جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بالصور/ رئيس جامعة المصطفى العالمية حجة الإسلام والمسلمين عباسي يتفقد مركز إعلام الحوزة العلمية بقم المقدسة

حوزه/ رئیس جامعةالمصطفی گفت:‌ دفاع مقدس این درس تاریخی را در ذهن تصمیم‌گیران نظام سلطه باقی نهاد که برای آسیب زدن به انقلاب اسلامی و این جریان الهی باید راه‌های دیگری را امتحان نمایند؛ بنابراین، امروز شاهدیم که علاوه بر توطئه‌های جنگ‌افروزانه در منطقه، که با راهبرد مقاومت خنثی شده، دشمن به سختی درگیر صحنه تقابل در جبهه علمی و فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی در مراسم آغاز سال تحصیلی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، اظهار داشت: ماجرای کربلا و مقاومت و ایستادگی آن حضرت و یارانشان، نقطه عطف تاریخ است و برای همیشه مشعل هدایت همه انسان های آزاده جهان خواهد بود. قیام امام حسین(ع)، که حرکتی حق‌جویانه و عدالت‌طلبانه به شمار می‌رفت، به قوم و مذهب خاصی اختصاص ندارد.

وی افزود: امام حسین(ع) متعلق به همه بشریت هستند و حادثه کربلا، حادثه‌ای جاوید در عالم و نمونه‌ای برای الگوبرداری همه انسان‌هاست. الهام‌بخشی حادثه کربلا تا امروز ادامه داشته است و در آینده نیز بی‌شک شاهد رویش‌های برگرفته از این حرکت عظیم در عالم خواهیم بود.

رئیس المصطفی با اشاره به درس­ها و عبرت­های واقعه عاشورا، ابراز داشت: یکی از درس‌ها این است که اگر خواص دچار غفلت گردند و ارزش‌های اصیل و الهی در جامعه فراموش شود و در نتیجه، حاکمیت در اختیار انسان‌های نالایق قرار گیرد، نتایج سهمگینی برای همه بشریت به دنبال خواهد داشت تا جایی که منجر به ریخته شدن خون انسان‌های والایی مانند حضرت سیدالشهدا(ع) برای جبران این انحرافات می‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در ادامه، با تبریک فرارسیدن بهار علم و دانش‌اندوزی، برای مدیریت، استادان، کارکنان و دانش‌پژوهان مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، سالی پربار و همراه با موفقیت از خداوند متعال مسئلت نمود.

رئیس جامعه المصطفی ضمن گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: دفاع مقدس بره ه­ای ویژه از انقلاب اسلامی و جریان مقاومت در دنیا بود و درس ایستادگی، مجاهدت و تلاش خالصانه و مظلومانه با خود به همراه داشت. براساس اطلاعات مستند در دوران دفاع مقدس، جنگی تمام‌عیار و ضد انقلاب اسلامی شکل گرفته بود و شرق و غرب همه امکانات و حمایت‌های خود را در اختیار رژیم متجاوز بعثی قرار داده بودند، ولی با یاری خداوند و براساس وعده الهی، همه این توطئه‌ها ناکام ماند و دشمن شکست‌خورده صحنه را ترک نمود.

وی ادامه داد: دفاع مقدس این درس تاریخی را در ذهن تصمیم‌گیران نظام سلطه باقی نهاد که برای آسیب زدن به انقلاب اسلامی و این جریان الهی باید راه‌های دیگری را امتحان نمایند؛ بنابراین، امروز شاهدیم که علاوه بر توطئه‌های جنگ‌افروزانه در منطقه، که با راهبرد مقاومت خنثی شده، دشمن به سختی درگیر صحنه تقابل در جبهه علمی و فرهنگی است. در میدان مبارزه علمی، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مراکزی مانند مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، مسئولیت بزرگی برعهده دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی به بیان اهمیت جایگاه علوم انسانی در منظومه علمی جامعةالمصطفی پرداخت و گفت: از سال‌ها پیش، موضوع علوم انسانی در دستور کار فعالیت­های علمی و پژوهشی المصطفی قرار گرفت و مدیرانی شایسته و استادانی فاضل، تلاش بی‌وقفه­ای برای قوام یافتن این عرصه علمی در المصطفی آغاز نمودند که مراتب سپاس خود را تقدیم آنان می‌نماییم.

وی ادامه داد: با توجه به سوابق ارزشمند پژوهشی مدیریت جدید مجتمع علوم انسانی در پژوهشکده علوم انسانی، امیدواریم شاهد همکاری مؤثری بین بخش پژوهش و آموزش باشیم.

رئیس المصطفی، تعریف قلمروهای دانشی را یکی از مهم‌ترین راهبردهای مراکز علمی معتبر دانست و گفت: جامعةالمصطفی در طرح تحول نظام آموزشی، سه محور را به عنوان قلمروهای دانشی خود ترسیم نموده است که یکی از آنها علوم انسانی با رویکرد اسلامی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: جامعةالمصطفی در کنار ارائه رشته­های متنوع علوم اسلامی، که در بسیاری از آنها مبتکر و پیشگام بوده، در حوزه علوم انسانی به عنوان علومی تمدن­ساز، همواره خود را مسئول دانسته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی با رد ادعای خنثی بودن علوم، به ویژه در حوزه علوم انسانی، تصریح کرد: براساس دیدگاه‌های رایج فلسفه علم، علوم، به ویژه در شاخه­های علوم انسانی، بی‌شک مبتنی بر پایه‌های بینشی و دارای جهت‌گیری‌ها و سویه‌هایی است و کسی نمی­تواند مدعی خنثی بودن آن گردد.

رئیس المصطفی، در پایان، خاطرنشان ساخت: رسالت حوزه‌های علمیه به عنوان خاستگاه گفتمان انقلاب اسلامی و مرکز بزرگ علمی و آموزشی جامعةالمصطفی این است تا علاوه بر تربیت طلاب و اندیشمندان فاضل در حوزه علوم انسانی، در زمینه تولید علوم انسانی با نگاه تمدنی و فرهنگ ناب اسلامی فعالیت نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha