جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور

حوزه/ مسئول نمایندگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در خراسان گفت: ارائه خدمات مبتنی بر وب و سیستم عامل های همراه، خدمات معنایی و داده کاوی و توسعه نرم افزارهای موجود، مهم ترین اهداف این مرکز در آینده هستند.

خبرگزاری «حوزه» - مشهد/ غرفه نمایندگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور یکی از غرفه های ویژه پنجمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی حوزه علمیه خراسان است.

خبرنگار ما برای اطلاع از کم و کیف تولیدات نرم افزاری این مرکز به سراغ خطیب، مسئول فروش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در استان خراسان رفته است.

 لطفاً در مورد سابقه و حوزه کاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور توضیح دهید.

این مرکز حدود سی سال است که در حوزه تولید نرم افزارهای علوم اسلامی فعالیت می کند و هدف اصلی آن تبدیل تمام منابع علوم اسلامی و انسانی به دیتای دیجیتال است. در مدت فعالیت این مرکز گروه های تخصصی مختلفی هم چون گروه فقه، تفسیر، حدیث، کلام و ادبیات تشکیل شده و اقدام به تبدیل متون رشته های یاد شده به نرم افزارهای کاربردی نموده اند که امروزه به عنوان یکی از ابزارهای اصلی پژوهش و تحقیق در اختیار طلاب و پژوهشگران حوزه علمیه قرار دارد. نرم افزارهایی که در حال حاضر در بازار عرضه می شوند بالغ بر صد عنوان هستند.

آیا در دو دوره قبلی نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی حوزه علمیه خراسان حضور داشتید؟ کیفیت برگزاری نمایشگاه حاضر را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما به دلیل اهمیت نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی حوزه علمیه خراسان در همه دوره های آن شرکت فعال و جدی داشته ایم و قطعاً می توان گفت که پنجمین دوره آن به دلیل حضور انتشارات و موسسات معتبر و کیفیت مکان برگزاری از سطح قابل قبولی برخوردار است.

مهم ترین، جدیدترین و پرفروش ترین محصولات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور کدامند؟

نرم افزارهای «جامع التفاسیر»، «جامع الاحادیث»، «قواعد ادبیات عرب» و «کتابخانه دروس حوزوی» را شاید بتوان به عنوان مهم ترین محصولات این مرکز نام برد. هم چنین نرم افزارهای «فرهنگ موضوعی تبیان»، «معجم موضوعی آثار فلسفی ملاصدرا»، «معجم موضوعی حکمت اشراق» و نرم افزار کاربردی «نوشت یار»، مقتل الحسین، «اسلام و وهابیت»، «دروس حوزوی»، «مجموعه آثار حضرت امام(ره) و آقای مطهری همراه با یادداشت های شخصی ایشان جدیدترین محصولات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور هستند که برای اولین بار در این نمایشگاه عرضه شده است.

نرم افزارهای «قواعد ادبیات عرب» و «کتابخانه دروس حوزوی» نیز پرفروش ترین نرم افزاهای ما در این نمایشگاه بودند. هم چنین مجموعه کامل نرم افزارهای مرکز نور بر روی هارد اکسترنال و به صورت پرتابل نیز در این نمایشگاه عرضه شد که استقبال طلاب از آن بسیار خوب بوده است.

در زمینه کتب درسی حوزه علمیه چه نرم افزارهایی تولید کرده اید؟

در این زمینه دو نرم افزار شاخص «کتابخانه دروس حوزوی» و «قواعد ادبیات عرب» را داریم که همان طور که خدمتتان عرض کردم به عنوان پرفروش ترین نرم افزارهای ما شناخته می شوند. نرم افزار «کتابخانه دروس حوزوی» همه کتب اصلی حوزه به همراه شروح و حواشی پایه های یک تا ده را در خود جای داده است و نرم افزار «قواعد ادبیات عرب» نیز کتب اصلی حوزه ادبیات را شامل می شود. نرم افزارهای «نور السّیره»، «جامع الاحادیث»، «جامع فقه» و «جامع التفاسیر» نیز برای تحصیل بهتر در حوزه علمیه بسیار مفید هستند.

راهبرد این مرکز در آینده چیست؟

توسعه موسسه در ارائه خدمات مبتنی بر وب و هم چنین خدمات مبتنی بر سیستم عامل های همراه از مهم ترین اهداف ماست. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در حوزه خدمات معنایی و داده کاوی پروژه عظیمی را آغاز کرده است که بخش هایی از آن اکنون در دسترس قرار گرفته است که اعراب گذاری هوشمند، ترجمه ماشینی، تحلیل ماشینی و سامانه مشابه یاب از مهم ترین دستاوردهای آن هستند. توسعه نرم افزارها از بعد امکانات و خدمات و یکسان سازی و استانداردسازی پلتفرم های آن ها از دیگر اهدافی است که امیدواریم به آن برسیم.

مهم ترین موانع و محدودیت ها در تولید نرم افزارهای علوم اسلامی کدامند؟

بخشی از محدودیت های ما به تهیه و آماده سازی محتوا مربوط می شود و با توجه به این که مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در تولید محصولات خود، مالکیت معنوی را ملاک اصلی در نظر می گیرد، گرفتن مجوز از صاحبان آثار مورد نظر منجربه کند شدن چرخه تولید می شود. برای مثال در نرم افزار «جامع التفاسیر» نرم افزار برخی از بزرگان وجود ندارد که دلیل آن همین مشکل بوده است.

هم چنین هزینه تولید نرم افزارها بسیار زیاد است که منجربه بالا رفتن قیمت تمام شده و گران شدن محصول می شود و جامعه مخاطب ما توان کمتری برای خرید محصولات نرم افزاری خواهد داشت.

و سخن پایانی...

بیان یک نکته را ضروری می دانم و آن این که کار کردن با نرم افزارهای علوم اسلامی نیاز به آموزش دارد. این مهم از دو طریق ممکن می شود که یکی فایل های راهنما و دموهای موجود در نرم افزار است و به دوستان توصیه می شود حتماً از این راهنمایی ها استفاده کنند تا با فراگیری تکنیک ها و فرآیندهای لازم، امکان استفاده از مجموعه امکانات نرم افزارها را داشته باشند. ما هم چنین کارگاه های آموزش کار با نرم افزارها را برای مراکز و مدارس متقاضی برگزار می کنیم.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha