جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
داوودی

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: در سطح ۴ حوزه علمیه خواهران در حال حاضر ۷۰۰ طلبه در چهار رشته فقه خانواده، تفسیر تطبیقی، کلام اسلامی و حکمت متعالیه در ۱۷ مدرسه علمیه و ۲۶ رشته محل مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، فریده داوودی، صبح امروز در آیین آغاز به کار مدارس علمیه خواهران سراسر کشور به  میزبانی حوزه علمیه خواهران اصفهان در سالن خیریه همدانیان اظهار کرد: افتخار داریم سال تحصیلی جدید را با حضور بالغ بر ۶۲ هزار طلبه مشغول به تحصیل در ۵۰۰ مدرسه علمیه سراسر کشور و حدود ۵۲ هزار دانش آموخته در مقاطع مختلف تحصیلی آغاز کنیم.

وی تاکید کرد: در سطح ۴ حوزه علمیه خواهران در حال حاضر ۷۰۰ طلبه  در چهار رشته فقه خانواده، تفسیر تطبیقی، کلام اسلامی و حکمت متعالیه در ۱۷ مدرسه علمیه و ۲۶ رشته محل مشغول به تحصیل هستند.

 داوودی افزود: حدود ۹۰ نفر از طلاب سطح ۴ مراحل آموزشی را سپری کرده و امتحان زبان تخصصی را داده اند و مشغول تدوین رساله علمی هستند، به امید خدا در سال آینده شاهد فارغ التحصیلان تعدادی از طلاب سطح ۴ خواهیم بود.

وی ادامه داد: تدوین درختواره رشته ها در سطح ۳ و ۴  از جمله سیاست های آتی است که طبق آن رشته های جدید در زمینه فقه تدوین خواهد شد.

معاون آموزشی حوزه های علمیه خواهران گفت: دوره عالی فقه نیز که پیش‌نویس آن تهیه شده به منظور ارتقای سطح علمی طلاب سطح ۴ برای دانش آموختگان این مقطع برگزار می‌شود.

داودی با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی در سطح ۴ ادامه داد: ۱۰ هزار طلبه خواهر در ۱۲ رشته سطح سه حوزه‌های علمیه خواهران مشغول به تحصیل هستند.

وی در توضیح رشته های سطح ۳ حوزه علمیه خواهران عنوان کرد:  کلام اسلامی با گرایش امامت و مهدویت، تاریخ اسلام، اخلاق اسلامی، ادبیات عرب و مطالعات زنان از رشته‌های سطح سه حوزه‌های علمیه خواهران هستند که رشته‌های تربیت دینی کودک و نوجوان و مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی نیز امسال به آن‌ها اضافه شده است، در سال آینده رشته تبلیغ نیز به رشته‌های سطح سه حوزه‌های علمیه خواهران افزوده می‌شود.

معاون آموزشی حوزه های علمیه خواهران با اشاره به ارزیابی برنامه و متون درسی سطح سه ابراز کرد: با توجه به اینکه بیش از ۱۰ سال از بسیاری از رشته‌های این سطح می‌گذرد بازنگری در این رشته‌ها را در دستور کار قرار دادیم تا سبب ارتقا و رشد طلاب مشغول به تحصیل در این رشته‌ها شود.

وی تاکید کرد: بالغ بر ۲۷۰۰ نفر دانش آموختگان سطح ۳ در حوزه علمیه خواهران کشور مشغول به تحصیل بوده، برای مقطع سطح ۳ برنامه های سال آتی این است که در برخی از شهرستان هایی که فاقد مدرسه سطح ۳ هستیم، مدارس فعلی را ارتقا داده  و به مراکز تخصصی تبدیل کنیم.

وی افزود: در سطح ۲ که رشته فراگیر ما در کل کشور است، دارای ۴۱۰ مدرسه علمیه هستیم که بالغ بر ۵۲ هزار طلبه مشغول به تحصیل هستند و ۴۶ هزار دانش آموخته داریم

معاون آموزشی حوزه های علمیه خواهران اذعان کرد: تغییر اساسی و جدید در برنامه درسی سطح ۲ از جمله اقدمات جدی است، برنامه درسی باید به گونه ای باشد که چند نیاز اساسی از جمله نیازهای اعتقادی و اخلاقی  و احکامی طلبه تامین شود.

 داوودی ابراز کرد: دم اینکه باید طلاب آماده برای ورود به مقاطع بالاتر وسوم اینکه برای تبلیغ در سطح عمومی آماده شوند، بنابراین این مطالبات باید تامین شود؛ براین اساس برنامه جدید درسی سطح ۲ برای تامین این نیازها طراحی شده که ۱۹۰ واحد درسی فعلی به یک ۱۷۰ واحد دوره عمومی و یک بسته ۲۰ واحدی خاص طراحی شده است.

وی ابراز کرد: در این برنامه جدید روی بحث قرآن تمرکز شده، آشنا شدن به تجوید و روانخوانی و روخوانی قرآن از جمله برنامه ها است.

معاون آموزشی حوزه های علمیه خواهران یادآور شد: آشنا شدن طلاب به احادیث و روایات از دیگر برنامه ها است که نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا می کند، مانوس شدن با روایات مطالبه ما است.

وی اذعان کرد: یکی از کارکرد های اساسی طلاب این است که مسائل شرعی را ابتدا خود کامل بفهمند و پاسخگوی دیگران باشند، در بحث احکام روش هایی در نظر گرفته شده که طلاب شناخت کامل و جامع نسبت به مسائل اساسی داشته باشند.

داوودی ابراز کرد:  در خصوصی بحث اعتقادات که موضوع مهمی است و همواره مورد نظر طلاب گذشته بود، در برنامه جدید به ۱۶ واحد ارتقا داده ایم که طلاب به مسائل اعتقادی آشنا و با شبهات اعتقادی نیز هم آشنا می شوند.

 وی ابراز داشت: در بحث اخلاق هم سعی براین است که رویکرد تربیت اخلاقی  طلاب را پیگیری کنیم و از جهت گیری سابق که صرفا آموزش اخلاق بود خارج شده و زمینه ای برای تربیت طلاب باشد.

معاون آموزشی حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: ۱۷۰ واحد برای همه طلاب اجرا می شود  اما بسته های ۲۰ واحدی متنوعی جدا طراحی شده که یا براساس اقتضائات مناطق و یا دانش مورد نیاز توسط مدارس به سلیقه خود انتخاب می کنند.

وی افزود: ما دنبال مدارس هستیم  که از مقطع سیکل یا دوره اول دبیرستانی پذیرش کنند، همچنین آموزش های ارتقایی اساتید از دیگر برنامه ها سال جاری است.

داوودی ابراز کرد: استان اصفهان یکی از استان های پیشتاز ما در بحث آموزش و فرهنگ و تبلیغ بوده و جزء استان های ممتاز شمرده می شود، در ۱۰ سال اخیر استان اصفهان رتبه اول را در المپیادهای علمی به دست آورده و تعداد شرکت‌کنندگان و راه یافتگان این استان به مرحله کشوری زیاد بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha