچنین از اقدامات اخیر اسرائیل علیه لبنان نیز ابراز ناخشنودی کرده و گفته کشورش «تجاوز به حاکمیت لبنان» را مردود می‌داند، موضوعی که اسرائیلی‌ها قبلا از رئیس‌جمهور روسیه نشنیده بودند. چیزی در روابط روسیه و اسرائیل شکاف ایجاد کرده است؛ پوتین احساس می‌کند کسی در مسأله سوریه و لبنان وی را فریب داده و گذشتی در این مسأله در کار نخواهد بود. وی درباره عواقب تکرار هدف قرار دادن اهداف مذکور به نتانیاهو هشدار داده است.رژیم صهیونیستی در سوم شهریورماه با دو پهپاد به ضاحیه بیروت تجاوز کرد و بر اساس گزارش روزنامه لبنانی «النهار» این پهپادها آماده عملیات ترور بودند. تل‌آویو در همین تاریخ حمله‌ای به سوریه داشت و در این حمله دو عضو حزب‌الله را به شهادت رساند.در همان روز، یک پهپاد صهیونیستی دو خودروی لشکر 45 «الحشد الشعبی» در منطقه قائم در نزدیکی مرز سوریه و عراق را هدف قرار داد و چند تن از اعضای الحشد شهید شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha