جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بهشت

حوزه/ ایمانِ قلبی کافی نیست، تلاش و عمل نیز لازم است. بهشت را به بها دهند نه بهانه. «ام حسبتم ان تدخلوا الجنة و لما یعلم...»

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه ۱۴۲ و ۱۴۳ سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

- آیه ۱۴۲

أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذینَ جاهَدُوا مِنْکُمْ وَ یَعْلَمَ الصَّابِرینَ

ترجمه             

آیا گمان دارید که (با ادّعای ایمان) وارد بهشت شوید، در حالی که هنوز خداوند مجاهدان از شما و صابران را معلوم نساخته است؟

نکته ها

این آیه، به جهاد و صبر و مقاومت مؤمنان اشاره می ‏کند. زیرا راه بهشت از طریق صبر و جهاد است.

قرآن می‏ فرماید: «سلام علیکم بما صبرتم»[۱] سلام بر شما اهل بهشت، بخاطر صبر و مقاومتی که داشتید. در این تعبیر لطفی است، نمی ‏گوید سلام بر شما بخاطر حج و روزه و یا خمس و زکات، زیرا انجام هر عملی نیازمند صبر و پایداری است.

پیام ها             

۱- از امیدها و آرزوهای باطل دست برداریم. «ام حسبتم»

۲- ایمانِ قلبی کافی نیست، تلاش و عمل نیز لازم است. بهشت را به بها دهند نه بهانه. «ام حسبتم ان تدخلوا الجنة و لما یعلم...»

۳- کلید بهشت، صبر و جهاد است. صبر در برابر مصیبت، معصیت و انجام عبادت و حضور در جبهه‏ جهاد اکبر و جهاد اصغر. «و یعلم الصابرین»

۴- صبر و مقاومت، همراه با جهاد لازم است. زیرا شروع جنگ و ادامه‏ آن و عوارض و آثار بعد از جنگ، همه و همه نیازمند صبر و بردباری است. «جاهدوا منکم و یعلم الصابرین»

----------------

آیه ۱۴۳                     

وَ لَقَدْ کُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَیْتُمُوهُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ

ترجمه             

همانا شما مرگ (و شهادت) را (پس از جنگ بدر) پیش از آنکه با آن روبرو شوید سخت آرزو می‏ کردید، پس آن را (در جنگ اُحد) دیدید، ولی (ناخوشایند به آن) نگاه می‏ کردید.

نکته ها            

در شأن نزول این آیه آورده ‏اند: پس از جنگ بدر که مسلمانان پیروز شدند و عدّه ‏ای نیز به شهادت رسیدند، برخی از افراد می‏ گفتند: ای کاش ما نیز در جنگ بدر در راه خدا به شهادت می ‏رسیدیم. ولی همانها در سال بعد در جنگ اُحد پا به فرار گذاشتند که در این آیه مورد انتقاد و سرزنش قرار گرفته ‏اند.

در زیارت شهدای کربلا می‏ گوییم: ای کاش ما با شما بودیم و به شهادت می ‏رسیدیم. هیچ فکر کرده ‏ایم که در مقام عمل، ما چه می ‏کنیم!؟

خوش بود گر مِحَک تجربه آید به میان‏ تا سیه روی شود هر که در او غش باشد

پیام ها             

۱- فریب آرزوهای خود را نخورید و به هر شعار و شعاردهنده‏ ای اطمینان نکنید. «ولقد کنتم... فقد رایتموه...»

۲- در میدان عمل، مردان آزموده می ‏شوند. «رایتموه... و انتم تنظرون»

-------------

پی نوشت:

۱) رعد، ۲۴

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha