پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مسافران وطن

حوزه/ مراسم رونمایی کتاب «مسافران وطن»، مجموعه خاطرات آزادگان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران 30 شهریور و در آستانه آغاز هفته دفاع مقدس در سالن همایش ساختمان غدیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «مسافران وطن» که به قلم سعید علامیان به رشته تحریر درآمده، شامل مجموعه خاطرات ۴۷ آزاده خط لوله نفت کشور است که طی هشت سال دفاع مقدس به جهت حفظ و نگهداری لوله‌های انتقال نفت از پالایشگاه‌ها تلاشی بی‌وقفه داشتند.

آنچه در کتاب «مسافران وطن» آمده سرگذشت نابی از نحوه اسارت، خاطرات دوران اسارت و دیگر مسایل است. در واقع مهم‌ترین اتفاق و لحظاتی که بر آزاده‌ها در این کتاب مطرح می‌شود که هر یک می‌تواند سوژه فیلمنامه، کتابی مجزا و یا اثر هنری باشد.

علامیان درباره چگونگی نگارش و انتخاب عنوان این کتاب گفت: برای تهیه کتاب تیمی مشغول پیاده سازی و گرفتن مصاحبه‌ها بود که در مقدمه کتاب از آنها یاد شده است، اما آنچه در تمام خاطرات مشترک بود اینکه همگی حال و هوای وطن را داشتند از این رو عنوان «مسافران وطن» به عنوان نام کتاب انتخاب شد.

وی با تأکید بر اینکه اغلب آزاده‌ها جانباز هستند و در واقع هنگام اسارت مجروح بوده‌اند، اضافه کرد: ماجراهای جذابی در این کتاب مطرح می‌شود و ناگفته‌هایی از اسارت برای نخستین بار در این کتاب درج شده است. تالیف کتاب حدود یک سال و نیم به طول انجامید و نقطه طلایی کتاب بخشی است که به سیدآزادگان اختصاص دارد؛ چرا که اغلب آزادگان با آقای ابوترابی محشور بوده‌اند و بر این اساس می‌توان گفت که کتاب به نوعی تاریخ شفاهی آقای ابوترابی است.

علامیان افزود: القاب خاصی از سوی آزادگان کشورمان به آقای ابوترابی اطلاق می‌شد؛ از جمله فرشته نجات و در ادامه عنوان می‌شد که ایشان رحمتی در اردوگاه‌ها بوده‌اند. حتی یکی از اسرا اعلام می‌کرد که اگر ایشان نبودند ۳۰ درصد آزادگان به ایران باز نمی‌گشتند. ایشان آرامشی را در اردوگاه‌ها جاری می‌کرد.

وی گفت: برایم جالب بود که از آزادگان و جانبازان فعال در سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی بنویسم؛ چرا که کسی برای اخذ خاطرات سراغشان نمی‌رود. از این رو سراغ شاغلین در خط لوله نفت رفتیم.

گفتنی است، مراسم رونمایی کتاب «مسافران وطن»، ساعت 17، شنبه 30 شهریورماه در سالن همایش ساختمان غدیر واقع در خیابان استاد نجات الهی، خیابان ورشو، جنب پارک ورشو، پلاک 4 شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار می‌شود.

۳۱۳/۶۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha