جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله مظاهری

حوزه/ رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: برنامه‌ریزی‌های مدیریتی حوزه‌های علمیه خواهران و هم تلاش و مجاهدت بانوان گرامی در مسیر تعلیم و تعلم معارف دینی باید معطوف به ساختار با اهمیت دینی و اجتماعی خانواده باشد و بدانید که برای اصلاح سایر امور در ساخت‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و غیر آن باید از نهاد خانواده، آغاز کنیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری، در پیامی به آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه خواهران کشور به میزبانی اصفهان، تصریح کردند: برنامه‌های آموزشی و تربیتی حوزه های علمیه خواهران به شکلی کاملا کاربردی معطوف به نهاد خانواده باشد.

متن پیام به شرح زیر است:

آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران را گرامی داشته و برای همه شما بانوان مکرمه، که در مسیر تعلیم و تعلم علوم دینی و معارف الهی واقع شده‌اید تائید و توفیق در دستیابی هرچه بیشتر به حقیقت و وصول هرچه کامل‌تر به معنویت را مسألت می‌نمایم.

حوزه علمیه خواهران که از حیث گستردگی و تکثر کنونی، پدیده‌ای تقریباً نوپاست، برای رسیدن به افق‌های بلند علمی و معنوی و تربیت بانوان صالحه‌ای که به شرافت دانایی و اخلاق و عقلانیت آراسته باشند، راهی بلند در پیش دارد. پیمودن این مسیر نورانی و البته خطیر، محتاج تدابیر و برنامه‌ریزی‌های دقیق و نیز اهتمام و جدیت خالصانه است.

وظیفه با اهمیت برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر صحیح و دقیق، امری است که بر عهده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران است و متصدیان و مسئولان محترم، در این زمینه سال‌هاست که در حال تلاش و فعالیت مستمر بوده و امید است با دقت نظر کارشناسانه و توجه به ابعاد گوناگون و اخذ مشورت‌های لازم، روز به روز شاهد ارتقاء حوزه‌های علمیه خواهران در سراسر کشور باشیم.

اما وظیفه اهتمام و جدیت خالصانه در این مسیر، بر عهده شما خواهران گرامی است که باید با توکل به خداوند تعالی و با مجاهدت خود، راه خطیر دانش‌اندوزی و رشد معنوی و اخلاقی را بپیمایید و حیات ایمانی خود را تأمین و به حیات ایمانی دیگران نیز کمک و مدد رسانید. در این خصوص توجه به سه نکته را در این مجال کوتاه ضروری می‌شمارم:

 نکته نخست توجه به جایگاه والای زن در منظومه خلقت و التزام به مسئولیت‌های با اهمیتی است که بر عهده زنان قرار گرفته است.

زن عنصر محوری و اساسی مدیریت نهاد بسیار با عظمت خانواده است، نهادی که بنیانی‌ترین نهاد اجتماعی و از جهاتی، مقدم بر سایر نهادها نظیر نهاد تعلیم و تربیت، نهاد اخلاق، نهاد اقتصاد و نهاد سیاست است و بی‌شک، صلاح و سداد سایر نهادهای اجتماعی وابسته به صلاح و سداد نهاد خانواده است. در این نهاد که از دیدگاه معارف دینی، یک نهاد مقدس نیز به شمار می‌آید، نقش زنان، نقشی بی‌همتا و یگانه است و ازین رو تحکیم این نهاد بنیانی و مقدس مرهون مدیریت شایسته بانوان است و نتیجه تحکیم نهاد خانواده، حاکمیت و تعمیق اصول دینی، اخلاقی و حفظ حقوق همه اعضاء و رشد و ارتقاء مقام انسانیت آنان است. به این جهت هم برنامه‌ریزی‌های مدیریتی حوزه‌های علمیه خواهران و هم تلاش و مجاهدت شما بانوان گرامی در مسیر تعلیم و تعلم معارف دینی باید معطوف به این ساختار با اهمیت دینی و اجتماعی باشد و بدانید که برای اصلاح سایر امور در ساخت‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی اقتصادی و غیر آن باید از نهاد خانواده، آغاز کنیم و تمام جهت‌گیری‌ها و نیز برنامه‌ریزها و سپس اقدامات لازم برای ایجاد خانواده‌ای با ثبات که محل تربیت نسل آینده و نقطه ثقل تکامل‌های طرفینی است، را به انجام رسانیم.

در نگرش دینی، خانواده، به همزیستی دو یا چند نفر در زیر یک سقف محدود نمی‌شود، بلکه تمام کوشش دین بر آنست که نهاد خانواده را در قالب یک نظام جامع و در مسیر رشد و کمال، تعریف و ترسیم نماید که پیشوایی و امامت شایستگان را عهده دار گردد: «ربنا هب لنا من أزواجنا و ذریاتنا قره أعین واجعلنا للمتقین إماما. بنابراین حوزه‌های علمیه خواهران و بانوان طلبه باید به این نکته اساسی توجه و التزام جدی داشته باشند و برنامه‌های آموزشی و تربیتی را نیز به شکلی کاملا کاربردی در همین راستا تنظیم و تکمیل نمایند.

نکته دوم، ضرورت توجه به خطر بودن امر تعلیم و تعلم علوم الهی و معارف وحیانی است. اکنون که در این راه نورانی واقع شده‌اید باید اهتمام و جدیت خود را در این مسیر، مصروف نمایید و برای کسب این معارف والا و ارزشمند از همه فرصت‌ها استفاده کنید و بدانید که رشد علمی در گرو مجاهدت و تلاش گسترده است و باید از بخشی از مسائل دنیوی و مادی صرف‌نظر نمایید تا در این راه به مراتبی شایسته نائل گردید.

و نکته سوم، ضرورت توجه و التزام به اخلاق است، که متاسفانه امروز در جامعه ما از جهاتی آسیب دیده است. طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه، اعم از برادران و خواهران باید بیش از سایر اقشار به مراعات اخلاق و تعمیق اخلاقی زیستن و تزکیه نفس و تهذیب روح، التزام داشته باشند، زیرا در مقام و جایگاه دعوت دیگران به دین و آیین و اخلاق قرار گرفته‌اند و باید مصداق بارز «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم و کونوا لنا زینا ولا تکونوا علینا شینا» باشند.

 از خداوند تعالی توفیقات روزافزون همه شما بانوان گرامی را در تحکیم هرچه بیشتر نهاد خانواده و در تعلیم و تعلم معارف الهی و در آراستگی به اخلاق و تقوا و معنویت، مسألت می‌کنم و کمال تایید و سعادت را برای همه شما و نیز مسئولان محترم حوزه‌های علمیه خواهران خواستارم.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha