چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مرضیه یزدی

مرضیه یزدی همسر شهید محمد حسین درفشی، بانویی است که موفق به تألیفات بسیاری در زمینه قرآن کریم و علوم قرآنی شده است و کلیه آثار خود را در سایت پژوهشی قرآن خود قرار داده است.

مرضیه یزدی همسر شهید محمد حسین درفشی، مدیر سایت پژوهشی قرآنی پرتو قرآن و شهید درفشی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، اظهار کرد: در خانواده مذهبی متولد شدم و پدرم به تحصیل بسیار اهمیت می‌داد، لذا در دوران  کودکی ما را به شرکت در جلسات مذهبی تشویق کرد که قبل از ورود به مدرسه قرآن را به شیوه سنتی آموزش دیدم و به همین جهت در دوران مدرسه به آموزش قرآن به دانش‌آموزان پرداختم.

وی با بیان اینکه برگزاری حلقه‌های قرآنی یادرگاری از طرف پدرم است، ادامه داد:  تحصیلات خود را ادامه دادم و در طول دوران تحصیل مطالعات در زمینه علوم دینی و معارف قرآن به صورت تخصصی را دنبال کردم و نخستین مقاله‌ام رتبه نخست را در سطح استان به دست آورد.

یزدی عنوان کرد: بعد از شهادت همسرم تا به آرامش برسم، بسیار زمان برد، چراکه به این فکر می‌کردم او رفت و من جا ماندم؛ از یکی از دوستان شنیده‌ بودم که با گریه کردن انسان به قرب الهی می‌رسد لذا از گریه‌های خود احساس نارضایتی نداشتم.

وی افزود: در خلوت‌هایم بسیار گریه می‌کردم و هیجاناتی به من دست می‌داد تا اینکه یک شب همسرم را در خواب دیدم که در یک صحنه تاریک قرار گرفته بودیم که در این حالت به من عرضه کرد که اگر بیش از اندازه گریه بکنی، جای من در اینجا اینگونه تاریک می‌شود لذا تصمیم گرفتم به جای این عمل با قرآن مأنوس بشوم.

استاد بازنشسته دانشگاه فرهنگیان گفت: به فعالیت شغلی خود که تدریس بود، ادامه دادم تا در سال 1387 بازنشسته شدم که در سفری به مشهد مقدس از امام رضا علیه‌السلام درخواست کردم که مطالعاتم هدفمند شود و این سفر مسیر زندگی من را در مسیر قرآن قرآن داد.

تألیف کتاب در پناهگاه

وی با اشاره به اینکه پدرم توصیه کرده بود که راه شهید درفشی را باید ادامه بدهی، ابراز کرد:  در دوران دفاع مقدس نخستین کتاب خود را در پناهگاه نوشتم و در سال 1366 به کمک پدرم نخستین کتاب خود را به چاپ رساندیم؛ از آنجا که خاطرات زندگی با شهید درفشی برای من بسیار شیرین بود از خدا خواستم کمک کند تا این خاطرات برای نسل بعد ذخیره کنم؛ به همین دلیل کتاب «برگی از تاریخ سرخ زندگی ام» را نوشتم که در این کتاب خاطراتی نیز توسط دوستان شهید از جمله دکتر مجتبی رحمان دوست نقل شده است.

یزدی بیان کرد: در آن زمان برخی از اطرافیان مخالف فعالیت‌های اجتماعی زن بودند، اما با مطالعاتی که درباره سیره زندگی بانو مجتهده امین داشتم و با آگاهی از مشکلات مسیری که انتخاب کرده‌ام،  با انگیزه بالا و جدیت اهدافم را دنبال کردم.

وی اضافه کرد: موفق شدم کتاب «ایمان و هجرت» را به چاپ برسانم که این کتاب به شرح خطبه 182 نهج‌البلاغه با شیوه‌ای نو در پژوهش پرداخته است و در ایام فراغتم به حفظ قرآن کریم مشغول شدم.

نویسنده کتب علوم قرآنی اذعان کرد: در این زمان متوجه شدم بسیاری از افراد فقط به حفظ آیات قران کریم مشغول و از معارف و تفسیر آن غافل هستند لذا کتاب «حفظ روان و برتر قرن به روش موضوعی» جزء اول را به چاپ رساندم.

وی  با بیان اینکه این تفسیر مصور مناسب حافظان نگاشته شده است، خاطرنشان کرد: با بهره‌گیری از تفاسیر غنی، موفق شدم در این کتاب، نظریات تفاسیر مطرح را جمع‌آوری کنم و هدفم در این کتاب فعال کردن ذهن مخاطب برای دنبال کردن تفاسیر بود.

یزدی تصریح کرد: بهره‌گیری از طرح گرافیکی در شرح آیات قرآن از مزایای دیگر کتاب است که به دلیل شیوه نو در نگارش این کتاب، اداره فرهنگ و ارشاد این کتاب را خرید لذا به چاپ سوم رسید؛سپس به تألیف جزء دوم پرداختم که در این کتاب علاوه بر اقباس علمی از تفاسیر، مباحثی را از خود ارائه دادم .

کتاب تربیت و خانواده از دیدگاه اسلام در راه است

وی ادامه داد: توجه به دوران کودکی و نوجوانی برایم دغدغه بود لذا وارد ادبیات کودکان و نوجوانان شدم و کتاب زبان قرآن ویژه نوجوانان و آقا فیله میخواد به مدرسه برع با هدف آموزش مهارت مدرسه رفتن به کودکان را تألیف کردم.

وی افزود: از دیگر تألیفاتم کتاب «المعجم المفردات القرآنیه» است که قریب 300 واژه از جزء اول را در آن جمع‌آوری کرده‌ام.

مدیر سایت پرتو قرآن با اشاره به اثر دیگر خود که در دست تألیف است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حال تألیف کتابی با عنوان «تربیت و خانواده از دیدگاه اسلام» با الهام از سوره مبارک نور هستم.

این استاد بازنشسته دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه کلیپ و فیلم‌هایی با مضامین قرآنی را در سایت خود بارگزاری می‌کند، گفت: این فیلم‌ها به ۴ زبان زنده دنیا ترجمه شده و در سایت قرآنی خود به نشانیmarziiehyazdi.ir قرار دارد، هم‌چنین کتاب‌های صوتی نیز در این سایت با مفاهیم قرآنی و تفسیر نهج‌البلاغه قرار می‌گیرد.

گفتنی است که مرضیه یزدی دارای کارشناسی ارشد علوم تربیتی است و سوابق درخشانی مانند قرآن‌پژوه نمونه در پنجمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه در تهران در سال 1386 و مؤلف نمونه استان همدان در سنوات 1377،78 و 1390، بازنشسته نمونه استان در سال1390 را در کارنامه خود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رحماندوست محبوبه IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    0 0
    برایش هرزوی توفیق رروز افزون دارم