سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی

حوزه/ استاد و پژوهشگر حوزوی تاریخ اسلام با اشاره به رویکردهای مختلف در خصوص رویکرد اهل بیت(ع) نسبت به فتوحات صدر اسلام نظر موافقان مشروط را درست تر دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی امروز در پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «اهل بیت(ع) و فتوحات با رویکرد نقد دیدگاه‌ها» که سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، گفت: یکی از مسایلی که به عنوان شبهه یا نقد در خصوص رویکرد اهل بیت(ع) و فتوحات خلفا بیان می شود، مرتبط به مشورت های امام علی(ع) است.

وی افزود: یکی از مدعیات کسانی که می گویند اهل بیت(ع) چندان مخالف فتوحات نبوده اند، این است که می گویند امام علی(ع) در مشورت‌های خود با ایرانیان ثابت کردند که از این فتوحات حمایت کرده‌است از این رو نمی‌توان گفت اهل بیت به طور کلی مخالف فتوحات بودند.

این مولف و پژوهشگر تاریخ اسلام یادآورشد: در این زمینه با نظر جعفر مرتضی عاملی مخالف هستیم که در خصوص فتوحات صدر اسلام هرگونه تاییدی را از سوی اهل بیت(ع) رد می‌کند؛ البته در مقابل این دیدگاه، نظر موافقین است که دلیل فتوحات را حضور امام حسین(ع) و امام حسین(ع) دانسته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی با دفاع از موافقان مشروط تصریح کرد: این رویکرد صحیح تر است که موافق مشروط عنوان می کنند اهل بیت(ع)برای دفاع از اسلام موافقت ضمنی با فتوحات داشتند و لذا مشورت‌های ایشان در این راستا بوده‌است.

وی گفت: نکته دیگر آن است که اکثر فقهای شیعه نیز با اصل حرکت ائمه اطهار(ع) در خصوص فتوحات صدر اسلام مخالفت ندارند اما در جزئیات شاید با یکدیگر اختلاف داشته‌باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha