جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پیشنهاد سرّی نتانیاهو برای کناره گیری از قدرت

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پیشنهاد سرّی نتانیاهو لو رفت

چهار پرونده فساد مالی تحت عنوان پرونده‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح است و او در ماه‌های گذشته، حدود ده بار درباره این پرونده‌ها بازجویی شده است.دادستانی کل رژیم صهیونیستی نیز چندی پیش بعد از درخواست پلیس برای محکوم کردن نتانیاهو در جریان پرونده‌ها گفته بود که علیه وی اعلام جرم می‌کند. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابع آگاه گزارش داد: نتانیاهو چند ماهی است که به شکلی محرمانه امکان دریافت عفو از «رووین ریولین» رئیس اسرائیل را بررسی می‌کند تا در مقابل آن، صحنه سیاسی را ترک کند.در ادامه این گزارش آمده، نتانیاهو حداقل با یک نفر درباره این موضوع صحبت کرده و درباره احتمال توافق ریولین با پیشنهاد مذکور ابراز بدبینی کرده است. بیست و دومین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی هفته گذشته برگزار شد و نتانیاهو از رقیب اصلی خود «بنی گانتز» رئیس ائتلاف «آبی سفید» شکست خورد. گانتز اعلام کرده فقط به شرطی شرکت در ائتلاف کابینه فراگیر را می‌پذیرد که خودش نخست‌وزیر شود.

پنتاگون گزینه های نظامی علیه تهران را روی میز ترامپ گذاشت

به نقل از آسوشیتدپرس مقامات پنتاگون قرار است طیفی وسیع از گزینه‌های نظامی در قبال ایران را در اختیار رئیس جمهور آمریکا قرار دهند.این خبرگزاری به نقل از مقاماتی که نخواستند نام‌شان فاش شود نوشت: در ادامه بررسی راه‌های مختلف واکنش به ایران روز جمعه جلسه امنیت ملی در کاخ سفید برگزار می‌شود.به گفته این مقامات، در جلسه روز جمعه قرار است فهرستی از اهداف بالقوه در خاک ایران برای حملات هوایی به دونالد ترامپ ارائه شود.اما همین مقامات اضافه کرده‌اند که در چارچوب این طیف وسیع از گزینه‌ها، فرماندهان نظامی همچنین به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هشدار خواهند داد که اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی می‌تواند به جنگ منتهی شود.به گزارش آسوشیتدپرس، «طیف وسیع گزینه‌ها» که در اختیار دونالد ترامپ قرار خواهد گرفته می‌تواند شامل اقدامات نظامی، سیاسی و اقتصادی باشد و گزینه‌های نظامی نیز از حمله نکردن تا حمله هوایی و اقدامات پنهان چون حمله سایبری را دربرمی‌گیرد.طبق این گزارش، در نهایت واکنش ایالات متحده بستگی به این خواهد داشت که ارزیابی کارشناسان نظامی این کشور که به عربستان اعزام شده‌اند از منشأ حمله‌های روز شنبه چه خواهد بود.جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون، در همین زمینه گفته است که اطمینان بسیار هست این کارشناسان بتوانند دقیقا منشأ حملات را مشخص کنند.

تیلرسون علیه نتانیاهو دست به افشاگری زد

وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت، بنیامین نتانیاهو با ارائه اطلاعات غلط به دونالد ترامپ، او و دولت آمریکا را بازی می‌داده است.رکس تیلرسون در سخنانی در دانشگاه هاروارد، نتانیاهو را سیاستمداری ماهر، اما تا حدی «سیاست‌باز» خواند.وی گفت: در رابطه با بی‌بی (لقب نتانیاهو)، همیشه باید با حدی از تردید با او صحبت کنید.رکس تیلرسون در سخنانی در دانشگاه هاروارد آمریکا، اسرائیل را متهم کرد که در صورت نیاز برای پیشبرد اهدافش دولت آمریکا را گمراه کرده است.او گفت: چند باری این کار را با رئیس جمهور کردند، تا او را قانع کنند که ما آدم خوب‌ها هستیم و آنها آدم بدها هستند. ما دستشان را برای رئیس جمهور رو کردیم و او متوجه شد که بازی خورده است.تیلرسون افزود: برایم ناراحت‌کننده است یک متحدی که اینقدر نزدیک و مهم است چنین کاری با ما بکند.نشریه رسمی دانشگاه هاروارد سخنان وزیر خارجه سابق آمریکا را گزارش کرده و رسانه‌های عمده آمریکایی و اسرائیلی از آن نقل قول کرده‌اند.دونالد ترامپ بیش از یک سال پیش پس از مدت‌ها اختلاف نظر با رکس تیلرسون او را از وزارت خارجه آمریکا برکنار کرد. توافق هسته‌ای با ایران، یکی از مسائلی بود که ترامپ درباره‌ آن از عملکرد تیلرسون راضی نبود. رکس تیلرسون پس از خروج از کابینه دونالد ترامپ، حضور پررنگی در عرصه عمومی نداشته است.پس از مصاحبه‌ای که در آن انتقادهایی را از دونالد ترامپ مطرح کرد، ترامپ او را «کودن» خواند.

ترامپ آماده دوشیدن جدید شد

دبیر کل حزب‌الله لبنان به عربستان سعودی و مقامات این کشور که به دنبال تأمین امنیت تأسیسات نفتی و حیاتی خود هستند گفت که به آن‌ها یک توصیه دارد تا از حملات یمنی‌ها در امان بمانند.وی ادامه داد: «من به آن‌ها نصحیت می‌کنم به جای اینکه به خرید سامانه‌های دفاع موشکی آن‌ هم در مساحتی به وسعت عربستان بپردازند و میلیون‌ها دلار بی‌آنکه فایده‌ای داشته باشد، بپردازند، کم‌ هزینه ‌ترین راه را انتخاب کنندو آن راه، این است که جنگ علیه یمن را متوقف کنند». سید حسن گفت که در حمله اخیر به تأسیسات نفتی سعودی کسی کشته نشد و این تأسیسات آهنی بود که هدف قرار گرفتند ولی قیامت بر پا شد. ولی چهار سال است که روزانه ائتلاف سعودی، اماراتی و آمریکایی بر سر مردم یمن بمب می‌ریزد و زنان و کودکان یمنی را می‌کشد و کسی چیزی نمی‌گوید.دبیر کل حزب‌الله در ادامه به سعودی‌ها توصیه کرد جنگ علیه یمن را متوقف کنند و کمک خواستن از آمریکا و انگلیس، نتیجه‌اش جز ویرانی نیست؛ چرا که محور مقابل (در یمن) واقعا قوی شده و آنچه در تأسیسات نفتی آرامکو اتفاق افتاد، دلیلی بر قدرت این محور است.سید حسن نصرالله گفت: «ما در برابر دوشیدن جدیدی قرار داریم. دونالد ترامپ هرجا که صحبت می‌کند، می‌گوید اگر تصمیم بگیرد به عربستان سعودی و عرب‌ها کمک کند، آن‌ها باید پول بدهند. تنها راه منتهی به راه حل این است که جنگ ظالمانه در یمن متوقف شود و به یمنی‌ها اجازه داده شود مذاکره کنند».دبیر کل حزب‌الله لبنان اظهار داشت که «رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال پول است نه جنگ. او به دنبال [پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی] است. شما [سعودی‌ها و اماراتی‌ها] روی دولت شکست خورده او حساب باز کرده‌اید. این دولت در سیاست‌های خود در قبال کشورهای ونزوئلا، کره شمالی، چین، سوریه، عراق، فلسطین و به زانو درآوردن ایران شکست خورده است».

آمریکا هدیه به افغانستان را پس گرفت

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن ۱۰۰ میلیون دلار اعطاشده به افغانستان را از این کشور پس می‌گیرد.«مایک پامپئو» با متهم کردن دولت افغانستان به فساد گفت: واشنگتن ۱۰۰ میلیون دلار پول که برای پروژه‌های زیرساخت انرژی این کشور در نظر گرفته شده بود را پس می‌گیرد.پامپئو در این بیانیه تند گفته آمریکا با وجود این، هنوز پروژه گسترده‌ای که احداث ۵ پست برق و مجموعه‌ای از خطوط انتقال برق در جنوب افغانستان را شامل می‌شود را تکمیل خواهد کرد.وزیر خارجه آمریکا گفت که دولت این کشور دیگر هزینه‌های مربوط به پروژه را از کانال دولت «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان خرج نخواهد کرد. پامپئو مدعی شد دولت افغانستان قادر نبوده منابع اختصاص‌داده‌شده از سوی آمریکا را به صورت شفاف مدیریت کند.پامپئو پیش از این در بیانیه‌ای خواستار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آزاد و شفاف در افغانستان شده بود.

عامل انفجار تروریستی کربلا دستگیر شد

یک منبع امنیتی امروز شنبه به خبرگزاری «الفرات نیوز» عراق گفت که نیروهای امنیت عراق عامل انفجار را در یکی از رستوران های نزدیک محل (سیطره) پست ایست و بازرسی که انفجار در آن اتفاق افتاد دستگیر کردند. این منبع جزییات بیشتر از متهم دستگیر شده ارائه نکرده است.یک خودرو جمعی نوع ون شامگاه جمعه گذشته در نزدیکی یکی از پست های ایست و بازرسی کربلا منفجر شد که بر اثر آن ۱۲ شهروند کشته و ۵ تن دیگر زخمی شدند.گزارش دستگاه های امنیتی عراق حاکیست که بمب از نوع الصاق شده به ون بوده است.این انفجار با توجه به اینکه در آستانه نزدیک شدن اربعین حسینی اتفاق افتاده، بازتاب گسترده ای در عراق داشته و رهبر جریان حکمت ملی در این راستا خواستار تشدید امنیت در تمامی ورودی های شهر مقدس کربلا شده است.«سید عمار حکیم» در بیانیه اش گفته است که با نگرانی زیادی، نقض امنیتی اتفاق افتاده را که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان در ورودی شهر مقدس کربلا شد، دنبال کرده و از دستگاه های امنیتی می خواهد که طرح های اطلاعاتی و پیشگیرانه را برای امنیت کربلا تقویت کنند.محمد الحلبوسی رییس پارلمان عراق نیز در بیانیه ای ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی، خواستار بازنگری در طرح های تامین امنیت، فراگیر کردن تدابیر امنیتی و تعقیب قضاییعناصر دارای قصور یا تقصیر شده است.  همزمان با دستگیری این متهم، نیروهای الحشد الشعبی موفق شدند که در استان دیاله (واقع در همجواری جمهوری اسلامی ایران) یک طرح تروریستی برای حمله به زائران اربعین حسینی را خنثی کنند.فرماندهی الحشد الشعبی عراق در بیانیه ای عصر دیروز جمعه اعلام کرد که نیروهای این سازمان، یک طرح تروریستی را که قصد هدف قرار دادن زائران اربعین که از محور استان دیاله به کربلا می روند، کشف و خنثی کردند.

ادعای پسرپادشاه سعودی علیه ایران تکرار شد

خالد بن سلمان با طرح ادعاهای بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران گفت که تهران به تاییدکنندگان خود به عنوان یک ابزار نگاه می‌کند.خالد بن سلمان، برادر و معاون محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در صفحه توییتر خود مدعی شد: تهران ادعای حمایت از مستضعفان را می کند اما امروز ما می بینیم که این کشور به طور بی ارزش و بزدلانه برای حفظ بقا و امنیت، خود را با پوشش آنها می پوشاند.معاون وزیر دفاع عربستان همچنین مدعی شد: تمام فرزندان یمن و ملت های عربی بدون استثنا باید بدانند که تهران به تاییدکنندگان خود به عنوان یک ابزار نگاه می‌کند؛ ابزاری برای تحقق اهداف خود و همچنین برای حمایت از خود نه حمایت از این کشورها و ملت‌های آنان.این مواضع و ادعاهای خالد بن سلمان پس از حملات انصارالله یمن به پالایشگاه های نفت سعودی و همچنین وضع تحریم های جدید از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران مطرح شد.دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بعد از ظهر روز چهارشنبه در توییتر خود نوشت که از استیون منوچین، وزیر خزانه داری این کشور خواسته است تا تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را "به شکلی قابل توجه" افزایش دهد که این تحریم ها بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را نیز شامل شد.انصارالله یمن پیش از این دو پالایشگاه نفت سعودی را مورد هدف حملات پهپادی و موشکی قرار دادند که سعودی ها با طرح ادعاهای بی اساس اعلام کردند" سلاح مورد استفاده در این حملات ایرانی است."این اتهامات و ادعاها در شرایطی مطرح می شود که مقامات رسمی کشورمان از همان ابتدا گفته‌اند که راه حل بحران یمن راه حل نظامی نیست و کسانی که فکر می‌کردند با قدرت نظامی و خرید تسلیحات از آمریکا می‌توانند مردم بی دفاع یمن را در چند روز شکست دهند اکنون می‌بینند که بعد از چندین سال وضعیت چگونه است چنان که سیستم‌های پیشرفته دفاعی قدرت رهگیری موشک‌ها و پهپادهای یمن را ندارند و برای این که این شرمساری را جبران کنند به دیگران تهمت می‌زدند.محمدجواد، ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز در تازه ترین توییت خود نوشت: با توجه به اینکه رژیم سعودی، ایران را بابت حمله به تأسیسات نفتی خودش مقصر می‌داند - که اتهامی بی‌اساس است - جالب است که آنها امروز با نقض آتش‌بس مورد حمایت سازمان ملل، برای تلافی به «حدیده» یمن حمله کردند. واضح است که حتی خود سعودی‌ها هم دروغ دخالت ایران را باور ندارند.

ترامپ دوباره بانک مرکزی را تحریم کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از تحریم بانک مرکزی ایران خبر داد.ترامپ در جریان دیدار با نخست وزیر استرالیا در کاخ سفید و در جمع خبرنگاران، ضمن اعلام تحریم بانک مرکزی ایران، همچنین مدعی شد که این تحریم‌ها در بالاترین سطح و بسیار بزرگ خواهد بود.رئیس جمهور آمریکا همچنین در ادامه سخنان خود ادعا کرد که گزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز است و طی جلسه‌ای گزینه‌های مطرح در قبال ایران بررسی خواهد شد.با این حال ترامپ جزئیات بیشتری در ارتباط با تحریم بانک مرکزی ایران ارائه نداد."استیون منوچین" وزیر خزانه‌داری آمریکا مدعی شده است که بانک مرکزی آخرین منبع تامین مالی برای ایران است و تحریم‌های جدید علیه ایران بسیار بزرگ هستند.بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی ایران، شرکت اعتماد تجارت پارس، تحت تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند.

یمن حملات موشکی و پهپادی را مشروط کرد

رئیس شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد که این کشور به صورت مشروط حملات تلافی‌جویانه حملات موشکی و پهپادی خود به داخل اراضی عربستان سعودی را متوقف می‌کند."مهدی المشّاط" که به مناسبت پنجمین سالروز پیروزی انقلاب 21 سپتامبر این کشور سخنرانی می‌کرد، اعلام کرد که به نیابت از نیروهای مسلح یمن حمله به اهداف عربستان سعودی به وسیله موشک و پهپاد را متوقف می‌کند و امیدوار است که این کشور هم دست به اقدام متقابل بزند و حملات به یمن را متوقف کند.رئیس شورای عالی سیاسی یمن در ادامه هشدار داد چنانچه عربستان سعودی در مقابل این ابتکار عمل یمن به حملات خود علیه این کشور را متوقف نکند؛ یمنی‌ها حق دارند که به این تجاوزات و حملات متجاوزان پاسخ دهند.وی گفت: تداوم جنگ عربستان سعودی علیه یمن چه بسا منجر به تحولات خطرناکی شود که ما نمی‌خواهیم اتفاق بیفتد.المشاط ادامه داد: ما مطمئن هستیم که آسیب بزرگ در صورت تداوم جنگ هرگز از آن ما نخواهد بود بلکه بر عکس این کشورهای متجاوز هستند که بیشترین آسیب را خواهند دید.رئیس شورای عالی سیاسی یمن خاطرنشان کرد که در صورتی که آتش‌بس فراگیر در یمن محقق شود، دولت نجات ملی (مستقر در صنعاء) مستقیما وارد مرحله گفت‌وگوهای جدی به منظور دست‌یابی به راه حل سیاسی همه‌جانبه خواهد شد و از این گفت‌وگوها استقبال خواهد کرد.

ترامپ به اروپایی‌ها هشدار داد

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: آمریکا با رهبری مبارزات برای بیرون راندن داعش از آخرین قلمروشان در سوریه در حقیقت لطف بزرگی در حق اروپا انجام داد.وی افزود: اکنون زمان آن رسیده که کشورهای اروپایی همچون آلمان و فرانسه هزاران تن از شهروندانشان را که به این گروه افراط‌گرا و تروریست پیوسته بودند پس بگیرند.ترامپ افزود: کشورهای اروپایی باید شهروندان خود را پس بگیرند یا این‌که آمریکا گزینه‌ دیگری جز آزاد کردن آنها در مرز کشورهای اروپایی ندارد.وی تاکید کرد: آمریکا نمی‌خواهد این شبه نظامیان را برای 50 سال آینده در زندان خود در گوآنتانامو نگه دارد.

مالزی به کمیسیون دولتی حقوق بشر شکایت کرد

گروهی از شیعیان مالزی شکایتی را به کمیسیون دولتی حقوق بشر این کشور ارائه و خواستار رفع تبعیض و فشارها علیه اقلیت شیعه شدند.گروهی از شیعیان مالزی که در روز عاشورا در ایالت جهور این کشور دستگیر شده بودند با طرح شکایتی به کمیسیون حقوق بشر این کشور (سوهاکام) فشار افراد بانفوذ را عامل افزایش تبعیض حکومتی علیه خود دانستند.این گروه ۱۳ نفره در دیدار با مسئول این کمیسیون و دیگر اعضای آن درباره فشارهای وارده به جامعه شیعیان این کشور از جمله محرومیت فرزندان خود از ثبت نام در مدارس یا ثبت ازدواج شیعیان صحبت کردند. آنها همچنین گفتند برخی سیاستمداران و افراد بانفوذ در اعمال فشار علیه شیعیان این ایالت دست دارند.یکی از این شیعیان گفت که مشکل تنها محدود به مقامات دینی یا مفتی ایالتی نیست. بلکه فشار افراد بانفوذ مسائل را پیچیده کرده است.اخیراً در مالزی فتواهایی علیه شیعیان صادر شده و در برخی نمازهای جمعه آنها را منحرف خطاب می‌کنند.اداره امور دینی مالزی امسال با آغاز ماه محرم تدابیر ضد شیعی خود را افزایش داده است، به طوری که پلیس در برخی از شهرها به عزاداران حسینی در مساجد و حسینیه های شیعیان حمله کرده است.امسال در آستانه روز عاشورا چند نفر از شیعیان عزادار از جمله چند غیرمالزیایی در حمله پلیس به مراسم عزاداری در یک حسینیه دستگیر شدند. کمیسیون حقوق بشر مالزی این اقدام را نقض حقوق افراد دانسته است.

آرامکو در شوک باقی ماند

خبرگزاری رویترز اعلام کرده: احیای آرامکو ماه‌ها زمان لازم دارد.نخستین بار، تصاویر محدودی از تاسیسات نفتی آرامکو منتشر شد. این تصاویر نشان می‌دهد، این تاسیسات هنوز از شوک اولیه حمله خارج نشده است.نیروهای امنیتی عربستان، که طی روزهای اخیر، از ورود خبرنگاران به تاسیسات نفتی آرامکو ممانعت می‌کردند، امروز اجازه دسترسی محدودی به خبرنگاران دادند. البته، تصاویر ضبط شده، تنها گوشه‌ای از خسارت‌ها را نشان می‌دهد.خبرگزاری رویترز اعلام کرده: احیای آرامکو ماه‌ها زمان لازم دارد. بزرگترین پالایشگاه کانادا هم روز گذشته، اعلام کرد به علت زمان‌بر بودن احیای آرامکو، به دنبال منبع جدید نفت خام است.همزمان، رسانه‌های عربی از صف‌های طولانی خودروها در پمپ بنزین‌های عربستان به دلیل کمبود بنزین خبر می‌دهند. پایگاه القدس العربی، با انتشار ویدیویی نوشت: پس از حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، پمپ بنزین‌ها محل ازدحام خودروها شده است. این پایگاه عربی‌زبان نوشته: در حالی که شهروندان عربستانی برای تامین سوخت مشکل دارند، ریاض برای تأمین نیاز خارجی‌ها، به نیازهای داخلی بی‌توجهی می‌کند. در ادامه واکنش‌ها و تحلیل رسانه‌ها درباره حمله نیروهای یمنی به تاسیسات آرامکو، شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد دلخوشی عربستان و امارات به آمریکا، موجب حفاظت این کشورها از پهپادهای یمنی نمی‌شود. المیادین همچنین طرح اتهام علیه ایران را تلاش مشترک عربستان و آمریکا برای ناکامی سامانه‌های پدافندی پاتریوت توصیف کرد.گاردین هم ترامپ را مسئول تنش‌آفرینی در خلیج فارس دانست و نوشت: آمریکا پشت آل‌سعود را خالی کرده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد از مواضع آمریکایی‌ها هشدار داد اقدامات کاخ سفید باعث ایجاد ثبات در منطقه خلیج فارس نخواهد شد. اما دبیر کل سازمان ملل که در برابر حملات پنج سال اخیرِ ائتلاف سعودی به یمن و کشتار کودکان سکوت پیشه می‌کرد، حالا پاسخ نیروهای یمنی در قبل حملات عربستان را محکوم کرد! شش روز پیش ارتش و نیروهای مقاومت یمن، در پاسخ به تداوم تجاوزها و محاصره‌ی مردم یمن، با پهپاد و موشک، به تاسیسات نفتی سعودی‌ها در آرامکو حمله کردند. این جمله تولید نفت آرامکو، بزرگترین شرکت نفتی عربستان را ۵۰ درصد کاهش داد.

پنتاگون عربستان را نظامی کرد

وزارت دفاع آمریکا از موافقت رئیس جمهور این کشور با اعزام نیرو جهت محافظت از عربستان سعودی خبر داد.«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا بامداد شنبه در نشست خبری مشترک با «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از موافقت دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور با اعزام نیروهای آمریکایی جهت محافظت از عربستان سعودی خبر داد.مارک اسپر گفت: ترامپ با اعزام نیروهای آمریکایی به منطقه با ماهیت دفاع از عربستان سعودی موافقت کرد و ما برای کمک به عربستان سعودی برای دفاع از خودش هر کاری ضروری باشد انجام خواهیم داد.وی همچنین افزود که این تصمیم از طبیعتی دفاعی برخوردار است و در وهله نخست بر روی دفاع هوایی و موشکی متمرکز خواهد بود.در همین حال، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از تعیین تعداد این نیروها خودداری کرد.خبرگزاری رویترز پیش از این اعلام کرده بود که پنتاگون قصد دارد سامانه های دفاع موشکی، پهپاد و جنگنده های بیشتری را به عربستان ارسال کند.گفتنی است که نیروهای یمنی روز ۲۳ شهریور به تاسیسات نفتی عربستان در «بقیق» و «خریص» واقع در شرق این کشور با ده فروند پهپاد تهاجمی حمله کردند.ارتش یمن هدف از این حمله را واکنش به تجاوز نظامی ائتلاف سعودی علیه یمن و محاصره این کشور طی چند سال گذشته اعلام کرد.

حشد الشعبی به مرزهای سعودی رسید

سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق برای پنجمین روز متوالی به عملیات خود در قالب مرحله پنجم عملیات «اراده پیروزی» ادامه داد.الحشد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، ادامه این عملیات برای پاکسازی مناطقی در استان «الانبار» واقع در غرب عراق از لوث گروه ترویستی داعش است.شبکه خبری «السومریه» به نقل از «قاسم مصلح» فرمانده عملیات الحشد در الانبار گزارش داد که نیروهای حاضر در این عملیات توانستند 75 کیلومتر به سمت مرزهای عربستان سعودی و اردن پیشروی کنند.وی تصریح کرد در جریان پاکسازی این مسافت، ده‌ها روستا و منطقه پاکسازی شد.به گفته این فرمانده الحشد، پس از ارائه اطلاعات دقیق توسط الحشد به جنگنده‌های عراقی، یک خودروی پیک آب وابسته به داعش در شرق منطقه «الغذف» منهدم شد.مصلح با بیان اینکه در جریان این عملیات، پنج مظنون نیز بازداشت شد، اظهار داشت: «نیروهای الحشد و ارتش توانستند بر اهداف اخیر خود متمرکز شوند و فقط اندکی [از این اهداف] باقی مانده است».وی خاطر نشان کرد که ارتش و الحشد زمانی پایان این عملیات را اعلام خواهند کرد که همه اهداف در نظر گرفته شده، محقق شود.نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق روز گذشته اردوگاه «الطبقات» را در الانبار آزاد کردند که یکی از مهمترین مواضع راهبردی نظامی است.در جریان این عملیات، ده‌ها منزل و چندین روستا از جمله «البو فیاض»، «البو خلف»، «فزعة الشدیدة» و «القرغول» پاکسازی شد.نیروهای مشترک الحشد و ارتش عراق همچنین توانستند فرودگاه «الولید» و اطراف منطقه «الغذف» را از سمت شرق پاکسازی و چندین مقر وابسته به داعش را منهدم کنند.

مقام‌های پنتاگون به ترامپ هشدار نظامی داد

منابع خبری روز جمعه مدعی شده‌اند مقام‌های وزارت دفاع آمریکا قصد دارند، در جلسه‌ای امروز گزینه‌های خود درباره نحوه پاسخ به حمله چند روز پیش علیه تأسیسات نفت عربستان سعودی را ارائه دهند.مجله آمریکایی «فارن‌پالیسی» به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا و «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش در این جلسه حضور خواهند داشت.با آنکه در این جلسه طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها ارائه می‌شود، مقام‌های پنتاگون خواستار توسل به اقدامات مخفیانه مانند حملات سایبری از یک سو و تلاش برای تعامل دیپلماتیک با ایران در هنگام نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک است.یک مقام ارشد آمریکایی گفته، پنتاگون در جریان این جلسه به ترامپ هشدار خواهد داد که هر گونه اقدام نظامی علیه ایران ممکن است به یک درگیری تمام‌عیار تبدیل شود.

برخورد جنگنده‌های روسی با پهپادهای صهیونیستی

پایگاه خبری روسی Avia.pro ادعا می‌کند که هواپیماهای جنگنده روسی هواپیماها و پهپادهای اسرائیلی را که در پی حمله دیگری به سوریه بوده اند، متوقف کرده است.در حالی که اسرائیل در حال آماده سازی یک سری دیگر از حملات به حومه دمشق بود، دو فروند جنگنده روسی از پایگاه هوایی ارتش روسیه در حمیمیم واقع در استان لاذقیه به پرواز درآمدند و به سمت جنوب سوریه رفتند. به گفته Avia.pro، این هواپیماها حملات اسرائیل به پایتخت سوریه و حومه آن را خنثی کردند.براساس چندین گزارش، حداقل دو فروند جنگنده روسی حدود ساعت ۲۰ عصر روز پنجشنبه از پایگاه هوایی حمیمیم به سمت جنوب شرقی حرکت کرده اند. اندکی بعد از این پرواز، یک پهپاد اسرائیلی در شرایطی نامعلوم سقوط کرده و حملات بعدی به حومه پایتخت سوریه صورت نگرفته است.این گزارش درحالی منتشر شده است که چندی قبل نشریه ایندیپندنت عربی خبر از آن داده بود که در جریان دیدار اخیر میان ولادیمیر پوتین و بنیامین نتانیاهو، رهبر روسیه تهدید کرده است که در صورتی که تل آویو همچنان به حملات خود به سوریه ادامه دهد، علیه اسرائیل اقدام خواهد کرد.همچنین بیان شده بود که مسکو به تازگی از سه حمله هوایی اسرائیلی به سه پاسگاه نیروهای سوریه جلوگیری و حتی تهدید کرده هر جنگنده اسرائیلی که اقدام به چنین حملاتی کند، یا توسط جت‌های روسی و یا موشک‌های ضد هوایی S۴۰۰ آماج قرار خواهد گرفت. منبع این گزارش همچنین مدعی شده بود، پیش از این نیز دوبار وضعیت مشابهی اتفاق افتاده و در ماه اوت، مسکو از یک حمله هوایی به پاسگاه سوریه در قاسیون، که یک باتری سامانه موشکی S۳۰۰ در آن قرار دارد، جلوگیری کرده است.

طالبان با آمریکا به بن بست رسید

نوذر شفیعی درباره حضور هیئتی از طالبان در تهران و دیدار آنها با مقامات ایرانی،  اظهار کرد: مسئله افغانستان ، تبدیل به عرصه کنش برای  قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی  و بازی استراتژیک به شمار می رود.او ادامه داد: رفتار دولت‌ها در قبال مذاکره با طالبان بیشتر جنبه تاکتیکی دارد. به عنوان مثال ایالات متحده با این گروه، هفت دور مذاکره کرده‌اند، اما آمریکا به راحتی رایزنی ها را وتو کرده و حاضر به پذیرش  آن نتیجه نشد.  وقتی طالبان در پیشبرد اهدافش  با ایالات متحده به بن بست رسید، خواستار توافق با تهران شد. شفیعی ادامه داد: به نوعی می‌توان چنین اقداماتی را، تاکتیکی از سوی طالبان افغانستان به شمار آورد. علاوه بر این مشخص نیست که آیا پیشنهادهایی که از سوی ایران مطرح و مذاکراتی که با آنها انجام می شود، نتیجه مطلوب را به دنبال  داشته باشد. به عبارتی دیگر مشخص نیست که آیا ایران می‌تواند «مبتکر صلح» در افغانستان باشد و آیا بازیگران داخلی در این کشور و دولت های منطقه این جایگاه را برای ایران قائل شوند. با این حال  می شود در این باره خوشبین بود، زیرا مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با اطلاع و هماهنگی دولت مرکزی کابل پیش می رود. در هر صورت  بازی افغانستان پیچیدگی خاصی دارد و نمی توان به طور قطع ، هیچ آینده‌ای برای روند این مذاکرات متصور بود.او در بخش دیگری از این گفت و گو خاطرنشان کرد :  طالبان یکی از  بازیگران منطقه‌ای است و در چارچوب اهداف و منافع خود عمل می‌کند،  در نتیجه هیچ چشم اندازی برای صلح افغانستان وجود ندارد، زمانی می‌توان در این کشور انتظار صلح  داشت که بازیگران منطقه‌ای پی برده باشند، ادامه این بازی فقط برای آنها هزینه‌های گزاف را به همراه دارد و هیچ نتیجه سودمندی برای  طرفین به همراه نخواهد داشت.شفیعی گفت: در مذاکرات ایالات متحده و طالبان بحث این است که که این گروه در مسیر سیاسی خود به بن‌بست رسیده و نمی‌تواند دولت مرکزی را ساقط کند،  علاوه براین از نظر طالبان دولت غنی  دست نشانده آمریکا است.کارشناس  مسائل سیاست خارجی افزود: طالبان در بیرون راندن نیروهای آمریکایی از افغانستان هم ناموفق بوده و  بعد از این اتفاقات بود که به سمت مذاکره با ایران حرکت کردند. از طرفی دیگر وقتی واشنگتن  پی برد که هیچ راهی برای سرنگونی این گروه وجود ندارد ، جنگ طولانی شده و ادامه آن برای ایالات متحده هزینه‌بردار است تازه به این فکر افتاد که  دستیابی به اهدافشان در افغانستان ممکن نیست ،  در نتیجه تصمیم گرفتند با طالبان بر سر میز مذاکره بنشینند.

خانه ملت ۶ طرح ضد آمریکایی را زیرذره بین برد

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستور کار کمیسیون متبوعش در هفته آینده، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بررسی آخرین اخبار و تحولات، جمع‌بندی طرح‌ها و لوایح ارجاعی به کمیسیون می‌پردازد.وی افزود: همچنین قرار است روز (دوشنبه یکم مهر) اعضای کمیسیون نشست مشترکی با فرمانده نیروی انتظامی و معاونین وی برای مرور آخرین اخبار و تحولات برگزار کنند.سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، تصریح کرد: کارگروه روابط خارجی کمیسیون بررسی طرح تحریم برخی از مقامات آمریکایی، طرح الزام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حمایت از ساخت فیلم های ضد آمریکایی، طرح الزام دولت در تعیین سرفصل "جنایات آمریکا" در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها، طرح الزام دولت به حمایت همه جانبه از افراد و موسسات ایرانی که از اقدامات آمریکا متضرر شده اند، طرح الزام دولت به اقدام قانونی علیه شرکت‌هایی که به تحریم‌های ضد ایرانی ایالات متحده آمریکا پیوسته‌اند و طرح ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های تبعیت کننده از آمریکا به کشور ایران نیز در کارگروه روابط خارجی کمیسیون  بررسی می‌شود.نقوی حسینی با بیان اینکه کارگروه امنیت کمیسیون طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی با مرکزیت شهر خوی را در جلسات هفته آتی ارزیابی می‌کند، اظهار داشت: قرار است کارگروه دفاعی نیز طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل را بررسی کند.

ایران به آمریکا پیام ارسال کرد

جمهوری اسلامی ایران یادداشتی رسمی از طریق سفیر سوییس در ایران به آمریکا ارسال کرده و در آن  اعلام کرده است که حمله به آرامکو کار ایران نبوده و این موضوع  تکذیب شده است. در این یادداشت آمده است:  ایران در برابر هر اقدام احتمالی آمریکا علیه خود واکنش نشان خواهد داد و  اگر اقدامی علیه ایران صورت گیرد بلافاصله با پاسخ جدی و محکم ایران روبرو خواهد شد و دامنه آن محدود به منشاء تهدید نخواهد بود.ایران همچنین چندی پیش در ارتباط با موضوع پهپاد نیز از طریق سوییس پیامی را به آمریکایی‌ها ارسال کرده بود مبنی بر این که هر گونه اقدام علیه ایران با واکنش شدید تهران مواجه خواهد شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha