سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد میرزا محمدی

حوزه/ یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: برخی از ما مبلغین چون مراحل تبلیغی خودمان را بر خلاف دیدگاه تبلیغی قرآن شروع کرده ایم، غالبا دچار روزمرگی و عدم تاثیر می‌شویم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت الاسلام محمد میرزامحمدی، در نشستی با طلاب و روحانیون شهرستان سمنان، با اشاره به مراحل تبلیغ دین مبین اسلام از دیدگاه قرآن کریم اظهار داشت: برخی از ما مبلغین چون مراحل تبلیغی خودمان را بر خلاف دیدگاه تبلیغی قرآن شروع کرده ایم، غالبا دچار روزمرگی و عدم تاثیر می‌شویم.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: اولین مرحله تبلیغ دین از دیدگاه قرآن کریم، شروع تبلیغ از خانواده است؛ نهادی که ما هیچ وقت برایش هزینه نکردیم و با توجیه اشتغالات فراوان، از این امر مهم نسبت به ذعدغه های خارجی و بیرونی خود غافل بودیم.

وی با اشاره به دومین مرحله تبلیغ دین از دیدگاه قرآن کریم افزود: مرحله دوم تبلیغ دین از دیدگاه قرآن کریم که می شود قسم خورد که اصلا توجهی به آن هم نداریم این است که قرآن کریم می فرماید«وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ‌»؛ یعنی در تبلیغ دین از فامیل و اطرافیان و بستگان غافل نشویم، رسول اکرم(ص)، پیامبر بشریت است اما خداوند از او خواسته از فامیل شروع کند.

حجت الاسلام میرزامحمدی خاطرنشان کرد: مرحله سوم تبلیغ دین از دیدگاه قرآن کریم خود وطن است؛ طلبه هایی هستند که عالی هستند، اما قم ساکن شدند، قدیم می‌گفتند که طلبه به وطن برگردد قدرش را نمی‌دانند این حرف خلاف قرآن کریم است و بر طبق قرآن کریم، در تبلیغ دین، وطن و حواشی وطن باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به چهارمین مرحله تبلیغ دین از دیدگاه قرآن کریم گفت: مرحله چهارم تبلیغ دین از دیدگاه قرآن کریم، مرحله جهان شمولی تبلیغ است، طلبه تا لباس می پوشد، در پایه ۶ که نواقصی دارد می‌گوید برای کشورهای خارجه میخواهم بروم، زبان‌دان بودن کافی نیست، تخصص و فهم عمیق و دقیق دین لازم است؛ ۲۳ سال تبلیغ پیامبراکرم(ص)، ایشان حدود سال ۱۸ و ۱۹ تبلیغی به فلسطین برای تبلیغ رفته بودند و برخی از اوقات تبلیغ جواب نمی‌دهد و دچار روزمرگی شدن، به واسطه این مباحث است.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه نکته قابل توجه در تبلیغ این است که همه چیز دست خودشان «اهل بیت(ع)» است و سر نخ دست خداوند متعال است، افزود: طلبه یعنی طالب علم، به شرط دعوت نباید مطالعه شود، شرط نباید این باشد وقتی منبر دعوت شدیم مطالعه شود، قدیم منبری‌ها را از داخل خیابان و بدون هماهنگی قبلی گلچین می‌کردند و کل سال باید برنامه ما این باشد که مطالعه کنیم و اصل اول این است که با کتاب بخوابیم و با کتاب بیدار شویم.

وی با بیان اینکه چند دسته مطالعه داریم، گفت: اولین دسته از مطالعات، مطالعات مورچه ای است؛یعنی هرچه پیش آمد مطالعه کنی و عادت مورچه این است که درون خونه اش هرچه هست وجود دارد؛ در واقع مورچه سمبل حرص و طمع است؛ هرچه آمد مطالعه نشود، در مطالعات مورچه ای یعنی انسان هرچه به دستش آمد مطالعه می کند.

حجت الاسلام میرزامحمدی گفت: دومین دسته از مطالعات،مطالعات عنکبوتی است؛ اخبار سست و موهن نظیر مطالعات اینترنتی است و قرآن کریم در این خصوص می فرماید«إِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ».

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: سومین دسته از مطالعات، مطالعات زنبوری است و امیرالمؤمنین امام علی(ع) فرمودند که «مثل مومن مثل زنبور است»؛ یعنی هرجایی نمی رود، هرجایی نمی‌نشیند و هرجایی قرار نمی‌گیرد و بهترین شیوه مطالعه، مطالعه زنبوری است.

وی در پایان با تاکید بر همت و تلاش بیشتر برای تبلیغ دین مبین اسلام تصریح کرد:  ما بجز توسل به اهل بیت(ع) و استعانت از خداوندمتعال هیچ نداریم و یک مبلغ دین باید بیش از همگان انس با دعا و زیارات داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha