جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
چادر

حوزه/گرانی چادر مشکی این روزها زنان مقید به حجاب را با مشکل تامین چادر برای اجرای امر واجب دینی خود مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نگاهم بین همه چادرهای سیاه میچرخد و سیاهی میرود. یکی براق است و یکی طراح دار، بعضی ها ضخیم و بعضی نازک تر، بعضی ساده و بعضی طرح دار، عربی و لبنانی و قجری و از هر نوعی که بخواهی اینجا هست. از این مغازه به آن مغازه می چرخم تا چیزی را پیدا کنم که اسکناس های باقی مانده توی جیبم کفافش را بدهد. اینجا مرکز خرید چادر در قم است جایی که تا همین چندماه پیش بروبیایی داشت و حالا انگار که کوچه بن بست ته شهر باشد به جز کسبه کمتر گذر کسی به اینجا میفتد. هرچه در طرح و نوعشان متفاوتند در یک چیز مشترک. صفرهای متعددی که جلوی عدد قیمتشان صف کشیده است. قیمت ها انقدرسربه فلک گذاشته اند که پاسخ کسبه به جای خرید و کسب درآمد عبارت«چقدر گران» است و خروج از مغازه هایی که بارش از پول خون آدم هم بیشتر است.

گرانی چادر این روزها از نقل بازار و تحلیل های اقتصادی خانوادگی گذشته و رسیده است به موضع گیری و نظر مسئولان کشوری. همین چند روز پیش بود که احمد امیرآبادی فراهانی  نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس در توییتی به گرانی های چادر انتقاد کرد و نوشت: درحالی که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها درپیش است قیمت چادرمشکی افزایش یافته است و هزینه تهیه یک چادر که در سال‌گذشته ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بوده در حال حاضر به ۵۰۰ تا ۱۳۰۰۰۰۰ تومان رسیده‌است. یعنی کاری که رضاخان با کشف حجاب نتوانست انجام دهد با گرانی قیمت چادر درحال انجام است.

این اولین باری نیست که گلایه از گرانی چادر تیتر و خبر بسیاری از رسانه ها شد از یک سال پیش انتقادات و گلایه ها از گرانی چادر و اهمیت تعریف یارانه  و ارز دولتی برای ورود چادر  از سمت بسیاری از فعالان محصولات حجاب و عفاف و مردم مطرح شد.

رشد ۴ تا ۵ برابری قیمت چادر

اسدالله سلیمانی، مدیرعامل انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب یکی از کسانی بود که دلیل گرانی چادر را همین عدم تدبیر در لحاظ شدن چادر به عنوان کالای مشمول ارزدولتی برشمرده و گفت: لیست محصولات وارداتی کالاهای غیرضروری مثل کلاه‌گیس، چرخ پلاستیکی فرغون،‌ مربا و ظروف ملامینی دیده می‌شود ولی چادر مشکی که جزو کالاهای فرهنگی در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است.

سربه فلک کشیدن قیمت چادر در حالی است که به گفته فعالان این حوزه وفروشندگان آن چادر در یک سال گذشته با رشد ۵ برابری در قیمت مواجه بوده است اتفاقی که گرانی دلار به سر چادر آورده است و حالا آن را برای به خصوص برای خانواده هایی که از بضاعت مالی بالایی برخوردار نیستند دست نیافتنی کرده است.

به اعتقاد سلیمانی قیمت چادر 5 برابر شده چون قبلا پارچه این محصول با ارز۳ هزار تومانی و هر یارد چادر ۶هزار و ۸۰۰ تومان خریداری می‌شد، اما اکنون قیمت ارز ۱۴ هزار تومان شده و ارز دولتی به این محصول تخصیص داده نمی‌شود و پارچه آن با ارز آزاد خریداری می‌شود.

آن طور که وی گفته است ۹۳ درصد پارچه چادری ایران وارداتی است و تنها هفت درصد این محصول در داخل تولید می‌شود و این موضوع سبب شده است که چادر یکی از کالاهایی باشد که به شدت تحت تاثیر قیمت دلار قرار گرفته است.

کاهش خرید چادر تا یک سوم

گرانی ها وقتی کمرشکن تر است که تصور کنیم تهیه چادر در یک خانواده کارگر با دو یا سه فرزند دختر و مادر خانواده و با حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی چطور ممکن است.

همین گرانی ها هم سبب شده است که راهرورهای مرکز خرید چادر در پاساژ موسی بن جعفر(ع) قم خلوت تر از همیشه باشد. موضوعی که گلایه فروشندگان را هم به همراه دارد برخی می گویند میخواهند شغلشان را عوض کنند و برخی هم از بدهی و چک هایی که برای خرید چادر کشیده اند و حالا روی دستشان مانده می گویند.

جلالی یکی از همین فروشندگان است که می گوید خریداران چادر نسبت به گذشته کمتر از یک سوم شده است چرا که وقتی قیمت دلار از سه هزار تومان به ۱۳ هزار تومان می رسد عرضه کننده چادر هم مجبور میشود پارچه‌ای را که قبلاً ۱۲ هزار و ۵۰۰ می‌خرید ۴۶ هزار تومان بخرد و در نتیجه چادری که تا پیش از این با ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان به دست مشتری میرسد حالا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است.

آن طورکه از حرف های این فروشنده چادر برمی آید وقتی مردم در تامین هزینه های خوراک خود هنوز مشکل دارند طبیعی است که به فکر پوشاک نباشند و آن را در درجه دوم اهمیت قرار دهند و همین مساله هم اقتصاد زندگی همه کسانی که در عرصه فروش چادر مشغول بوده اند را فلج کرده است.

وابستگی شدید تامین چادر کشوربه واردات و فعالیت تنها یک کارخانه تولید چادرمشکی در کشور سبب شده است که حالا این عرصه در انحصار تولید کنندگان خارجی چادر دربیاید و نواسانات بازار ارز هم کار را سخت تر کرده است این درحالی است که به اعتقاد بسیاری از فعالان عرصه حجاب در صورتی که هزینه ای که سالیانه صرف واردات چادر میشود برای تاسیس کارخانه های تولید چادرمشکی مصرف شود این گرانی تا حدودی کنترل خواهد شد.

افزایش واردات مانع رونق تولید ملی

میرمحمدتقی دانایی هوشیار مدیرعامل کارخانه حجاب شهر کرد از این افزایش واردات گلایه داشته و معتقد است وارد کردن چادر مشکی تولید داخلی آن را با چالش مواجه کرده است. وی معتقد است حمایت از تولید چادرمشکی در کشور باید به جای خود هزینه شود به طوری که اگر به همان اندازه‌ای که هزینه برای واردات چادر مشکی اختصاص می‌یابد به شرکت حجاب نیز برای رنگ و مواد شیمیایی تسهیلات اعطا کنند قیمت قواره‌های چادر مشکی در بازار کاهش پیدا میکنند.

دانایی هوشیار به آمار واردات چادر هم اشاره ای کرده و گفت: واردات چادر مشکی در کشور با افزایش همراه بوده است در سالی که خط تولید چادر مشکی شرکت نساجی حجاب رسماً توسط معاون اول ریاست جمهوری و وزیر صنعت و معدن و تجارت افتتاح شد یعنی در سال ۹۵ واردات چادر به نسبت سال قبل آن ۴ هزار تن از نظر وزنی افزایش پیدا کرد. آن طور که وی گفته است این کارخانه دو سال است که کار خود را آغاز کرده است و  ظرفیت اسمی آن  ۱۰ میلیون متر تولید در سال است اما این میزان از ظرفیت تولید نمیشود چرا که مشکلاتی در زمینه مواد اولیه وجود دارد.

مدیرعامل کارخانه حجاب شهر کرد با اشاره به اینکه در این دو سال فعالیت کارخانه حجاب شهرکرد هر سال بیش از ۵ میلیون متر پارچه چادری مشکی تولید شده است گفت: بخشی از این مشکل تولید پایین مربوط به نخ بود که وارداتی بود که البته سال گذشته بومی سازی شده است و علاوه بر آن مشکل تامین رنگ و مواد شیمیایی نیز وجود دارد که آنها هم وارداتی است.

به گفته وی ایران در زمینه دانش فنی تولید چادر مشکی به کیفیت مطلوبی رسیده است به طوری که در کارخانه تولید چادر شهرکرد از دانش تولید کنندگان کشور کره جنوبی استفاده شده است و در رابطه با کیفیت تولید چادردرکشور مشکلی وجود ندارد.

با این همه اما تجربه کارخانجات تولید چادر درکشور چندان چشمگیر نبوده است. عدم حمایت از تولید چادر در سال های گذشته سبب شده است که کارخانه هایی که به تولید چادرمشکی مشغول بودند یکی پس از دیگری تعطیل شوند که از جمله آنها میتوان به کارخانه های کرپ ناز هرسین کرمانشاه، شرکت نساجی بروجرد، نای زرین خوانسار و ایران مرینوس قم اشاره کرد که همگی در سال های مختلف به تعطیلی کشیده شدند تا بازار عرضه چادر مشکی در کشوری که بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده چادر مشکی در جهان است همچنان در دست کشورهایی مانند  ویتنام، هند، ژاپن و کره باقی بماند و ضرر همه چرخه به خانواده های مقید و باحجابی برسد که برای اجرای یک امر واجب دینی خود مجبورند هزینه های گزافی بپردازند.

گزارش از وجیهه غلامحسین زاده

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • معصومه IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
    1 1
    من هم دوست دارم قدمی به راه درست وردارم
    • محمد IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      1 0
      ببخشید اشتباهی منفی دادم
  • معصومه عیاشی IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    0 1
    ندارم پرداخت کنم