پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
علی کشوری

حوزه/ دبیر  شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ابراز کرد: امروز اگر مشهد، قم و سایر حوزه های علمیه می خواهند تعریف مدیریت شهری اسلامی را ارائه دهند باید در این زمینه پیشگام و نظریه پرداز باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی کشوری، امروز در نشست تخصصی تبیین "مدیریت شهری محله محور"، در سالن  همایش های سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در مشهد اظهار کرد: اگر بخواهیم نظم اختیاری در جامعه حاکم شود، به تزکیه و نهاد خانواده نیاز داریم. در نظم اختیاری تربیت و خانواده جایگاه ویژه ای دارند، به عنوان آنچه که مسلمانان در راهپیمایی اربعین به نمایش می گذارند، یک نظم خود کنترلی است.

وی ادامه داد: در نظریه مدیریت شهری با رویکرد محلی محور نیاز به برنامه ریزی داریم که خانواده بتواند در آن بهتر زندگی کند، زیرا خانواده اولین و موثرترین نهاد تربیتی افراد است.

دبیر  شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اظهار کرد: دو عامل درونی و بیرونی در خانواده موثر هستند که مجموعه اقداماتی که اعضای در درون خانواده انجام می دهند، عوامل درونی است.

حجت الاسلام و المسلمین کشوری، عوامل بیرونی در خانواده را در نظم جامعه مهم دانست و یکی از این عوامل موثر را شغل والدین بیان کرد و افزود: متاسفانه در کشور اسلامی ایران  شاهد ایجاد شهرهای خوابگاهی هستیم که در این حالت مردم بیش از ۱۲ ساعت مشغول به کار هستند و در نتیجه با ورود به منزل به استراحت نیاز دارند و فرصتی برای ارتباط میان اعضای خانواده باقی نمی ماند.

وی با انتقاد از قوانین وزارت  کار که پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی تغییر نکرده و به کانون خانواده بی توجهی شده است، ابراز کرد:  همسر، پدر یا مادری که دارای مشاغل سخت و ساعت کار زیاد هستند، به خاطر دور بودن از خانواده، نقش خود را به خوبی ایفا نمی کنند و زمانی که اعضای خانواده جمع گرمی برای گفتگو نداشته باشند، سایر اعضا دوستان خود را بیرون از خانه جستجو می کنند که ممکن است این دوست یابی ها به هنجارشکنی های مختلف حتی جرم منجر شود.

دبیر  شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تصریح کرد: قانون کار در کشور ایران نباید بر اساس قوانین سازمان های بین المللی طراحی گردد، بلکه باید براساس فقه شیعه نوشته شود.

وی با اشاره به اینکه محله در شهر جایی است که خانواده ها در آن ساکن می شوند و برای محله دو تعریف داریم، اظهار کرد: این تعریف که محله جایی است که فقط خانه های زیادی جمع باشد و خانواده ها در آن استراحت می کنند، غلط است و با این امر خانواده برای تفریح و سایر نیازها باید خانه و محله را ترک کنند و به جایی دیگر بروند.

وی گفت: محله از دیدگاه اسلامی و روایات، مکانی است که تامین نیازهای چهارگانه تفریح، خرید، مشاغل و تحصیل افراد خانواده در نزدیکی خانه رخ دهد که متاسفانه مدیریت شهری همه این موارد را نادیده گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین کشوری با تاکید بر اینکه کم کاری در حوزه مدیریت شهری و شهر اسلامی به خاطر عدم توجه حوزویان به این موضوع و مطالعه و تحقیق آنها است، تصریح کرد: امروز اگر مشهد، قم و سایر حوزه های علمیه می خواهند تعریف مدیریت شهری اسلامی را ارائه دهند باید در این زمینه پیشگام و نظریه پرداز باشند.

در پایان این نشست مدیران بخش های مختلف شهرداری مشهد، سؤالات و نظرات گوناگونی پیرامون مدیریت شهری و مباحث مطرح شده بیان کردند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha