جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سخنرانی ریاست جمهوری در سازمان ملل
سخنرانی حسن روحانی در سازمان ملل

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

«نه» بزرگ روحانی پاسخ گستاخی‌های ترامپ را داد

سخنرانی حسن روحانی ثابت کرد با وجود اینکه ایران حاضر شده بود در چارچوب برجام تعهداتی متقابل را بپذیرد اما دونالد ترامپ تمایلی به کاهش تحریم ها نداشته است.حتی فراتر از این مسئله در شرایط فعلی که بحث مذاکره و رایزنی برای انجام دیدار بین ترامپ و روحانی در جریان است وزارت خزانه داری آمریکا یک شرکت کشتیرانی، یک شرکت نفتی و چند فرد دیگر را به دلیل انتقال نفت ایران در لیست تحریم قرار داده است.بر اساس اخبار منتشر شده ظاهراً ترامپ عنوان کرده اول باید دیدار با روحانی انجام شود و بعد از آن باید درباره کاهش تحریم ها سخن گفته شود اما ایران تاکید کرده می باید قبل از دیدار، تحریم های ایران کاهش یابد. با وجود همه این ادعاها و عطش ترامپ برای مذاکره نمایشی،  او در حاشیه نشست مجمع عمومی گفت ما دنبال مذاکره و دیدار نیستیم این دیگران هستند که موضوع را دنبال می‌کنند .دونالد ترامپ دیروز در سخنرانی خود در سازمان ملل آشکارا اعلام کرد: تا وقتی که ایران رفتارش را تغییر ندهد، تحریم‌ها نه تنها برداشته نمی‌شود، بلکه بیشتر هم می‌شود.به همین دلیل بود که حسن روحانی در گفتگو با فاکس نیوز اظهار کرد: شرط اول آن این است که فشارها را از ملت ایران بر دارد فشاری که با این تحریم ها بر کودکان و افراد مریض ایران وارد می شود.ا گذشت چهار دهه از عمر نظام جمهوری اسلامی باید به صراحت اعلام کرد آمریکا همیشه از ابزار تحریم  به عنوان یک اهرم فشار جهت وادار کردن ایران به عقب نشینی استفاده کرده  و نمی خواهد این ابزار غیرمشروع و غیرانسانی خود را از دست بدهد.روحانی در سخنرانی خود عنوان کرد تنها راه باز شدن گفت و گو، بازگشت به برجام، انجام تعهدات و قطعنامه 2231 است. رئیس جمهور گفت: «تحریم‌ها را متوقف کنید تا راه گفتگو باز شود».محمدجواد ظریف هم امروز در حاشیه نشست وزیران خارجه ایران با 1+4 با رد احتمال دیدار حسن روحانی‌ با دونالد ترامپ گفت: احتمال دیدار میان روسای جمهوری ایران و آمریکا صفر است و اگر آمریکا خواهان مذاکره است، باید تحریم‌ها را بردارد و به توافق هسته‌ای 2015 بازگردد.

فرماندهان نظامی به آمریکا و عربستان پیام ویژه تلگراف کردند

مهدی جهان تیغی فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:  تحولات سیاسی پس از حمله تاریخی انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان با شتاب ویژه‌ای در حال حرکت است. طرح کلی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیز این است که ایران را متهم اصلی این حادثه معرفی کرده و نهایتا دولت ایران مجبور به عقب نشینی در حوزه برنامه منطقه‌ای و دادن امتیاز کنند. اما همواره در این نوع بزنگاه‌ها یک لایه عمیق‌تری از لایه سیاسی و لفاظی دیپلماسی دولت ها در جریان است که بازیگران اصلی آن فرماندهان نظامی و موثرین تصمیم‌گیر در حوزه امنیت ملی هستند.بعد از حمله به آرامکو شواهدی – البته علائم سیاسی نه علائم واقعی نظامی- حکایت از بحث و بررسی پاسخ نظامی به ایران را نشان میداد. درباره دلایل و اهداف عمدی تقویت این شواهد نکات زیادی وجود دارد و البته همه آن هم مستقیما به ایران برنمی‌گردد بلکه گاه دقیقا برای نقطه مقابل ایران یعنی دوشیدن گاوهای شیرده منطقه طراحی و هدفگذاری می‌شود. با این وجود طبیعی است که فرماندهان نظامی ایران، از کنار کوچکترین شواهد برای پاسخ نظامی ولو با ظاهر سیاسی و تبلیغاتی نیز به راحتی نگذشته و متناسب با آن ادبیات بازدارنده تولید کنند. دقیقا در همچین نقطه‌ای است که یکبار دیگر نقش فرماندهان نظامی و علی الخصوص داشتن ادبیات راهبردی موثر نقش خود را برای امنیت و ثبات کشور نشان می‌دهد.در همین راستا سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه، در فاصله کوتاهی پس از برخی لفاظی‌ها درباره احتمال پاسخ نظامی به ایران، بیان کرد: دشمن گاهی سخن از گزینه‌های نظامی می‌گوید، اما از چهل سال پیش و ماجرای طبس و خاکستر شدن نیروهای متجاوز دلتا به این طرف ما می‌گوییم اهل پاسخ هستیم ومقتدرانه پاسخ می‌دهیم، هرکس می‌خواهد سرزمینش میدان اصلی جنگ شود، بسم‌الله، هرگز اجازه نمی‌دهیم جنگ به سرزمین ما کشیده شود؛ تهاجم محدود باقی نمی‌ماند، ما اهل تعقیب هستیم و تا نابودی متجاوز از پا فرونمی‌نشینیم و هیچ نقطه امنی باقی نمی‌گذاریم حساب کار دست‌تان باشد.همچنین سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز با بیان اینکه تکلیف ما با دشمن روشن است، گفت: به آمریکا و صهیونیست‌ها بارها اعلام کرده‌ایم که اگر نیت، اراده و یا اقدامی برای تجاوز به کشور داشته باشند با قاطعیت در برابر آن خواهیم ایستاد مانند رفتاری که با پهپاد متجاوز آمریکایی، شناور متخلف انگلیسی در کنار ناو انگلیسی صورت گرفت. نتیجه تجاوز به این کشور قطعا انهدام و اسارت خواهد بود.به صورت خلاصه می توان چند پیام راهبردی ذیل را از این جملات استخراج کرد که مخاطبین اصلی آنها سران نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان هستند.1. ایران هر نوع تهاجم چه محدود باشد و چه در نقطه ای کاملا بی تلفات صورت بگیرد، پاسخ خواهد داد و این پاسخ نه محدود و  نه حتی همتراز تهاجم صورت گرفته خواهد بود.2. ایران هر کشوری در منطقه که محل حمله به ایران و یا آغاز کننده جنگ باشد، سرزمینش را تبدیل به میدان اصلی جنگ خواهد کرد. یعنی در صورت حماقت آل سعود، ایران کل سرزمین عربستان را تبدیل به محل جنگ و نزاع خواهد کرد نه نقطه‌ای از این کشور را.3. ایران همان عزم رفتار با پهپاد آمریکایی و کشتی انگلیسی را دارد. یعنی قاطعیت دفاعی ایران طی این مدت نه تنها تحت تاثیر جوسازی‌های تبلیغاتی غربی و آمریکایی قرار نگرفته بلکه مشابه مواجه با پهپاد آمریکایی و کشتی انگلیسی را قطعا تکرار خواهد کرد. این البته یک تبصره هم دارد و آن اسارات! یعنی اینبار تنها تجهیزاتی مصادره یا منهدم نخواهد شد بلکه اسارات متجاوزین نیز در برنامه قرار دارد.

زنگ خطر امنیت غذایی در کشور به صدا درآمد

در سال 1397 شاخص امنیت غذایی خانوارهای کشور به طرز قابل تاملی کاهش یافته است و بیم آن وجود دارد که برای اولین بار پس از سال 1369، در سال 1399 شاخص امنیت غذایی به کانال زیر 85 درصد ورود نماید. آمارهای جهانی گواه این مطلب است که هم اکنون (سال 2019) حدود 800 میلیون نفر در سراسر دنیا از انواع کمبودهای تغذیه‌ای رنج می‌برند. به بیان دیگر حدود یک نهم از مردم جهان برای سلامت و برخورداری از زندگی سالم و پر تحرک، دسترسی به غذای کافی ندارند. در حقیقت گرسنگی و سوء تغذیه خطر شماره یک سلامت جهانی است، خطری حتی بزرگ تر از ترکیب بیماری‌های مهلکی چون ایدز، مالاریا و سل. گرچه این واقعیت در ابتدای امر صرفا جلوه‌ای از کشورهای درگیر جنگ و کمتر توسعه یافته را در ذهن تداعی می‌کند ولی بسیاری از کشورهای جهان با این مسئله روبرو هستند. به بیان دیگر توزیع مکانی گرسنگی در سراسر جهان یکسان نیست و سهم اصلی این آمار بر دوش کشورهای آسیایی، آفریقایی و بخشی از کشورهای آمریکای جنوبی است.با توجه به این نیاز، مطالعه‌ای در دانشگاه تربیت مدرس انجام گرفت و پس از بررسی الگوی مصرف مواد غذایی خانوارهای ایرانی از سال 1362 تا 1397 شاخص خانواری امنیت غذایی به عنوان جامع ترین شاخص برای هر سال محاسبه گردید. بدین منظور اطلاعات مصرف خوراکی بیش از 900 هزار خانوار شهری و روستایی به صورت جامع مورد بررسی قرار گرفت و کلیه‌ی کالاهای مصرفی خوراکی این خانوارها در 18 گروه کالایی تجمیع شد و معادل انرژی دریافتی سبد مصرفی (حاصل از کربوهیدرات، چربی، قند و پروتئین موجود در غذا) با لحاظ کردن حداقل 2000 کالری روزانه جهت رفع نیاز هر فرد فارغ از سن و جنس مورد ارزیابی و محاسبه قرار گرفت. نمودار زیر آشکار کننده‌ی وضعیت امنیت غذایی و البته اقدامات سیاستی انجام شده در راستای این هدف است. توجه به این نکته ضروریست که مقدار عددی شاخص در دامنه‌های مختلف تعبیر متفاوتی خواهد داشت.

کارشناسان آمریکایی حقایق شوکه کننده از دورغ های ترامپ را فاش کردند

چند روز پیش و پس از اینکه دونالد ترامپ اعلام کرد آمریکا داعش را نابود کرده است، تعدادی از کاربران و همچنین کارشناسان آمریکایی با رد این ادعا، دونالد ترامپ را فردی بزدل نامیدند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی روزهای اخیر ادعاهای بسیاری را بدون هیچگونه سند و مدرکی به زبان آورده است.به عنوان مثال در روز جمعه هفته گذشته، دونالد ترامپ در جریان نشست خبری خود با نخست وزیر استرالیا گفت: ایران مسئول حمله به آرامکو است و اگر بخواهد می‌تواند جلوی خبرنگارها دستور جنگ با ایران را صادر کند و یا در جایی دیگر ادعا کرده بود که او داعش را شکست داده است!با این وجود ادعاهای بدون سند و مدرک دونالد ترامپ توسط کارشناسان و کاربران مجازی مورد انتقاد قرار گرفته تا جایی که یکی از کارشناس شبکه آمریکایی C-SPAN در آنتن زنده به این وضعیت انتقاد می‌کند.این کارشناس در ورود به دروغ‌های ترامپ اظهار کرد:اول از همه، اجازه بدید بگم که روز پیش، وقتی دیدم پمپئو چه لذتی می‌برد با بن سلمان، قاتل خاشقچی، دیدار می‌کند، بسیار متاسفم شدم.اولویت‌های آمریکا حسابی قاطی شده!دوم اینکه، ترامپ دوباره اعلام کرده که او داعش را شکست داده؛ این کاملا دروغ است!او این کار را نکرده.سپاه قدس ایران این کار را برای او و برای جهانیان انجام داده.ایرانی‌هایی که برای میدان‌های نبرد در سوریه و عراق ثبت نام کردند، این کار را انجام دادند.برای کسی (ترامپ) که از قطرات باران می‌ترسد، از خدمت در زیر پرچم آمریکا [در ویتنام] فرار کرده و هرگز اهل کتاب خواندن نیست، طبیعی است که نداند چه کسی داعش را شکست داده است!»سوم اینکه، هیچ مدرک مستدلی مبنی بر اینکه ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی در عربستان بوده، نیست.من به رژیم عربستان سعودی اعتمادی ندارم که ایران را مقصر معرفی کرده اند، زیرا سعودی‌ها در جنگ یمن رسوا شدند!حوثی‌ها یک کشور فقیر دارند، ولی این به این معنا نیست که آن‌ها افرادی باهوش نیستند!فکر می‌کنم، آن‌ها خیلی باهوش هستند، زیرا اگر نگاه کنید هیچ کسی در محل بمباران کشته نشد، همین مسئله البته می‌تواند کنایه‌ای باشد بر اینکه نفت از خون ارزشش بیشتر شده، این همه داد و قال برای افت قیمت نفت، ولی هیچ اعتراضی برای هزارن کودکی که در ساعات اولیه صبح در یمن کشته می‌شوند، صورت نگرفت!

هشتک غیر سیاسی #پاییز در توئیتر ترند شد

کاربران توئیتر با آغاز فصل پاییز، هشتگ غیر سیاسی پاییز را در روز ۱ مهر ماه ترند کرده و درباره این فصل، مطالبی را منتشر کرده‌اند.این هشتگ نشان می‌دهد با اینکه در فضای سیاسی کشور اتفاقاتی در حال رخ دادن است، کاربران همچنان به مسائل غیرسیاسی علاقه نشان می‌دهند و بیش از ۴۰۰ توئیت با هشتگ #پاییز منتشر کردند. بررسی‌های توئیت‌های بالای ۲۰ لایک با این هشتگ نشان می‌دهد که بیشترین مضمون منتشر شده توسط کاربران مربوط به خوشحالی از فرارسیدن پاییز است. این کاربران معتقدند که فصل پاییز حال و هوای خوبی دارد و فصل زیبایی است. تعدادی از کاربران توئیتر هم پاییز را فصل عاشقی می‌دانند که حدود ۲۵ درصد لایک کاربران توئیتر را به خود اختصاص داده است.۱۸ درصد کاربران مشارکت کننده در هشتگ #پاییز نیز این فصل را غم انگیز و دلگیر می‌دانند به همین دلیل از فرارسیدن این فصل ناراحت هستند. کمترین مضمون با هشتگ پاییز نیز درباره شروع مدارس منتشر شده که تعدادی از کاربران درباره آن مطالبی را نوشته‌اند. این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به فرارسیدن اول مهر این مضمون پررنگ‌تر باشد.

شیب مهاجرت معکوس شد

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: از سال گذشته تاکنون روند مهاجرت از روستا به شهرهای کشور معکوس شده است.محمد امید در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌ گذاری اصفهان در استانداری اصفهان  افزود: این نوع مهاجرت معکوس در روستاهای مناطقی روی داده که بیشتر مورد دقت، توجه و سرمایه‌گذاری قرار گرفته است.وی اظهار داشت: این در حالی است که تا دو سال پیش روند مهاجرت ادامه داشت و بسیاری از مهاجران از روستاها در حاشیه شهرها سکونت کرده بودند که آسیب‌ها و تهدیدهای خاص خود را به همراه داشت.معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: نظام جمهوری اسلامی از ابتدا تاکنون تلاش ها و کارهای خوبی انجام داده است که از جمله آن می‌توان به اقدام‌های گسترده در حوزه زیرساختی روستاهای کشور اشاره کرد.وی احداث مدرسه، راه و  خدمات مختلف در روستاها را موجب سازندگی، تحصیل و اشتغال در آن مناطق عنوان کرد که این اقدامات همچنان در حال گسترش است.امید تنها روند کند در دهه‌های اخیر را کاهش جمعیت روستایی در کشور ذکر کرد و گفت: آمار جمعیت روستایی در دهه ۶۰  حدود ۶۵ درصد با ۲۱ میلیون نفر جمعیت بود که این آمار هم اکنون به ۲۶ درصد رسیده است.وی یکی از علت های کاهش جمعیت روستایی را پرداختن صرف به کشاورزی برشمرد و گفت: اگر روستاییان علاوه بر کشاورزی به کارهای خدماتی ترغیب شده بودند علاوه بر توسعه روستاها، جمعیت آنها هم بیشتر می‌شد.معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تاکید کرد: اکنون تمام تلاش ها برای نگهداشتن جمعیت در روستاهاست و پرداختن به طرح‌های اشتغال روستایی یکی از این اقدامات است.وی تقویت بوم گردی را یکی از اقدامات خوب در زمینه اشتغال و توسعه روستاها برشمرد.امید با اشاره به مشکلات و چالش های مطرح شده در زمینه دریافت تسهیلات اشتغالزایی در روستاها گفت: تمامی موارد با برپایی جلساتی در دولت و کمیسیون‌های مجلس مطرح، پیگیری و اصلاح خواهد شد.معاون برنامه‌ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری گفت: اصفهان رتبه ۱۵ کشور را به لحاظ جمعیت روستایی که براساس آخرین آمار دارد ۶۱۳ نفر است دارد.کاوه معراجی اضافه کرد: در شاخص‌های زیربنایی وضعیت روستاهای استان بسیار خوب ارزیابی شده است و تنها در بخش‌هایی مشکل آب آشامیدنی وجود دارد.وی، متوسط درآمد روستائیان استان اصفهان را ۲۱ میلیون تومان در سال و هزینه آنان در طول یک سال ۲۰ میلیون تومان است که از این نظر این استان رتبه هشتم را در کشور دارد.معراجی، نرخ اشتغال و مشارکت اقتصادی را نیز در استان اصفهان مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در سال ۹۵نرخ بیکاری روستایی در استان اصفهان ۷.۷ درصد بوده که این رقم در سال ۹۷ به ۷،۲ درصد کاهش پیدا کرد.وی تصریح کرد: اگر برای هر شغل ۴۰ میلیون تومان سرانه در نظر بگیریم به ۷۴۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم که نرخ بیکاری روستایی در استان اصفهان، صفر شود.معاون برنامه ریزی معهاونت توسعه روستایی کشور افزود: حدود ۳۸ درصد مشاغل استان در بخش کشاورزی است که باید به مشاغل تکمیلی در روستاها توجه بیشتری شود.در این جلسه که با حضور مدیران و مسوولان دستگاه های مختلف استان برگزار شد طرح توسعه اشتغال روستایی استان توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان ارائه و رونمایی شد.

سی ان ان سخنان ریاست جمهوری را مخابره کرد

خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان ؛ پاسخ منفی ایران به مذاکره تحت فشار و تحریم و نیز طرح ابتکار صلح هرمز را مهمترین محورهای سخنان روز چهارشنبه حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد توصیف کرد و گفت که معتقد است این جمله که ایران تحت فشار و تحریم مذاکره نمی کند ؛ کلیدی ترین بخش سخنان رییس جمهور ایران بود.شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی پیرامون سخنان مهم رییس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل که در جمع صدها نفر از هیات های بلندپایه کشورهای مختلف جهان ایراد شد ؛ در تماسی با " فردریک پلتن " خبرنگار خود در تهران به ارزیابی سخنان حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پرداخت.خبرنگار این شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت: یکی از مهم ترین بخش های کلیدی سخنرانی روحانی این بود که گفت ایران تحت فشار و تحریم مذاکره نمی کند .وی با اشاره به اینکه انتظار دیداری بین دو رئیس جمهوری ایران و آمریکا نمی رود گفت : مطلب مهم دیگر در سخنرانی رئیس جمهوری ایران، ارائه  و طرح " ابتکار صلح هرمز" بود که دیگر کشورهای همسایه را به صلح دعوت می کرد و حال باید منتظر واکنش کشورهای پیرامون خلیج فارس ماند.حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران عصر امروز چهارشنبه در سخنرانی خود در هفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینکه من به نمایندگی از ملت و کشورم، اعلام می‌کنم که پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم، نه است، تاکید کرد: اگر پاسخ آری می‌خواهید همان طور که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌اند، تنها راه برای گفت‌وگو، بازگشت به تعهدات است.رئیس جمهوری ایران همچنین در بخش دیگری از نطق ساعات پیش خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید» HOPE  یعنی «ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor) دعوت می‌کنم.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هدف «ائتلاف امید» ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان آنها است، ابراز داشت: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را دربرمی‌گیرد.روحانی با تشریح طرح «ائتلاف امید» بیان کرد: «ائتلاف امید» بر پایه اصول مهمی همچون پایبندی به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، جایگاه برابر، گفت‌وگو و تفاهم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیریِ مرزهایِ بین‌المللی، حل و فصلِ مسالمت‌آمیزِ تمامیِ اختلافات و از همه مهم‌تر، دو اصلِ بنیادینِ «عدم تجاوز» و «عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» قرار دارد. حضورِ سازمانِ ملل متحد برای ایجادِ یک چترِ بین‌المللی در حمایت از «ائتلاف امید» نیز امری ضروری است.

اسامی مجروحان حادثه زاهدان اعلام شد

اسامی مجروحان حادثه قطار زاهدان - تهران بستری در بیمارستان‌های امام علی(ع)،نبی اکرم(ص) و خاتم الانبیا(ص) زاهدان، اعلام شد.مارال عباسپور، نهال عباسپور، محمدطاها عباسپور، مرضیه کشتگیر، رویا نارویی، احمد نارویی، دوربی بی نارویی، راضیه امیری، زهرا ستاری ده ارباب، داریوش نوروزی، مهدیه باقری، حبیب گنجعلی، آریا فاریابی، محمد فاریابی، آذر جمالی، ندا وردی، سارا پورمیر، مجتبی میرمحمدی، فرزین احمدی، وحید پرده نشین، امیر هوشنگ بیابانگرد، محمدرضا گلوی، مرتضی صادقی، ابوالفضل غلامی، حامد ریگی، مسعود کدخدایی، سید امید موسوی، خورشید حجتی فر، مهدی دوانقی، حسین باقری پور، مهدیه باقری، وحید توکلی نژاد، آراد توکلی نژاد، هانیه میری، میمنت میری، اریسا توکلی، فاطمه ستاری، سعید صادقی، وحید پودینه، علیرضا ابراهیمیان، سلیم مظفری‌نیا، پروانه حیدری، سینا فتاحی، سکینه ملاحسینی، فاطمه محتشمی راد، فرهاد فرهادی، خدا بخش براهویی، حسن عیسی زهی، الیا برقندان، دنیا بقندان، زینب شه بخش و جانبی بی براهویی مجروحان حادثه خارج شدن قطار زاهدان - تهران هستند.براثر خارج شدن قطار زاهدان - تهران در محدوده ایستگاه شورو، سه مرد و یک زن جان خود را از دست دادند.این حادثه ساعت ۱۶ و ۲۰ دقیقه عصر امرور در فاصله ١٠٠ کیلومتری از مسیر زاهدان و ٢ کیلومتری ایستگاه شورو رخ داد.تعداد مسافران قطار زاهدان - تهران ٢٥٠ نفر بود که از این تعداد ٣٥ نفر مجروح و چهار نفر جان باختند.

وزیر ارشاد فیلم شمس و مولانا را منتفی کرد

«سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که فیلم شمس و مولانا ممکن است در ترکیه ساخته شود و ترکیه در تلاش برای پیوند زدن مولانا به نام خود است و آیا این امر به ضرر ما نیست و اساسا استفتاء گرفتن در این موارد را چگونه تحلیل می‌کنید؟ گفت: همانطور که مطلع هستید مراحل اخذ مجوز پروانه ساخت فیلم‌هایی که در داخل کشور ساخته می‌شود، در ایران سپری می‌شود و سپس نوبت به پروانه نمایش می‌رسد.وی افزود: اکنون به دلیل اینکه ساخت این فیلم در ایران اتفاق نمی‌افتد مسیر خود را طی نکرده تا در فضای سازمان سینمایی تحلیل شود.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: به طور طبیعی استفتاء، مسیر کسب نظر مراجع است که قابل احترام بوده و احترام شان واجب است، اما قوانین کشور مسیر خود را طی می‌کند، همانطور که می‌دانید مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های متعددی در صدا و سیما در خصوص این شخصیت‌ها تولید و عرضه شد.صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که نظر آقای صالحی را درباره فیلم مولانا و شمس خواسته بود گفت: فیلمنامه نیامده تا مسیر خود را طی کند، به همین دلیل قضاوت، می‌تواند عجولانه باشد؛ زیرا ساخت این فیلم در فضای ایران اتفاق نیفتاده و مسیر فیلمنامه، مسیری نیست که ما اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشیم.وزیر ارشاد ادامه داد: البته نکته‌ای مطرح بود که شخصیت مولانا را یک بازیگر ترک بازی می‌کند که این امر منتفی شده است، نقش مولانا و شمس را بازیگران ایرانی ایفا می‌کنند. اما اینکه فیلمنامه و مسیر آن چگونه است، چون در ایران مطرح نشده، بطور قطع داوری خاصی نداریم.

گسل های خوزستان فعال شدند

 کیامرث حاجی زاده در جلسه شورای اداری خوزستان با اشاره به اینکه ثبات نظام جمهوری اسلامی ایران برگرفته از قیام عاشورا است، اظهار کرد: یاد و خاطره شهدای تروریستی ۳۱ شهریور اهواز را گرامی می داریم؛ هفته دفاع مقدس نیز یادآور شهادت و جانفشانی بزرگ مردانی از این دیار هست که عزت و افتخار ایران مرهون این شهدا، رهبری امام راحل و رهنمودهای مقام معظم رهبری است.وی با اشاره به اینکه دشمنان همواره خوزستان را پاشنه آشیل اهداف خود قرار داده اند، افزود: تعامل، انسجام و اتحاد باید بین همه دستگاه های اجرایی و نیروهای مسلح در استان خوزستان طبق سال های گذشته استمرار داشته باشد؛ استان خوزستان طی سه سال اخیر با بحران هایی روبرو بود که اول با ایفای نقش مردم و بعد هم تدابیر استاندار و دیگر اعضای شورای مدیریت بحران مدیریت شد.معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان در پایان با اشاره به اینکه نواقص و ضعف ها هرگز قابل انکار نیست، تصریح کرد: امسال نیز باید آمادگی بیشتری نسبت به سال گذشته در زمینه سیلاب و خصوصا زلزله های متعدد داشته باشیم چون گسل های خوزستان جوان و فعال شده و طی دو روز اخیر دو زلزله بالای ۴.۵ ریشتری داشتیم.

بازهم دست آمریکا با منافقین و تجزیه‌طلبان رو شد

 «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با حضور در جمع اعضای گروهک منافقین و گروهک‌های تجزیه‌طلب در نیویورک سخنرانی کرد و ادعاهای بی پایه خود علیه ایران را تکرار کرد. همزمان با برگزاری هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و در حالیکه رئیس جمهور کشورمان تا ساعاتی دیگر قرار است در مجمع عمومی سازمان سخنرانی کند، سازمان ضدایرانی «متحد علیه ایران هسته‌ای» که با منافقین و لابی صهیونیستی «اف‌دی‌دی» رابطه نزدیکی دارد، این نشست را با حضور گروهک‌های تروریستی و جدایی‌طلب برگزار کرده است تا پیام مقامات ایرانی را تحت شعاع قرار دهد. پامپئو در سخنرانی خود در جمع تروریست‌ها ادعای خود را درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو تکرار کرد و گفت: «حمله ایران به عربستان سعودی یک اقدام جنگی است.»وی همچنین گفت که ایران به حمایت خود از گروه‌های تروریستی حتی بعد از حصول توافق هسته‌ای ادامه داده است.این نشست بیش از همه مورد استقبال رسانه‌های عربستان سعودی قرار گرفته است و شبکه العربیه به صورت مستقیم این برنامه را پوشش داد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که آمریکا به تحریمهای خود علیه ایران ادامه خواهد داد و مدعی شد که «ما جلوی رسیدن سالانه ۵۰ میلیارد دلار پول به ایران را گرفته‌ایم.»این همایش که با نام «گردهمایی بین‌المللی برای آینده ایران» و همزمان با سخنرانی سران کشورهای مختلف در صحن مجمع عمومی  سازمان ملل برگزار می‌شود، در حالی ادعای «حمایت از مردم ایران» را دارد که گروه‌های تروریستی در آن حاضر هستند.تعدادی از گروه‌های جدایی‌طلب و تروریست که برای شرکت در این همایش از آنها دعوت شده عبارتند از: سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران، حزب دموکرات کردستان، حزب کومله کردستان و گروهک منافقین.

بورس کار را با رکورد شکنی تمام کرد

 بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار رکورد شکنی کرده و وارد کانال 314 هزار واحدی شده و شاخص کل با افزایش 2202 واحد به رقم 314 هزار و 409 واحد رسید و شاخص کل با معیار هم وزن با افزایش 1199 واحد به رقم 91 هزار و 550 واحد رسید.به گفته کارشناسان دلیل رکورد شکنی بورس تهران در روزهای اخیر به خاطر خبرهای خوبی است که در عرصه سیاسی از مذاکرات دولت با کشورهای مختلف به گوش می‌رسد و از نظر فنی به علت تامین نقدینگی برای شرکت‌های تولیدی همچنین رکود در بازارهای موازی مانند سکه، طلا و ارز و نیز ثبات نرخ ارز شده است.از طرفی افزایش درآمد ریالی شرکت‌ها صادرات محور در بورس تهران که پس از جهش نرخ ارز در سال گذشته صورت گرفت و نیز ارزهای اولیه از دلایل اقبال مردم در سرمایه‌گذاری در بورس تهران به شمار می‌رود.ارزش روز بازار تهران به رقم یک میلیون 149 هزار میلیارد تومان رسید.معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از 6 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 507 هزار نوبت معامله و به ارزش 2هزار و 153 میلیارد تومان داد و ستد کردند.شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 529 واحد رشد کرده و به رقم 84 هزار و 504 واحد رسید.شاخص قیمت با معیار هم وزن 803 واحد تقویت شده و به رقم 61 هزار و 284 واحد رسید.شاخص آزاد شناور با افزایش 3 هزار و 788 واحد به رقم 363 هزار و 213 واحد رسید.شاخص بازار اول بورس با افزایش هزار و 788 واحد به رقم 228 هزار و 665 واحد رسید.شاخص بازار دوم بورس با افزایش 3هزار و 637 واحد به رقم 638 هزار و 650 واحد رسید.در فرابورس ایران نیز شاخص کل افزایشی بوده و با تقویت 29 واحد به رقم 4 هزار و 168 واحد رسید.ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به رقم 232 هزار میلیارد تومان رسید.معامله‌گران فرابورس بیش از 1.7 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 235 هزار نوبت معامله و به ارزش 885 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

خودرو نصف شد

تولید انواع خودرو در کشور طی مرداد امسال به 47 هزار و 317 دستگاه رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 47.1 درصد کاهش داشته است. طی مرداد امسال تولید سواری در کشور به 43 هزار و 758 دستگاه رسید که افت 47.7 درصدی را در مقایسه با مرداد 97 تجربه کرده است.در مرداد ماه، تولید محصولات ایران خودرو با کاهش 58.7 درصدی نسبت به مرداد 97 روبرو شد و به عدد 17 هزار و 240 دستگاه رسید. تولید سواری توسط ایران خودرو در مرداد امسال به 17 هزار و 240 دستگاه رسید و به این ترتیب در مرداد ماه تولید هیچ محصول دیگری به جز سواری در این گروه خودروسازی صورت نگرفته است.در مورد گروه خودروسازی سایپا نیز باید به افت 23.4 درصدی تولید انواع خودرو طی مرداد امسال در مقایسه با مرداد 97 اشاره کنیم. مرداد امسال 27 هزار و 211 دستگاه انواع خودرو توسط گروه سایپا به تولید رسید که شامل 24 هزار و 175 دستگاه سواری و 3036 دستگاه وانت بوده است. تولید سواری در سایپا طی مرداد امسال افت 26.1 درصدی را تجربه کرده است. در مورد وضعیت تولید انواع خودرو در کشور طی 5 ماهه ابتدای امسال نیز باید به افت 39.8 درصدی در مقایسه با 5 ماهه اول 97 اشاره کنیم. از ابتدای سال تا پایان مرداد امسال 314 هزار و 278 دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسید که سهم سواری از این رقم معادل 290 هزار و 803 دستگاه بوده است. تولید سواری در 5 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت 40.8 درصدی همراه بوده است.درمورد وضعیت تولید گروه صنعتی ایران خودرو طی 5 ماهه ابتدا امسال نیز باید به افت 39.7  درصدی تولید انواع خودرو در این گروه خودروسازی اشاره کنیم. در این مدت 136 هزار و 998 دستگاه انواع خودرو توسط ا ین گروه خودروسازی به تولید رسید که سهم سواری معادل 135 هزار و 677 دستگاه بوده و تولید سواری در ایران خودرو طی 5 ماهه اول امسال افت 39.1  درصدی را تجربه کرده است. بررسی وضعیت تولید انواع خودرو در گروه سایپا نیز نشان می‌دهد طی 5 ماهه ابتدای امسال در این گروه خودروساز افت 28.5 درصدی تولید انواع خودرو اتفاق افتاده است. در این مدت 162 هزار دستگاه انواع خودرو در گروه خودروسازی سایپا به تولید رسیده که سهم سواری معادل 143 هزار و 698 دستگاه بوده است. تولید سواری در 5 ماهه اول امسال در گروه سایپا 31.5 درصد افت را تجربه کرده است. در حالی شاهد کاهش تولید خودرو در کشور هستیم که قرار بود به منظور بهبود وضعیت بازار خودرو و اجرای تعهدات عقب مانده خودروسازان، تولید شرکت‌های خودروساز در کشور با روندی افزایشی همراه باشد. در این خصوص رحمانی، وزیر صنعت نیز بارها برای افزایش تولید خودرو وعده داده بود. در عین حال، واقعی شدن قیمت خودرو در بازار نیازمند افزایش تیراژ تولید خودروسازان است تا بازار سیاه خودرو شکل نگیرد.

توصیه نامه مشاوران امنیتی به ترامپ رسید

 سه مشاور امنیتی پیشین دولت آمریکا با انتشار یادداشتی در نشریه پولیتیکو، راه گریز دونالد ترامپ از بن‌بست با ایران را بررسی و با دیدگاه مایک پمپئو مبنی بر جنگ با ایران به خاطر ریاض مخالفت کردند.در این یادداشت به قلم آرون دیوید میلر ، استیون سیمون و ریچارد سوکولسکی شش توصیه ارائه شده است:1 - ترامپ باید پیام قاطعی به سعودی ها بدهد مبنی بر اینکه عربستان سعودی در رقابت با ایران از حد خودش فراتر رفته و این که دو کشور باید هرچه سریعتر برای جلوگیری از کشیده شدن منطقه به جنگی که در راستای منافع هیچکس نیست، وارد تعامل دیپلماتیک شوند.2 - ترامپ باید خیلی صریح به عربستان بگوید گرچه آمریکا آماده است برای رفع آسیب‌پذیری سعودی ها ، کمک کند اما آمریکا تا زمانی که ایران تجهیزات یا نیروهای نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار ندهد، خودش به شکل مستقیم به ایران حمله نمی‌کند.3 - ترامپ باید پیام محرمانه‌ای به ایران بدهد مبنی بر اینکه آمریکا از واکنش نشان دادن به حملات ایران خودداری کرد تا مصلحت منطقه حفظ شود .4 - آمریکا باید به صراحت بگوید که دیگر بر سر راه ایجاد خط اعتباری 15 میلیارد دلاری اروپا با ایران سنگ‌اندازی نمی‌کند.5 - دولت ترامپ باید به تهران بگوید که آماده است مجددا معافیت‌های تحریمی خرید نفت را به مشتریان اصلی ایران جهت واردات نفت از این کشور اعطا کند مشروط بر اینکه ایران نیز به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد.6 - ایران و آمریکا به عنوان بخشی از یک توافق دوجانبه مذاکره‌شده، موافقت کنند اقداماتی برای اعتمادسازی جهت کاهش تنش‌ها و رفع خطر درگیری انجام دهند.

ایران زبان برنامه نویسی بومی نوشت

بر اساس آمار موجود شغل های مانند مدیر تضمین کیفیت (QA)، مهندس سخت‌افزار، مهندس امنیت، متخصص علم داده و البته برنامه نویسی جز پر درآمد ترین مشاغل فعلی دنیا محسوب می شود و این روند در دهه پیش رو تشدید خواهد شد.تمام این حرفه‌ها در خدمت فناوری اطلاعات هستند و این مسئله به وضوح سمت و سوی آینده فناوری در جهان را نشان می دهد.در حال حاضر از هر ۴ شرکت دانش بنیان فعال، یکی در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به کار است. به دلیل رشد شرکتهای برخط ارائه دهنده محصول و خدمات، ارزش زنجیره مالی در این حوزه از ۶۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. رشد این بازار پر حجم نیاز به خدمات پایه ای را افزایش داده است. استفاده بی محابا از محصولات و خدمات دیگر کشورها و عدم محافظت از داده های عظیم کاربران ایرانی می تواند عواقبی در پی داشته باشد.برنامه نویسی از جمله ستون های اصلی خیمه فناوری اطلاعات است که به خاطر اهمیت ویژه آن، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، جزء دروس اصلی دبستان برای کتب درسی کودکان محسوب می شود.زبان برنامه نویسی در ایران عموماً بر اساس منابع غیر مجاز کپی شده آموزش داده می شود. سالها است که متخصصین در این حوزه بر لزوم تدوین یک زبان برنامه نویسی ایرانی تاکید دارند و اکثر کشورها در جهان تنها مصرف کننده تولیدات چند کشور محدود غربی هستند و بیش از این تنها کشورهای نظیر چین و هند نسبت به تدوین زبان برنامه نویسی بومی اقدام کرده اند و اکنون ایران نیز به این جرگه پیوسته است.حمید رضا اعتدال مهر، مدیر عامل یک شرکت توسعه فضای کسب و کار در وب، گفت: پس از شناسایی عواقب متفاوت و خطرناک استفاده از نسخه غیررسمی نرم افزارهای توسعه وب تصمیم به توسعه مدل بومی گرفتیم،  با توجه به پیچیدگی های فنی و نبود متخصص در سطح این پروژه توسعه، حدود ۱۰ سال به طول انجامید و خوشبختانه موفق شدیم، برای اولین بار در کشور، زبان برنامه نویسی ایرانی را توسعه دهیم.وی افزود: در حال حاضر در تمام مراکز آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش زبان های شرکتهای عموماً آمریکایی مانند P.H.P  و ESP.NET تدریس می شود. برای یادگیری زبان برنامه نویسی ایرانی تدوین شده که به یک دهم زمان مورد نیاز برای یادگیری نسبت به زبان های خارجی نیاز است. در ۵ سال گذشته این برنامه بررسی و اشکال زدایی شده و هم اکنون نسخه جدید این برنامه برای بیش از ۱۱۰۰ وب سایت ارایه خدمت می کند.اعتدال مهر ضمن تاکید بر توسعه موزاییکی اکو سیستم فناوری اطلاعات در داخل کشور بیان کرد : از این برنامه می توان برای طراحی هر گونه نرم افزار، وب اپلیکیشن و پورتال تحت وب استفاده کرد.  این محصول به هیچ عنوان حاصل مهندسی معکوس نیست و طراحی آن کاملاً ایرانی است.وی خاطرنشان کرد: موفقیت وب سایتهای طراحی شده با این زبان در تستهای مختلف قابل ملاحظه در موتورهای جستجوگر (سئو) حکایت از استانداردهای بالای این محصول دارد.  آموزش این زبان کاملاً رایگان است و آموزش در سطح ابتدایی آن تنها نیاز به دانستن html , css  برای علاقه مندان دارد.  قیمت این محصول با امکاناتی بسیار کاملتر مشابه محصولات (کدباز) یا (غیررسمی) می باشد.

ترامپ اتهام به تهران را با چاشنی دلسوزی مخلوط کرد

شیرین هانتر معتقد است سخنرانی ترامپ در سازمان ملل نکته جدیدی نداشت و وی همچنان خواهان تغییر مواضع اصلی ایران در خاورمیانه است.«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، با حضور در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، اتهامات همیشگی خود علیه ایران را تکرار کرد و مدعی شد: یکی از بزرگترین تهدیدات امنیتی امروز جهان ایران است. ایران بزرگترین تروریست دولتی است و جنگ های زیادی در سوریه و یمن رقم زده و آینده ما را با دنبال کردن تسلیحات هسته‌ای با خطر روبرو کرده است و من از آن توافق هسته‌ای بد خارج شدم، چون ایران اجازه بازرسی از سایت ‌های خود را نمی دهد.وی مدعی شد: ما ایران را تحریم کردیم و ایران برای خلاص شدن از تحریم ها به عربستان حمله کرد و ما هم بانک مرکزی را تحریم کردیم و چون این تهدیدات ادامه دارد، تحریم‌ها علیه ایران برداشته نخواهد شد. نمی‌گذاریم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. ایران مسئول حمله به عربستان بوده و به همین خاطر تحریم‌های بزرگی علیه ایران وضع کرده‌ایم. اگر ایران به رفتار خود ادامه دهد، تحریم‌ها بیشتر هم خواهد شد.چین، تجارت جهانی، جریان‌های سوسیالیستی و حق حاکمیت کشورها نیز از دیگر محورهای سخنرانی ترامپ بود. پروفسور «شیرین هانتر» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا به بررسی سخنرانی ترامپ پرداخت و گفت:حرف تازه‌ای در اظهارات ترامپ نبود. وی همان مواضع شناخته‌شده خود را تکرار کرد. ازجمله وی بار دیگر مخالفت خود را با جهانی‌گرایی (Globalism) تکرار کرد. همینطور وی از حق کشورها به حاکمیت کامل صحبت کرد.مطلب آخر در واقع نوعی طعنه به اتحادیه اروپا بود. ترامپ همچنین گفت که ملت‌ها باید کشور خود را دوست داشته باشند و جهان‌وطن نباشند. به عبارت دیگر، وی از ملی‌گرایی دفاع کرد.در مورد ایران هم او همان اتهام قبلی را تکرار کرد اما اینبار آنها را با چاشنی دلسوزی برای مردم ایران مخلوط کرد. حرف او که آمریکا با هیچ کشوری دشمنی ابدی ندارد جالب است. اما این نشانه آن نیست که ترامپ به آسانی راه آشتی با ایران را خواهد پیمود.بلکه آشتی وی بستگی به این دارد که ایران بسیاری از مواضع اصلی خود را درباره مسئله خاورمیانه تغییر دهد. این به آن معنی است که آمادگی ایران برای سازش با کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ترامپ کافی نخواهد بود. هر سازشی باید مسئله مربوط به شامات و اسرائیل را نیز شامل شود.

کلیات وزارت بازرگانی به تصویب رسید

نمایندگان مجلس با کلیات طرح تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند و سپس وارد بررسی جزییات این طرح شدند.نمایندگان در نشست علنی با کلیات طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی با ۱۳۲ رأی موافق، ۷۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.تصویب کلیات طرح تشکیل وزارت بازرگانی که پیش از این سه بار از سوی مجلسی‌ها رد شده بود با مخالفت تعدادی از نمایندگان روبرو شد که برای دقایقی فضای مجلس را متشنج کرد.نمایندگان مردم در نشست علنی صبح امروز خانه ملت و پس از سخنان موافقان و مخالفان با کلیات طرح تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند.زمانی که اقای جمشید انصاری معاون امور اداری و استخدامی رئیس جمهور به عنوان نماینده دولت درحال دفاع از این طرح بود و همچنین هنگام تشریح دلایل موافقت کمیسیون اجتماعی از سوی سخنگوی این کمیسیون با این طرح؛ نمایندگان بارها با دو دو و چهار چهار کردن موافقت و مخالفت خود را با این طرح با صدای بلند اعلام می‌کردند که منجر به تذکر چندین باره رئیس مجلس شد.پس از اعلام تصویب کلیات این طرح از سوی رئیس مجلس تعدادی از نمایندگان از جمله اقایان نصرالله پژمان فر و حمیدرضا حاجی بابایی به سمت جایگاه هیات رئیسه رفته و به روند تصویب آن اعتراض کردند که برای دقایقی فضای مجلس متشنج شد.رئیس مجلس در واکنش به فریادهای معترضانه اقای پژمان فر خطاب به وی گفت: شما حق ندارید اینجا تذکر دهید، می‌نشینید سرجایتان و تذکر می‌دهید و حق ندارید اینجا حرف بزنید، بفرمایید بنشینید سرجایتان.پس از تذکرات اقای لاریجانی و آرام شدن نسبی فضای مجلس تعدادی از نمایندگان پیشنهاد حذف ماده واحده این طرح را داشتند که رئیس مجلس آن را امکانپذیر ندانست.

رفع توقیف کشتی انگلیسی نهایی شد

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: با پیگیری وزارت خارجه و همکاری ارزنده قوه قضائیه و سازمان بنادر و دریانوردی امروز مراحل رفع توقیف کشتی استنا ایمپرو نهایی شد سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی درباره کشتی توقیف شده انگلیسی نوشت: با پیگیری وزارت خارجه و همکاری ارزنده قوه قضائیه و سازمان بنادر و دریانوردی امروز مراحل رفع توقیف کشتی استنا ایمپرو نهایی شد، اما پرونده رسیدگی به برخی تخلفات آن و خسارات وارده به محیط زیست همچنان باز است. مالک و کاپیتان کشتی در این زمینه تعهد کتبی به پذیرش رای دادگاه داده‌اند.

هانت بابت بدهی به ایران دست به جیب شد

«جرمی هانت» وزیر خارجه سابق بریتانیا گفت، دولت انگلیس باید طبق رأی دادگاه این کشور، بدهی‌هایش نسبت به ایران را تسویه کند.وزیر خارجه سابق انگلیس گفت: سیاست غرب در قبال ایران در حال شکست است، زیرا آمریکا و اروپا هر کدام موضع خود را پیش گرفته‌اند و اتحادی بین آن‌ها وجود ندارد.«جرمی هانت» وزیر خارجه سابق بریتانیا گفت، دولت انگلیس باید طبق رأی دادگاه این کشور، بدهی‌هایش نسبت به ایران را تسویه کند.به نوشته روزنامه «گاردین»، هانت در مصاحبه با «رادیو بی‌بی‌سی» گفت، سیاست‌های غرب نسبت به ایران بی‌نتیجه خواهد بود. او از اروپا و آمریکا درخواست کرد درخصوص سیاستی جدید به جمع‌بندی برسند که در خلاص شدن ایران از فشار تحریم‌ها را تسهیل کند.هانت مدعی شد «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، بازپرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران را به آزادی «نازنین زاغری راتکلیف» ارتباط می‌دهد. در حالی که این بدهی به قراردادی میان تهران و لندن در دهه ۱۹۸۰ میلادی مرتبط است. این قرارداد درپی عدم تحویل تانک‌های «شیفتن» به ایران پس از پرداخت پول آن در دوره پهلوی، بسته شد.نازنین زاغری به اتهام جاسوسی از سوی دادگاه انقلاب به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. ایران شهروندان دوتابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسد و همه آن‌ها را شهروندان ایرانی تلقی می‌کند.ظریف روز یکشنبه اعلام کرد با «فیلیپ هموند» وزیر خزانه‌داری وقت انگلیس برای دریافت این مبلغ به تفاهم رسیده بود، اما هانت مانع از این اقدام شد.دادگاه‌های متعددی به بازپرداخت این بدهی به تهران رأی داده‌اند، اما بر سر مبلغ آن اختلافات حقوقی جدی وجود دارد. در داخل دولت انگلیس هم اختلافات پنهان زیادی در خصوص پرداخت یا عدم پرداخت آن وجود دارد.هانت در ادامه مدعی شد: «ما از حکم دادگاه تبعیت می‌کنیم، اما آنچه انجام نخواهیم داد، ربط دادن آن به آزادسازی گروگان است، زیرا اگر چنین کاری کنید، در آینده کشورهای دیگری مانند ایران را به گروگان‌گیری هنگام بروز اختلاف ترغیب می‌کنید».وزیر امور خارجه پیشین انگلیس از آمریکا و اروپا درخواست کرد موضع یک پارچه‌ای در مقابل ایران اتخاذ کنند و راهبردی که موجب تفرقه بین این دو شود بی‌نتیجه خواهد ماند. وی شرح داد: «نقطه شروع [این اقدام]این خواهد بود که سیاست غرب درقبال ایران در حال شکست است و سیاست فشار حداکثری اقتصادی که برای ممانعت از فعالیت‌های ایران طراحی شده بود به طور واضحی عملی نیست».هانت گفت: «همین‌طور سیاست اروپا برای حفظ برجام نیز شکست خواهد خورد، زیرا ایران در حال عبور از محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم است، پس باید دوباره فکر کنیم. به گمانم درسی که می‌گیریم این است که زمانی که آمریکا و اروپا در خصوص ایران راه خود را می‌روند، به نتیجه‌ای نمی‌رسد و باید باهم متحد شویم».«امانوئل ماکرون» اخیراً اعلام کرده توافق هسته‌ای ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ در سال ۲۰۱۵، باید بسط یابد و مسائل جدیدی را در برگیرد. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا نیز در مصاحبه‌ای در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار توافقی جدید با ایران شد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای جداگانه از سخنان جانسون حمایت کرد و گفت: «به خاطر همین است که می‌گویم او (جانسون) یک برنده است».جانسون در دیدار با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در نیویورک از وی برای سفر به لندن دعوت کرده و همچنین خواستار آزادی زاغری شده است.

ایران یک سازمان آمریکایی را به لیست تروریستی اضافه کرد

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که ایران روند بررسی افزودن سازمان پوششی آمریکایی "اتحاد علیه ایران هسته‌ای" به فهرست گروه‌های تروریستی را آغاز می‌کند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه طبق اخبار منتشره قرار است گروهک‌های تروریست و جدایی طلب در یک نمایش مضحک توسط یک سازمان پوششی به نام "اتحاد علیه ایران هسته‌ای" گرد هم آمده و بازیگر اصلی این مضحکه نیز پمپئو وزیر خارجه آمریکا باشد، گفت: آمریکا با فریبکاری و نیرنگ از یک سو سخن از مذاکره و مصالحه سر می‌دهد و از سوی دیگر گروه‌های تروریستی و جنایتکاری که دستشان به خون هزاران تن از ملت ایران آغشته است و مزدوران صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران بودند و یا برخی تجزیه طلبان مزدور بیگانگان را که در صدد خدشه به تمامیت ارضی ایران هستند سازماندهی، تامین مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی می‌کند.موسوی ضمن محکوم کردن شدید این اقدامات آمریکا و بخصوص وزیر خارجه این رژیم افزود: صد البته عِرض خود می‌برند چرا که میهن عزیز ما هزاران سال است سربلند و استوار و ماندگار بوده و هزاران سال دیگر هم همچنان پرقدرت و استوار خواهد ماند و دشمنان و مزدوران قادر نخواهند بود کوچکترین خدشه‌ای بر ساحت آن وارد نمایند. این تقلاهای بی حاصل با همبستگی ملت و دولت ایران همچنان که در جنگ تحمیلی و حوادث گوناگون اثبات شده است، در هم شکسته خواهد شد.موسوی همچنین تصریح کرد: ایران روند بررسی افزودن سازمان پوششی آمریکایی "اتحاد علیه ایران هسته‌ای" (UANI) را به علت روابط و همکاری نزدیک با گروهک‌های تروریستی، به فهرست گروه‌های تروریستی خود بزودی آغاز خواهد کرد.

فروش مجازی دارو زیر ذره بین فتا رفت

سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ اظهار داشت: پلیس فتا از ابتدای تأسیس در سال ۱۳۹۰ فروش دارو در فضای مجازی را به صورت جدی رصد می‌کند و در صورت مشاهده تخلف و جرایم سریعاً با هماهنگی مراجع قضایی اقدامات قانونی را صورت می‌دهد.رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: ما علاوه بر رصد و پایش مداوم این حوزه در طول سال، طرح‌های ویژه‌ای هم اجرا می‌کنیم.وی تاکید کرد: ما از طریق اجرای طرح‌های منسجم کشوری با فروش دارو از بستر فضای مجازی برخورد می‌کنیم.کاظمی فروش دارو از بستر اینترنت را غیر قانونی خواند و افزود: متاسفانه مجرمان علاوه بر فروش داروهای مجاز، داروهای غیرمجاز را هم در این بستر به فروش می‌رسانند.وی با بیان اینکه این موضوع محدود به منطقه خاصی مانند ناصرخسرو نمی‌شود، گفت: تمامی نقاط و حوزه فضای مجازی این موضوع در رصد ما قرار دارد البته ممکن است مواردی هم از دید ما مخفی بماند از این رو شهروندان در صورت مشاهده صفحات و سایت‌های این‌چنینی باید به سایت پلیس فتا به آدرس syberpolic.ir یا شماره ۱۱۰ گزارش کنند.رئیس پلیس فتا تهران بزرگ ضمن اشاره به برخورد قاطع با هرگونه جرایم به ویژه در حوزه غذا و دارو گفت: یک دادسرای ویژه رسیدگی به اینگونه جرایم ایجاد شده و مسائل مربوط به بستر غذا و دارو در فضای مجازی و حقیقی در این دادسرا دنبال و به محض اعلام سریعا مجوز لازم برای برخورد و رسیدگی صادر می‌شود.

دستگاه قضا رشوه های بهت آور را گزارش داد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیّد ابراهیم رئیسی در نشست نوبت دوم هفتمین اجلاسیه خبرگان رهبری در دور پنجم، در پاسخ به سوالی درباره ریشه‌های ایجاد فساد، یکی از این ریشه‌ها را نبود شفافیت دانست و گفت: دفاع حزبی و قبیلگی از دوستان و همفکران، از دیگر عوامل ایجاد فساد است. وقتی دوره مدیریتی یک عده تمام می‌شود، مدیران بعدی می‌آیند و همه چیز را گردن مدیران قبلی می‌اندازند. در حالی که اگر روابط، سالم باشد، نباید شاهد چنین رفتارهایی باشیم.رئیس قوه‌ قضائیه بودجه‌بندی معیوب را یکی دیگر از زمینه‌های ایجاد فساد دانست و در ادامه به نظام یارانه‌های پنهان اشاره کرد و گفت: مسئله یارانه‌های پنهان اگر اصلاح نشود، فاصله فقیر و غنی روز به روز بیشتر می‌شود.وی همچنین غفلت از جریان انقلاب و انقلابی عمل نکردن را از دیگر عوامل و زمینه‌های ایجاد فساد دانست و نگاه به دست خارجی‌ها برای حل مشکلات کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اگر نظام یارانه‌ و مالیات اصلاح شود، اگر نگوییم همه مشکلات، امّا بخش قابل توجهی از نگرانی‌های بودجه‌ای حل می‌شود؛ فقط کافی است با نگاه انقلابی و با قدرت وارد شد.وی مبارزه قاطع با فساد را دستور کار اصلی قوه قضائیه برشمرد و گفت: در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی نداریم، در خود قوه قضائیه با مواردی مواجه و متوجه شدیم رشوه‌هایی اخذ شده است که بهت آور است؛ از آپارتمان‌های 600 متری گرفته تا ویلاهای چهار هزار متری در شمال که در نوع خود کم نظیر است. البته متهمان بازداشت و اموال نامشروع آنها ضبط شده است.رئیس دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره مشکلات نظام وکالت گفت: این نظام، ریشه در فقه و قانون ما دارد و در کشف حقیقت به قاضی کمک می‌کند، اما نیاز به ساماندهی دارد.رئیسی، شفاف شدن و واقعی شدن تعرفه‌های وکالت را امری ضروری دانست و افزود: مردم باید بدانند چقدر باید به یک وکیل بپردازند. ایجاد بستر برای گزارشگری فساد، یکی از برنامه‌هایی بود که رئیس دستگاه قضا، آن را ضروری دانست و گفت: هرکاری که به مردم واگذار شده، درست انجام شده است.وی با بیان اینکه گزارشگر فساد باید تشویق شود، تصریح کرد: اگر کارمندی، رئیس خود را امر به معروف و نهی از منکر کرد، نباید مواخذه شود، بلکه مستحق تشویق است.رئیسی، توسعه نظام جامع فناوری اطلاعات و ایجاد سامانه‌هایی را که مانع انجام فساد شود، یکی دیگر از اقدامات دستگاه قضا خواند و در ادامه گفت: حمایت از تولیدکننده‌ها یکی دیگر از برنامه‌های ضروری است و ما در سازمان بازرسی، دفتری را برای حمایت از تولیدکننده‌ها و رسیدگی به مشکلات آن‌ها ایجاد کرده‌ایم.

اطلاعات سری مدیران گوگل بازهم فاش شد

پس از آنکه هزاران کارمند شرکت گوگل به نادیده گرفتن گزارش‌های آزار و اذیت جنسی و نابرابری حقوق اعتراض کردند سندی نشان می‌دهد که کارمندان با رفتار انتقام جویانه رو به رو شدند.تقریباً یک سال پس از آنکه هزاران کارمند شرکت گوگل به طور سراسری به نحوه برخورد این شرکت با گزارش‌های آزار و اذیت جنسی و بدرفتاری اعتراض کردند اسناد جدیدی درباره نحوه برخورد مدیران گوگل با این اعتراضات درز کرده است.شرکت گوگل می‌گوید در حال انجام تحقیقات بر روی حوادث گزارش شده است، اما این در حالی است که اتهامات جدید این بیانیه را زیر سوال می‌برد.یکی از شعارهای معروف شرکت گوگل با نام "بد نباش" دیگر نمی‎تواند شعار شرکت گوگل به حساب بیاید چرا که خود این شرکت آن را نقض کرده است. اینگونه به نظر می‌رسد که گوگل ترجیح می‌دهد به جای آنکه شکایات کارمندان را مورد بررسی قرار داده و به آن‌ها بپردازد از آنان روی برگردانده و حتی رفتار انتقام جویانه از خود نشان بدهد. سندی که درز کرده نشان می‌دهد که ده‌ها کارمند گوگل گزارش‌هایی در مورد نژادپرستی، تبعیض و آزار و اذیت جنسی داده‎اند. این سند برای نخستین بار در ماه می‌توسط وب سایت فناوری ووکس منتشر شده است.در این سند 45 موضوع با عناوین نگران کننده همانند " تهدید به سکوت " و " نابودی تجریه 10 ساله من در پی گزارش رفتار غیر اخلاقی "، " ترس از برخورد فیزیکی "، " تغییر محل کار به دلیل سوء استفاده جنسی " و در نهایت " هیچ کس به اندازه کافی احساس امنیت نمی‌کند. " منتشر شد.نوامبر سال گذشته 20 هزار کارمند شرکت گوگل در یک اعتراض جهانی و گسترده خواستار متوقف کردن برخی از اقدامات تحمیل شده به کارمندان شدند.همچنین کارمندان خواستار آن بودند تا شرکت متعهد به پرداخت حقوق و فرصت‌های شغلی برابر برای تمامی کارمندان و انتشار گزارش‌های آزار و اذیت جنسی شود. شرکت گوگل با وجود ایجاد یک سری تغییرات، اما هنوز نتوانسته پاسخگوی تمام خواسته‌های کارمندان خود باشد.

نتانیاهو بازهم اتهامات علیه تهران را تکرار کرد

بعد از اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا  ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز که پای ثابت اتهام‌زنی به تهران در مسائل مختلف است، از ادعاهای دوست نزدیک خود حمایت کرد.نتانیاهو که به دلیل شکست در کسب اکثریت پارلمان رژیم صهیونیستی در انتخابات سراسری اخیر در فلسطین اشغالی و مواجه‌شدن با بحران سیاسی کم‌سابقه سفر به نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل را لغو کرده بود، شامگاه گذشته با انتشار یک پیام ویدئویی، حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را کار ایران دانست.نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی که برای ماندن در این پست به هر دستاویزی چنگ می‌اندازد، افزود:‌ «اسرائیل می‌داند چگونه از خود در برابر چنین تجاوزی دفاع کند و از تمام اعضای جامعه بین‌الملل می‌خواهد تا به اقدامات رئیس‌جمهور ترامپ برای افزایش فشار بر ایران بپیوندند. این تنها راه متوقف کردن ستیزه‌جویی ایران است».ترامپ روز گذشته طی سخنرانی در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را یکی از بزرگترین تهدیدهای امنیت جهانی دانسته و ادعا کرد: «ایران نه تنها کشور پیشرو در حمایت دولتی از تروریسم است بلکه سران ایران در حال شعله‌ور کردن آتش جنگ‌های غم‌انگیز در سوریه و یمن هستند».«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز که به عنوان اولین سخنران در نشست سران مجمع عمومی صحبت کرده بود، با نگران‌کننده دانستن احتمال بروز درگیری نظامی در خلیج فارس، گفت جهان تاب تبعات درگیری در منطقه را ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha