جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حوزه گلستان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین واحدی با ااشاره به این که عالمان دین در زمان غیبت بندهای قلوب شیعه را بدست می گیرند و راهبر حفظ دین مردم می شوند، گفت: اینجاست که مسئولین حوزه های علمیه نیروهایی را تربیت کنند که بتوانند قلوب را مدیریت نمایند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گرگان، حجت الاسلام والمسلمین محمد واحدی، در آئین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه خواهران که در استان گلستان با حضور جمعی از مسئولین، مدیران، اساتید و طلاب مدارس علمیه خواهران استان برگزار شد، آغاز مجدد تلاش علمی فرهنگی و تکاپوی دوباره برای داوری در عرصه فرهنگ و آماده شدن برای میدان داوری هایی بزرگ دانست و اظهار امیدواری کرد که سال تحصیلی جدید که همزمان ایام شهادت و سوگواری امام حسین(ع) اول پرچم دار جهاد فرهنگی و شهید مصادف شده است، سال بالندگی برای همه طلاب باشد.

وی همچنین با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، و بیان این مطلب که دفاع مقدس یک فرهنگ و نوعی دفاع است نه جنگ، به فرمایش امام راحل اشاره کرد که دستاورد بزرگ ما از این جنگ آن بودکه راه شهادت را برای جوانان ما باز کرد که چشم ها و عقول از درک معنی شهادت عاجز هستند.

معاون ارتباطات و امور حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام، گردهمایی های شیعیان را نمود اعتلای مذهب حق برشمرد و گفت: خداوند در این محافل برکاتی نازل می کند که در جایی دیگر به دست نمی آید.

حجت الاسلام و المسلمین واحدی با اذعان اینکه عالمان دین در زمان غیبت بندهای قلوب شیعه را بدست می گیرند و راهبر حفظ دین مردم می شوند، اضافه کرد: اینجاست که مسئولین حوزه های علمیه نیروهایی را تربیت کنند که بتوانند قلوب را مدیریت نمایند؛ طلاب نیز به گونه ای درس بخوانند که قلوب را مدیریت نماند که از راه قلب، مدیریت رفتار، شخصیت، فرهنگ ایجاد شده و تربیت دینی روز به روز ارتقاء می یابد.

وی به ادامه روایت اشاره کرد که وظیفه طلاب را سنگین تر می کند و اینکه؛ صاحب کشتی و ناخدای آن بر کشتی سوار است و کشتی را مدیریت می کند؛ رهبری قلب و جان ها به اندازه ای اثرگذار است که با فرمان حضرت امام(ره) به طرف شهادت پرواز می کردند و امروز مقام معظم رهبری مدظله العالی سکان دار قلوب شیعیان است که با توجه به فرمایشات ایشان به دفاع از حرم اهل بیت می پردازند.

معاون ارتباطات و امور حوزه‌های علمیه خواهران کشور به فرمایش رهبر انقلاب پیرامون شاخصه های طلبگی اشاره کرد و فقاهت فهم دقیق از دین و کمالات معنوی را از آن جمله برشمرد و افزود: تیزبینی و بصیرت و دقت های اجتماعی و سیاسی است را به عنوان سومین شاخصه معرفی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین واحدی خاطرنشان کرد: طلاب علاوه بر علم آموزی، به تقوا و اخلاق، تیزبینی اجتماعی و سیاسی نیازمندند که نداشتن این بصیرت، مدیریت اجتماعی را به همراه ندارد.

وی کارآمدی را از دیگر شاخصه های طلبگی معرفی کرد و توضیح داد: هر طلبه باید بتواند مشکلی از مشکلات اجتماعی را برطرف نماید و یار و یاور حضرت ولی عصر(عج) و حضرت فاطمه(س) باشد؛ بر این اساس، درس خواندن به تنهایی کفایت نمی کند بلکه طلبه باید با توجه به شرایط محیطی، علایق و سلایق و شرایط خانوادگی؛ جایگاه خودر را شناخته و مطابق آن کارآمد باشد.

معاون ارتباطات و امور حوزه‌های علمیه خواهران کشور، اجتهاد، پژوهش، مدیریت منطقه ای و مدیریت اجتماعی را از مصادیق کارآمدی دانست و به بحث مدرسه محوری اشاره ای کرد و گفت: در بحث مدرسه محوری هدف این است که مدرسه با تلاش های فراوان چه در ستاد و در مدرسه فعالیت خود را کامل انجام دهند تا طلاب با همراه داشتن چهار ضلع نامبرده، رشد نماید و خروجی حوزه ها دین شناس و تیزبین و کارامد باشد.

حجت الاسلام و المسلمین واحدی با تاکید بر تلاش جهت کیفی سازی دانش آموختگان خاطرنشان کرد: تدبیر شود که برای هر مدرسه یک نقشه راهی مشخص شود تا هر سال رشد بیشتری داشته و ارتقاء پیدا کنند.

وی ضمن تاکید بر پژوهش محوری حوزه ها خاطرنشان کرد: در این زمینه باید تلاش شود تا جایگاه ویژه ای در شخصیت علمی فرهنگی طلاب ایجاد شود.

معاون ارتباطات و امور حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به سختی های حضرت فاطمه در راه تبلیغ و حفظ دین، و مقایسه آن با شرایط فعلی، آنان را به تبلغ دین و تحمل سختی ها ترغیب کرد و اضافه کرد: دنیا تشنه معارف فاطمی و علوی است؛ در بین طلاب، محققان و پژوهشگران هم مبلغان توانمندی هستند تا قلوب را مدیریت کنند اما مدیران و مسئولین حوزه باید این عزیزان را شناسایی کرده تا در شرایط مناسبی ارتقاء یابند.   

حجت الاسلام و المسلمین واحدی در انتهای سخنان خود اشاره کرد که حضرت امام می فرمایند: ببییند تمدن اسلامی در کجا نشسته، پنجاه سال آینده تمدن اسلامی باید در کجا مستقر باشد و آنگاه ببیند سهم شما ‌برای ریل گذاری این تمدن بزرگ چیست و سهم شما در این ریل گذاری استیفا کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha