جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی در مراسم بزرگداشت شهید مدنی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: اگر نگاهی گذرا به تاریخ ایران و جهان اسلام داشته باشید خواهید دید که حوزه و روحانیت همیشه پیشگام در امور اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مقاومت بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، آیت الله علی رضا اعرافی، عصر یکشنبه با حضور در آیین سالگرد شهادت شهید محراب آیت الله اسدالله مدنی در جمع مردم تبریز اظهار کرد: اگر از حوزه و روحانیت، دانشگاه سخن می‌گوییم، قدرت آنها نیز به خود شهدا و مردم برمی‌گردد چراکه ما هیچ چیز منهای ملت نداریم.

وی با اشاره به اینکه در شناسنامه فرهنگی ما حوزه ثبت شده است و علمای ما در طول تاریخ در پیشرفت جامعه  نقش بزرگی ایفا کرده‌اند، گفت: علم و دانش و تولید علمی اولین گام حوزه‌ها بود به طوریکه در یک صد سال اخیر در کنار حوزه، دانشگاه مغتنم و عزیز گرامی را داریم، ولی  حو زه علمیه در طول قرن‌های پیش همیشه مرکز دینی  نقش‌آفرینی کرده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر از قرن ۴ به حوزه بغداد اشاره کنیم که فقط دو قرن عصر شکوفایی آن بود، می‌توان دید که چه ثمره گرانبهایی داشته است، به طوری که محصولات علمی حوزه الان نیز در زندگی ما جاریست.

وی اضافه کرد: قبول داریم که در عرضه علمی حوزه‌ها کوتاهی داشتیم، ولی در بسیاری از کشورهای دنیا دیده‌ام که می‌توان در قالب‌های جذاب این علوم را عرضه کرد.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: ما الان عزیزانی در حوزه داریم که در روستایی دورافتاده تبلیغ می‌کند که برای ما عزیز هستند زیرا حوزه جای علم و دانش و فکر است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به شخصیت شهید محراب آیت الله مدنی بیان کرد: شهید مدنی مدرس عالی‌مقام در نجف بود و نکته مهم آنست که در ذات حوزه‌های علمیه اخلاق و معنویت نهادینه شده است.

مدیرحوزه‌های علمیه افزود: آداب و سنن اخلاقی در حوزه‌های علمیه رُکنی غیرقابل انکار می‌باشد که مصداق آن در وجود شهید مدنی جاری و ساری بود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه و روحانیت همیشه پیشگام بوده است، گفت: در سال ۵۰ بنده  طلبه شده‌ام که ریشه آن مربوط به علامه طباطبایی است چراکه همیشه جوانان جمع شده و به چهره نورانی علامه حین خروج از حرم نگاه می‌کردند که چنین چهره‌ای را از آیت‌الله شهید مدنی نیز سراغ دارم چراکه نگاه به او همه را تکان می‌داد.

عضو شورای نگهبان تصریح کرد: آیت‌الله شهید مدنی در یک سخنرانی در مدرسه فیضیه بین علمای سطح بالا یک آیه شریفه مبنی بر " تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ " را بیان کرد و کل فیضیه را به گریه و تکان واداشت.

وی ادامه داد: مساله اجتماعی و مردمی بودن یک روحانی و حوزوی از شاخص‌های حوزه علمیه است، زیرا  اگر حوزوی و روحانی از مردم فاصله گرفت و خود را خادم نبیند، نباید او را روحانی نامید ولو اینکه عمامه بر سر داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: زانوی ادب زدن در محضر فقیران از جمله سفارشات اسلام است که جزو شاخص‌های یک حوزوی نیز به شمار می‌رود.

وی گفت: شهید آیت‌الله مدنی مرد خدمت به مردم و تواضع در پیشگاه مردم و طبقات مردم بوده است.

آیت‌الله اعرافی از جمله ویژگی دیگر روحانی پاک در طول تاریخ بردباری، صبوری برشمرد و گفت: علامه امینی با الغدیر از مفاخر کم‌نظیر عصر ما بوده و مصداق این ویژگی است.

وی خاطرنشان کرد: از قبل از انقلاب شکوهمند ایران، دوره ترورها، دفاع مقدس و مدافع حرم شهدای طلبه زیادی داشتیم به طوریکه  بیش از ۵۰ شهید روحانی در مدافعان حرم و بیش از ۳۰۰ شهید  از بزرگان روحانیت در ادوار گذشته و ۵ هزار شهید طلبه در دفاع مقدس تقدیم اسلام شده است. 

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر اینکه شهید مدنی با یتیمی درس خود را ادامه داده است ولی تمام عمر خود را با مجاهدت گذرانده است، گفت: او اهل مجاهدت، مبارزه و قیام بوده و در این راه خستگی‌ناپذیر پیش رفته که در نهایت پایان آن شهادت شد.

وی افزود:  اخلاق و ادب او به یک سخن نافذ تبدیل شده که ۱۰۰ عالم بزرگ حوزه را تکان می‌دهد.

آیت‌الله اعرافی با توصیف صفات و ویژگی های بارز شخصیتی آیت‌الله شهید مدنی، گفت: با اینکه شهید مدنی از یک تبعیدگاه به یک تبعیدگاه دیگر منتقل می‌شد ولی هیچ گاه خم بر ابرو نیاورد و خسته نشد.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه  به جایگاه مهم تبریز اشاره کرد و افزود: شهر تبریز علاوه بر جایگاه بزرگی که در تاریخ و فرهنگ اسلام و ایران دارد، در طول قرن‌های متمادی این شهر، نقش‌آفرین بوده است و سرزمین آباد و موثر در سرنوشت در ایران بود.

وی افزود: این شهر تربیت کننده دانشمندان و صاحبان  علم و ادب بوده و علاوه بر آن، تبریز از ارکان مهم حوزه‌های علمیه در طول تاریخ است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه اگر تاریخ حوزه‌های علمیه را ورق بزنیم، قطعاً با عالمان بزرگ تبریزی صاحب کُرسی آشنا خواهیم شد، تصریح کرد: در قرن حاضر نیز برخی از عالمان نیز از این خطه برخاسته‌اند به طوریکه این منطقه در دفاع مقدس بسیار خوش درخشید.

وی بیان کرد: دو شهید محراب تبریزی نیز مزید افتخار ایران و خطه آذربایجان است و حضور در مراسم گرامیداشت آنها برای ما افتخار است که باید بر مردم تبریز آفرین  گفت که چنین مراسمی را برگزار کردند.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه خاستگاه عالمانی مانند شهید مدنی و سلسله نورانی شهداست که در تاریخ ایران و جهان اسلام نقش قابل تامل داشتند، افزود: ما مدعی آن نیستیم که حوزه و روحانی هیچگاه اشکالی ندارد و  همچنین مدعی آن نیستیم که حوزه و روحانیت نباید نقد شود و یا مصون از خطا به طور کامل است و قطعاً این ادعا را نداریم و اگر کسی هم چنین ادعایی داشته باشد، کارش درست نیست.

وی ادامه داد: مدعی هستیم که نهاد روحانیت و پایگاه معنوی حوزه از جایگاه رفیع در تاریخ بیش از هزار ساله ما برخوردار است و این نهاد، افتخار ارائه خدمت در ابعاد مختلف به امت و جامعه داشته است.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha