پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام احمدی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: امام سجاد (ع) به همراه حضرت زینب کبری (س) رسالت حسینی را با افشای ماهیت دستگاه فاسد اموی و معرفی راه پاک ثارالله به‌عنوان مسیر صحیح به‌سوی نجات، کامل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علیرضا احمدی، سه‌شنبه‌شب در مراسم گرامیداشت دهه دوم محرم در محل حسینیه شهدای مصلای امام خمینی (ره) بجنورد، با اشاره به خدمات امام سجاد (ع) در واقعه عاشورا و پس از آن، اظهار کرد: حضرت امام زین‌العابدین (ع) پس از واقعه پرشور کربلا، به همراه دیگر افراد خاندان اهل‌بیت (ع) به کوفه و شام برده می‌شوند.

وی افزود: ایشان به همراه عمّه بزرگوار خود، حضرت زینب کبری (س) رسالت حسینی را با افشای ماهیت دستگاه فاسد اموی و معرفی راه پاک ثارالله به‌عنوان مسیر صحیح به‌سوی نجات، کامل می‌کنند.

حجت‌الاسلام احمدی گفت: آن امام بزرگوار در طول این مدت با تحمل سختی‌ها و مرارت‌های اسارت و با شجاعت و علم امامت، در مقابل دستگاه ستمگر حاکم که از تمامی ابزارهای تبلیغاتی استفاده می‌کرد تا سرکوب وحشیانه قیام حسینی را موجّه جلوه داده و مقابله با گروه خوارج عنوان کند، ایستادگی کرد.

وی ادامه داد: دستگاه جبار تلاش می‌کرد از این طریق علاوه بر استحکام پایه‌های حکومت خود، جنایت‌های خود را نیز توجیه نموده و رعب وحشتی شدید در جامعه ایجاد کند، اما امام سجاد (ع) با خطبه‌های رسا و اقدامات عملی خود نه‌تنها برنامه دشمنان را ناکام گذاشت و ماهیت جنایتکار و ستمگر حکومت را برملا کرد بلکه حقانیت قیام عاشورا و مظلومیت آن را برای همیشه تاریخ به اثبات رساند.

حجت‌الاسلام احمدی گفت: این امام همام از هیچ تهدیدی حتی شهادت نهراسید و درس ایستادگی و عزتمندی حتی در سخت‌ترین شرایط و در مقابل تهدیدها و خدعه‌های دشمن را به شیعیان و پیروان خود ابلاغ فرمود.

وی تصریح کرد: از این طریق بود که امام سجاد (ع) رسالت خویش در عینیت بخشیدن به نهضت عاشورا به‌عنوان قیام زمینه‌ساز حکومت اسلامی را به انجام رساند.

حجت‌الاسلام احمدی گفت: اقدامات آن حضرت و موضع‌گیری‌های ایشان در طول این مدت نیز در این راستا قابل تفسیر است ازجمله موضع‌گیری در مقابل عبیدالله بن زیاد و یزید که بسیار شجاعانه و فداکارانه بود و موضع‌گیری در مقابل مسرف بن عقبه، کسی که در سال سوم حکومت یزید و به امر او، مدینه را ویران کرد و اموال مردم را غارت کرد.

وی ادامه داد: همچنین حرکت امام در رویارویی با عبدالملک بن مروان، قوی‌ترین و هوشمندترینِ خلفای بنی‌امیه، برخورد با عمربن‌عبدالعزیز، برخوردهای امام با اصحاب و یاران و توصیه‌هایی که به دوستانشان داشتند و برخورد با علمای درباری وابسته به دستگاه‌های ستمگر حاکم ازجمله اقدامات و موضع‌گیری‌های این امام همام بود.

حجت‌الاسلام احمدی افزود: درک عملکرد امام سجاد (ع) در این شرایط سخت اختناق و فشار شدید، با استناد به روایت امام صادق (ع) در توصیف فضای رعب وحشت ایجاد شده از سوی حکومت با شهادت رساندن فرزند پیامبر (ص) و نیز وقایع هولناکی چون «حرّه» که منجر به از دست دادن ایمان دینی مردم شد، بهتر ممکن می‌شود.

وی گفت: امام صادق (ع) فرمود: مردم پس از امام حسین (ع) مرتد شدند، مگر سه نفر و در روایتی، پنج نفر و در روایتی دیگر، هفت نفر ذکر شده است و سپس بعد از مدتی مردم به تدریج ملحق و زیاد شدند. همچنین در روایتی ابو عمر مهدی از امام سجاد (ع) نقل می‌کند که او فرمود: در سراسر مکه و مدینه حتی بیست نفر نیست که دوستدار ما اهل بیت (ع) باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha