سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حدیث اندرز

حوزه/ کتاب «حدیث اندرز» تالیف آیت الله محمد علی جاودان با محوریت مسائل اخلاقی با بیان پندآمیز از سوی مؤسسه ایمان ماندگار منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه ، کتاب «حدیث اندرز» تألیف محمد علی جاودان از سوی مؤسسۀ ایمان ماندگار گردآوری شده و در ۲۳۸ صفحه  روانه بازار نشر شده است.

کتاب «حدیث اندرز» از آثار نسبتاً جدید موسسۀ ایمان ماندگار است که همانگونه که از نامش پیداست، برای خواننده حالت پند و اندرز دارد. این کتاب، برگرفته از بخش‌هایی از بیانات آیت‌الله جاودان در رادیو معارف است که به کوشش مؤسسۀ «ایمان ماندگار» تنظیم و گردآوری شده‌ است. وی در این بیانات به شرح و توضیح احادیث حضرات معصومین سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین پرداخته است. احادیثی با موضوعات گوناگون نظیر: معرفت و عبادت، احسان به پدر و مادر، صله رحم، رفع حوائج مؤمنین، صدقه، کسب حلال، مواظبت از زبان، استفاده از جوانی، قبر و قیامت و البته ولایت و محبت اهل بیت علیهم‌السلام.

محور و کلیت این کتاب، مسائل اخلاقی با بیان پندآمیز است؛ اما در بحث ولایت و محبت اهل بیت، کمی مسائل تاریخی و اعتقادی نیز مطرح می‌شود که اگرچه شاید متناسب با نام و نیز روح حاکم بر مجموعۀ کتاب نباشد، اما مطلب بسیار مفید و آموزنده‌ای طرح می‌شود که برای همگان قابل استفاده است.

آنچه در کتاب آمده کلمات و مواعظ ائمۀ اطهار است که بهترین مخلوقات خدا و شایسته‌ترین افراد برای پند دادن خلق خدا هستند. ویژگی دیگر کتاب، کاربردی بودن این احادیث است. این ویژگی بطور کلی به سبک موعظه گفتن این استاد اخلاق برمی‌گردد که در جلسات سخنرانی خودشان نیز سعی دارند مطالبی تحویل شنوندگان دهند که برایشان کاربردی است و این مطالب را در زندگی خود لمس می‌کنند. این کتاب هم برگرفته از سخنرانی‌های وی در رادیو است و این بیانات برای مخاطب عام مطرح شده‌است. لذا هم انتخاب احادیث و هم شرح و توضیح آن و همچنین تطبیق احادیث با موضوعات فردی و اجتماعی روزگار ما، همه به گونه‌ای است برای همگان، اعم از خواص و عوام، قابل استفاده باشد.

یکی از نکات ارزشمند و کلیدی این کتاب این است که مبادا شیعیان به اتکای ولایت و محبت اهل بیت، در طاعت خداوند و اجتناب از معاصی سستی کنند که بین اهل بیت و خداوند هیچ قرابت و خویشی نیست و آن بزرگواران هم در اثر بندگی خداوند به این مراتب والا دست پیدا کرده‌اند. خود دوستی علی و اولاد علی هم از دستورات الهی است و چون خداوند به این دوستی امر فرموده ما وظیفه داریم این بزرگواران را دوست داشته باشیم. وی تأکید می‌کند که محب واقعی اهل بیت در عمل نیز از آنان پیروی می‌کند و بر طبق روایات، شیعۀ حقیقی راستگو و امانت‌دار، اهل ذکر خدا، مراقب همسایه، متواضع و … است.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha