جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ایمانی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در تهران گفت: از سال ۸۱ مراجعاتی از ۲۲ کشور دنیا داشته ایم و این مراجعه کنندگان به اسلام مشرف شده اند، برای این کار فرم هایی با اعتبار رسمی آماده شده و افراد می توانند این فرم ها را ارائه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ، عنوان کرد: وجود دفتر مراجع در تهران یکی از موضوعاتی است که از قدیم وجود داشته و نخستین دفتری که در تهران افتتاح شد، دفتر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی بود که حدودا از آغاز مرجعیت ایشان، یعنی تقریبا از سال 80 دفتر ایشان در تهران تاسیس شد.

وی افزود: این دفاتر مامن و پایگاه مردم برای حل مشکلات بود و نخستین مرجعی که در تهران برای ایشان دفتر افتتاح شد، دفتر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی بود.

مدیر دفاتر آیت الله فاضل لنکرانی در تهران گفت: مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی به بنده تاکید می کردند که دفتر را در جایی قرار دهیم که مردم و طلاب بتوانند با سهولت بیشتری به این دفاتر مراجعه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی مطرح کرد: بنده در بلوار قیام و نزدیک حوزه های تهران دفتر ایشان را تاسیس کردم که در مجاورت آن مدارس آیت الله مجتهدی، مروی، مدرسه الامام القائم و غیره قرار دارد.

وی ادامه داد: از سال 80 فعال ترین دفتر مراجع در تهران دفتر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی بوده و پس از آن تاریخ مراجع دیگر نیز اقدام به تاسیس دفتر کردند.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در تهران ابراز کرد: کار عمومی دفاتر مراجع پاسخگویی به مسائل شرعی به صورت تلفنی و حضوری بوده و در حال حاضر در پاسداران و بلوار قیام دو دفتر نمایندگی مرحوم آیت الله فاضل وجود دارد و مجموعا حدود 15 خط تلفن برای پاسخگویی به سوالات مردم وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی دفاتر مراجع را در پاسخگویی به شبهات فعال و دارای اشتراک دانست و تصریح کرد: دفتر آیت الله فاضل امتیازهای ممتازی داشته است، یک امتیاز این است که افرادی که در دفتر حضور دارند، مسلط بر فتاوای آیت الله فاضل لنکرانی و دیگر مراجع هستند و این افراد نظرات دیگر مراجع را نیز در صورت درخواست مردم به آن ها ارائه می دهند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از خصوصیات ممتاز دفتر آیت الله فاضل لنکرانی در تهران این است که دارای افراد متخلق، با حوصله و با اخلاق می باشد؛ همچنین زمان فعالیت های این دفتر محدود نبوده و در این دفتر تعطیلی وجود ندارد؛ حتی در روزهای تعطیل نیز به ارائه خدمت می پردازد که مورد استقبال مردم واقع شده و از صبح ساعت هفت و نیم تا غروب ساعت و هفت و نیم عصر این پاسخگویی به سوالات شرعی انجام می شود.

مدیر دفاتر آیت الله فاضل لنکرانی در تهران اظهار داشت: دفتر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در تهران از زمان ایشان فعالیت می کرد، اما پس از رحلت ایشان مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز در همان دفتر دائر شده است، یعنی غیر از مسئولیتی که در پاسخ به سوالات شرعی داشتیم، کارهای حوزوی در قالب مرکز فقهی نیز به اضافه شد و این امتیاز در دفاتر دیگر مراجع وجود ندارد و در دفتر آیت الله فاضل کار علمی نیز انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی تصریح کرد: ما در نوبت های صبح و بعد از ظهر در دفتر بلوار قیام و پاسداران درس خارج را داریم؛ در میدان قیام این درس ها بیشتر بوده و هر روز دروس دائر است و آیت الله بطحایی و آیت الله ابطحی و دیگر اساتید در این دفتر به تدریس می پردازند.

وی بیان کرد: ما بنا داریم مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در تهران را توسعه دهیم و قصد داریم در همه سطوح به پذیرش طلبه بپردازیم؛ در پاسداران در حال حاضر درس خارج فقه و در بلوار قیام درس خارج فقه و اصول ارائه می شود.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در تهران خاطرنشان کرد: ما 50 الی 60 طلبه را در میدان قیام و حدود 40 نفر را در پاسداران پذیرش می کنیم.

از 22 کشور در مرکز ما به اسلام مشرف شده اند

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی برنامه تشرف به اسلام در مرکز فقهی ائمه اطهار را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: این برنامه یکی دیگر از کارهایی است که در دفتر آیت الله فاضل لنکرانی در تهران انجام می شود و در هیچ یک از دفاتر دیگر مراجع این کار صورت نمی گیرد.

وی گفت: از سال 81 ما مراجعاتی از 22 کشور دنیا داشته ایم و این مراجعه کنندگان به اسلام مشرف شده اند، برای این کار فرم هایی با اعتبار رسمی آماده شده و افراد می توانند این فرم ها را ارائه دهند.

مدیر دفاتر آیت الله فاضل لنکرانی در تهران با اشاره به کشورهایی که از آن به مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تهران مراجعه کرده اند، بیان کرد: آمریکا، چین، هنگ کنگ، هند، پاکستان، کانادا، یونان، ژاپن، فیلیپین، ایرلند، ویتنان، هلند، سوریه، آلمان، آفریقای جنوبی، ایتالیا، انگلیس، برزیل، پرتقال و سوئد کشورهایی هستند که افرادی از آن ها به این دفتر مراجعه کرده و مسلمان شده اند؛ برای این افراد جزوه هایی آماده شد که اسلام و تشیع در این جزوه ها به آن ها معرفی گردید.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی اظهار داشت: ما برای این افراد اسلام و تشیع را به طور کامل توضیح می دهیم و انگیزه های آنان را برای مسلمان شدن می پرسیم؛ بعد از تشرف آن ها نیز ما با آنان ارتباط داشته ایم و حتی بنده در مراسم عقد بعضی از این افراد نیز شرکت کرده ام.

وی تاکید کرد: بسیاری از افرادی که در داخل کشور وجود دارند که اهل حق، اهل سنت و دیگر ادیان را پیروی می کردند و به این دفتر مراجعه کرده و شیعه شده اند و مدارک آنها موجود است؛ حتی خانم میترا استاد همسر دکتر نجفی شهردار سابق تهران نیز اهل تسنن بود که با مراجعه به این دفتر شیعه شد.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در تهران با تاکید بر فعالیت های مشاوره ای این مرکز ابراز کرد: ما در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در تهران مشاوره هایی به مردم نیز ارائه می دهیم. می دانیم که امروز مشکلات اجتماعی مخصوصا در تهران بسیار زیاد شده و بسیاری از جوانان دچار مشکلاتی شده اند، متخصصانی که ما در دفاتر خود در تهران مخصوصا دفتر پاسداران داریم، بر امور تسلط بالایی دارند و بسیاری از زوج هایی که قصد طلاق داشتند، توسط این متخصصان منصرف شدند.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی مطرح کرد: مردم تهران دچار وسواس فراوانی شده اند و این موضوع در خانم ها بیشتر به چشم می خورد، این وسواس آفت زندگی خانوادگی بوده و موجب انحلال خانواده ها می شود.

وی یادآور شد: موارد زیادی وجود داشته که بسیاری از خانم ها به دفتر ما مراجعه کرده و بیان کرده اند که ما را از خودکشی نجات داده اید و دفتر را برای خود دارای حق حیات می دانند؛ این یکی از نکات مثبت این دفتر به شمار می رود.

 مبلغین حوزه علمیه در مرکز ما در ایام ماه رمضان کارهای تبلیغی می کنند

مدیر دفاتر آیت الله فاضل لنکرانی در تهران ادامه داد: دعوت از وعاظ نیز در این مرکز صورت می گیرد و در صبح های پنجشنبه در دفتر پاسداران مراسم روضه خوانی داریم؛ همچنین سال هاست که در این مرکز در تمام شب های ماه مبارک رمضان برنامه داشته ایم و مبلغین خوب قم برای مردم برنامه اجرا می کنند که همه این برنامه ها ثبت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی ارتباط با جوانان را برای مراکز دینی ضروری دانست و عنوان کرد: یکی از کارهای مثبتی که اخیرا در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در تهران در حال انجام آن هستیم این است که قصد داریم گروهی را تشکیل دهیم که با جوانان ارتباط برقرار کنند، یکی از برنامه ها در این راستا برگزاری برنامه برای دانش آموزان مدارس تهران است تا در این برنامه ها از مشاوره ها بهره مند شده و آینده خود را بشناسند.

وی بیان کرد: ما مکاتباتی با آموزش و پرورش داشته ایم و با هماهنگی آن ها محصلین مدارس را به مرکز دعوت کرده و به مشکلات آن ها رسیدگی می نماییم.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در تهران تاکید کرد: عمده فعالیت هایی که ما در دفتر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی انجام می دهیم، فعالیت های علمی و در قالب مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) انجام می شود؛ هر ساله افراد بسیاری برای پذیرش مراجعه می کنند، اما فعلا به دلیل کمبود جا نمی توانیم این پذیرش ها را داشته باشیم و در پی این هستیم که ساختمان مرکز را توسعه داده و افراد بیشتری را پذیرش کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی ادامه داد: ما در این مرکز درس های حوزوی بسیاری برای خواهران داشته ایم که این فعالیت ها حدود سه سال انجام شد، اما به دلیل مشکلاتی که بین خودشان ایجاد شد، فعلا مجبور شدیم این فعالیت ها را متوقف کنیم.

 گسترده شدن مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در طرح تجمیع

وی کارهای دفتر تهران را منحصر در درس و مباحثه دانست و خاطرنشان کرد: کارهای پژوهشی دفتر به دلیل محدودیت مکانی کم بوده و این ساختمان هایی که ما داریم دارای ساخت قدیمی است و حدود سه خانه در مجاورت هم قرار دارد. در طرح تجمیعی که ارائه داده ایم، به دنبال این هستیم که این خانه ها را به شکل یک ساختمان بزرگ درآوریم تا محدودیت مکانی باعث نشود که ما درخواست طلاب را برای تحصیل در این مرکز رد نکنیم.

مدیر دفاتر آیت الله فاضل لنکرانی مطرح کرد: در حال حاضر مراجعات فراوانی برای تحصیل در سطوح پایین در این مرکز فقهی وجود دارد که اگر محدودیت مکانی حل شود، این طلاب پذیرش می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی با اشاره به تعاملات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم با این مرکز در تهران یادآور شد: جزوات فرهنگی که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم تولید می کند، به تهران نیز ارسال می شود و این جزوات در آنجا توزیع می شود و افراد در مسابقات فرهنگی نیز شرکت می کنند.

وی تصریح کرد: عمده کارهایی که ما در تهران انجام می دهیم زیر نظر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم بوده و پذیرش اساتید و طلاب و برنامه های درسی با تایید آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی انجام می شود.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در تهران تصریح کرد: طلاب مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در تهران عموما از تهران هستند و در حال حاضر تنها دو سالن بزرگ داریم که کلاس ها در آن برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی اضافه کرد: در گذشته کلاس هایی با تدریس آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در روزهای پنجشنبه و جمعه در مرکز تهران برگزار می شد که متاسفانه به دلیل مشغولیت های بالای ایشان در حال حاضر این کلاس ها تعطیل شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: اگر موفق شویم و بتوانیم بنای جدید را در تهران احداث کنیم، مسلما در تهران در میان مراکز فقهی نمونه می شویم.

کد خبر: ۳۱۳/۵۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha