جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خطاط

حوزه/ طلاب در فضایی صمیمی مسائل، مشکلات و سؤالات آموزشی خود را با معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان در میان گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام عبد الامیر خطاط، صبح امروز در جلسه پرسش و پاسخ و هم‌اندیشی با طلاب،  در مدرسه رکن الملک اصفهان با اشاره به حدیثی از امام رضا (علیه السلام) در کتاب “عیون اخبار الرضا” اظهار داشت: در این حدیث آمده است «رحمت خدا بر کسی که امر ما خاندان را احیا کند، از امام سوال شد که احیای امر شما چگونه است؟ حضرت فرمودند: « علوم ما را بیاموزد و به دیگران منتقل کند.»
وی افزود: در ادامه حدیث ذکر شده است که دلیل عدم متابعت مردم از اهل بیت علیهم‌السلام، آشنا نبودن با مکتب اهل بیت است، اگر مردم علوم اهل بیت را بدانند، بی شک متابعت خواهند کرد.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: رسالت انتقال علوم اهل بیت علیهم‌السلام بر دوش حوزه‌های علمیه نهاده شده تا مردم به وسیله آشنایی با مکتب اهل بیت(ع) از آن‌ها پیروی کنند.

حجت الاسلام خطاط با بیان اینکه یکی از انتقادات جدی من پیوسته بودن و متصل بودن دوره آموزشی ۲۰ ساله حوزه علمیه است، خاطرنشان کرد: باید یک دوره عمومی در ابتدای ورود به حوزه برای داوطلبان پذیرفته شده ترتیب داده شود تا با پایان آن دوره، حداقل نصاب علم و دانش دینی در طلبه وجود داشته و بعد از آن به تبلیغ یا تحصیل در یکی ازرشته‌های تخصصی مشغول شوند.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه در حوزه علمیه یک ستاد و یک صف وجود دارد، ادامه داد: وظیفه ستاد، سیاست‌گذاری و نظارت است و تمام مسائل اجرایی باید در صف حوزه علمیه انجام گیرد.

حجت الاسلام خطاط در ادامه به مباحث مربوط به فعالیت و تحصیل در مدارس علمیه، آزمون‌های جبرانی و حضور و غیاب پرداخت و گفت: طبق مصوباتی که از قبل بوده است، سقف غیبت‌های موجه باید به مقداری باشد که رشته بحث درسی از دست طلبه خارج نشود؛ لذا طبق آئین نامه هر طلبه می‌تواند به میزان یک دهم از جلسات را غیبت مجاز وضروری داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال یکی از حضاران مبنی علت وجود برخی بی‌نظمی ها در حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات باید در حوزه و هر جای دیگر وجود داشته باشد تا از بی‌نظمی جلوگیری شود. لذا قانون و مقررات برای رفع مشکل و درمان نبوده، بلکه زیرساختی لازم برای هر گونه اقدام محتوایی است.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان در جواب علت طولانی بودن روند تحصیل، برگزار نشدن کرسی آزاد اندیشی و استاندارد نبودن سؤالات امتحانی، گفت: قانون آموزشی این است که به ازای هر واحد درسی ۱۷ جلسه و برای درس ۵ واحدی ۸۵ جلسه برگزار شود و محدوده ها بر این اساس تنظیم شده است. لذا باید در ۲ ترم تحصیلی  حد اقل ۱۷۰ جلسه وجود داشته باشد. کرسی آزاد اندیشی نیز در مدارس برگزار شده و می شود، اما باید موضوعات خوب و کاربردی مطرح‌گردد. طلاب می‌توانند موضوعات خوب و حساس را به معاونت پژوهش پیشنهاد داده تا کرسی آزاداندیشی پیرامون آن موضوع برگزار شود.

وی ادامه داد: مشکلاتی در خصوص سوالات امتحانی وجود داشته که قرار است برای رفع آنها کارشناسی و چاره‌اندیشی شود.

حجت الاسلام خطاط در پاسخ به یکی از سؤالات مبنی بر تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه، بیان کرد: در نظام آموزشی قانونی برای تحصیل همزمان وجود نداشته و کسی نمی‌تواند همزمان به ۲ تحصیل مشغول باشد.

وی با اشاره به شهریه طلاب در مدارس علمیه خاطرنشان کرد: طبق نظر برخی مراجع تقلید اگر طلبه ای نخواهد خود را وقف خدمت به دین مردم نماید، دریافت شهریه او جایز نیست. تنها برخی از مدارس علمیه دارای موقوفه بوده که هزینه حفظ عین آنها نیز بالاست.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه امسال طبق مصوبه شورای آموزش، درس «هویت طلبگی» در پایه یک  تدریس می‌گردد، اضافه کرد: در سال جاری، حتی یک نفر از افرادی که در مصاحبه رد شده و چانه زنی می‌کردند، پذیرفته نشده و به مدارس علمیه راه نیافتند. مقداری شناخت از افراد نیز باید در پایه یک پیدا شده و غربالگری صورت می‌گیرد تا افرادی که توان لازم برای طلبگی ندارند، شناسایی شده و به فعالیت های غیر حوزوی هدایت شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha