جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجتالاسلام مظفری مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)در افغانستان

حوزه/ مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در افغانستان گفت: از ابتدای مقدمات دروس حوزوی تا سطح خارج در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افغانستان تدریس می شود و 180 نفر در کابل و 50 نفر در مزار شریف در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در کابل در سال 83 به دستور مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی تاسیس شد و هدف و انگیزه ایشان از تاسیس این مرکز تربیت طلاب مستعد برای رسیدن به اجتهاد و تربیت روحانیون متخصص برای پاسخگویی به نیازهای زمان و مقابله با تهاجم فرهنگی غرب که وارد افغانستان شده، بوده است.

وی افزود: این مرکز کار خود را با فعالیت های حوزوی آغاز کرد، اما در ادامه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز فعالیت هایش را گسترش داد.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)در افغانستان گفت: تا کنون کلاس های متعددی مخصوص جوانان، نوجوانان و دانشجویان در این مرکز برگزار شده که مباحثی پیرامون اخلاق، اعتقادات، تاریخ اسلام و غیره در این کلاس ها تدریس شده و دختران و پسران شیعه و سنی در این کلاس ها شرکت کرده اند.

 برگزاری 20 نوبت مسابقات کتابخوانی در افغانستان با حضور 3 هزار نفر در هر نوبت

حجت الاسلام والمسلمین مظفری یادآور شد: برگزاری مسابقات کتابخوانی یکی دیگر از کارهای مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) کابل بود که در حدود 20 نوبت این مسابقات برگزار شد و با استقبال پرشور مواجه شدیم. هر بار که ما مسابقه برگزار کردیم حدود سه هزار نفر ثبت نام می کردند، بعد از هر مسابقه جوائز مادی و معنوی به شرکت کنندگان اهدا می شد و اهدای چادر به بانوان به نوعی فرهنگ سازی بود.

وی ادامه داد: در استان های مختلف افغانستان مسابقات مختلفی برگزار کرده ایم که آخرین مسابقه بین عید قربان و غدیر برگزار شد.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار در افغانستان خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم آئین سنتی مذهبی در اعیاد و وفیات از دیگر مراسم مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در کابل بود که در یکی از این مراسم ها حدود 800 نفر در کابل و 200 نفر در مزار شریف حضور پیدا کردند، این در حالی بود که چند روز قبل از این مراسم داعش مردم بسیاری را به خاک و خون کشیده بود.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری ادامه داد: در مجالسی که در ایام محرم در این مرکز برگزار می شود، حدود 900 نفر مرد و هزار و 200 نفر زن در این مراسم شرکت می کنند. اگر ما این مراسم ها را به دلیل ناامنی ها برگزار نکنیم مردم از ما ناراحت می شوند و آن ها با وجود همه نا امنی ها در پی این هستند که این مجالس برای اهلبیت(ع) حتما برگزار شود.

130 طلبه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در افغانستان مشغول به تحصیل هستند

وی اضافه کرد: از ابتدای مقدمات دروس حوزوی تا سطح خارج در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افغانستان تدریس می شود و 180 نفر در کابل و 50 نفر در مزار شریف در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار در افغانستان یادآور شد: از ابتدای تاسیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در افغانستان بالغ بر 800 نفر در این مرکز فارغ التحصیل شده اند و پس از رحلت مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی، این فعالیت ها توسط  فرزند ایشان آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی پیگیری می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری تصریح کرد: در حال حاضر در مزار شریف در دو هزار متر زمین مدرسه خوبی داریم که تا کنون یک فاز آن به بهره برداری رسیده، مسجدی با وسعت  600 متر مربع در کابل وجود دارد که این مسجد در پنج طبقه بوده و دو طبقه پایین آن مسجد و مصلی و سه طبقه بالا مخصوص دروس حوزوی است و بنای این مسجد بر اساس معماری ایرانی اسلامی تاسیس شده است.

وی تاکید کرد: در وصیتنامه مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی قید شده که دوست دارم مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در افغانستان نیز فعالیت داشته باشد، پس از این وصیت فرزند ایشان این امر را دنبال کردند.

جایگاه بالای مرکز فقهی ائمه اطهار افغانستان در بین مدارس علمیه این کشور

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار در افغانستان افزود: در امتحانات سالانه حوزه هم مرکز مزار شریف و هم مرکز کابل در بین مدارس علمیه این دو شهر مقام نخست را کسب می کند، عامل موفقیت این مرکز این است که یک آزمون ورودی سختی برگزار می شود، پس از آن مصاحبه شفاهی و کتبی برگزار می شود، سپس تعداد کمی از متقاضیان پذیرفته می شود، پس از پذیرش طلاب برنامه های حوزوی این مرکز نیز بسیار جدی دنبال می شود، به طور مثال مباحثه و مطالعه دروس الزامی بوده و هر روز درس روز قبل را به قید قرعه طلاب باید ارائه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری خاطرنشان کرد: طلابی که در معدل خود نمره 19 یا 20 دریافت می کنند، بر شهریه های شان افزوده می شود تا این تشویق انگیزه ای برای طلاب شود.

وی گفت: یکی از برنامه های دیگر این مرکز در افغانستان پژوهش، روش تحقیق و آئین نگارش بوده و طلاب درس خارج ما ملزم هستند که در هر سه ماه، یک مقاله علمی پژوهشی ارائه دهند، این مقالات توسط اساتید ارزیاب بررسی می شوند، ما برای انگیزه دهی به این طلاب به آن ها حق التحریر پرداخت می کنیم. تمامی این توفیقات به این دلیل کسب شد که ما از صرف آموزش خارج شده و در کنار آن به سمت امور پژوهشی حرکت کرده ایم.

تربیت 60 استاد مدارس علمیه افغانستان توسط مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار در افغانستان اظهار داشت: یکی دیگر از موفقیت های مرکز فقهی کابل این است که ما تا کنون 60 استاد تحویل حوزه های دیگر افغانستان داده ایم، مجموع اساتید مرکز مزار و کابل 17 نفر بوده اند که 15 نفر آن ها فارغ التحصیل خود مرکز هستند، علاوه بر این تعداد، 43 نفر دیگر در استان های دیگر افغانستان به تدریس می پردازند.

حجت الاسلام والمسلیمن مظفری عنوان کرد: برخی از طلاب ما که از افغانستان فارغ التحصیل شده اند، هم به ایران و هم به نجف رفته اند که 30 نفر در ایران و 30 نفر در نجف مشغول به تحصیل هستند.

وی بیان کرد: طلاب مرکز فقهی کابل و مزار شریف در ایام محرم و ماه مبارک رمضان به استان های دیگر افغانستان اعزام می شوند تا به تبلیغ بپردازند، این طلاب حتی در بخش های نظامی افغانستان نیز ورود پیدا کرده و در آنجا به تبلیغ می پردازند.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار در افغانستان تاکید کرد: پاسخگویی به سوالات شرعی دیگر فعالیت مرکز ما بوده که مردم استقبال خوبی از این بخش کرده اند، به صورت متفرقه نیز مردم برای حل دعاوی خود به ما مراجعه می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری اضافه کرد: رابطه مرکز فقهی با دولت افغانستان خوب است و این بدین دلیل است که کار ما کار علمی بوده و کار سیاسی انجام نمی دهیم، به همین دلیل هیچ ممانعتی از سوی دولت انجام نمی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha