پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام محمد همتیان

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان با بیان اینکه ایجاد جامعه صالح و اقامه دین در گرو اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است، گفت: اقامه دین و برقراری و احیای ارزش‌های دینی بستگی به اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دارد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد همتیان  در نخستین جلسه درس اخلاق ترم تحصیلی جاری جامعه الزهرا(س) که با حضور اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به موضوع «امر به معروف و نهی از منکر با تأکید بر فرهنگ عاشورا»، عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از دستورات کلیدی و مهم و ارزشمند اسلام است که قرآن مجید و  روایات اسلامی تأکید فراوانی برای آن دارند.

امر به معروف و نهی از منکر ملاکی که حرکت‌های مقدس را از نامقدس جدا می‌کند

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه اقامه دین و برقراری و احیای ارزش‌های دینی بستگی به امر به معروف و نهی از منکر دارد، اظهار داشت: اگر امر به معروف و نهی از منکر در محیط خانواده و اجتماع به فراموشی سپرده شد، تنها یک دستور و حکم دین روی زمین نمانده باشد، بلکه بر کل دین و اخلاق اجتماعی اثر می‌گذارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان ادامه داد: فراموشی امر به معروف و نهی از منکر، معیارها و ارزش‌های جامعه را تغییر می‌دهد و آنچنان جامعه را به سقوط می‌کشاند و به انحطاط می‌برد که به فرموده امام علی علیه‌السلام و پیامبر گرامی اسلام، نگاه جامعه به ارزش‌ها و معیارها تغییر می‌کند، بدی‌ها جای خوبی‌ها را می‌گیرد، ضد ارزش‌ها به ارزش‌ها تبدیل می‌شود و منکرات جای معروفات را می‌گیرد.

  قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه با تصریح بر اینکه قرآن مجید و روایات اهل بیت علیهم‌السلام نسبت امر به معروف و نهی از منکر به نگاه ویژه‌ای دارند، به نقش این دستور الهی بر نهضت امام حسین علیه‌السلام و جایگاه آن نسبت به قیام‌ها و حرکت‌هایی که انسان‌ها انجام می‌دهند، اشاره کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر ملاکی است که قیام‌های مقدس را از قیام‌های نامقدس جدا می‌کند.

قیام مقدس بر محور امر به معروف و نهی از منکر است

استاد اخلاق حوزه بیان داشت: قیامی مقدس است که بر محور امر به معروف و نهی از منکر باشد؛ همچون قیام امام حسین علیه‌السلام که قیام مقدس بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان افزود: امام حسین علیه‌السلام در اواخر ماه رجب وقتی می‌خواستند از مدینه به سوی مکه حرکت کنند، وصیت نامه ای به برادر خویش دادند که ماهیت و اهداف و چارچوب قیام امام حسین علیه‌السلام در این وصیت نامه آورده شده است و در طول راه هم به اهداف خود اشاره داشتند.

وی تصریح کرد: امام حسین علیه‌السلام در این وصیت نامه فرمودند: «انّی لم أخرج أشراً ولا بطراً ولا مفسداً و لا ظالماً، و انّما خرجت لطلب الاصلاح فی امّة جدّی (ص)، و أرید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر، و أسیر بسیرة جدّی و أبی علیّ بن أبی طالب علیه السلام؛ و من از روی طغیانگری و فساد و ظلم قیام نکردم، بلکه به خاطر اصلاح امّت جدّم رسول الله (ص) برخاسته و خواستار امر به معروف و نهی از منکر هستم، و می خواهم بر طبق سیره جدّم رسول خدا (ص) و پدرم علیّ بن أبی طالب (ع) عمل کنم».

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: ما از این وصیت نامه استفاده می‌کنیم که قیام‌ها مقدس یا مقدس هستند، کارها و اخلاق و رفتار ما هم می‌تواند مقدس یا نامقدس باشند؛ گاهی ممکن است ظاهر رفتار ما مناسب و پسندیده باشد، اما ملکوت و باطن رفتار اینگونه نباشد.

عناصر تشکیل دهنده حرکت مقدس و نامقدس چیست؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان بیان داشت: قیام مقدس چهار عنصر دارد که اولین آن طلب اصلاح، خیرخواهی و جامعه را از سقوط و انحطاط اخلاقی، فکری، اجتماعی، اعتقادی و فرهنگی نجات دادن است، دیگر عناصر قیام و حرکت مقدس شامل امر به معروف، نهی از منکر و احیای سیره پیامبر گرامی اسلام و امام علی علیه‌السلام هستند که اگر در قیامی و حرکتی این عناصر وجود داشته باشد، آن حرکت مقدس خواهد بود.

وی عنوان کرد: در مقابل قیام و حرکت مقدس، قیام‌ها و کارهای نامقدسی وجود دارند که چهار عنصر ایجاد شر و فتنه، یاغی گری و طغیان، عنصر افساد و تخریب اخلاق و اعتقادات و ارزش‌های دینی و در نهایت عنصر ایجاد ظلم باعث می‌شود حرکت و یا قیامی از قداست خارج شود.

استاد اخلاق حوزه گفت: اگر در حرکتی فتنه انگیزی باشد، ولو به صورت نمامی و سخن چینی و یا در محیط تحصیل، کار و در رفتارهای اجتماعی ایجاد فتنه، یاغی‌گری، افساد و یا ظلم باشد، آن حرکت و رفتار نامقدس خواهد بود.

قیام امام حسین علیه‌السلام همه محورهای حرکت مقدس را دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان تصریح کرد: قیام امام حسین علیه‌السلام قیام مقدس است زیرا همه محورهای حرکت مقدس را دارد همچنین قیام زید بن علی علیه‌السلام مقدس است، چنانچه امام محمد باقر علیه‌السلام، امام صادق علیه‌السلام، امام موسی کاظم علیه‌السلام و امام رضا علیه‌السلام قیام زید بن علی را تأیید کردند، زیرا محورهای قیام مقدس را دارا بود، اما قیام بنی عباس علیه بنی امیه بود، اما قیام نامقدس بود زیرا محورهای قیام مقدس را نداشت.

وی یادآور شد: قیام زیدبن موسی بن جعفر برادر امام رضا علیه‌السلام قیام مقدسی نبود؛ چنانچه امام رضا علیه‌السلام به مأمون فرمودند که این حرکت برادر مرا با حرکت زید بن علی بن الحسین علیه‌السلام قیاس نکن، زیرا حرکت آن مرد زاهد، عالم، متقی و وارسته و هدف از قیام زیدبن علی علیه‌السلام، امر به معروف و نهی از منکر و دعوت ایشان دعوت به رضا من آل رسول بود و دعوت به خود نبود.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به آیه شریفه «الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»، تأکید کرد: برخی تصور می‌کنند که همه اعمال واجب و خیر را انجام دادند اما در محضر خدا می‌بینند که هیچ عمل خیری برای آنان ثبت نشده است و با دست خالی وارد محشر می‌شوند، باطن و واقعیت عمل ملاک است و کمیت آن مهم نیست اگر عمل ما از عناصر ترتیب دهنده یک عمل مقدس برخوردار باشد، مقدس و نزد خداوند مقبول خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان گفت: اگر عناصر تأثیرگذار حرکت مقدس در نماز موجود باشد، آن نماز در طبقی از نور بالا می‌رود و با مصلی حرف می‌زند و می‌گوید «حفظنی حفظک الله» و وقتی فرد وارد عالم برزخ می‌شود ۵ صورت زیبا با لباس‌های فاخر که نماز، روزه، زکات، حج و صبر هستند وارد قبر فرد می‌شوند و  با آن فرد مأنوس می‌شوند.

وی یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند که در تورات اصلی، پنج جمله نوشته شده که سزاوار است با آب طلا نوشته شود، یکی از جملات این است که اگر سنگ غصبی در ساختمان چندهزار متری باشد، این سنگ در گرو است تا این ساختمان را خراب کند.

ایجاد جامعه صالح و اقامه دین در گرو اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است

استاد اخلاق حوزه اضافه کرد: گاهی یک حرکت ناصواب یک عمر عبادت را از بین می‌برد، چنانچه امام علی علیه‌السلام فرمودند: ابلیس ۶ هزار سال عبادت کرد، اما با تکبر همه را به فنا داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از عناصری است که دین، حرکات و برنامه ریزی‌های انسان را مقدس می‌کند و اگر اینها خالی از امر به معروف و نهی از منکر باشد، حرکت نامقدس خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد، دین، اخلاق و جامعه صالح از بین می‌رود، دینی باقی نمی ماند، عفت و پاکدامنی از جامعه رخت برمی بندد؛ آنچه که امروز دشمن به آن اصرار دارد، والدین به حجاب فرزند خود بی تفاوت شدند و در نهایت به اهداف اهل بیت علیهم‌السلام بی تفاوت می‌شوند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha