پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عقاب ها

حوزه/ فیلم "عقاب ها" با توجه به آمار تقریبی ۸ تا ۹ میلیون تماشاگری که در زمان اکران خود در دهه ۶۰ داشته، اگر امروز به اکران در می آمد با توجه به میانگین قیمت فعلی بلیت سینما، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان فروش می کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مقام معظم رهبری شهریورماه سال ۸۸ در  یکی از سخنرانی های خویش با تاکید بر این که هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه‌ی زمانی نیست، فرمودند: "هشت سال دفاع مقدس گنجینه‌ی عظیمی است که تا مدت های طولانی، ملت ما می تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه‌گذاری کند. "

بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، یکی از عرصه هایی که جامعه ما می تواند و باید در آن از ظرفیت عظیم دفاع مقدس به درستی بهره برداری کند، ناظر به مقوله هنر و به خصوص سینماست که حقیقتاً تأثیرگذارترین هنر امروز جامعه بشری به شمار می رود.

از همان سال های آغازین جنگ تحمیلی به تدریج، ژانر دفاع مقدس شکل گرفت و به تدریج رشد مطلوبی کرد تا آن جا که امروزه به جرأت می توان مدعی شد که این ژانر، یک ژانر ویژه و منحصر به فرد در عرصه سینمای جنگی دنیا محسوب می شود که البته آمیخته با ارزش های انقلابی و معنویت برآمده از دین ماست.

فرارسیدن هفته دفاع مقدس، فرصت بسیار خوبی است که بازنگاهی داشته باشیم به شاخص ترین فیلم های سینمای دفاع مقدس که در زمان خود و حتی برخی از آن ها تا به امروز، منشأ تحولاتی بوده اند.

هر چند که فیلم "مرز" به‌عنوان اولین اثر ایرانی درباره جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود اما فیلم سینمایی "عقاب‌ها" به کارگردانی ساموئل خاچیکیان با استقبال مردم در فروش گیشه توانست، به‌عنوان آغازگر جریان فیلمسازی درباره جنگ تحمیلی به شمار رود.

این فیلم به یادماندنی در سال ۶۴ به اکران درآمد و لقب پرمخاطب ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را با رقم تقریبی ۸ تا ۹ میلیون تماشاگر به خود اختصاص داد.

در حالی که جمعیت کشور در آن زمان حدود ۴۵ میلیون نفر بود، بر اساس آمار سینماها، چیزی در حدود ۱۸ درصد مردم این فیلم را به تماشا نشستند تا به این وسیله "عقاب ها" با فروشی بالغ بر ۷۳۸ میلیون تومان از حیث جذب مخاطب رکورد شکسته و بر فراز هنر هفتم وطنی به پرواز درآید.

به اذعان بسیاری از کارشناسان، اگر این فیلم در زمان فعلی به اکران درمی آمد، با توجه به قیمت فعلی بلیت سینما، بیش از یک صد میلیارد تومان فروش می کرد.

یکی از شاخصه های قابل توجه این فیلم که آن را باید در ژانر اکشن جنگی مورد تحلیل و بررسی قرار داد، این بود که قصه ای واقعی (نجات خلبان یدالله شریفی راد از دست دشمن) را دستمایه کار خود قرار داده بود و انصافاً کارگردان از همه ظرفیت های داستان گویی در این زمینه برای درگیر کردن ذهن مخاطب با قصه و به خصوص برانگیختن حس وطن پرستی و دشمن ستیزی او به خوبی بهره گرفته بود.

شاخصه مهم دیگر فیلم عقاب ها، بهره گیری درست و به موقع از عنصر موسیقی است که در اینجا هم شاهد هنرمندی خاص مجید انتظامی هستیم به طوری که مخاطب از همان تیتراژ آغازین فیلم، درگیر آن شده و در انتظار تماشای لحظات حماسی و ایثار خلبانان و رزمندگان است.

خاچیکیان در این اثر سینمایی به درستی از عنصر تعلیق به منظور هیجان انگیزتر کردن فیلم بهره می برد و نمی گذارد که به اصطلاح، فیلم از ریتم بیفتد.

از سویی کارگردان دریافته که عمده مخاطبانش از معما لذت می برند و لذا در بیشتر سکانس ها به ایجاد معما و تلاش برای راز آلود کردن فضای فیلم همت می گمارد، ضمن آن که توجه خاصی به نگاه ارزشی در فیلم داشته و حتی الامکان توانسته به رشادت خلبانان ایرانی در سال های دفاع مقدس، ادای دِین کند.

شخصیت های اصلی "عقاب ها" جمعی از خلبانان نیروی هوایی هستند که وارد معرکه جنگ می شوند و در این مسیر در دفاع از ایران اسلامی، رشادت های بسیاری از خود نشان می دهند به گونه ای که مخاطب ایرانی با آن ها به خوبی همراهی کرده و حس غرور ملی در وجود آن ها پدیدار می شود.

در عین حال باید توجه داشت که ایده ی سقوط یک هواپیمای ایرانی در خاک عراق و زنده ماندن خلبان آن، ایده بسیار جالبی برای خلق صحنه هایی جذاب و هیجان انگیز است که در این بخش نیز فیلمساز به خوبی از عهده انجام آن برآمده و نمره قبولی را دریافت کرده است.

از سویی بخش های مربوط به نبردهای هوایی که همه ی آن با استفاده از فیلم های مستند ساخته شده، به خاطر احاطه ی فیلمساز به فوت و فن های مونتاژ تا حدود زیادی باورپذیر و جذاب شده، ضمن آن که ورود تکاور ایرانی با لباس کردی به داستان، جذابیت اثر را از حیث اکشن، بیش از پیش کرده است

خاچیکیان همچنین در انتخاب بازیگران نقش اصلی نیز به درستی عمل کرده به طوری که "سعید راد" به لحاظ فیزیک مناسب برای ایفای نقش و نگاه نافذ و پرصلابتش و همچنین "جمشید هاشم پور" به عنوان تکاور ایرانی، نشان از هوشمندی خاص اوست که به ویژه در ایجاد جذابیت معقول برای مخاطب بسیار موثر واقع شده است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 1
    عالی با هرمندی جمشید هاشم پور