پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 864486
۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱

حوزه/ درسنامه‌های علوم قرآن و حدیث مربوط به مقطع کارشناسی دانشگاه‌ با حضور مسئولانی از وزارت علوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این مراسم که امروز در دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین مسعودی رئیس دانشگاه قرآن و حدیث و حجج اسلام والمسلمین طباطبایی، فتحی، رحمان ستایش و.. حضور داشتند.

حجت‌الاسلام رحمان ستایش در این مراسم گفت: در گذشته با علم رجال به عنوان سر مگو و علم غریبه رفتار می‌شده است ولی وقتی وارد آموزش و پژوهش شد مشخص شد که حتی در دانشگاه هم قابل آموزش و بحث و تدریس است.

وی افزود: در این آثار جدید به منابع رجالی شیعه، منابع رجالی اهل سنت پرداخته شده است زیرا منابع اهل سنت جدا از بعد فرقه‌ای، اطلاعات تاریخی دارند و نه صرفا مذهبی و لازم است مورد مطالعه قرار بگیرند.

این استاد حوزه با بیان اینکه قبلا در دانشکده علوم حدیث این دروس وجود داشت ولی امروز آنچه رخ داده یک کتاب با عنوان آشنایی با دانش رجال شیعه هم تالیف شده افزود: همچنین چند درس مربوط به کلیت دانش رجال و مابقی نیز مربوط به منابع تولید شده و توثیق و تفسیق نیز منتشر خواهد شد همچنین رجال کاربردی و یا سندشناسی نیز توس آقای غلامعلی تالیف شده است.

وی با بیان اینکه طرح جدید کارشناس رجال تربیت نخواهد کرد ولی برای آشنایی دانشجویان بسیار مفید است اظهار کرد: قطعا این کتب نباید مانند کتب درسی دبیرستان باشد که فقط استادان تدریس کنند بلکه استادان باید نقد کنند تا نسخه‌های جدید و به روزتری نوشته شود تا دانش پیش برود و استادان نیز سطح علمی بالاتری بیابند.

حجت الاسلام رحمان ستایش بیان کرد: هندسه علوم قرآن و حدیث کتابی بود که توسط بنده بنیانگذاری شد و الان در دروس، عنوان گرفته است ولی در خود دانشگاه ما از سوی یکی از استادان گفته شد که هندسه را باید مهندسین طراحی کنند بنابراین این کتب جدید در اولین مرحله قدم خوبی برای تبیین بسیاری از مباحث و نهادینه‌سازی آن است.

گفتنی است در این مراسم از چندین جلد از آثار تولید شده با عنوان درسنامه‌های علوم قرآن و حدیث مربوط به مقطع کارشناسی دانشگاه‌ با حضور مسئولانی از وزارت علوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث رونمایی شد.

تجلیل از شخصیت مرحوم آیت‌الله محمدهادی معرفت از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

انتهای پیام 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha