سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 864395
۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
امام حسین

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه زنگنه همدان گفت: طبق تفسیر امامان معصوم علیهم‌السلام از قرآن کریم در آیات متعددی از مقام والای سیدالشهداء علیه‌السلام ستایش شده است.

حجت الاسلام سید سعید بطحائیان، مدیر مدرسه علمیه زنگنه همدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان با بیان اینکه امام حسین علیه‌السلام  تأویل آیات بسیاری از قرآن کریم است، اظهار کرد: طبق تفسیر امامان معصوم علیهم‌السلام از قرآن کریم در آیات متعددی از مقام والای سیدالشهداء علیه‌السلام ستایش شده است که این تعظیم و تجلیل با نگاهی به تفاسیر و روایات ائمه اهل بیت علیهم‌السلام قابل درک است.

وی ادامه داد: مصداق کامل نفس مطمئنه، جلوه‌ای‌ از رحمت حق، پدری جلیل‌القدر و واجب‌الاطاعه، بارزترین عناوین کشته مظلوم و سید و سالار شهیدان، ذبح عظیم الهی، معنای حقیقی فجر، زیتون و مرجان از القاب، عنوان‌ها و واژه‌های مقدسی است که قرآن کریم در مقام تعظیم شخصیت امام حسین علیه‌السلام از آنان بهره گرفته است.

حجت‌الاسلام بطحائیان با تأکید بر همراهی قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام، عنوان کرد: ما شیعیان بر این باوریم که قرآن و امام حسین علیه‌السلام از همدیگر فاصله نمی‌گیرند؛ رسول خدا صلی‌الله علیه و آله در این باره فرمود: «خداوند متعال ما را آفرید و همچون ستارگان آسمان قرار داد که هرگاه ستاره‌ای غروب کند، ستاره‌ای به جای او طلوع خواهد کرد؛ من همانند آفتاب عالم تاب هستم، هرگاه از دنیا رفتم به ماه پناه ببرید و بعد از او به و ستاره پر نور پناهنده شوید.»گفتند: «یا رسول الله! ماه کیست؟» فرمود: «برادرم، جانشینم، پرداخت‌کننده قرض‌هایم و پدر فرزندانم و خلیفه من در بین امتم؛ علی بن ابی‌طالب»

وی افزود: آنها گفتند: دو ستاره پر نور کیست که ایشان فرمودند: «حسن و حسین علیهما السلام» بعد از ان پیامبر صلی‌الله علیه و آله مقداری ساکت شد و سپس فرمود: «اینان و فاطمه که همان زهره و ستاره دخشان است، عترت و اهل بیت من هستند که با قرآن هستند و از همدگیر جدا نمی‌شوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند.

مدیر مدرسه زنگنه بطحائیان گفت: معنای کهیعص در سوره مریم جزء مشهورات است که آیه نخست سوره مریم را به امام حسین علیه‌السلام نسبت داده‌اند و در تفسیر آن آمده است که سعدبن عبدالله از محضر امام زمان علیه‌السلام پرسید: معنای کهیعص در ابتداء سوره مریم چیست؟ حضرت فرمودند: این حروف از رازهای غیبی است که خداوند متعال بنده‌اش زکریا را از آن آگاه کرد.

وی اضافه کرد: سپس آن را به محمد صلی‌الله علیه و آله چنین شرح داد: حضرت زکریا از خداوند متعال درخواست کرد که نام‌های پنج تن آل عبا را به او بیاموزد و خداوند توسط جبرئیل به او آموخت که با نام 4 نفر آرامش گرفت اما وقتی از حسین علیه‌السلام نام برد، اشک در چشمانش سرازیر شد و دلش شکست که در این حالت به خداوند عرضه داشت: این چه سری که نام چهار تن به من آرامش بخشید اما یاد حسین علیه‌السلام اشکم را روان و آه و ناله‌ام را بلند کرد؟ در این حالت خداوند واقعه به شهادت رسیدن امام حسین علیه‌السلام را با کهیعص به او خبر داد.

حجت‌الاسلام بطحائیان با بیان اینکه تفسیر کشته مظلوم در قرآن کریم در آیه 33 سوره اسراء امام حسین علیه‌السلام است، گفت: قرآن می‌فرماید: «وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا؛ و کسی را که خدا کشتنش را حرام کرد جز به حق نکشید، و هر کس مظلوم کشته شود، برای وارثش تسلّطی بر قاتل قرار داده ایم.»

وی افزود: امام باقر علیه‌السلام فرمود: «مقصود آیه از مظلوم، حسین بن علی علیه‌السلام و ما اهل بیت علیهم‌السلام ولی او هستیم که قائم ما هرگاه قیام کند به خونخواهی و انتقام سیدالشهداء علیه‌السلام برمی‌خیزد.»

مدیر مدرسه علمیه زنگنه اذعان کرد: خداوند در آیه 28 سوره حدید فرمود: «ای مؤمنان! از خدا پروا کنید و به پیامبرش ایمان آورید تا دو سهم از رحمتش را به شما عطا کند، و برای شما نوری قرار دهد که به وسیله آن راه سپارید و شما را بیامرزد، و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.»

وی ادامه داد: جابر بن عبدالله درباره این آیه گفته است: پیامبر صلی‌الله علیه و آله درباره این سخن خداود فرمود: «دو سهم از رحمت خداوند امام حسن علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام است و منظور از نور خدا، حضرت علی علیه‌السلام است.

حجت‌الاسلام بطحائیان خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که تفسیر این آیه‌ها بیان برخی از مصادیق کامل آن است وگرنه قرآن را نمی‌توان فقط به شخص یا زمان و مکان خاصی منحصر کرد.

امام حسین علیه‌السلام شایسته‌ترین مفسر قرآن

وی  با بیان اینکه امام حسین علیه‌السلام شایسته‌ترین مفسر قرآن است، گفت: علاوه بر تکریم مقام شامخ امام حسین علیه‌السلام در آیات متعدد، آن حضرت همواره تلاش می‌کرد تا آموزه‌های قرآنی را در موارد متعدد به مشتاقان کلام وحی ارائه کند چراکه ایشان شایسته‌ترین مفسر قرآن بود.

مدیر مدرسه علمیه زنگنه تشریح کرد: روزی اصبغ بن نباته به حضور امام حسین علیه‌السلام شرفیاب شد و پاسخ سؤال‌های علمی خود را از محضر آن حضرت گرفت؛ او می‌گوید بعد از آن امام حسین علیه‌السلام فرمود: «ما کسانی هستیم که دانش قرآن و تفسیر آیات آن نزد ماست و دیگران آنچه ما داریم، ندارند چراکه ما گنجینیه‌دار اسرار الهی هستیم.»اصبغ بن نباته می‌گوید: «امام درحالی که لبخند بر لب داشت، افزود: ما خاندان و وارثان رسول خداییم.»

وی تأکید کرد: از حضرت امام حسین علیه‌السلام در تفسیر قرآن مطالب فراوانی به ما رسیده که سخن درباره نمونه‌های آن مجالی دیگر را می‌طلبد لذا به بررسی یک نمونه کفایت می‌کنم.

مدیر مدرسه علمیه زنگنه درباره تفسیر امام حسین علیه‌ السلام از آیه مقام شهادت در قرآن کریم، گفت:  زید بن ارقم روزی از امام حسین علیه‌السلام شنید که ایشان فرمود: همه شیعیان ما راستگو و شهید هستند؛ زید با تعجب پرسید: فدایت شوم، چگونه این ممکن است، بسیاری از شیعیان شما در بستر جان می‌دهند.

وی ابراز کرد: امام حسین علیه‌السلام فرمود: «آیا این آیه قرآن را تلاوت نکرده‌ای که خداوند می‌فرماید: و الذین آمنوا بالله و رسله اولئک هم الصدیقون و الشهداء عند ربهم؛ کسانی که به خدا و رسولان آسمانی او ایمان آوردند، همگی راستگو و شهیدانند.»

حجت‌الاسلام بطحائیان افزود: زید بن ارقم گفت: گویا من این آیه را از کتاب خدا هرگز نخواندم؛ سپس امام فرمود: «اگر مقام شهدا منحصر در کشته‌شدگان در عرصه نبرد باشد، آنوقت تعداد شهدا خیلی کم خواهد بود.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha