سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: حرکت در مسیر رضای خداوند با اندیشه درست باعث می‌شود انسان به بصیرت واقعی برسد و موجبات سعادت دنیوی و اخروی را برای خود فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد  با اشاره به ادعیه صحیفه سجادیه طی سخنانی اظهار کرد: زندگی این امام مظلوم سرتاسر نور و محتوای ادعیه صحیفه سجادیه نشان از رابطه تنگاتنگ امام سجاد علیه‌السلام با خداوند است.

وی افزود: امام سجاد علیه‌السلام در روایتی به انسان‌ها هشدار می‌دهد که انسان روزی از این دنیا خواهد رفت و باید پاسخگوی تمامی اعمال، کردار و رفتارش باشد و همچنین از عمر گران‌بهای انسان سئوال خواهد شد که چگونه سپری شده و از اموالی که داشته در چه راهی مصرف شده است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بنابر روایت امام سجاد علیه‌السلام سعادت انسان مشروط بر چند موضوع است که انسان باید برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی خود را مقید به انجام آن‌ها کند.

وی تاکید کرد: موعظه نمودن انسان توسط خودش نخستین گام رسیدن به سعادت است و همواره انسان باید برای انجام کارهایش تفکر و اندیشه داشته باشد و خود را موعظه و با هوای نفس خود مقابله کند چراکه تبعیت از هوای نفس ضلالت انسان را به دنبال دارد و مانع از پذیرش موعظه خواهد شد و انجام اعمال بدون تفکر و اندیشه نیز ندامت را درپی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد یادآور شد: حرکت در مسیر رضای خداوند با اندیشه درست باعث می‌شود انسان به بصیرت واقعی برسد و موجبات سعادت دنیوی و اخروی را برای خود فراهم کند.

وی افزود: لازمه دومین گام برای به دست آوردن سعادت، محاسبه اعمال در طول شب و روز است و انسان بدون محاسبه نفس نمی‌تواند به سعادت دست پیدا کند و مسیر شیطان را دنبال خواهد کرد و بنابر روایت نبی اسلام(ص) بهترین زمان محاسبه مطلوب موقع رفتن به رختخواب و شب هنگام است که انسان با خودش تفکر و محاسبه کند اعمال و کردار یک روزش چگونه بوده و کسب و کار و در آمدش به چه شیوه‌ای بوده است چراکه کسب مال حرام مانع سعادت می‌شود.

این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: هراس از آینده و حزن نسبت به خطاهای گذشته از دیگر شرایط رسیدن انسان به سعادت است که همواره باید انسان نسبت به آینده خود ترس داشته باشد و اهتمام به جبران خطاهای گذشته داشته باشد.

وی تاکید کرد: انسان باید قبل از اینکه اعمالش در ترازوی الهی وزن شود اعمال خود را وزن نماید و خسارت‌هایی که در گذشته برای خود فراهم آورده را جبران نماید تا به سعادت دست پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha