شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌ الاسلام و المسلمین هادی مسعودی خمینی

حوزه/ رئیس دانشگاه قرآن و حدیث از تولید ۷۱ عنوان کتاب درسی در ۱۵ سال گذشته خبرداد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی امروز، در مراسم رونمایی از درسنامه‌های علوم قرآن و حدیث که در دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که ۱۸ رشته قرآن و حدیث با واحدهای نزدیک به  یکدیگر ولی متفاوت در کشور داشتیم، گفت: این درحالی است که وزارت علوم در طرح جدید، در ۵ مورد آن را محدود کرد.

وی، کتب درسی و استاد را مهمترین نیاز توسعه و ترویج رشته های جدید دانست و افزود: البته در زمینه استاد کمبودی نداشتیم ولی کتاب مناسب نداشتیم از این رو بخش قرآن به حوزه و دانشگاه و بخش حدیثی نیز به دانشگاه قرآن و حدیث واگذار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی با ذکر این مطلب که در زمینه علوم قرآن و حدیث، محتوایی به صورت بسته‌های منطقی و متوالی نداشتیم، تصریح کرد: در همین زمینه نیازمند تدوین سرفصل و عناوین جدید بودیم که عناوین و سرفصل‌ها ر وزارت علوم مرتب و ۲۲ عنوان حدیثی و ۲۰ عنوان قرآنی ترتیب داده شد.

وی افزود: ۷۱ عنوان کتاب درسی را در ۱۵ سال اخیر تولید کرده‌ایم؛ ما باید تمامی دروس را در بسته‌های دو واحدی یعنی حدود ۱۸۰  صفحه جا می‌دادیم و این یکی از بزرگترین مشکلات ما در فرایند تدوین بود.

این مولف و پژوهشگر حوزه قرآن و حدیث بیان کرد: باید کتاب راهنمای تدریس برای این متون تالیف شود؛ همچنین باید کارگاه‌های هم‌افزایی برای استادان برگزار شود و چاپ دیجیتالی و رنگی هم داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی  عنوان کرد: ترجمه این آثار به عربی و انگلیسی که مشتری خود را دارد و می‌تواند به توسعه معارف شیعی در سطح منطقه کمک کند؛ تزریق قرآن و حدیث به علوم قرآنی هنوز به خوبی انجام نشده است.

وی با ذکر این مطلب که ما از مدیران و استادان می‌خواهیم تا کار ما را در تولید این آثار نقد کنند، یادآورشد: به خصوص روانی متن، اینکه آیا ترتیب دروس درست است، ترتیب اجزای متن صحیح است همچنین درجه دشواری پرسش‌ها و پژوهش‌ها تعیین شود.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به ویژگی یک کتاب مطلوب تصریح کرد: کتاب درسی باید ضمن ایجاد اشتیاق به تعمیق دانش دانشجو هم کمک کند که این کار از طریق پرسش‌های پایان درس صورت می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سعودی در پایان یادآورشد: گنجاندن بخش پرسش و پاسخ به تعمیق دانشجویان منتج می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha