چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
بحران سوخت در عربستان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

افشاگر سعودی از بحران سوخت عربستان پرده برداشت

افشاگر سعودی معروف به مجتهد، کمبود سوخت در عربستان سعودی را تأیید کرد و گفت ولی‌عهد این کشور به رغم این کمبود، خواهان اولویت دادن صادرات بر مصرف داخلی است.«مجتهد»، فعال رسانه‌ای و توییتری که به افشاگر اسرار خاندان سعودی معروف است، پرده از واقعیت بحران سوخت در عربستان سعودی بعد از حمله تلافی‌جویانه یمن علیه این کشور برداشت.او در حسابت توییتری خود کمبود بنزین و وجود بحران سوخت در عربستان سعودی را تأیید کرد و نوشت که پیامدهای حمله یمنی‌ها در برخی از شهرهای عربستان سعودی مشهود است.مجتهد نوشت که محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی دستور داده طی روزهای آینده، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی بر مصرف بنزین در داخل اولویت داده شود تا از این طریق، این ادعای کذب خود را که توانسته‌ است خرابی وارده بر پالایشگاه‌های نفت سعودی را به دنبال حمله یمنی‌ها بر طرف کند، به اثبات برساند.او نوشت: «مطابق این دستورات، پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده، بنزین در ایستگاه‌های سوخت کمیاب شود؛ مسئله‌ای که در برخی از شهرها در واقع مشهود است».برخی از شهروندان سعودی با انتشار تصاویر و ویدیوئی در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی از صف خودروها در جلوی ایستگاه‌های سوخت خبر دادند.یمنی‌ها تأسیسات نفتی عربستان سعودی را در شرق این کشور هدف حملات پهپادی خود قرار دادند که این مسئله باعث اخلال در تولید و صادرات نفت عربستان سعودی شد. گفته می‌شود نیمی از تولید نفت سعودی (۵ میلیون بشکه نفت) بر اثر این حمله متوقف شده است.رئیس اجرایی شرکت آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان سعودی مدعی شد که این شرکت مطمئن است که تا پایان ماه سپتامبر (تا ۹ روز دیگر) تولید نفت در پالایشگاه‌های آسیب دیده کاملا از سر گرفته خواهد شد.

ترامپ از جنگ تجاری عقب نشینی کرد

آمریکا موقتا بیش از ۴۰۰ نوع از کالاهای چینی را از تعرفه‌های وضع شده توسط دولت ترامپ معاف کرد. این لیست شامل فیلتر قهوه، جاشمعی، قلاده سگ و تخته اسکیت می‌باشد. لیست کالاهایی که قرار است از تعرفه ۲۵ درصدی آمریکا معاف شوند، روز جمعه توسط دفتر نماینده تجاری آمریکا، منتشر شد. طی این اقدام، برخی از کالاهای موجود در فهرست ۱۱۰۰ درخواست معافیت ثبت شده توسط شرکت‌های آمریکایی در چند ماه اخیر، از تعرفه معاف شدند. این لیست شامل ۴۳۷ نوع کالای روزمره شامل نی‌های پلاستیکی، اسکیت‌بوردهای الکتریکی و موتورسیکلت، می‌باشد. درخت‌های کریسمس ساخته شده در چین هم از تعرفه‌های اضافی معاف می‌شوند.

بازار ارز هم به باج خواهی ترامپ نه گفت

بازار ارز با وجود قرار گرفتن بانک مرکزی در فهرست تحریم‌های آمریکا، شرایطی باثبات و آرامی را دارد به‌طوری که دلار در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد بدون تغییر قیمت نسبت به پنجشنبه به بهای ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان فروخته شد.دولت آمریکا بانک مرکزی ایران را در فهرست تحریم قرار داد، اما این اقدام تاثیری بر بازار ارز نداشت به طوری که امروز بازار ارز یکی از آرام‌ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت.آمریکا در صدد است با تحریم نظام بانکی و بانک مرکزی، بازار ارز را تحت فشار قرار داده و به تبع آن بازارهای داخلی را بی‌ثبات کرده و فشارهای اقتصادی به مردم را افزایش دهد، اما این سیاست آمریکا با اقدام های دولت و بانک مرکزی کشورمان ناکام مانده است.بر این اساس، قیمت خرید دلار در صرافی‌های بانکی در ساعت ۱۳ امروز ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان و نرخ فروش ۱۱ هزار و۴۵۰ تومان بود.نرخ خرید هر یورو نیز ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان و فروش ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان بود.میانگین بهای هر یورو در سامانه سنا ۱۲ هزار و ۶۵۵ تومان و هر دلار ۱۱ هزار و ۴۱۲ تومان بود.همچنین نرخ فروش هر حواله یورو در سامانه نیما به ۱۲ هزار و ۲۸۴ تومان رسید، حواله هر دلار نیز ۱۱ هزار و ۱۱ تومان فروخته شد.

موج بحران بزرگ به آمریکا نزدیک تر شد

پس از این که فدرال‌رزرو برای دومین بار نرخ بهره خود را کاهش داد، اقتصاددان برجسته، پیتر شیف، که رییس یورو پاسیفیک کپیتال است، در مورد عواقبی که این کار برای اقتصاد آمریکا به ارمغان می‌آورد، هشدار داد.این تحلیل‌گر گفت: فدرال‌رزرو به ویژه پس از بحران مالی ۲۰۰۸، به طور مصنوعی نرخ بهره آمریکا را پایین نگاه داشته است. با پایین نگاه داشتن مصنوعی نرخ بهره، آنها حبابی بسیار بزرگتر از سال ۲۰۰۸ برای اقتصاد آمریکا ایجاد کرده‌اند.در اوایل این هفته فدرال‌رزرو برای جلوگیری از بالا رفتن نرخ بهره، به طور اضطراری به سیستم بانکی آمریکا پول تزریق کرد. میزان نقدینگی تزریق شده بین ۵۰ تا ۷۰ میلیارد دلار برآورد شده است. به گفته شف، این نشان می‌دهد که وضعیت از کنترل فدرال‌رزرو خارج شده است. پیتر شف می‌گوید: آنها بدون هیچ پشتوانه‌ای بین ۵۰ تا ۷۰ میلیارد دلار پول چاپ کرده و به اقتصاد تزریق کرده‌اند تا اعتبار لازم برای بازار را پشتیبانی کنند. اما دفعه بعد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر این بار ۱۰۰ میلیارد دلار پول لازم باشد چه؟ اگر اقتصاد آمریکا یک تریلیون دلار دیگر لازم داشته باشد چه خواهد شد؟شف معتقد است آن‌چه بازارها واقعا به آن نیاز دارند این است که از اوقات دردناک رکود عبور کنند و بعد از آن نرخ بهره را بالا ببرند. این چیزی است که واقعا بازار به آن نیاز دارد، اما امکان وقوع آن ناچیز است. این تحلیل‌گر می‌گوید: فدرال‌رزرو جرات انجام کار درست را ندارد و بنابراین آنها دوباره نرخ بهره را کاهش می‌دهند، چراکه این همان چیزی است که معتادان وال‌استریت خواهان آن هستند. بنابراین آنها سعی می کنند این حباب را حفظ کنند و ریکاوری واقعی نخواهند داشت.

آتش بازی ترامپ و بانک مرکزی آمریکا بالا گرفت

تصمیم اخیر بانک مرکزی آمریکا به بهانه ای برای حمله مجدد رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی آمریکا به یکدیگر شد.بانک مرکزی آمریکا در نشست هفتگی خود با کاهش نرخ بهره از ۲ درصد به ۱.۷۵ درصد موافقت کرد. این تصمیم اگرچه با استقبال بازارهای مالی مواجه شد اما نتوانست آن گونه که باید، رضایت رئیس جمهور آمریکا را نیز جلب کند و وی در واکنش به این کاهش نرخ بهره در پیامی تند در حساب توئیتری خود نوشت: جروم پاول نه جسارت لازم را دارد نه شم لازم را و نه افقی پیش روی خود!ترامپ که خواهان کاهش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو است، پیش‌تر نیز نوشته بود: فدرال رزرو باید نرخ بهره را به صفر یا کمتر کاهش دهد و ما باید بعد از رسیدن نرخ بهره به چنین سطحی اقدام به تامین مالی مجدد برای بازپرداخت بدهی‌هایمان کنیم. هزینه استقراض باید کمتر شود. ما یک ارز پرقدرت داریم و ترازنامه ما هم در چنین وضعیتی است.از سوی دیگر اما جروم پاول- رئیس بانک مرکزی آمریکا که در یک کنفرانس خبری حاضر شده بود نیز در برابر انتقادات ترامپ ساکت ننشست و ضمن اعلام پایبندی بانک مرکزی به دستیابی به هدف اشتغال کامل و کنترل تورم گفت که برای حفظ رشد اقتصادی، اقدامات مناسب انجام خواهد شد.در شرایطی که تشدید جنگ تجاری با چین باعث شده است تا برخی از کسب و کارها در آمریکا نسبت به چشم انداز اقتصادی نا امید شوند، جروم پاول سعی کرد تا توپ را به زمین ترامپ بیاندازد: اقتصاد آمریکا رو به جلو حرکت کرده است چرا که بانک مرکزی برای محافظت از آن در برابر تکانه‌ها عمل کرده است اما این که این روند ادامه پیدا کند یا خیر بستگی به رئیس جمهور خواهد داشت.وی افزود: معتقدم تغییر رویکرد ما نسبت به سیاست‌های انبساطی یکی از دلایلی بوده است که چشم انداز اقتصاد آمریکا را در بلند مدت مطلوب نگه داشت. برای تصمیم گیری‌هایمان بسیار بر روی اطلاعات تاکید می‌کنیم و هرگونه حرکت بعدی در خصوص نرخ بهره نیز مبتنی بر داده ها خواهد بود.پاول با هشدار نسبت به تداوم جنگ تجاری با چین نیز گفت: اقتصاد آمریکا به نوبه خود یک اقتصاد نیرومند است اما وضعیت عادی نیست و اینجا با ریسک های قابل اعتنایی مواجه هستیم.

چین و پاکستان هم دلار را آتش زدند

پاکستان در توافقنامه های جدید با شرکت های چینی، «یوان» واحد پول چین را جایگزین دلار می کند.دولت پاکستان علت این تصمیم را، افزایش قیمت دلار، و کاهش ارزش واحد پول این کشور اعلام کرده.خرداد امسال هم، روسیه و چین توافقنامه‌ای امضا کردkn که به موجب آن دلار از مبادلات تجاری دو کشور حذف، و این مبادلات، با ارز ملی روبل و یوآن انجام شود.ایران، هند، ترکیه هم در توافق‌هایی دوجانبه با یکدیگر و با چین و روسیه، توافق کرده اند، دلار را از مبادلات تجاری حذف، و با ارزهای ملی خود، تجارت کنند.

جنگ تجاری جیب هندی ها را پر کرد

جنگ تجاری بین چین و آمریکا باعث شده برخی از تولیدکنندگان بین‌المللی کارخانه‌های خود را به هند منتقل کنند و این کشور می‌تواند ۱۱ میلیارد دلار از این بابت سود کند. طبق گزارش بانک دی‌بی‌اس سنگاپور، از آنجایی که جنگ تجاری بین چین و آمریکا باعث شده است برخی از تولیدکنندگان بین‌المللی، کارخانه‌های خود را به هند منتقل کنند، این کشور می‌تواند ۱۱ میلیارد دلار از این بابت سود کند. در این گزارش آمده است که هند می‌تواند در بحبوحه جنگ تجاری آمریکا و چین، نفوذ تجاری خود را افزایش دهد، به ویژه در بخش‌هایی که آمریکا بر چین تعرفه وضع کرده است. اقتصاددان این بانک، رادهیکا رائو، در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: به جز تجارت، هند می‌تواند از تغییر در مسیرهای سرمایه‌گذاری سود ببرد، چراکه تولیدکنندگان به دنبال مقاصدی جایگزین برای سرمایه‌گذاری‌های خود می‌گردند. رائو می‌گوید: سه بخش مهم هند که می‌توانند  بیشترین سود را از جنگ تجاری آمریکا و چین ببرند، بخش‌های دارو، مواد شیمیایی و مهندسی می‌باشند. هند در حال حاضر هم رقیب مهمی در این بخش‌ها به حساب می‌آید و با جنگ تجاری با تقاضای بیشتری روبرو شده است.

«تسه»ها به منطقه 40 عقبگرد کردند

اوراق وام مسکن در معاملات عموما با افت قیمت به کار خود پایان دادند. تنها یکی از امتیازهای وام از افت قیمت مصون ماند و بقیه به اصلاح ۳/ ۰ تا ۲/ ۳ درصدی تن دادند. دیروز متوسط قیمت «تسه»ها حدود ۲ درصد کاهش یافت. فشار شدید عرضه به‌ ویژه در نیمه دوم معاملات باعث شد تا آخرین قیمت‌ برخی امتیازهای وام مرز ۴۰ هزار را هم واگذار کند و در کانال ۳۹ هزار تومان قرار بگیرد. با این حال، در کل معاملات «تسه»ها به‌ طور میانگین در کانال ۴۰ هزار تومان قیمت خوردند. دو هفته پیش، یعنی در هفته دوم شهریور نیز شاهد عقب‌نشینی «تسه»ها به زیر مرز ۴۰ هزار تومان بودیم، اما ورود تقاضای تکنیکی سبب شد قیمت‌ها مقطعی رشد کنند. حبس بازه‌ای و نوسان رفت و برگشتی «تسه»ها تا تغییرات سیاستی در این بازار ادامه خواهد یافت.

مرغ ثابت ماند

عظیم حجت عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ از ابتدای هفته از ثبات نسبی در بازار برخودار است، اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۷۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است. وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو مرغ زنده در مقایسه با هفته اخیر ۲۰۰ تومان و مرغ گرم ۳۰۰ تومان کاهش یافته است، افزود: طبق روال همه ساله، در ایام پایانی شهریور اختصاص درآمد خانوار به خرید لوازم التحریر و کاهش تمایل به خرید مواد غذایی منجر به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا و افت قیمت مرغ در بازار شده است.حجت قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با واریز حقوق‌های کارمندی و کارگری در ابتدای ماه و احتمال افزایش خرید اقلام غذایی سبد خانوار، پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ گرم در دامنه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تا ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان قرار گیرد. وی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی بیان کرد: بنا بر برآوردهای صورت گرفته، میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری در شهریور بالای ۱۰۰ میلیون قطعه است و مشکلی در این خصوص نداریم. وی ادامه داد: اگر نوسان قیمت مرغ در یک هفته در محدوده ۳ تا ۵ درصد باشد، این موضوع تأثیر مثبت یا منفی در میزان جوجه ریزی ندارد، اما در صورت افت شدید قیمت مرغ، مرغداران تمایلی به جوجه ریزی ندارند.

شانس رکود اقتصاد آلمان از نیمه گذشت

طبق داده‌های شاخص ماهانه موسسه سیاست‌گذاری اقتصاد کلان آی‌ام‌کی، که سلامت بزرگترین اقتصاد اروپا را زیر نظر دارد، شانس رکود اقتصاد آلمان به حدود ۶۰ درصد رسیده است.طبق داده‌های شاخص ماهانه موسسه سیاست‌گذاری اقتصاد کلان آی‌ام‌کی، که سلامت بزرگترین اقتصاد اروپا را زیر نظر دارد، شانس رکود اقتصاد آلمان به حدود ۶۰ درصد رسیده است.این شاخص که پیش‌بینی‌کننده وضعیت اقتصادی آینده آلمان است و توسط یک شرکت تحقیقات اقتصادی خصوصی ارائه می‌شود، ریسک رکود اقتصاد آلمان را ۵۹.۴ درصد پیش‌بینی کرد. این در حالی است که قرائت ماه آگوست این شاخص، شانس رکود آلمان را ۴۳ درصد پیش‌بینی کرده بود. این بالاترین رقم این شاخص و بالاترین ریسک رکود آلمان از ماه‌های زمستان ۲۰۱۲-۲۰۱۳ تا کنون است. اقتصاد آلمان در حالی ضعیف شده است که بخش محرک آن، یعنی صنایع صادرات محور، با تنش‌های تجاری و وضعیت نامشخص تجارت جهانی با مشکل مواجه شده‌اند و  آشفتگی  مربوط به برنامه انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا، تقاضا را کاهش داده است.

ترمز قیمت نفت کشیده شد

اگرچه قیمت نفت به دنبال حمه به تاسیسات نفتی عربستان و کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت این کشور تا نزدیک ۷۰ دلار در هر بشکه بالا رفته بود اما با اعلام آمریکا مبنی بر استفاده از ذخایر استراتژیک برای کاهش نوسانات،‌ از رشد باز ماند و حتی در ساعات اولیه تا دو درصد نیز پایین آمد.

پوتین پیشنهاد ایران را پذیرفت

عبدالناصر همتی اظهار کرد: ما به دنبال دور زدن سوئیف و اینکه  انجام مبادلات از طریق پیام‌رسان‌های مالی بانک‌های دو کشور انجام شود، هستیم .وی با اشاره به مذاکرات رئیس جمهوری اسلامی ایران با مقامات روسیه و ترکیه، افزود: در این مذاکرات  بحث اصلی این بود که این دو کشور تلاش دارند تا از مبادله از طریق سوئیفت و دلار اجتناب کنند و مبادلات براساس بانک‌های دو کشور انجام شده و سوئیفت دور زده شود. اکنون بخش قابل توجهی از مبادلات با روسیه و ترکیه از طریق پول ملی است. مبادلات با عراق نیز از طریق پول ملی انجام می‌شود. این روند را می‌توانیم توسعه دهیم.رئیس بانک مرکزی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران به تازگی عضو اتحادیه اوراسیا شده، در مذاکرات با رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد دادیم که امور تجاری و بانکی با ۶ کشور عضو اتحادیه اوراسیا را از طریق سامانه مبادلات بانکی انجام دهیم که مورد تایید رئیس جمهوری روسیه قرار گرفت. شرایط جدیدی در روابط بانکی کشورهای منطقه در حال شکل‌گیری است که در صدد تقویت آن هستیم و به تدریج مبالات پول ملی از طریق پیام‌رسان‌های داخلی انجام شده و سوئیفت در آن نقشی نخواهد داشت.همتی درباره آخرین وضعیت اجرای اینستکس تصریح کرد: در زمینه اینستکس کار مهمی اتفاق نیفتاده است و به آن امیدی نداریم. ما برای اینکه اعلام کنیم که آماده تجارت با اروپا هستیم، پیشنهاد اینستکس را پذیرفتیم و نهاد آن را هم در ایران ایجاد کردیم . مسئولان این نهاد به ایران می آیند، ولی اتفاقی رخ نمی‌دهد. خیلی روی اینستکس حساب نمی‌کنیم و برنامه‌هایمان را براساس توانمندی خود طراحی کرده‌ایم. اگر اینستکس نتیجه داد از آن استفاده می‌کنیم و اگر جواب نداد علاقه نداریم فشار وارد کنیم تا اینستکس اجرایی شود.

بلژیک به اینستکس پیوست

سفیر بلژیک در تهران با اعلام خبر پیوستن بلژیک به کانال مالی اینستکس و تشویق شرکت‌های بلژیکی به کار با ایران، اعلام کرد که برابر لایحه مصوب پارلمان این کشور، بلژیک می‌تواند جزو سهامداران اینستکس شود.«ورونیکا پتی» سفیر بلژیک در تهران در ملاقات با مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از موافقت دولت این کشور برای ورود جدی به ساز و کار اینستکس خبر داد و گفت: بر اساس لایحه جدیدی که دولت بلژیک مصوب کرده ‌است، این کشور به عنوان یکی از اعضای اصلی اینستکس، پا به این ساز و کار مالی تجارت با ایران گذاشته است و در حال حاضر پارلمان بلژیک نیز این لایحه را مورد تصویب قرار داده ‌است. ضمن این که برابر این لایحه بلژیک می‌تواند به سهامداران اینستکس بپیوندد.وی که همراه با دو رایزن بازرگانی سفارت بلژیک در تهران در این دیدار حضور پیدا کرده بود، گفت: اگرچه هنوز اینستکس به طور کامل عملیاتی نشده است، اما بلژیک با الحاق به این ساز و کار مالی تجارت با ایران، آماده تلاش برای ماندگاری همکاری‌های اقتصادی و تجاری با این کشور است و در همین رابطه نیز، سفارت بلژیک در تهران با تمام توان خود شرکت‌های کوچک و متوسط بلژیکی را که زیر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا نیستند، تشویق به تداوم حضور در بازار ایران و توسعه همکاری‌های با شرکت‌های ایرانی می‌کند.این دیپلمات بلژیکی افزود: ایجاد ساز و کار مالی اینستکس اقدامی است که در آینده از آن به عنوان تلاشی یاد خواهد شد که اروپا مستقل از ایالات متحده آمریکا انجام داده است.

روسیه به دلار پشت کرد

سهم دلار از سبد ارزی روسیه مجددا کاهش یافت.تا پایان ماه اوت روسیه ۲.۳۵ میلیارد دلار دیگر از اوراق دلاری خود را به فروش رساند تا اکنون تنها ۸.۵ میلیارد دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا را در اختیار داشته باشد. اکنون سهم دلار از ذخایر طلا و ارز روسیه به کمترین سطح خود در طول ۱۲ سال اخیر رسیده است.آن طور که آمارهای وزارت خزانه داری آمریکا نشان می‌دهد، با تشدید روند واگذاری اوراق قرضه دلاری توسط چین، اکنون ژاپن با ۱.۱۳ تریلیون دلار، بزرگ ترین دارنده اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا در جهان است و پس از این کشور، چین با ۱.۱۱ تریلیون دلار در رده دوم ایستاده است.از زمان اعمال تحریم‌های جدید آمریکا بر ضد روسیه، این کشور به تدریج در حال تقویت ذخایر طلای خود و تنوع بخشی به ذخایر ارزی است. نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی روسیه نیز برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴وارد محدوده منفی شده است. دولت روسیه در حال حاضر ۱۶.۲ تریلیون روبل (معادل ۲۴۷.۳ میلیارد دلار) بدهی دارد.روسیه در راستای کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد خود از تحریم‌های آمریکا، سهم استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود با چین و هند را کاهش داده است و اکنون به دنبال افزایش استفاده از روبل و یورو در مبالات بازرگانی خود با اتحادیه اروپا است. برای نخستین بار در طول تاریخ این کشور، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۷۵ درصد صادرات روسیه به هند بر حسب روبل بوده است و در مقایسه با سال ۲۰۱۸، سهم ارزهای محلی در مبادلات روسیه با چین و هند چهار برابر افزایش پیدا کرده است.این کشور هم چنین تصمیم گرفته است استقراض بر حسب دلار را کنار بگذارد و دیگر ارزهای مهم جهانی نظیر یوان را جایگزین اسکناس سبز کند.   وزارت دارایی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد امسال و سال آینده، وام های خارجی روسیه تنها بر حسب یورو و یوان خواهد بود و دیگر استقراضی بر حسب دلار صورت نخواهد گرفت.

پای زغال سنگ دوباره به بورس انرژی باز شد

پس از گذشت مدت‌ها از آخرین معامله موفق زغال‌سنگ در بورس انرژی ایران، دو محموله زغال‌سنگ روانه میز فروش بازار داخلی بورس انرژی ایران می‌شود.بر اساس این گزارش محموله یک هزار تنی زغال سنگ حرارتی شرکت طبس احیا سپاهان به قیمت هر کیلوگرم چهار هزار و ۸۰۰ ریال بر روی رینگ داخلی بورس انرژی خواهد رفت.بلافاصله نیم ساعت پس از این عرضه، محموله یک هزار تنی زغال سنگ کک شو شرکت طبس احیا سپاهان به قیمت هر کیلوگرم سه هزار و ۵۰۰ ریال عرضه می‌شود.زمان تحویل هر دو محموله مذکور ۷ مهر امسال از جلوی در کارخانه اعلام شده و شرایط پرداخت نیز به طور نقدی به انضمام واریز ۱۰ درصد ارزش معامله نیم ساعت قبل از آغاز عرضه به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عنوان شده است.

نرخ بیکاری روسیه به کمترین سطح تاریخ خود رسید

نرخ بیکاری روسیه در ماه اوت به ۴.۳ درصد رسید.نرخ بیکاری روسیه در دوازده ماه منتهی به اوت با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۴.۳ درصد رسید که ۰.۱ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده توسط کارشناسان و کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در تاریخ روسیه است.طی این مدت شمار بیکاران روسی با ۱۰۶ هزار نفر کاهش به ۳ میلیون و ۲۵۸ هزار نفر رسیده است. طی این مدت دستمزد در شرایط واقعی سه درصد افزایش پیدا کرده است که بیشترین رشد سالانه دستمزد در طول دو سال اخیر بوده است. در حال حاضر حداقل سطح دستمزد سالانه دراین کشور ۴۵ هزار و ۱۰۰ روبل است. متوسط نرخ بیکاری روسیه در بازه زمانی ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۹ معادل ۷.۴۶ درصد بوده است که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده مربوط به فوریه ۱۹۹۹ با ۱۴.۱ درصد و کمترین نرخ اشتغال مربوط به اوت ۲۰۱۹ با ۴.۳ درصد بوده است.برخلاف عملکرد خوب بازار کار، نرخ رشد اقتصادی سه ماهه نخست امسال در روسیه با عملکردی ناامید کننده به پایین‌ترین سطح خود در طول دو سال اخیر رسیده است. طبق اعلام مرکز آمار روسیه، حجم تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته تنها ۰.۵ درصد افزایش یافته است که در مقایسه با رشد ۲.۷ درصدی سه ماهه پایانی سال گذشته عملکردی کاملاً ناامید کننده است.از سوی دیگر نرخ بیکاری در همسایه غربی روسیه یعنی لهستان تا پایان ماه ژوئیه با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۵.۲ درصد رسیده است که کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور از سپتامبر ۱۹۹۰ تاکنون محسوب می شود.متوسط نرخ بیکاری لهستان در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۱۲.۷۱ درصد بوده است که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده مربوط به فوریه ۲۰۰۳ با ۲۰.۷ درصد و کمترین نرخ اشتغال مربوط به ژانویه ۱۹۹۰ با ۰.۳ درصد بوده است.

رشد غیرنفتی اقتصاد ایران مثبت شد

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی، امروز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ‌گزارش اخیر بانک مرکزی حاکی از بازگشت رشد به بخش غیر نفتی اقتصاد کشور است؛ در سه ماه اول سال 98، بخش غیر نفتی که بخش مولد اقتصاد است، حدود 0.4 درصد نسبت به مدت مشابه 97 رشد داشته است، هرچند این رشد کمتر از توان بالقوه است ولی، با توجه به رشد منفی سه فصل قبل از آن و در کنار شروع کاهش تورم، امیدوار کننده است.این مهم در سایه بازگشت آرامش و ثبات نسبی بازار ارز و تخلیه اثرات شوک‌های خارجی ناشی از تحریم و فشار حداکثری، تحقق یافته است.برای تقویت این رشد در فصول آینده و رونق بخش‌های مولد، نظام بانکی خودش را متعهد به کمک در تامین نیازهای نقدینگی بنگاه‌ها می‌داند.در این خصوص در جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزرای بخش‌ تولید و برخی مدیران عامل بانک‌ها، توافق شد که بانک‌های کشور برای نیمه باقیمانده سال، در حدود 100 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بخش‌های پیشران اختصاص دهند.

نساجی قاچاق پذیرترین صنعت کشور شد

رضا رحمانی در آئین رونمایی از میز ملی توسعه صادرات نساجی کشور در سالن نگین اصفهان با بیان این که در چند جبهه از جمله زعفران، پوشاک و لوازم خانگی هوشمند پیشرفت محسوسی داشتیم، اظهارداشت: درست است پوشاک یکی از کالاهای قاچاق پذیر بوده و کماکان جز اولین موارد قاچاق پذیری است، اما حداقل در زمان کنونی قاچاق این صنعت به نصف تقلیل یافته است.وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: میز ملی توسعه صادرات نساجی کشور باید جدی گرفته شود تا بتوانیم به یک جمع‌بندی اجرایی برسیم.وی با بیان این که صنعت نساجی با این تاریخچه و خاطرات خوب و خوش جز فرهنگ و آداب و رسوم ما شده که امروز باید آن را احیا کنیم، گفت: بدون تردید یکی از برنامه‌های ویژه توسعه نساجی، پوشاک و کفش است که این مساله را جدی گرفتیم.رحمانی ادامه داد: صنعت نساجی صنعت بومی و ملی ماست از این رو تردیدی بر روی این موضوع نداریم و به همین دلیل جز اولویت برنامه‌های امسال ما قرار گرفته است.وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آمار صادرات صنعت نساجی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، تصریح کرد: آمارها حاکی از افزایش صادرات در این بازه زمانی بوده است به گونه‌ای که کف‌پوش ۱۰ درصد، کفش ۲۵ درصد، پارچه ۲۰ درصد و پوشاک ۲۱ و کالای خواب ۵۰ درصد از نظر ارزش افزایش داشتند اما کفش و پوشاک و فرش ماشینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که خوشبختانه روند افزایشی داشته است.وی بیان کرد: براساس آمار ارائه شده در پنج ماهه سال جاری صادرات فرش استان اصفهان منفی یک درصد بود و این در حالی است که اکنون فرصت‌های بسیاری داریم که باید از آن‌ها استفاده کرد.رحمانی اضافه کرد: باید در زمان‌های گذشته به خودکفایی در زمینه چادر مشکی دست پیدا می‌کردیم اما این موضوع در سال جاری در دست اجرا قرار گرفته است و اکیپ‌های مختلف در استان‌ها بر روی این موضوع کار می‌کنند.وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اراده کشور و برنامه ما بر این است که تا سال 1400 بالغ‌بر 10 میلیارد دلار ساخت داخل برای نساجی و پوشاک در نظر بگیریم.وی توسعه صنعت نساجی را فرصتی برای کشور دانست و خاطرنشان کرد: صنعت نساجی ۱۱ درصد کل صنایع است اما آنچه می‌خواهیم انجام دهیم ظرفیت بیشتری دارد از این رو قصد داریم به جایگاه واقعی برسیم، اصفهان در بسیاری از رشته‌ها حرف اول را می‌زند از این رو انتظار ویژه‌ای از این استان در راستای توسعه صنعت نساجی داریم.رحمانی بیان کرد: تأمین مواد اولیه، جلوگیری از واردات و حتی پنبه را با وزارت جهاد کشاورزی صحبت کردیم در این راستا مأموریت داریم زنجیره پنبه تا پوشاک را تکمیل کنیم.وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تمامی موارد و مشکلات صنعت پوشاک و نساجی از جمله تأمین مواد اولیه قابل حل است چرا که زمینه توسعه صنعت نساجی در کشور فراهم است تنها باید با هماهنگی و همکاری موانع را برطرف کنیم.وی بیان کرد: مواد اولیه قابل حل است و می‌توان بیشتر با واردات مبارزه و در راستای تولید پنبه‌کار کرد همچنین می‌توان از قاچاق جلوگیری کرد اما باید گفت با توجه به شرایط کنونی نمی‌توانیم ماشین‌آلات نساجی را نوسازی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha