پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله سیستانی در اروپا

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا گفت: حضرت زینب کبری (س) در دوران هفت نفر از معصومین؛ از پیامبر اکرم (ص) تا حضرت محمد باقر (ع) زندگی کرده و علوم و معارف را از محضر آنان آموخته است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا در خطبه نماز جمعه دانمارک که در شهر کوپنهاگن در مسجد امام علی (ع) برگزار شد، گفت: حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) در دوران هفت نفر از معصومین؛ از پیامبر اکرم (ص) تا حضرت محمد باقر (ع) زندگی کرده و علوم و معارف را از محضر آنان آموخته است.

وی با بیان اینکه حضرت زینب (س) معدن عظمت و جلوه درخشان جلال، جمال و کمال بود، گفت: عظمت آن حضرت در این است که "شرکة الحسین" می باشد و مسئولیت رساندن پیام روز کربلا و نشر آن را برعهده گرفت.

سید کشمیری در همین راستا با اشاره به اینکه در زمان امام هادی و امام حسن عسکری (علیهما السلام) به خاطر شرایط امنیتی آن حضرات، شیعیان به حضرت حکیمه خاتون (س) دختر امام جواد (ع) رجوع می کردند و ایشان بر فقه، شریعت و اسرار آن مسلط و عالم بودند، افزود: امام حسین (ع) نیز برای بیان احکام مسلمانان را به حضرت زینب (س) ارجاع می دادند تا از امام سجاد (ع) محافظت کنند و امام حسین (ع) این موقعیت را به خاطر عظمت حضرت زینب (س) به ایشان اعطا کردند و خودسرانه نبوده است.

درس اول: یادگیری احکام دین

نماینده آیت الله سیستانی بر لزوم درس آموزی از حضرت زینب (س) تاکید کرد و گفت: اولین درس، یادگیری است؛ زن مسلمان امروز باید از اسلام و احکام آن مطلع شود تا عبادت، رفتار، اخلاق و سایر امور او درست باشد و این تنها اختصاص به مردان ندارد، بلکه زنان نیز باید در امور دینی آگاه باشند.

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) مردان را و حضرت زینب (س) زنان را در علوم مختلف اسلامی آموزش می دادند و آنان را تربیت می کردند.

درس دوم: رعایت حجاب، عفاف و نجابت

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری درس دوم را الگو گیری حفظ حجاب، عفاف و وقار از زندگی حضرت زینب (س) دانست و گفت: "یحیی المازنی" می گوید:" 5 سال در کوفه همسایه حضرت علی (ع) بودم، امّا نه صدای حضرت زینب (س) را شنیدم و نه ایشان را دیدم". لذا زن مسلمان باید از وقار، عفاف، نجابت و حجاب حضرت (س) که با مسئولیت زن در زندگی تناقض ندارد، درس بگیرد و ایشان با مسئولیت بزرگی که در کربلا بر عهده داشتند از حجاب خود محافظت کرده و به واجب شرعی عمل فرمودند.

وی در ادامه افزود: معنی حجاب، عفت و نجابت این نیست که زن در را به روی خود ببندد و در چهار دیواری خانه زندگی کند و اصلاً بیرون نیاید! بلکه زن می تواند حجاب اسلامی را حفظ کند و در رفتار و گفتار خود با وقار و نجابت باشد.

درس سوم: عبادت و پایبندی به نماز در سخت ترین شرایط

نماینده آیت الله سیستانی در اروپا با بیان اینکه درس سوم عبادت است، گفت: حضرت زینب (س) به کثرت عبادت معروف بود تا جایی که امام حسین (ع) به ایشان سفارش می کردند که در نماز شب آن حضرت را فراموش نکند و حضرت زینب (س) حتی در سخت ترین شرایط اسارت به ذکر و دعا مشغول بود.

سید کشمیری ادامه داد: زن مسلمان از این بخش زندگی حضرت زینب (س) درس بزرگی می گیرد که در تمامی اوقات پایبند به نماز باشد.

وی در بخش دیگر سخنان خود اشاره کرد: متأسفانه برخی با برنامه های بی فایده تا دیر وقت بیدار می مانند و نماز صبح را از دست می دهند؛  این درحالی است که حضرت زینب (س) در سخت ترین وضعیت نماز های مستحب را فراموش نمی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha