جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حکمت حکومت

حوزه/ کتاب حکمت حکومت اثری جدید از حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در دو جلد از سوی نشر تمدن نوین اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب حکمت حکومت اثری جدید از حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی میرباقری در دو جلد از سوی نشر تمدن نوین اسلامی فرهنگستان علوم اسلامی قم منتشر شده است. جلد اول این کتاب به ضرورت حکومت دینی و آفات حکومت غیردینی و جلد دوم به مبانی، نظریه و ساختار حکومت دینی می پردازد.

این مجموعه کتاب زیر ساخت های معرفتی حکومت دینی و نظام ولایت اجتماعی را تبیین کرده و آفاتی تازه از چرایی و چگونگی جریان توحید و ولایت الهیه در ساحت حیات اجتماعی بشر می گشاید. اساسا حکمت همان نظام معارف دینی است که بر اساس فهم اجتهادی از قرآن و روایات به دست می آید، بنابراین، «حکمت حکومت» به مثابه نوعی حکمت مضاف و به معنای تبیین و تشریح «نظریه حکومت» بر پایه نظام معارف است.

جلد اول از این مجموعه با رویکردی انگیزشی از منظر ضرورت حکومت دینی وارد موضوع بحث می شود و بسیاری از مباحث حکومت دینی را از این زاویه مرور می‌کند. همچنین در این کتاب برخی از عمده ترین آفات حکومت های غیر دینی از قبیل استعداد، تحقیر انسان ها و نفی کرامت، پوچ گرایی و نفی هویت، ناامنی و اضطراب مطرح می شود و از آنجا که این آفات ناشی از ضعف مبانی و اهداف حکومت های غیر دینی است، بنابراین می توان گفت که چنین آفت هایی لازمه قهری حکومت های غیر دینی و نتیجه طبیعی آن هستند.

در این جلد توضیح داده می شود که آفات فوق در حکومت دینی و الهی وجود ندارد، بلکه آنچه در حکومت دینی وجود دارد آثار و برکات دیگری همچون رواج ایثار، امنیت، کرامت، هویت، و تحقق آزادی و توسعه تاریخی آن است.

جلد اول این کتاب در ۳۵۷ صفحه و با قیمت ۲۷۰۰۰ تومان روانه بازار نشر شده است.

در جلد دوم از مجموعه حاضر، مباحث حکومت دینی با رویکرد آموزشی مطرح می شود، و هم چنین نظریات مطرح در نسبت بین دین و دولت بیان می شود و برای قضاوت بین نظریات ضرورت تحلیل مبانی حاکم بر آنها نیز تبیین می شود.

انتشارات تمدن نوین اسلامی، جلد دوم کتاب را در ۴۶۲ صفحه و با قیمت ۳۶۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha