پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نفوذ دشمن

حوزه/ این روزها صحنه هایی در سطح شهر دیده می شود که هیچگاه مرسوم شهر قم نبوده و به نسبت فرهنگ بومی شهر غیرمتعارف است. فرهنگ به یکباره قابل تغییر نیست و تغییر آن زمان می برد اما آنچه در قم اتفاق افتاده، صحنه هایی است که به طور نامتعارف و غیرطبیعی در قم رخ داده است و این نشان از آن دارد که پیاده نظام جریان نفوذ در قم آرایش و سازماندهی شده و در میان مردم حضور یافته اند! البته این شگرد دشمن تازگی ندارد و هم در فتنه ۸۸ و هم در دیگر فتنه ­ها، مکرر اجرا شده است.

خبرگزاری «حوزه»، / امام خامنه ای:    «انگیزه هایی وجود دارد برای اینکه فضای انقلابی قم را تغییر دهند؛ روحیه انقلابی قم و روحیه دینی قم را کمرنگ کنند!

از کید دشمن در همه جنبه ها و جوانب، نباید غافل شد؛ از جنبه اقتصادی که کید و مکر و دشمنی می کند، نباید از کید و مکر و دشمنی او در جنبه فرهنگی غافل شد!...

عواملی را می فرستند؛ باید به این توجه کرد.

بزرگان قم، جوانان قم باید نگذارند دستهای خائن، قم را از مرکزیت انقلاب، از کانون انقلاب بودن بیرون آورند».

۱۹/۱۰/۹۷         

مردم قم در روز ۱۹ دی سالی که گذشت، طبق معمول هر سال با مقام معظم رهبری دیدار داشتند و ایشان هم مثل همیشه نکات و توصیه هایی را برای امت قم داشتند. به نظر حقیر مهمترین نکته ای که حضرت آقا در این روز خطاب به مردم قم فرمودند، در همان اوائل صحبتشان بود که نسبت به اقداماتی از جریان نفوذ در شهر قم هشدار دادند. حال این اقدامات چیست و پس از هشدارهای حضرت آقا، چقدر تا کنون بدان توجه شده است؟

قبل از اینکه ورود به موضوع داشته باشیم، جا دارد نکته ای از باب مقدمه به میان آید و آن اینکه برخی از عوام مردم با نگاه آرمانی به دین، آن را قدیسه ای فضایی می پندارند و بدون عنایت کاربردی به دین، آن را به حاشیه رانده، مشغول زندگی خود هستند. شاید این درد دلی از خواص جامعه پیرامون احوال عوام باشد؛ اما باید گفت که اتفاقاً این نوع نگاه صرفاً شرح حال عوام نیست و برخی از خواص نیز در مواردی گرفتار آن هستند. به عنوان مثال در خصوص همین هشدارهای مقام معظم رهبری در روز ۱۹ دی. چرا که فرمایشات حضرت آقا را به عنوان هشدارهایی آرمانی دنبال می کنند؛ اما درک این هشدارها را در مصادیق پیش روی چشمشان برنمی تابند!

این همان مشکل ما در خصوص فضای مجازی است که آن را در چنگ دشمن می دانیم اما این که دشمن در فضای مجازی دقیقا چه تکنیکهایی اعمال می کند تا تاکتیکهایش محقق شود، حتی برای بسیاری از خواص مبهم است! همه می دانند که دشمن در حال ترویج ناهنجاریها در فضای مجازی است؛ لکن از اینکه آمار ناهنجاریها در فضای مجازی رد پای خود پیاده نظام و ستون پنجم صهیونیستها است، کمتر سخن به میان می آید و چه بسا برخی نمی توانند این صهیونیستهایی که با نام کاربری فارسی در میان ما هستند و فارسی آموزش دیده اند را از کاربران ایرانی تشخیص دهند! نکته اینجا است که عنایت و توجه به صرف تاکتیکهای دشمن و بی توجی به تکنیکهای او موجب می شود بدانیم دشمن چه ضرباتی بر ما وارد می کند؛ اما نمی توانیم تشخیص دهیم آن ضربات چگونه و از کجا بر ما وارد شده است! به هر حال آشنایی با تکنیکهای روز دشمن، لازمه زمان شناسی است و همانطور که امام صادق­(ع) فرمود: «کسی که نسبت به مسائل زمان خودش آگاه باشد، شبهات به او هجوم نمی آورند»! [۱]

در مورد عوامل نفوذی دشمن در شهر قم نیز به همین صورت است. حضرت آقا فرمودند: «دشمن عواملی را به قم می فرستد که سعی دارند فضای دینی و معنوی قم را تغییر دهند و قم را از مرکزیت انقلاب خارج کنند». اما سؤال این است که دشمن چگونه عمل می کند و کجا می توان مچ او را گرفت؟ این عواملی که دشمن می فرستد چه می کنند و چگونه بر فضای معنوی قم اثر می گذارند؟ آیا جز این است که این عوامل از نسل همان سربازان معاویه هستند که با نقشة عمروعاص، لباس سربازان امام حسن­(ع) را پوشیدند و به نام سربازان امام حسن(­ع)، زندگی مردم مدینه را به آشوب کشاندند!؟ چرا برخی وقتی سخن حضرت آقا مرور می شود آن را می پذیرند؛ اما وقتی قرار است مصادیق پیاده نظام دشمن در این باره افشا گردد، با ساده ­لوحی و سطحی­ نگری از کنار آن می گذرند!؟ مگر خود حضرتش ما را نسبت به نفوذ شبکه ای هوشیار نکردند تا بدانیم عاملان ناهنجاریهای موجود در سطح شهر قم که پیش روی چشمان ما در شهر تردد و معاشرت دارند، خود عوامل دشمن هستند!؟

شاید برخی گمان کنند منظور نویسنده فقط بدحجابی های افراطی در سطح شهر است. البته این یکی از موارد عمده این فتنه است که به طور مفصل بدان پرداخته شده و دسته هایی از خانمهای نفوذی را به این منظور در شهر سازماندهی کرده اند؛ اما موضوع فقط بدحجابی نیست و شایسته نیست در شناسایی فتنه ظاهر بین باشیم؛ بلکه طبق رصدهای انجام شده، مواردی همچون «ایذاء روانی روحانیون»، «معاملات تاکتیکی در فروشگاهها برای بالا و پایین کردن نرخها»، «اجرای سناریوهای کاذب عدم مقبولیت کالای ایرانی در فروشگاه­ها»، «پوشش مانتو بدون چادر جهت از مد انداختن چادر بدون ایجاد حساسیت نسبت به حجاب»، «اقدام به ناهنجاری در پوشش لباس روحانیت برای بدنام کردن این صنف مظلوم»، «طرح بحثهای سیاسی تنش­ زا به بهانه مشکلات جهت سیاه­ نمایی در سطح شهر و معابر عمومی»، «شایعه پراکنی و نشر اکاذیب پیرامون مسائل سیاسی و اقتصادی به واسطه اجرای سناریوهای گفتمانی غیر واقعی» و بسیاری از تکنیکهای دیگر که به علت پرهیز از اشاعة فحشاء از بیان آن خودداری می شود، از جمله تکنیکهایی است که در دستور کار مهره های نفوذی سازماندهی شده در سطح شهر قرار گرفته و بابت آن، تکنیکهایی را برای معاشرت و داد و ستد با مردم آموزش دیده اند. نفوذیها در بسیاری موارد به صورت تیمی عمل می کنند و معمولاً یک نفر به عنوان میاندار حرکت اصلی را انجام داده، برخی نیز مأمور به اقداماتی همچون حمایت از او و یا برخوردهای دیگری از این قبیل هستند!

این روزها صحنه هایی در سطح شهر دیده می شود که هیچگاه مرسوم شهر قم نبوده و به نسبت فرهنگ بومی شهر غیرمتعارف است. فرهنگ به یکباره قابل تغییر نیست و تغییر آن زمان می برد اما آنچه در قم اتفاق افتاده، صحنه هایی است که به طور نامتعارف و غیرطبیعی در قم رخ داده است و این نشان از آن دارد که پیاده نظام جریان نفوذ در قم آرایش و سازماندهی شده و در میان مردم حضور یافته اند! البته این شگرد دشمن تازگی ندارد و هم در فتنه ۸۸ و هم در دیگر فتنه ­ها، مکرر اجرا شده است. هنوز فراموش نشده که در دوره دوم خرداد، روزی شخصی به قم آمد و در حرم سخنرانی نمود. جماعتی خواستند پای تریبون او به سوت و کف بپردازند که با غلبه شعار تکبیر و صلوات منفعل شده و شکست خوردند و در پایان مراسم تجمع کردند و محوطه را دور زده، در آخر با اتوبوس هایشان به تهران برگشتند!

با توجه به طراحی چنین تکنیک هایی مبنی بر آرایش مهره های نفوذی در سطح شهر، می توان گفت: آنچه از آمار غیرمتعارف ناهنجاری در قم دیده می شود، خود عوامل و مهره های نفوذی هستند؛ اگرچه دشمن در عرصة تبلیغات نیز بیکار ننشسته و برای آنکه لو نرود، با ظهور در لباس دغدغه مندان خودی، این جماعت را اثرگرفتگان از ناهنجاریهای نفوذ اعلام می دارد تا با این بهانه با مهره های نفوذی مدارا شود و در امنیت حاصل از این مدارا، به فتنه ادامه دهند! زیرا تاکتیک دشمن این است که وانمود کند آنچه خودش به نمایش می گذارد اعم از بازیگران اصلی و تیم هماهنگ با آنها، خود مردم قم هستند! چرا که می خواهد به این صورت قبح ناهنجاریها را بشکند و نیز ما را در ریشه یابی این معضل، دچار اشتباهات محاسباتی کند و با این اشتباه محاسباتی، تدابیر ما را جهت اصلاح ناکارآمد گرداند! از این رو هر گونه مدارا با این عوامل به منظور دادن فرصت هدایت، کامل کردن پازل دشمن و دامن زدن به سیاه نمایی است که به خیال خام بیدار کردن کسی صورت می گیرد که خودش را به خواب زده؛ حال آنکه کسی که خود را به خواب زده، با هیچ مدارایی بیدار نخواهد شد و تنها شوک رسوایی است که او را از جا برمی خیزاند! در این میان نفوذ سیستمی نیز آمرین به معروف و ناهین از منکر را سر می دواند و بی نتیجه بودن پیگیریهای آنها از سوی برخی ارگانهای مربوطه، حکایت از دخالت و تصمیم سازی نفوذ برای فرصت دادن به این جریان دارد!

نمی خواهم بگویم مردم قم همه معصوم هستند و هیچیک از این جماعت تبعیت نمی کنند؛ اما آنچه عقل حکم می کند، این است که خوشبینی به مصادیق در میان گرد و غبار فتنه مردود است! عقل می گوید: هیچگاه عوامل دشمن دنبال تحصیل حاصل نیستند و لذا آنچه رؤیت می شود، همان ناهنجاری است که از سوی پیاده نظام جریان نفوذ الگو داده می شود! اگر هم فرض بر این گرفته شود که در میان عوامل نفوذی، برخی از موارد رؤیت شده در میان ناهنجاریها از خود مردم قم بوده و ناهنجاریهای آنها فاقد غرض سیاسی است، باید گفت: با توجه به اغراض عوامل نفوذی، نمی توان از برخورد اغماض کرد؛ زیرا مصلحت جمع در برابر ملاحظه افراد ارجحیت دارد. ضمن اینکه قرائنی هم حکایت از مهاجرنشینی تاکتیکی عوامل نفوذی در قم دارد! نکته دیگری که حضور این عوامل نفوذی را ثابت می کند، اجرای منظم فعالیتهای تاکتیکی پیرامون اغراض تعریف شده از جبهه نفوذ است! اولاً وقتی مسأله به صورت پیوسته و هماهنگ موج می اندازد، حکایت از حضور عوامل سازماندهی شده دارد و ثانیاً شناخت اقدامات تکنیکی تعریف شده و مهارت در این زمینه، می تواند ما را در تشخیص این عوامل یاری نموده، موجب بصیرت افزایی گردد. چرا که شناخت ردپای عوامل نفوذی در این معرکه، ما را در تشخیص مرز «اشداء علی الکفار» و «رحماء بینهم» یاری می کند.

با همه آنچه گفته شد، باید بدانیم که مسأله بسیار جدی است و نیاز به اقدامی فوری و انقلابی دارد. چرا که اگرچه جامعه توأمان نیازمند تربیت و مدیریت است؛ اما آنچه در حال حاضر پیش روی ما است، بحران است و جامعه قم اکنون نیازمند مدیریت بحران! فتنه هایی اینچنینی مانند سازماندهی زنان بدحجاب دوره­گرد در قم، در سالهای پیشین هم بوده و حال آنکه حضرت آقا حرفی از آن در ملأ عام نزده و این در حالی است که این بار ایشان به تندی دربارة آن هشدار داده اند! موضوع چیست؟ چرا باید رهبری که وظیفة او مدیریت راهبردی و کلان کشور و به عبارتی حفظ اصل نظام است، اینگونه به چنین مسأله ای ورود کند!؟ در جواب باید گفت: ناهنجاریهای اخیر قم مسألة امنیتی است و ربطی به پلیس امنیت اخلاقی به منزلة مسألة اخلاقی صرف ندارد. بلکه می توان گفت: وضعیت اخلاقی این روزهای قم، مسألة امنیت ملی است و نه امنیت اخلاقی! یادمان باشد که تاکتیکها و تکنیکهای یاد شده، هدف و انتهای ارادة جریان نفوذ نیست و به این مقدار بسنده نشده، از بی وجدانی تشکیلات نفوذ هر چیزی برمی آید!

مسأله این است که می خواهند قم را از مرکزیت انقلاب خارج کنند و انقلاب را از ریشه از جا درآورند! می خواهند قم را نا امن کنند و دست حوزه را با فروپاشی درون شهری، از کشور کوتاه کنند! پیام چنین امری را در کنایه های تصویری برخی فیلمها و سریالهای اخیر نیز می توان ارزیابی کرد! بنابراین استراتژی دشمن در این فتنه اصل نظام و انقلاب بوده و چون تز انقلاب شروع از قم داشته است، دشمن سیاست خود را با عنوان «آنتی تز انقلاب» متمرکز بر شهر قم کرده و تاکتیک آن را «چهارشنبه های سفید» قرار داده که با تکنیکهایی از جمله بدحجابی و دیگر موارد فوق الذکر، برای آن برنامه ریزی کرده است! حتی گمان این خطر می رود که با چنین تدابیری با رودررو کردن دو جریان انقلابی و غیر انقلابی در شهر، زمینة دو دستگی میان مردم قم را مهیا کرده، بستر آشوبهایی خطرناک فراهم کنند! در این صورت ما با دو امر روبرو هستیم. یا باید قم استحاله گردد و انقلاب ایران پایگاه اصلی خود را از دست بدهد و یا بین مردم در قالب دو جبهه انقلابی و غیرانقلابی تفرقه صورت گیرد! در این میان آنچه امام خامنه ­ای فرموده اند، این است که: «بزرگان قم و جوانان قم باید نگذارند دستهای خائن قم را از مرکزیت انقلاب بیرون کنند»! حال با عنایت به این نکته چه باید کرد تا هم قم امت واحده بماند و هم فرهنگ انقلابی قم استحاله نگردد؟ راه پیش رو این است که مشت دشمن در این فتنه باز گردد و عناصر نفوذی سازماندهی شده افشاء گردند تا ثابت گردد ناهنجاریها از سوی مردم قم نیست. این تدبیر موجب می شود تا هم قبح ناهنجاریهای رؤیت شده شکسته نگردد و هم صف مردم از دشمن جدا شده، مردم قم امت واحده باقی بمانند.

با این توصیف مصادیق و پیاده نظام این فتنه که به میان مردم گسیل شده اند، باید به صورت میدانی و در نظر عموم مردم رسوا گردند و مردم باید این عناصر نفوذی را بشناسند و بدانند کسی که چنین می کند، نفوذی است تا قبح آنچه به نمایش می گذارند شکسته نشود و قم انقلابی باقی بماند. عوامل پیاده نظام این فتنه که به میان مردم گسیل شده اند، باید در نظر عموم شناسانده شوند تا خطری که آینده قم را تهدید می کند را دفع کنند و فرزندان قمی و نسل جدید که تازه پا به اجتماع گذارده و چهره قبلی قم را ندیده اند، بدانند که چنین صحنه هایی فرهنگ قم نبوده و از آن متأثر نشوند و الگو نگیرند! و خلاصه عناصر میدانی این فتنه باید با اطلاع­رسانی عمومی برای عموم مردم افشا شوند تا مبادا دشمن با ایجاد دو دستگی میان مردم، بر شهر مسلط شده و با کودتا قم را از چنگ نظام و انقلاب بیرون آورد!

حمیدی زاده، فعال فضای مجازی

توجه: انتشار یادداشت و مقالات به معنای تأیید یا رد آن از سوی خبرگزاری حوزه نیست.

[۱]. «العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس». (الکافی، ج ۱، ص ۲۷)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha