پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
photo_۲۰۱۹-۰۹-۱۵_۰۵-۵۱-۱۱.jpg

حوزه/ حجت الاسلام جوکار با بیان این که حوزه های علمیه باید پرچم انقلابی گری را به دست بگیرند، تصریح کرد: حوزه علمیه انقلابی حوزه ای است که درد دین، انقلاب و مردم دارد و نمی تواند نسبت به مسائل روز مخصوصا نسبت به مسائل دین و دنیای مردم بی تفاوت باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام رضا جوکار، در آیین آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه باقر العلوم(ع) خواهران شهرستان قدس که امروز در محل این مدرسه برگزار شد، با اشاره به نقش حوزه های علمیه در گام دوم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: امروز برای طلاب و حوزویان روز بسیار مهمی است. آغاز سال تحصیلی برای طلاب و بازگشت طلبه به حوزه علمیه مانند بازگشت ماهی به آب دریاست. طلبه زمانی که از حوزه فاصله می گیرد مانند ماهی است که او را از دریا گرفته اند، تلاش دارد تا خود را به حوزه علمیه باز گرداند.

وی با بیان این که هم اکنون یکی از مشکلات حوزه علمیه خواهران کمبود فضا است و این نیازمند توجه مسئولین شهرستان قدس است، گفت: در شهرستان قدس، ما از حوزه علمیه برادران بی بهره هستیم، ولی حوزه علمیه خواهران پویا، کارآمد، با برنامه و موثر در سطح شهرستان قدس دایر است.

حجت الاسلام و المسلمین جوکار ابراز داشت: حوزه علمیه خواهران حقیقتا سیره و روش حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و ادامه راه حضرت زینب سلام الله علیها است. پیدایش حوزه علمیه خواهران به برکت انقلاب اسلامی است.

امام جمعه شهر قدس بیان کرد: تعداد طلبه های خواهر در قبل از انقلاب اسلامی در سطح کشور انگشت شمار بودند، اما به حمد الهی امروز کمتر شهری را می بینیم که از حوزه علمیه خواهران بی بهره باشد که این امر را باید قدر دانیم. این وضعیت توسعه و گشایش که در سطح حوزه های علمیه خواهران و براداران بعد از انقلاب اسلامی به وجود آمده است و ایجاد فضای دینی برای تبلیغ مبلغان فراهم شده است، همه برکت انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به برنامه های فرهنگی دشمن بیان کرد: امروزه هدف و نقطه اصلی که دشمن در جامعه در پی هدف گذاری آن است تخریب بنیان خانواده و به انحراف کشاندن رکن اصلی خانواده یعنی زن است. اگر آنها موفق شوند به زنان جامعه آسیب برسانند و حیثیت آنها را مخدوش کنند، زنان را از آن جایگاه مقدسی که اسلام برای آن پیش بینی کرده است دور کنند و شرح وظایف جعلی برای زنان در جامعه ترسیم کنند و از رسالت خود جدا کنند به هدف خود رسیده اند. از رسالت مهم حوزه های علمیه خواهران علاوه بر حضور در جامعه، در میان جامعه زنان و بانوان نیز باید اثر گذار باشند.

حجت الاسلام جوکار در ادامه خاطر نشان کرد: در سطح شهرستان قدس از بدو تاسیس حوزه علمیه خواهران بیش از ۱۶۰ طلبه سطح دو و دانش آموخته تحویل جامعه داده شده است که این یک ظرفیت برای شهرستان قدس است. یکی از مشکلات حوزه علمیه خواهران کمبود فضا است که نیازمند توجه  مسئولین شهرستان قدس است. آنها با همه تنگناها و مشکلات رسالت خود را انجام می دهند و بر این باورند که در مقابل تهاجم دشمن ما هم وظیفه داریم.

امام جمعه شهر قدس افزود: هدف طلبه در بدو ورود به حوزه علمیه در وهله اول با توجه به اوضاع جامعه، حفظ خود، خانواده و عشیره و پس از آن حفظ اهل محل، شهر و جامعه در مقابل هجمه دشمن، را برعهده بگیرد. در این راستا خداوند شرط حفظ طلبه ای که به حوزه علمیه وارد می شود را تقوا و دانش میداند و دانشی که به انسان داده می شود در پی تقوا حاصل می شود.

وی تصریح کرد: حوزه های علمیه باید حوزه اخلاق مدار باشند و نیازمند حضور اساتید صاحب تجربه در زمینه اخلاق است که در مدارس علمیه شهرستان ها حضور داشته باشند.

حجت الاسلام جوکار در ادامه گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله) نیازمند حوزه های انقلابی هستیم، مخصوصا در گام دوم انقلاب حوزه ها باید نیروی گام دوم انقلاب را بسازند و تربیت کنند. سرباز تمدن ساز و سرباز زمینه ساز ظهور که دو چشم انداز بلند گام دوم انقلاب است باید در فضاهای آموزشی، مدارس، دانشگاه ها و خصوصا در حوزه های علمیه ساخته و تربیت شوند.

وی ادامه داد: اگر ما سخن از علم و پژوهش به میان می آوریم، محور اصلی علم و پژوهش حوزه و دانشگاه است، اگر سخن از معنویت و اخلاق است محور آن حوزه های علمیه است، اگر سخن از عزت و مقابله با دشمن می زنیم باید طلبه عزتمند تربیت کنیم و یا اگر از سبک زندگی ایرانی اسلامی سخن به میان می آید باید خودمان در ارائه الگوی سبک زندگی ایرانی اسلامی پیشتاز باشیم و بتوانیم آن را ترویج دهیم و در جامعه تولید محتوا و فکر ارائه دهیم. همه این امور کار حوزه های انقلابی است.

حجت الاسلام جوکار در پایان با بیان این که حوزه های علمیه باید پرچم انقلاب گری را به دست بگیرند، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه انقلابی حوزه ای است که درد دین، انقلاب و مردم دارد و نمی تواند نسبت به مسائل روز مخصوصا نسبت به مسائل دین و دنیای مردم بی تفاوت باشد.

وی افزود: حوزه ها نسبت به مسائل دنیایی باید در کنار مردم باشند و روش زندگی طلبه، استاد حوزه و روحانیت باید روش زندگی طبقه مستضعف جامعه باشد، همچنین حوزه در مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نمی تواند بی تفاوت باشد. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha