جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ترامپ مجوز برداشت از ذخایر استراتژیک نفتی را داد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

وحشت اقتصادی ترامپ هم لو رفت

در طول چند هفته اخیر، رییس‌جمهور ترامپ نگرانی خود را از بدتر شدن شرایط اقتصادی آمریکا و تاثیر آن بر شانس انتخاب مجدد او در ۲۰۲۰، به عنوان رییس‌جمهور، ابراز کرده است.خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه که نامی از آنها برده نشده گزارش داد که در طول چند هفته اخیر، رییس‌جمهور ترامپ نگرانی خود را از بدتر شدن شرایط اقتصادی آمریکا و تاثیر آن بر شانس انتخاب مجدد او در ۲۰۲۰، به عنوان رییس‌جمهور، ابراز کرده است.منابع آگاه می‌گویند: ترامپ به دستیاران خود دستور داده است که با ضرورت بیشتری طرح‌هایی را برای تقویت اعتماد آمریکایی‌ها به اقتصاد، ارائه کنند. این شامل طرح‌هایی مانند طرح «همه دست‌ها روی میز» می‌شود که احتمالا مالیات را کاهش خواهد داد و توافقات تجاری جدید کانادا و مکزیک را اجرا خواهد کرد. همچنین طی این طرح به فدرال‌رزرو فشار آورده خواهد شد تا نرخ بهره خود را بیش از پیش کاهش دهد. منابع آگاه می‌گویند که هم ترامپ و هم دستیاران ارشد او شامل جارد کوشنر، داماد رییس‌جمهور، در تماس‌هایی تلفنی به روسای شرکت‌های آمریکا، آنها را از مذاکرات تجاری با چین و تلاش‌های اقتصادی دیگر آگاه کرده‌اند. انها با این کار تلاش کردند تا به این مدیران کمی اطمینان خاطر دهند. ترامپ هفته گذشته در توئیتی از برخی رسانه‌ها برای بزرگ‌نمایی مشکلات اقتصادی، انتقاد کرد و گفت آنها هر کاری در توان دارند انجام می‌دهند تا اقتصاد را نابود کنند، چرا که فکر می‌کنند این (بدتر شدن اوضاع اقتصادی) برای من و انتخاب مجددم بد خواهد بود.

 

شکاف‌های پولشویی غول بانکی آلمان فاش شد

تحقیقات کنگره آمریکا نشان می‌دهد که شکاف‌هایی در ساختار این بانک در کنترل و جلوگیری از پولشویی وجود دارد.کارمندان دویچه بانک در آمریکا ودیگر نقاط جهان نسبت به احتمال پولشویی در تعامل با سرمایه‌داران روس ابراز نگرانی کردند اما مدیران این بانک نسبت به این مسئله بی‌اعتنا بودند.اخیرا این بانک آلمانی حجم قابل توجهی از اطلاعات مربوط به سابقه مبادلات، ایمیل‌ها، و دیگر اسناد خود را به کنگره آمریکا تسلیم کردند.به گفته منابع آگاه تحقیقات کنگره آمریکا همچنان در مراحل اولیه خود قرار داشته و هنوز مشخص نیست که نتایج آن می‌تواند به اجرای اقداماتی علیه آن منجر شود یا خیر.سخنگوی دویچه بانک اعلام کرده است که نمی‌تواند در باره اقدامات مربوط به کمیته بررسی که از سوی کنگره آمریکا مشخص شده است، اظهار نظر کند اما این بانک همچنان متعهد به همکاری با مقامات آمریکایی در این زمینه است.

 

ترامپ برای آرامکو دست به جیب شد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت که به خاطر حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که ممکن است روی قیمت نفت تاثیر داشته باشد من مجوز استفاده از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را در صورت نیاز صادر کرده‌ام، به اندازه‌ای که بازارها نفت کافی داشته باشند.ترامپ در ادامه اضافه کرد: تامین نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته است. دلیلی وجود دارد که ما مقصر را می‌شناسیم. اقدامات بعدی بستگی به راستی آزمایی دارد، اما منتظر می‌مانیم تا از پادشاهی سعودی بشنویم که آنها چه کسی را مقصر این حمله می‌دانند و تحت این شرایط به جلو پیش خواهیم رفت.دو پالایشگاه آرامکو به نام های خریص و بقیق شنبه گذشته هدف حمله 10 فروند پهپاد ارتش یمن قرار گرفت.بخشی از پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ممکن است در پی حمله به تاسیسات فرآوری نفت البقیق قیمت نفت حتی سه رقمی شود.به گفته وزیر انرژی عربستان، در نتیجه حملات نیروهای انصارالله 50 درصد از صادرات نفتی عربستان سعودی مختل و متوقف شده است.

 

آرامکو بازارهای نفتی جهان را شوکه کرد

علیرغم مجوز ترامپ برای استفاده از ذخایر نفت آمریکا برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت، برخی منابع خبری از افزایش 19 درصدی قیمت نفت خام برنت در معاملات خبر داده‌اند.خبرگزاری رویترز گزارش داد که قیمت معاملات آتی نفت خام برنت در بازار سنگاپور در آغاز معاملات با 19 درصد افزایش به 71 دلار و 95 سنت افزایش یافته است.قیمت نفت خام برنت طی روزهای گذشته حدود 60 دلار بوده است.شبکه سی ان بی سی نیز گزارش داد که قیمت نفت «وست تگزاس اینترمدیت»(WTI) نیز 14 درصد افزایش یافته است.رویترز علت این افزایش ناگهانی را حملات پهپادی نیروهای انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی خوانده است و نوشته است که در نتیجه این حملات 5 درصد عرضه نفت به بازارهای جهانی کاهش یافته است.منابع سعودی روز گذشته در اختلال گسترده در روند تولید نفت و گاز طبیعی این کشور خبر داده بودند.علیرغم آنکه آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود اعلام کرده است که عرضه نفت به بازار جهانی به میزان کافی در حال انجام است و سعودی‌ها ادعا کرده‌اند که می‌توانند عرضه نفت را مجددا در مدت زمان کوتاهی افزایش دهند اما حمله یمنی‌ها به تاسیسات البقیق می‌تواند باعث افزایش قیمت جهانی نفت شود.بخشی از پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ممکن است در پی حمله به تاسیسات فرآوری نفت البقیق قیمت نفت حتی سه رقمی شود.

 

تراز تجارت خارجی مثبت شد

آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد که علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، تراز تجارت خارجی کشور در یک ساله منتهی به مرداد 1398 مثبت بوده و به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است.این در حالی است که تراز تجاری ایران در 12 ماهه منتهی به مرداد سال 97 به میزان 3 میلیارد و 211 میلیون دلار منفی بوده است.این گزارش حاکی است در فاصله زمانی 97/6/1 لغایت 98/5/31 ارزش واردات کالا 41 میلیارد و 867 میلیون دلار و ارزش صادرات در این مدت 42 میلیارد و 881 میلیون دلار بوده است.شیوه آماردهی «منتهی به ماه» در مورد وضعیت تراز تجارت خارجی متداول نبوده و معمولا سالانه و ماهانه رایج است و این مدل در نوع خود جدید و قابل تامل محسوب می شود. معمولا این سبک ارائه آمار برای نرخ تورم ماهانه و شاخص‌های مصرف و تولید در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود.

 

سران قوا به بانک مرکزی سیگنال ارزی دادند

روزنامه ایران در گزارش خود می نویسد: «اختیارات بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز در سی ونهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست رئیس جمهوری تمدید شد.»، این تصمیم چه پیامی برای عموم مردم، فعالان اقتصادی و در نهایت بانک مرکزی دارد؟ مخاطب تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی چه کسانی هستند؟ مخاطب اصلی این تصمیم بانک مرکزی است. چرا که این نهاد است که مسئولیت اجرای تصمیم شورای عالی را دارد.بانک‌های مرکزی در تمام کشورهای دنیا وظایف مهمی در ثبات قیمت‌ها و حفظ ارزش پول ملی ایفا می‌کنند، اما مهم‌ترین وظیفه این نهاد مهم در اقتصاد کنترل نرخ تورم، براساس شرایط عمومی اقتصاد، اتخاذ سیاست‌های پولی مرتبط برای افزایش رشد اقتصادی و اشتغالزایی با بهره‌گیری از ابزارهای پولی نظیر نرخ سود(بهره) بانکی، نرخ تنزیل، نرخ سپرده قانونی، استفاده عملیات بازار باز و سیاست‌های اعتباری و تخصیصی است. اما در کشور به‌ دلیل وجود تحریم‌های اقتصادی، بانک مرکزی از مسیر سیاستگذاری اولیه به طور معمول فاصله می‌گیرد و فعلاً تحقق وظایف کلان و اهداف توسعه در اولویت قرار ندارد.در واقع شرایط تحریم، مأموریت‌های جدیدی را در برابر بانک مرکزی قرار می‌دهد که با وظایف اولیه و کارکردهای توسعه‌ای این نهاد اندکی متفاوت است.  تصمیم سران قوا در شورای عالی هماهنگی اقتصادی از دو منظر قابل بررسی است. بخش پیدای ارسال سیگنال شورای عالی هماهنگی اقتصادی این است که تصمیم‌سازان و سیاستگذاران ارشد اقتصادی کشور مجدداً به تداوم ثبات بازار ارز رأی داده‌اند و از اینکه به بانک مرکزی اختیاراتی در سطح فراقوه‌ای اعطا می‌کنند، خشنود هستند. چرا که نتیجه بسط اختیارات و تفویض آن را درعمل دیده‌اند.با ورود فعالان بانک مرکزی به بازار ارز طی ماه‌های گذشته در عمل نرخ ارز، ابتدا روند نزولی داشته و بعد به ثبات رسیده است. ثباتی که آثار متعددی در اقتصاد کلان داشته و به آسانی به دست نیامده است. اولاً دستاورد ثبات بازار ارز، خروج انتظارات نوسانات صعودی نرخ ارز بوده است. دومین دستاورد، خروج دلالان و پایان خرید و فروش‌های ناشی از رفتار سوداگران ارز بوده است، سومین دستاورد این تفویض اختیار، عدم واکنش هیجانی بازارنسبت به اخبار سیاسی مثبت و منفی بوده است. چهارمین رهاورد آن، نزدیک شدن کانال نرخ ارزهای مختلف به‌هم و کاهش امکان سوداگری و آربیتراژ ارزی است. پنجمین مورد آن کاهش اختلاف نرخ ارز بازار رسمی با بازار غیررسمی است. ششمین رهاورد آن تأمین نیاز ارزی در قالب مصارف تجاری و مسافرتی بوده و نبود کمبود است.

 

نفت بازهم معادلات جهانی را تهدید کرد

خبرگزاری رویترز پیش‌بینی کرد در صورتی که عربستان نتواند در پی حملات پهپادی به تاسیسات نفتی‌اش میزان عرضه را طبق روال سابق از سر بگیرد، بهای این حامل انرژی ممکن است به یکصد دلار نیز برسد.رویترز همچنین به نقل از تحلیلگران و تاجران نوشت: هنگام بازگشایی بازارها در روز دوشنبه بهای نفت پنج تا ۱۰ دلار در بشکه افزایش خواهد داشت.در پی حملات پهپادی روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان در «خریص» و «بقیق» نیمی از تولید نفت خام عربستان متوقف شد که این میزان معادل پنج درصد عرضه جهانی نفت است.منابع فعال در صنعت نفت می‌گویند که هفته‌ها طول می‌کشد تا جریان نفت عربستان به روال سابق بازگردد.«باب مک‌نالی» تحلیلگر شرکت مشاوره‌ای «راپیدان انرژی» در آمریکا اظهار داشت با ادامه این اختلال در عرضه نفت، بهای آن طی یک هفته دستکم ۱۵ تا ۲۰ دلار در بشکه افزایش می‌یابد و طی مدت ۳۰ روز قیمت نفت سه رقمی می‌شود. «گرگ نیومن» مدیر اجرایی انگلیسی «اونیکس» هم گفت که روز دوشنبه هنگام بازگشایی بازارها، بهای نفت خام برنت دریای شمال ۲ دلار افزایش پیدا می‌کند و در پایان روز قیمت آن ۷ تا ۱۰ دلار افزایش نشان خواهد داد. با ادامه این روند، قیمت نفت یکصد دلار خواهد شد.در همین حال، «کریستین مالک» تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری «جی پی مورگان» اظهار داشت: انتظار می‌رود در کوتاه مدت بهای نفت سه تا پنج دلار بالا برود.وی پیش‌بینی کرد که طی سه تا ۶ ماه آینده قیمت نفت به ۸۰ تا ۹۰ دلار در بشکه برسد.

 

صاحب خانه‌ها کوتاه آمدند

شمارش معکوس برای اجاره واحدهای مسکونی که در فصل جابه‌جایی خالی ماندند آغاز شده و نرخ‌ها پنج تا ۱۵درصد کاهش یافته است؛ دفاتر املاک می‌گویند که در روزهای اخیر مالکان، قیمت‌های پیشنهادی را کاهش و از پافشاری برای دریافت اجاره به حالت انعطاف با شرایط مستاجران تغییر وضعیت داده‌اند.در آستانه یک هفته تا نواختن سوت پایان فصل جابه‌جایی، تکاپوی صاحب‌خانه‌های پول لازم برای یافتن مستاجر بیشتر شده است. مطابق گزارش‌های میدانی نرخ‌های پیشنهادی بازار اجاره در روزهای اخیر پنج تا ۱۵ درصد کاهش یافته و در واحدهای لوکس و نیمه لوکس نرخ‌شکنی‌ها بیشتر از این ارقام است. مشاهدات نشان می‌دهد که عمده واحدهای خالی دارای متراژهای بالا هستند و در نیمه شمالی تهران قرار دارند.واسطه‌های ملکی عنوان می‌کنند عمده موجرانی که به دلیل کاهش سود سپرده‌های بانکی بر دریافت اجاره ماهیانه در فصل تابستان اصرار داشتند، در یک هفته‌ی اخیر دو تاکتیک تخفیف اجاره ماهیانه و تخفیف مبلغ ودیعه را در دستور کار خود قرار داده‌اند. کارشناسان معتقدند کوچ مستاجران به شهرهای اطراف که بیشتر به شکل خرید آپارتمان نمود داشته و هم‌چنین تمدید قراردادهای سال گذشته منجر به کاهش فشار بازار اجاره در کلانشهرها شده است. مطابق آمار اتحادیه املاک در ۲۲ روز ابتدای شهریورماه ۱۳۹۸ تعداد قراردادهای اجاره در کل کشور نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش یافته که می‌تواند نشان‌دهنده تمدید اجاره نامه یا اقدام برای خرید باشد. پیش‌بینی می‌شد با آغاز تیرماه که اولین ماه از فصل جابه‌جایی محسوب می‌شود شاهد افزایش جابه‌جایی و به تبع آن رشد قیمت‌ها در بازار اجاره باشیم اما افت شدید سرعت رشد قیمت مسکن تاثیر خود را در اجاره بها نیز ایجاد کرد و این بخش نیز تا حدودی آرام شده است؛ چرا که قیمت مسکن به عنوان مهم‌ترین شاخص قیمت اجاره ارزیابی می‌شود. هرچند عواملی همچون نرخ تورم، سود بانکی و بازدهی بازارهای رقیب نیز در افزایش اجاره بها موثر است. میانگین قیمت مسکن شهر تهران در تیرماه ۱۳۹۸ به متری ۱۳.۵ میلیون تومان رسید که نسبت به ماه قبل فقط ۰.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱ درصد رشد نشان داد. افزایش قیمت عمدتا در مناطق جنوبی صورت گرفت و مناطق میانی دچار کاهش قیمت  شدند.در ادامه برای اولین بار طی ۲۰ ماه اخیر نرخ رشد  قیمت مسکن منفی شد. مطابق آمار بانک مرکزی در مردادماه ۱۳۹۸ میانگین قیمت مسکن شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۶ درصد افزایش یافت اما نسبت به ماه قبل کاهش ۲.۴ درصدی را به ثبت رساند. تلفیق نزدیک شدن به پایان فصل جابه‌جایی با چاشنی افت قیمت فروش، بازار اجاره را به آرامش رسانده است.

 

شرکت‌های هواپیمایی عقب‌نشینی کردند

مدیر کل نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان  در واکنش به جدول دامنه قیمت پروازهای داخلی (تیر ۹۸) که در آن نرخ‌ها تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته بود، گفته بود:‌فروش بلیت هواپیما بالاتر از نرخ‌های آذر ماه ۹۷ تخلف است و باید شرکتهای هواپیمایی این نرخ را ملاک عمل قرار دهند.سیدجواد احمدی یادآور شد: تیرماه سال جاری نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی توسط شرکت های هواپیمایی با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری و بدون هماهنگی با کارگروه تنظیم بازار افزایش یافته و نرخ های جدید به اجرا گذاشته شده است.وی تصریح کرد: از آنجا که طی نشدن فرآیند مندرج در مصوبه ۹۷/۵/۲۹ شورایعالی هماهنگی اقتصادی کشور تخلف بوده و علیرغم مکاتبات این سازمان برای اصلاح روند فوق، اقدامی از طرف سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی در این زمینه صورت نگرفت، مقرر شد تا تعیین تکلیف نهایی، نرخ بلیط هواپیما بر مبنای آذر ماه سال گذشته محاسبه و فروخته شود و فروش بلیط با نرخ بالاتر تخلف محسوب گردد. این موضوع مورد تایید وزیر راه وشهرسازی نیز قرار گرفته و توسط وی در رسانه ها تاکید و تایید شده است.مدیر کل نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بیان کرد: بر این اساس طی بازرسی به عمل آمده از ۴ شرکت هواپیمایی در هفته های اخیر به علت اضافه دریافتی، ضمن تشکیل پرونده مراتب به تعزیرات حکومتی ارجاع شده و وضعیت سایر شرکت‌ها نیز در دست بررسی است.پس از این اظهارنظر و در دسترس نبودن دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، سایت این انجمن جدول جدید نرخ پروازهای داخلی را در سایت خود بارگذاری کرده است. این نرخ‌ها بر اساس اعلام این انجمن از امروز اجرایی شده است.در این جدول دیگر نامی از ایرلاین‌ها و مسیرهای پرواز آنها نیست و فقط حداقل نرخ و حداکثر نرخ ۱۹۳ پرواز داخلی درج شده است. حداکثر نرخ بلیت در جدول جدید برای مسیر پروازی مشهد-ماهشهر یک میلیون و ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان است.قیمت این مسیر پروازی در جدول دامنه نرخ بلیت تیرماه یک میلیون و ۲۷۶ هزار و ۸۰۰ تومان و متعلق به قشم ایر بود. در جدول تیرماه حداکثر قیمت بلیت مربوط به پرواز  تبریز-بندرعباس هواپیمایی قشم با یک میلیون و ۵۶۶ هزار و ۲۰۰ تومان بود.در رده های بعدی نیز بیشترین قیمت‌ها مربوط به  مسیر پروازی تبریز-کیش ایران ایرتور با یک میلیون و ۴۸۷ هزار تومان و پرواز بندرعباس-ساری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود.این در حالی است که در جدول جدید انجمن شرکت‌های هواپیمایی اثری از این مسیر پروازی به چشم نمی‌خورد. همچنین حداقل نرخ در جدول جدید انجمن شرکت‌های هواپیمایی ۱۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان است.

 

نماگر بورس عقب نشینی کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات با کاهش 2064 واحدی معادل 0.68 درصد به رقم ۳۰2 هزار و 395 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد 11 واحدی به رقم ۳ هزار و 930 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 554 واحدی معادل 0.68 درصد به رقم ۸۱ هزار و 275 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 51 واحدی معادل 0.06 درصد، عدد ۸۵ هزار و 258 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 34 واحدی معادل 0.06 درصد به رقم ۵۷ هزار و 71 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 1674 واحد کاهش معادل 0.48 درصد را رقم زد و به سطح 346 هزار و 518 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 1712 واحد کاهش معادل 0.77 درصد به رقم 220 هزار و 577 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 3248 واحد کاهش معادل 0.53 درصد همراه بود و عدد 611 هزار و 334 واحد را به نمایش گذاشت.

 

چله سرد به بازار «تسه» ها رسید

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 (تسه9610) روز گذشته با افت حدود یک درصدی با قیمت 41 هزار و 327 تومان معامله شدند. حدود چهار ماه است که اوراق مزبور در کانال 40 هزار تومان و حتی پایین‌تر نوسان می‌کنند و با سرمای معاملاتی جدی مواجهند. جهش قیمت‌ها در بازار مسکن از دو مسیر بر بازار تسه‌ها اثرگذار شد و قیمت آنها را به کمترین سطوح تاریخی خود رساند. اولا رشد شتابان بهای املاک باعث افت محسوس دادوستدها یا به عبارتی رکود معاملاتی در این بازار شده که طبیعتا افت تقاضای وام را نیز به همراه داشته است. ثانیا عدم تطابق سقف تسهیلات مسکن با افزایش قیمت مسکن باعث کاهش شدید جذابیت تسه‌ها شده است. به‌طوری که مثلا با قیمت متوسط ملک در تهران، بیش از ۱۰ متر نمی‌توان به کمک وام خریداری کرد.

 

شوک پهپادی بازار انرژی را گران کرد

رویترز گزارش داد که قیمت معاملات آتی نفت خام برنت در بازار سنگاپوز در آغاز معاملات با 18 درصد افزایش به 71 دلار و 95 سنت افزایش یافته است. قیمت نفت خام برنت طی روزهای گذشته حدود 60 دلار بوده است. شبکه سی ان بی سی نیز گزارش داد که قیمت نفت «وست تگزاس اینترمدیت»(WTI) نیز 14 درصد افزایش یافته است.  رویترز علت این افزایش ناگهانی را حملات پهپادی نیروهای انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی خوانده است و نوشته است که در نتیجه این حملات 5 درصد عرضه نفت به بازارهای جهانی کاهش یافته است.

 

دلار به ۱۱ هزار تومان نزدیک شد

نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، ۱۱۲۰۰ تومان بود و در مقابل هر اسکناس دلار آمریکا به قیمت ۱۱۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. این نرخ نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان ارزان‌تر می‌باشد. همچنین هر اسکناس یورو در معاملات امروز، به قیمت ۱۲۵۰۰ تومان خریداری شد و به نرخ ۱۲۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. یورو نسبت به روز شنبه، ۵۰ تومان کاهش داشت. دلار که از اواسط هفته گذشته پس از برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و از حامیان اصلی فشار حداکثری علیه ایران، افت نزدیک به ۳۰۰ تومان را تجربه کرد، دیروز نیز با تداوم خوش‌بینی به فضای سیاسی به حرکت نزولی خود ادامه داد.

 

روسیه با وام های دلاری خداحافظی کرد

وزارت مالی روسیه اعلام کرد که روسیه در ادامه امسال و کل ۲۰۲۰، هیچ وامی را به دلار آمریکا دریافت نخواهد کرد و به جای آن به دریافت یورو و یوآن رو خواهد آورد. آنتوان سیلوانوف، وزیر مالی روسیه، گفت: ما با ارزهایی غیر از دلار آمریکا وام خواهیم گرفت. او اضافه کرد روسیه در سال ۲۰۱۹ دیگر وام نخواهد گرفت. سیلوانوف گفت: ما امسال در نظر نداریم وام ارز خارجی دیگری دریافت کنیم. ما طبق برنامه‌ای که داشتیم و حتی بیشتر از آن وام دریافت کرده‌ایم. سال بعد احتمالا وام‌های ما نه تنها به یورو، بلکه به یوآن چین خواهند بود. در ماه مارچ روسیه اوراق قرضه یورویی به ارزش ۲.۷ میلیارد دلار با موعد باز پرداخت ۲۰۳۵ منتشر کرد. مسکو همچنین در نظر دارد در همکاری با پکن برای کاهش وابستگی به دلار، برای اولین بار اوراق قرضه یوآنی منتشر کند.

 

شاخص اعتماد تجاری آفریقای جنوبی به پایین‌ترین سطح ۳۴ ساله رسید

شاخص تجاری آفریقای جنوبی که توسط اتاق بازرگانی و صنعت این کشور ارائه می‌شود، از ۹۲ واحد در ماه جولای، به ۸۹.۱ واحد در ماه گذشته سقوط کرد که این پایین‌ترین سطح ۳۴ ساله آن است.شاخص تجاری آفریقای جنوبی که توسط اتاق بازرگانی و صنعت این کشور ارائه می‌شود، از ۹۲ واحد در ماه جولای، به ۸۹.۱ واحد سقوط کرد، که این پایین‌ترین سطح آن از آوریل ۱۹۸۵ تا کنون است. رشد اقتصادی ضعیف، سقوط شدید حجم صادرات و افت ارزش ارز این کشور، در کنار رشد بدهی و نرخ ۲۹ درصدی بیکاری، همچنان به حال‌وهوای آفریقای جنوبی آسیب می‌رساند.طبق داده‌های بانک مرکزی، صنعتی‌ترین اقتصاد آفریقا که به سختی از دومین رکود اقتصادی خود فرار کرده، درگیر طولانی‌ترین دوره افول خود از ۱۹۴۵ تا کنون شده است. داده‌های دیگری از سوی اداره تحقیقات اقتصادی نشان می‌دهد که شاخص  اعتماد به نفس تجاری بانک تجارت رَند (واحد پول آفریقای جنوبی)، در ۳ ماهه سوم، به پایین‌ترین سطح خود در ۲ دهه اخیر سقوط کرده است.

 

آرامکو سهام آسیایی را هم دچار نوسان کرد

به دنبال حمله به تاسیات نفتی عربستان و جهش شدید قیمت‌های نفت، سهام آسیایی دچار نوسان شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی با ۰.۴۹ درصد افت به ۵۱۵.۴ واحد رسید. بازارهای ژاپن به علت تعطیلات رسمی بسته بودند.کامپوزیت شانگهای چین ۰.۱۰ درصد بالا آمد، در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ با ۱ درصد سقوط مواجه شد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۰۶ درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۴۷ درصد بالاتر بسته شد. به دنبال حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان، که نیمی از تولید نفت این کشور را مختل کرد، قیمت‌های نفت در ابتدای معاملات امروز با جهشی شدید روبرو شدند و جهش شاخص برنت موقتا به ۱۳ درصد هم رسید.از سوی دیگر گزارشی ناامیدکننده از چین نشان داد که رشد تولیدات صنعتی این کشور در ماه آگوست به پایین‌ترین سطح ۱۷.۵ ساله خود رسیده و نسبت به سال گذشته تنها ۴.۴ درصد افزایش یافته است.با فرار سرمایه‌گذاران به سوی سرمایه‌های امن، در بازار ارز، شاخص دلار که هفته گذشته به سطح ۹۸.۸ واحد هم رسیده بود، تا ۹۸.۱۳۰ واحد افت کرد.

 

خلیج فارس چند پله صعود کرد

شرکت تحریم شده صنایع پتروشیمی خلیج فارس، به علت عملکرد مثبت مالی و فروش، به رتبه ۳۵ جهان صعود کرد.بر اساس تازه‌ترین رتبه بندی موسسه مطالعات شیمیایی ICIS، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس که در فهرست تحریم‌های دولت آمریکا قرار دارد، به علت عملکرد مثبت مالی و فروش، به رتبه سی و پنجم جهان صعود کرد. تازه‌ترین گزارش موسسه مستقل مطالعات شیمیایی (ICIS) که سالانه عملکرد شرکت‌های شیمیایی و پتروشیمیایی جهان را بر اساس شاخص‌های هفت گانه شامل فروش، سود عملیاتی، سود خالص، دارایی‌ها، هزینه‌های تحقیق و توسعه، سرمایه‌گذاری‌ها و نیروی انسانی، بررسی و رتبه‌بندی می‌کند، منتشر شده و براساس آن هلدینگ خلیج فارس با سه پله صعود نسبت به پارسال به رتبه سی و پنجم جهان رسیده است.آقای جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در پیامی صعود سه رتبه‌ای این شرکت را در میان شرکت‌های شیمیایی و پتروشیمیایی جهان در اوضاعی که همه شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس با مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان این مرز و بوم دست و پنجه نرم می‌کنند، نشان دهنده بی اثر بودن این تحریم‌ها دانست.در سه سال گذشته شرکت آلمانی BASF رتبه نخست این رده‌بندی را در اختیار داشت که بر اساس تازه‌ترین رده‌بندی منتشر شده این شرکت جای خود را به ساینوپک چین واگذار کرده است، همچنین پس از BASF که در رتبه دوم قرار دارد، شرکت‌های داوکمیکال و سابیک قرار گرفتند.

 

ناجا خودروهای غیر استاندارد را از رده خارج کرد

خودروهایی که تائیدیه استاندارد ۸۵ گانه سازمان ملی استاندارد را تا ابتدای دی ماه دریافت نکنند، از رده خارج می‌ شوند.مقدم  معاون نظارت بر اجرای استاندار سازمان ملی استاندارد با اعلام اینکه تا مهر گزارشی جامع از وضعیت همه خودروهای سواری و تجاری کشور به شورای عالی استاندارد ارائه می‌کنیم گفت: هر خودوریی برای ادامه تولید، چاره‌ای جز گذراندن استاندارهای ۸۵ گانه ندارد.

 

اینترنت ۹۰درصدی شد

آخرین وضعیت استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات تا پایان خردادماه ۹۸ نشان می‌دهد که ۶۴ میلیون و ۱۳۷ هزار نفر با گوشی موبایل خود به اینترنت وصل می‌شوند و ضریب نفوذ اینترنت ۹۰ درصد است.تازه ترین آمار و اطلاعات بخش فناوری اطلاعات کشور مربوط به پایان خردادماه امسال توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شد.برمبنای این آمار، تعداد مشترکان اینترنت باندپهن در کشور به ۷۴ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۵۹۵ نفر رسیده و ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۹۰.۷۸ درصد است.ضریب نفوذ اینترنت بر مبنای استفاده افراد از فناوری‌های دسترسی xDSL، نسل ۳ و ۴ موبایل، اینترنت وای فای و TDLTE به دست آمده است.آمارها نشان می‌دهد که ۸۶ درصد ضریب نفوذ اینترنت مربوط به دسترسی به فناوری نسل ۳ و ۴ موبایل، ۱۲ درصد مربوط به ADSL و ۲ درصد مربوط به TD-LTE است.براین اساس ۶۴ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۱۱۲ نفر در کشور از طریق سیم کارت و گوشی موبایل به اینترنت متصل می‌شوند و ۱۰ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۴۸۳ نفر مشترک اینترنت پهن باند ثابت هستند. به بیان دیگر ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار در کشور ۷۸.۱۴ درصد و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت ۱۲.۶۵ درصد است.این بررسی‌ها حاکی از آن است که ضریب نفوذ اینترنت باندپهن ثابت از سال ۹۵ تاکنون رشد قابل توجهی نداشته است و ضریب نفوذ اینترنت موبایل که در سال ۹۵ حدود ۴۰ درصد بوده در منحنی رشد، سیر صعودی خود را طی می‌کند و در سال ۹۶ به نزدیک ۶۰ درصد رسیده، در سال ۹۷ ضریب نفوذ ۷۰ درصد را رد کرده و در سال ۹۸ به ضریب نفوذ ۸۰ درصد نزدیک می‌شود. درهمین حال تعداد مشترکان اینترنت موبایل نیز که در سال ۹۵ حدود ۳۵ میلیون نفر برآورد می‌شده، در سال ۹۶ به حدود ۵۰ میلیون نفر رسیده و با عبور از مرز ۶۰ میلیون نفر در سال ۹۷، در ۳ ماهه امسال به بیش از ۶۴ میلیون نفر رسیده است.

 

بورس عربستان فرو ریخت

در پی حمله پهپادی به تأسیسات نفتی آرامکو، شاخص بورس عربستان سقوط کرد.سهام برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نیز سقوط کردند.در پی حمله روز شنبه به تأسیسات نفتی عربستان، دولت کویت تدابیر امنیتی در تأسیسات حیاتی خود را تشدید کرد.خبرگزاری فرانسه هم اعلام کرد: عربستان میلیاردها دلار برای خرید تجهیزات نظامی هزینه کرد، اما حمله اخیر آسیب‌پذیری آن را آشکار کرد.شرکت انرژی اسپکتس نیز اعلام کرد حملات اخیر ۱۸ درصد تولید گاز طبیعی و ۵۰ درصد تولید اتان و میعانات گازی عربستان را متوقف کرده است.انصارالله یمن مسئولیت حملات به تاسیسات نفتی عظیم دولتی آرامکو عربستان را به عهده گرفته است.رئیس جمهور آمریکا هم با اشاره به پیامدهای حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان گفت: مجوز برداشت از ذخایر نفتی استراتژیک آمریکا را داده ام.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha