سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
استاد علی اکبر رشاد

حوزه/ رییس شورای حوزه علمیه استان تهران گفت: به عنوان یک طلبه هشدار می دهم که باید نگاه طلاب را در سطحی نگری به علوم حوزوی اصلاح کنیم تا میراث گذشتگان به سادگی به فراموشی سپرده نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزار «حوزه» از تهران، استاد علی اکبر رشاد در آئین افتتاحیه حوزه های علمیه استان تهران که امروز با حضور آیت الله العظمی نوری همدانی، در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی و تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، اظهار داشت: ابتدا لازم می دانم از مدیریت حوزه علمیه استان تهران، مدیریت حوزه خواهران و مدیران و مسئولان  مدارس که زحمات و تلاش های فراوانی در جهت تربیت طلاب کشیده اند تشکر فراوان نمایم.

وی در ادامه با اشاره به زی طلبگی و لزوم تعهد طلاب به آن، گفت: طلبگی یک هویت حقیقی است و طلاب باید در حفظ زی طلبگی دقت و تلاش فراوانی کنند و باید در سطح جامعه از لحاظ ظاهری شناخته شده باشند که طلاب و روحانیون محل رجوع افراد جامعه هستند.

استاد رشاد ادامه داد: تحصیل و یادگیری علوم غیر حوزوی اگر در جهت شناخت موضوعات و موضوع شناسی در جهت کمک و درک در اصول و فقه باشد، اشکال ندارد، ولی نباید علوم حوزوی به حاشیه رانده شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، ابراز داشت: به عنوان یک طلبه هشدار می دهم که باید نگاه طلاب را نسبت به سطحی نگری به علوم حوزوی اصلاح کنیم تا میراث گذشتگان به سادگی به فراموشی سپرده نشود.

وی ادامه داد: طلاب عزیز ما در حاضر باید بدانند که دشمن با تمام قوای و هیمنه خود برای مقابله و از بین بردن اسلام، تشیع و بالاخص انقلاب اسلامی ایران به میدان آماده است.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: طلاب باید ای مسئله را درک کنند که موقعیت انقلاب اسلامی ایران در حال حاضر در یک وضعیت جنگی از لحاظ فکری، اعتقادی و فرهنگی است و دشمن از هر موضوع و مسئله ای برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی استفاده میکند.

استاد رشاد با اشاره به تحریفات قیام سیدالشهداء علیه السلام توسط برخی روحانی نماها، بیان داشت: دشمن با هر ابزاری که بتواند افراد جامعه را به خود جلب کند استفاده میکند، حتی از روحانی نماهایی استفاده میکند و با انتشار مسلمات تاریخی و دینی در صدد است به فرهنگ اهل بیت علیه السلام ضربه وارد کند و دید و یا شنیدید که روحانی نماهایی که قیام سید الشهدا علیه السلام را که از مسلمات تاریخی است را تحریف کردند و این نمونه هایی از اقدامات دشمن است‌.

رئیس شورای حوزه های علمیه استان اظهار داشت: طلاب باید در تمام وجوه حوزه متخصص شوند. دیده می شود افراد در خصوص علوم تفسیری و حدیثی چندان تمایلی از خود نشان نمی دهند و یا این علوم را جزء علوم جنبی فرض میکنند که باید در این خصوص رهنمود علامه طباطبایی رضوان الله علیه در مورد علم تفسیر میتواند راهنمایی برای ما باشد که ایشان فرموده است؛ باید هر دوسال یک تفسیر نوشته شود که این فرمایش ایشان اهمیت علن تفسیر را بیان میکند.

وی افزود: طلاب و روحانیون باید علوم انسانی را یاد بگیرند و با کمک این علوم به درک بهتر علوم حوزوی برسند، اما اینطور هم نباشد که علوم غیر حوزوی برای طلاب اصل بشود چرا که دیده می شود بعضی طلاب به دانشگاه راه یافته و مدارج دانشگاهی را طی می کنند و دیگر مشیر اصلی خودشان را فراموش میکنند. طلبگی دست میکشند و باید این افراد به هویت طلبه خود دقت کنند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ضرورت تهذیب در سیر و سلوک طلاب، تاکید کرد: به لحاظ معرفتی و معنوی طلبه باید هویت معنوی داشته باشد و این را باید مراجعه کنندگان به طلبه و روحانی حس کند و این میسر نمی شود جزء با برنامه ریزی و منظم در جهت حق تعالی و حضرات معصومین علیه السلام محقق می شود.

استاد رشاد در پایان خاطرنشان کرد: وجود طلبه باید انقلابی باشد و انقلابی فکر، عمل و رفتار کند. طلبه نباید با تهمت های ناروایی مثل تند رو و امثالهم از میدان خارج شود.

مشاهده گزارش تصویری مرتبط

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha