شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
صندوقساز

حوزه/ نشست بصیرتی با موضوع «حیا» به میزبانی مدرسه علمیه خواهران حضرت سید الشهدا(ع) یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، خانم صندوقساز، در نشست بصیرتی مدرسه علمیه خواهران حضرت سیدالشهدا(ع) یزد با گرامیداشت ایام سوگواری شهادت مظلومانه اباعبدالله الحسین(ع) گفت: در عصر حاضر شاهد پیشرفت بشر در همه زمینه ها بوده ایم، اما متأسفانه در برخی افراد، در زمینه اخلاقی نه تنها پیشرفتی نداشته ایم، بلکه قضیه عکس این بوده است.

وی، یکی از دلایل سقوط اخلاق در بعضی از افراد را کمرنگ شدن حیا در زندگی آنان و به تبع آن در خانواده دانست و افزود: حیا در هفت نقطه بروز می کند و خود را نشان می دهد.

این کارشناس دینی تصریح کرد: اولین ومهم ترین موضع حیا «چشم» است که در بیان اهمت آن حدیث «موضع الحیا عینان» را باید مطالعه و برای خود تبیین کنیم.

صندوقساز، «گفتار» را دومین موضع حیا عنوان کرد و افزود: امام سجاد (علیه السلام) در این زمینه فرمودند: گفتار نیک دارای پنج اثر وفایده است، اول ثروت را زیاد می کند، دوم عمر انسان را برکت می بخشد، سوم مرگ را به تأخیر می اندازد، چهارم انسان را پیش مردم محبوب می کند و پنجم اینکه باعث ورود به بهشت می شود.

وی در ادامه خطاب به طلاب گفت: حیا یکی از صفات خداوند است و در جایی می فرماید: «من از بنده خود حیا می کنم ...» که در می یابیم  دوست دارد این صفت رادر بنده خود هم ببیند.

کارشناس دینی در پایان به نمونه راستین حیا حضرت ابوالفضل (علیه السلام) اشاره کرد و گفت: حیای این بزرگوار به حدی بود که هرگز در برابر برادر خود، امام حسین (علیه السلام) عرض اندام نکرد و همیشه خود را فرزند کنیز فرزندان فاطمه(س) می دانست.

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha