پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شهریاری استاندار آذربایجان غربی

حوزه/ استاندار آذربایجان غربی گفت: حوزه های علمیه دارای جایگاه مهم و ویژه ای در سوق دادن کشور به سوی ارزش های اخلاقی و دینی دارند.

محمدمهدی شهریاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در پاسخ به این سؤال که همجواری آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان چه آثار و برکاتی برای استان و کشور دارد و حوزه علمیه چه نقشی را می تواند ایفا کند گفت : همجواری استان با سه کشور اسلامی می طلبد که مجموعه های آموزشی و به ویژه بین المللی شعبی را در این استان فعال کنند.

دیپلمات سابق کشورمان به ظرفیت راه اندازی و تأسیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در استان آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: با توجه به تنوع قومی و مذهبی که استان دارد و همچنین طلابی که علاقه مند به فراگیری علوم و معارف اسلامی هستند، جامعةالمصطفی می تواند با همکاری نماینده ولی فقیه در استان و استانداری اقدام به تأسیس نمایندگی کند.

وی، وجود سه فرودگاه، 6 بازارچه، 9 گمرگ در مرز مشترک با 3 کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، واقع شدن در مسیر جاده ابریشم و کریدور شرقی-  غربی، بزرگترین منطقه آزاد جهان و ایران در ماکو، معادن طلا در تکاب و دو اثر جهانی میراث فرهنگی ثبت شده در یونسکو در استان را از دیگر ویژگی های منحصر به فرد آذربایجان غربی عنوان کرد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: حوزه های علمیه می تواند با استفاده از این ظرفیت موجود نسبت به ترویج آموزه های دینی و انقلاب اسلامی نقش ویژه ای را نه تنها در استان بلکه در جهان اسلام ایفا کنند.

شهریاری، حوزه های علمیه را دارای جایگاه مهمی در سوق دادن کشور به ارزشهای اخلاقی و دینی کشور دانست و اظهارکرد: فلسفه انقلاب با این وظیفه مهم حوزه های علمیه همراه بود که نقش دین را در اداره جامعه پررنگ کنند و کشور را به سمت اخلاق اسلامی سوق دهند و هر چه به این سمت نزدیک شویم جامعه ای مطمئن و هدفمند و با ایمان به دنبال ارزشهای الهی خواهیم داشت.

سرکنسول سابق کشورمان در فرانکفورت اظهار کرد: مردم این انتظار را از حوزه های علمیه داشتند، ولی به دلیل گرفتاری های جنگ و مسائل حاشیه ای که برای انقلاب ایجاد شد و همه به سمت دفاع از کشور و دیگر بحث ها رفتند یک مقدار موجب شد همه سازمان ها به برنامه ریزی و اهدافشان نرسند.

نماینده ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در استان آذربایجان غربی با توجه به اینکه استانی بسیار استراتژیکی است و بحث های زیادی در استان مطرح است که می تواند منابع ملی و امنیت ملی را تهدید کند، لذا حوزه ها می توانند  نقش بسیار بارزی را در جلوگیری از انحرافات جامعه در بحث امنیتی برای کشور و استان ایفاء کنند.

نماینده عالی دولت در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: هر چه جلوتر می رویم روحانیت و حوزه ها به این نقش اصلی شان بیشتر پی می برند و به دنبال آن هستند که با برنامه ریزی خوبی که انجام می شود و مردم هم با احترامی که برای روحانیت قائل هستند می توانتد با کمک هم و برنامه ریزی به دنبال اهداف اصلی برویم و جامعه ای با اخلاق و امن برای خانواده ها و همه داشته باشیم.

استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: روحانی نقش بی بدیل و بی نظیری دارد که اگر بتواند به این هدف برسد ما دیگر مشکلی در جامعه نخواهیم داشت؛ موضوع خوبی آیت الله اعرافی در مورد آمایش برنامه ریزی حوزه ها فرمودند که اگر حوزه ها با توجه به نیازمندی استان در برنامه آمایش اینکه وظیفه حوزه ها در کجاها برنامه ریزی شود و جامعه هدفش مشخص شود به این موضوع بیشتر بتوانیم توجه کنیم.

وی گفت: در استان، اقوام و فرق و مذاهب و ادیان مختلف زندگی می کنند و حوزه می تواند در نزدیکی این ادیان و مذاهب نقش مهمی داشته باشد، منتها یک کار بسیار ظریف و پرهزینه و دقیق است و باید به درستی انجام شود.

وی گفت: اگر این امر به خوبی اجرا نشود مشکلات بیشتری می تواند به همراه داشته باشد، اما با توجه به تصمیم گیری های جمعی و عقل گرایی جمعی که روز به روز در این مسیر حرکت می کنیم و همچنین با برنامه ریزی مناسب بسیاری از این مشکلات حل شود.

استاندار آذربایجان غربی در مورد تعامل با حوزه های علمیه تصریح کرد: تعاملات خوبی وجود دارد؛ به هر حال برنامه هایمان به یکدیگر گره خورده است و این گونه نیست بخواهیم جزیره ای عمل کنیم؛ در راه رسیدن به اهداف انقلاب چاره ای نداریم که با هم باشیم، حتی اگر سلایق مختلف سیاسی و جناحی داشته باشیم.

گفت وگو: علی اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha