جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رضا نوری

حوزه/ عضو شورای حوزه علمیه خراسان شمالی تلاش فراوان در راستای رسیدن به درجات علمی، اخلاص در رفتار و کردار، عمل کردن به علوم و تزکیه نفس در مسیر دانش‌آموختگی را چهار اصل اساسی فراگیری علوم حوزوی ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام رضا نوری، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه حضرت الزهرا (س) آشخانه، با بیان اینکه تعلیم و تعلم شغل انبیاست اظهار کرد: خداوند می‌فرماید که ما به افرادی که ایمان آوردند درجه‌ای می‌دهیم اما به افراد عالمی که ایمان آوردن درجاتی را می‌بخشیم و این آیه نشان‌دهنده اهمیت علم و تفکر در ایمان به خداوند است، چراکه ایمان همراه با تعقل و دانش بسیار باارزش‌تر و کارآمدتر از ایمان بدون دانش است و فعالیت‌های معنوی انسان عالم نتایجی درخشان‌تر دارد.

وی با بیان اینکه بالا رفتن علم و دانش ممکن است گاهی خطرناک باشد تصریح کرد: افراد عالم باید مراقب باشند که به سبب داشتن جایگاه بالایی که به خاطر علم و دانش خود به دست می‌آوردند دچار غرور و تکبر نشود، چراکه غرور و تکبر در عالم، نشان‌دهنده رسوخ شیطان در وی است.

مشاور استاندار خراسان شمالی در امور روحانیت با بیان اینکه طلاب مدارس علمیه باید چهار اصل را در مراحل فراگیری علم و دانش مدنظر قرار دهند، گفت: نخستین اصل در فراگیری علوم حوزوی، تلاش فراوان در رسیدن به درجات علمی حوزه است و باید طلاب این اصل را در اولویت قرار دهند و تلاش کنند تا با فراگیری هرچه بیشتر، فردی کارآمد و مفید در حوزه و جامعه محسوب شوند.

وی با بیان اینکه دومین اصل فراگیری علوم حوزوی توجه به اخلاص در رفتار و کردار است گفت: طلاب باید همواره به داشتن اخلاص و کسب رضایت الهی در آموز تحصیلی خود توجه کنند و همیشه بدانند که باید راه بهشت را بیاموزند و این مسیر را به دیگران نشان دهند و دچار غرور و تکبر نشوند.

حجت‌الاسلام نوری افزود: خداوند می‌فرماید کسی که برای کسب علم در مسیری قدم می‌گذارد، فرشتگان الهی بال‌هایشان را زیر پای او پهن می‌کنند و وی را سوار بر بال‌هایشان تا مقصد همراهی می‌کنند.

وی سومین نکته حائز اهمیت در تحصیل حوزوی را عمل کردن به علوم فراگرفته شده دانست و افزود: علم بدون عمل هیچ ارزشی ندارد؛ کمال دین یادگرفتن علم و عمل کردن به آن است.

امام‌جمعه موقت بجنورد افزود: در قرآن کریم انسانی که علم داشته باشد ولی توانایی استفاده و عمل کردن از علم خود را نداشته باشد به حیوانی چارپا که فقط برای دیگران بارکشی می‌کند تشبیه شده است.

وی، چهارمین مسئله مهم در فراگیری علوم حوزوی را داشتن تزکیه نفس در مسیر دانش‌آموختگی دانست و تصریح کرد: حوزویان باید همواره باید نفس خود را از گناه و بدی‌ها پاک و منزه نگه‌دارند.

مشاور استاندار خراسان شمالی در امور روحانیت افزود: در جوانی قدرت تزکیه نفس بیشتر است و اگر سن بالا رود سخت‌تر می‌شود، پس طلاب جوان بهتر است در همین مراحل ابتدایی زندگی، نفس خود را از گناهان و پلیدی‌های نفسانی پاک بگردانند.

وی در پایان با اشاره به لزوم استفاده صحیح و نیکو از علم و دانش گفت: در قرآن کریم کسی که از علم و دانش در مسیر منحرف کردن جامعه و انسان‌ها استفاده کند آن شخص به حیوانی تشبیه شده است که چه به سمتش بروی و چه از او بگریزی به تو آزار می‌رساند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha