پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
لاریجانی

حوزه/ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مرحوم علامه آیت الله ایازی و فرزندان و شاگردانشان و همه علمای این خطه، در این سالهابسیارنورافشانی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مازندران، آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ظهر امروز در یادواره یکصد و ده شهید طلبه روحانی و تجلیل از مقام علمای منطقه رستمکلا، آیت الله العظمی علامه حاج شیخ ابوالحسن ایازی و قاضی عادل حجت الاسلام شیخ محمدرضا ایازی و شیخ محمد جواد ایازی گفت:سلام و درود خداوند به روح شهدا و امام راحل و رهبر معظم انقلاب. خداوند را شاکریم که در این مجلس و محفل نورانی که معطر است به نام شهدا و قدم علما. امروز، حضور در این جلسه که برای برزگداشت شهدای گرامی روحانیت در این منطقه و همچنین برای پاسداشت عالمی فرزانه، آیت الله ایازی برقرار شده، فرصت مغتنمی برای ما است.

وی با اشاره به جایگاه شهدا در معارف اسلامی گفت: خداوند در قرآن مساله شهادت را به نوعی دادو ستد با خودش تشبیه نموده و این را یک حق الهی دانسته که در برابر جان شهدا، بهشت را تضمین کند. در آیه ۱۱۱ سوره توبه، که با عدد شهدای روحانی این منطقه تطبیق دارد، این حقیقت تکان دهنده را بیان می کند که خداوند در ازای مال و جان شهدا، عالمی را به آنها وعده داده که ما در اینجا نمی توانیم آن را تصور کنیم. مقام و رزق شهدا را نمی توانیم درک کنیم که وعده الهی برای معامله با خداست. خدای متعال که سلطان همه عوالم است می فرماید بشارت بدهید به این معامله ای که با خدا کردید. برادران عزیز، این مساله در قرآن، که فوض عظیم نامیده شده، و در قرآن بیش از ده بار این تعبیر فوض عظیم و رستگاری بسیار بالا آمده است و اهل شهادت به آنجا می رسند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: یکی از مواردی که در قرآن همین فوض عظیم را به آن عطا کرده اند، مقامی است که خداوند از انسان راضی باشد و انسان هم از خداوند راضی باشد. اینها کلمات صرف نیست و مقامی است که ویژگی هایی دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در جمع باشکوه خانواده های شهدا، فضلا، علمای و روحانیون استان و اقشار مختلف مردم ولایتمدار مازندران سخن می گفت، با اشاره به اینکه در این مجلس شهدا، به برکت شهدا باید توشه ای ببریم، گفت: حق متعال می فرماید به بندگان اهل رضایت، شکری نصیب  می کند که در او جهل نیست. یادی نصیب او می کنم که همواره به یاد من باشد و محبتی از خودم را در دل او می اندازم که محبت من را به محبت همه محبوبین ترجیح می دهد. محبت او چیست و حب او را بر محبت هر چیزی ترجیح دادن، ویژگی عظیمی است. خداوند می فرماید که وقتی بنده  من، من را دوست داشت، من هم او را دوست دارم و چشم و دلش را باز می کنم به جلال خودم. در این روایت آمده که این خداوند با این بنده مانوس خدا، مناجات و گفتگو می کند. در تاریکی شب، با بنده  خودش گفتگو می کند. این مقام اهل رضایت است.

وی گفت: فوض العظیم برای اهل رضایت و برای شهید آورده شده است. این فوض عظیم که رستگاری بی پایان است، مراتب و مسائل و خواص دیگری هم دارد. حیات طیبه و رزق به غیر حساب را برای شهید قرار داده اند. انسان به غذایی که می خورد، توجه می کند، در روایت آمده است که علم را از چه کسی می گیرید، شبیه همان طعام. رزق در قرآن عبارت از غذا و خوراک و پوشاک نیست. بلکه در تفسیر قرآن، علم و باطن خوب هم رزق است. نورانیت قلوب، رزق الهی است. علمایی که با علمشان نورافشانی می کنند، رزق الهی را برای شاگردانشان تقسیم می کنند. این رزق به غیر حساب است. یعنی میزانش تابع کار ما و بر حسب علت و معلولی نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مفهوم رزق الهی در قرآن افزود: علم یکی از مصادیق این رزق است. خیلی خوب است که از خدا بخواهیم که رزق به غیرحساب را به ما عطا کند. در همین خطه شما که وطن ما هم هست، اینجا چقدر عالم داشته که رزقشان نور الهی بوده است. نص آیه قرآن است که حق متعال، نور است و این زمین و آسمان به نور پروردگار روشن است. الله نور السماوات و الارض. قرآن را باید باور داشت و در وجود انسان به باور تبدیل شود. خداوند نور زمین و آسمان ها است. نور مگر می شود دیده نشود. هر چیزی که می بینیم به همین نور است. علما از همین نور بهره مند می شوند و نور افشانی می کنند.

وی با گرامیداشت مجاهدت های علمی آیت الله العظمی علامه حاج شیخ ابوالحسن ایازی و فرزندان عالم آن مرحوم و شهدای روحانی منطقه افزود: مرحوم علامه آیت الله ایازی و فرزندان و شاگردانشان و همه علمای این خطه، در این سالها بسیار نورافشانی کرده اند و باید قدر آنها را دانست. ما تصور نورانیت عالم معنا را نمی کنیم. در این خطه بزرگان زیادی بودند. مرحوم آیت الله کوهستانی، مرحوم والد ما که به این بزرگواران علاقه داشتند. ما باید از نور آنها که امتداد دارد در این زمان، برای تعالی خودمان بکوشیم. ما این بدن را مانند یک پوستین کنار می گذاریم و وارد عوالم دیگری می شویم. علما می توانند دست ما را با قول و نصایحشان بگیرند. افرادی تلاش کرده اند که بین مردم و علما را جدایی بیندازند. دشمن هرچه تلاش کرد موفق نشد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان گفت: جمهوری اسلامی، به برکت علما در کمال اقتدار است. خدا امام امت را رحمت کند که راه او راه عزت بود و همین طور به مقام معظم رهبری طول عمر و سلامتی و توفیق بدهد که راه امام را ادامه داد و امروز جمهوری اسلامی با عزت در منطقه عمل می کند. شما مردم کاری کردید که آمریکای مدعی اقتدار تلاش می کند با رئیس جمهور ما بنشیند. این رئیس جمهور آمریکا عربستان را به گاو شیرده تشبیه می کند و می گوید شما یک هفته هم بدون ما نمی توانید دوام بیاورید. اما چهل سال بر علیه ما مقابله کردند و ما از هر روز مقتدرتر ایستاده ایم و این به برکت خون شهدا و اخلاص مردم و علمایی که احب الله بوده و با خدا معامله کرده اند، به دست آمده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر این جمله که مسئولان کشور بایدبا تدبیر، شرایط سخت مردم را با نگاه به درون کشور حل کنند، گفت: راه برون رفت از مسائل و مشکلات، استقامت و توجه به توانایی های درون است. ایران کشور مومنینی است که پشتوانه شان علاقه به اهل بیت است. بزرگترین قدرتهای جهان اگر جمع شوند نمی توانند قلب ها مردم ما را از اهل بیت برگردانند. نور اهل بیت قلب های نورانی را جذب کرده و سایر قلب ها را پاکیزه می کند. این داستان مردمی است که حول امامشان گرد آمده اند. چقدر سرمایه گذاشته اند کشورهای غربی که مردم ما را از پا درآورند و حرف های خودشان را به کرسی بنشانند اما موفق نشده اند. تا زمانی که مسیر ما همین باشد، عنایات الهی پشت سر مردم هست. نور و اخلاص شهدا این کشور را بیمه کرده است. دشمنان با همه خباثت ها نتوانسته اند علما و مردم را از یکدیگر جدا کنند و نخواهند توانست.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: معیار الهی هر جایی و هر وقتی است که هر کس برای خدا قیام کند، خدا با اوست. امیرالمومنین به اصحاب خود گفتند که از ملامت سرزنشگران نهراس. خداوند با کسی است که تقوا پیشه کند. این نص کلام قرآن است که خداوند دفاع می کند و کمک می کند به کسانی که ایمان آورده اند. اگر می خواهیم به عزت برسیم، عزت با خداست. با پیغمبر و اهل بیت است و کمک آمریکا و اروپا اثری ندارد. باید برگردیم به ریشه هایی که عزت و اقتدار را برای این کشور و مردم به بار می آورد. آدم باید سروکارش با خدا باشد. ما در حجابیم. خداوند سلطان همه عوالم است و همه چیز به او قیام می کند. در اعمال و رفتار باید این مسائل را مد نظر قرار دهیم. از خداوند متعال بخواهیم که قلوب ما را به محبت خویش منور فرماید.

شایان ذکراست آیت الله آملی لاریجانی در بدو ورود به حوزه علمیه جعفریه رستمکلا، با حضور بر مزار آیت الله العظمی ایازی و قرائت فاتحه، یاد و خاطر این علامه و فرزندان عالم ایشان را گرامی داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha