سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
مدرسی

عضو شورای حوزه علمیه استان یزد گفت: یکی از هنرمندی های امام و از شاخص های حرکت انقلابی ایشان این بود که اسلام، قرآن، روایات اهل بیت (ع) و سنت پیغمبر را با مردم سالاری دینی به گونه ای تلفیق کردند که نه مردم سالاری توانست به اسلام ضربه بزند و نه اسلام توانست نسبت به مردم سالاری نگاه منفی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم مدرسی، در آیین افتتاحیه مدارس علمیه خواهران استان یزد با ابراز خرسندی از حضور در این آیین و تبریک سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه اظهار کرد: انسان متشکل از عالم شهود و غیب است و در عالم شهود و ماده برای رسیدن به سعادت و کمال دنیوی نیاز به قوانین، مقدمات، بایدها و نبایدهایی دارد که بشر با دانش و تجربه خود به دنبال رسیدن به آن حرکت می کند.

وی افزود: انسان در عالم غیب اگر بخواهد در پرتو آن راحت زندگی کند چه در دنیا و چه در عقبی نیاز به یک سری قوانین، بایدها و نبایدها و دانش فنی دارد که این دانش فنی را با ارتباط با اهل بیت (علیهم السلام) و عالم غیب باید بهره برداری کند و نمی تواند از جای دیگری به دنبال آن باشد.

عضو شورای حوزه علمیه یزد تصریح کرد: اگر بشر بخواهد در مسیر زندگی معنوی خودش وحتی در زندگی دنیایی حرکت کند،  بی نیاز از عالم وحی و عالم غیب نیست و از هر دو عالم باید از قوانین مخصوص آن استفاده کند.

*فلسفه وجودی حوزه های علمیه خواهران و برادران چیست؟

 مدرسی ادامه داد: ما معتقدیم  باید قوانین عالم غیب را از طریق حوزه های علمیه خواهران و برادران به مردم ابلاغ کنیم و فلسفه وجودی حوزه های علمیه کشف قوانین، کشف بایدها و نبایدها و تنظیم قوانین و دستور العمل ها برای سعادت بشر از زاویه عالم غیب در پهنه گیتی است.

*حوزه های علمیه  نقشه راه قرآن و اسلام را به مردم نشان دهند

وی با یادآوری این که بخشی از جامعه را بانوان تشکیل می دهند؛گفت: بر همین اساس حوزه های علمیه خواهران باید ایفای نقش کنند و اگر ما بتوانیم در این زمینه خوب عمل و نتیجه گیری کنیم؛زندگی را روان تر و راحت تر تنظیم می کنیم.

عضو شورای حوزه علمیه یزد در مثالی برای تبیین موضوع اظهار کرد: اسلام نظام هایی برای ما در نظر گرفته است که به طور مثال اگر خانواده ای دچار مشکل شده است واقعا نقشه راه اسلام چیست؟ آیا مراکز مشاوره، داد گاه های خانواده و روانشناس ها می توانند حل مشکل کنند یا نقشه راه از دیدگاه اسلام چیز دیگری است؟ خداوند در سوره نساء می گوید: « فَابْعَثُوا حَکَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَکَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ یُرِیدَا إِصْلَاحًا یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا خَبِیرًا» یعنی«چنانچه بیم آن دارید که نزاع سخت بین آنها پدید آید، از طرف خانواده مرد و خانواده زن داوری برگزینید، که اگر مقصود اصلاح داشته باشند خدا میان ایشان موافقت و سازگاری برقرار کند، که خدا دانا و آگاه است».

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی تصریح کرد: ما معتقدیم اینها قوانینی مربوط به عالم غیب است که توسط حوزه های علمیه باید به جامعه القا شود و آن چیزی که از قوانین مادی برای سعادت بشر در هر عرصه ای می آوریم کافی نیست و خداوند راه را به ما نشان داده است.

*سه وظیفه اساسی حوزه های علمیه

وی با ابراز تأسف از این که نسبت به بایدها و نبایدهای الهی غافل شده ایم اذعان کرد: یکی از کارهای حوزه های علمیه توجه دادن جامعه به این قوانین است که اولین وظیفه اساسی حوزه های علمیه خواهران و برادران «آگاهی سازی دینی» هست که  آگاهی سازی قرآنی و متون دینی و روایی از جمله آن به شمار می رود.

عضو شورای حوزه علمیه استان یزد، وظیفه دوم طلاب و رو حانیون را  آگاهی سازی سیاسی و بصیرت افزایی در بین آحاد جامعه دانست و افزود: حوزه انقلابی یعنی آگاهی سازی سیاسی و بصیرتی است.

 مدرسی  ادامه داد: سومین وظیفه ما اجرای دین در جامعه به عنوان یکی از شئون و مسئولیت های مهم حوزه های علمیه خواهران و برادران است  که می توان در همه ابعاد یعنی زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی  و اقتصادی اجرا کرد.

*استخراج اسلام ناب محمدی از سوی امام خمینی(ره)

وی خاطر نشان کرد: اجرای دین را امام خمینی (ره) در سطح وسیع در جامعه عمل کردند و من معتقدم اگر حوزه های علمیه نبودند قیام امام خمینی(ره) به نتیجه مطلوب نمی رسید و یکی از هنرهای زیبای امام این بود که اسلام ناب محمدی و اسلام اصیل اهل بیت(علیهم السلام) را از اسلام متحجر و از بین اسلام روشنفکر مآبان و از لابلای این متون اسلام و اسلام لیبرال ها استخراج کرد و به ما نشان داد.

وی اذعان کرد: ما امروز مفتخریم در نظامی که در پرتو انسان های شایسته ای مثل امام خمینی(ره) ومقام معظم رهبری به عنوان جلودار آن زندگی می کنیم که در هیچ کجای تاریخ نداریم.

مدرسی ابراز کرد: حوزه های علمیه به عنوان یکی از ثمرات وجودی انقلاب اسلامی است که ما نسبت به انقلاب  و هم نسبت به فرصت تحصیل در علم شاکر باشیم و مدارس علمیه خواهران در استان یزد دارای انگیزه، هم مجدّ در تحصیل و هم مدیریت آن در حل مشکلات جدی است و نیز دارای یک مدیر اخلاقی و در مسیر ولایت فقیه و انقلاب است.

عضو شورای حوزه علمیه استان یزد خاطر نشان کرد: ایران اسلامی توانسته با قوانین اصیل اسلام در 40 سال گذشته تا آن جایی که ممکن بوده با تلفیق دیدگاه های مردم و آرای مردم تداوم یابد و یکی از هنرمندی های امام و ا زشاخص های حرکت انقلابی ایشان این بود که اسلام، قرآن، روایات اهل بیت (ع) و سنت پیغمبر را با مردم سالاری دینی به گونه ای تلفیق کردند که نه مردم سالاری توانست به اسلام ضربه بزند و نه اسلام توانست نسبت به مردم سالاری نگاه منفی داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مدرسی ، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را ادامه دهنده راه امام خمینی(ره) معرفی کرد و افزود: حوزه های علمیه همان راه امام و رهبری را استقرار دهند.

*امام(ره) ملت را سلطه ستیز کرد

وی تأکید کرد: از ویژگی های امام این بود که جامعه بشری را که به دو قطب سلطه پذیر و سلطه طلب  تبدیل شده بود به سلطه ستیز بودن هدایت کرد و ما اکنون کشوری سلطه ستیز هستیم.

این استاد پیشکسوت حوزه علمیه یزد گفت:کتاب دو جلدی اندیشه های مقام معظم رهبری را برای مطالعه حوزه های علمیه خواهران و برادران توصیه می کنم که اگر می گوییم «حوزه های انقلابی» با مطالعه این کتاب برای ما تبیین می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی، کتاب بحارالانوار مرحوم علامه مجلسی را هم برای مطالعه توصیه کرد و افزود: این عالم در جلد دوم بحارالانوار مطالب بسیاری درباره حوزه های علمیه، علم و علما و ارزش حضور در جلسات علمی بیان کرده است.

*طلبگی، بندگی مطلق پروردگار است

وی خاطر نشان کرد: بر اساس آموزه های ما این کار طلبگی از مصادیق بندگی مطلق پروردگار تلقی می شود در حالی که شغل نیست به شرطی که از محرمات و شبهات به دور باشد.

عضو شورای حوزه علمیه یزد با بیان روایتی از وجود پیامبر اعظم (ص) اظهار کرد: پیامبر(ص)نقل می فرمایند: اگر کسی از منزل خود خارج شود و علمی را فرا بگیرد و به دیگران هم آموزش دهد خدای متعال هر قدمی را که برمی دارد بندگی هزار سال برای او می نویسد که هزار سال روزه و قیام داشته است.

مدرسی ادامه داد: پیامبر(ص)در روایت دیگری با موضوع استاد و معلم می فرمایند: اگر در کلاس درس با طلبه خود حرف بزنید در ازای هر حرکتی که می شنوید یا می نویسید خداوند محل وسیعی را در بهشت برای شما در نظر می گیرد.

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha