پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
IMG_۲۰۱۹۰۹۲۹_۱۲۴۱۰۲.jpg

حوزه/ در شهر کرمان مدارس علمیه ای با بیش از 350 و 230 سال قدمت وجود دارد که در حال نابودی وفاقد ایمنی اند و هم اکنون رهپویان فقه و فقاهت در این مدارس فرسوده مشغول درس و بحث و تحقیق و پژوهش اند و در صورت بروز حادثه ای مانند زلزله، فاجعه انسانی رخ خواهد داد که ....

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، هفتم مهرماه روز «آتش‌نشانی و ایمنی» بود و بهانه ای برای پیگیری مشکلی که مدارس علمیه شهر کرمان سال‌ها با آن دست به گریبانند و تاکنون هیچ اقدام درخوری از سوی نهادهای ذیربط برای حل این مشکل صورت نگرفته است، شد.

همان‌طور که بیش از یک سال پیش در خبرگزاری حوزه مسئله ناامنی بناهای قدیمی حوزه علمیه کرمان مطرح شد امروز نیز هنوز این مسئله مطرح است و نیازِ به توجه ویژه مسئولین ذیربط مرتفع نشده است.

حجت الاسلام روح الله زمزم زاده، مدیر مدرسه علمیه محمودیه کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به قدمت 350 ساله این مدرسه، گفت: این بنا یکی از مدارس با قدمت استان است که علمای بسیاری در آن پرورش یافته اند.

وی با بیان این که این بنا نیز همانند تمامی بناهای دیگر به مرور زمان فرسوده شده است، اظهار کرد: وضعیت مدرسه به نحوی است که ما هر لحظه احتمال تخریب آن را می‌دهیم و در این زمینه نیازمند کمک عاجل هستیم.

مدیر مدرسه محمودیه کرمان با بیان این که مدرسه زمین‏ های وقفی فراوانی دارد، تصریح کرد: متأسفانه اجاره بهاء این زمین‏ها به حدی کم است که از امور جاری مدرسه بیشتر نیست و برای ساخت بنای جدید مدرسه نیاز به کمک خیّرین داریم.

 زمزم زاده با اشاره به این که هم اکنون صد طلبه در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند، ادامه داد: ما کمبود فضای آموزشی داریم، اما به اجبار در این مدرسه ساکن هستیم.

استاد حوزه علمیه کرمان با اشاره به این که مدرسه زیر نظر میراث فرهنگی، اوقاف و مدیریت حوزه‏ های علمیه به فعالیت خود ادامه می‏ دهد، گفت: با توجه به این که کرمان شهر زلزله خیزی است، در صورت وقوع حادثه احتمالی، ممکن است با فاجعه ‏ای رو به رو شویم که هیچ پاسخِ قانع کننده ‏ای برای آن نخواهیم داشت.

 حجت الاسلام رضا غلامی، مدیر مدرسه علمیه ابراهیمیه کرمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در خصوص این مدرسه گفت: مدرسه ابراهیمیه دارای قدمتی بیش از ۲۳۰ سال است و طبق آمار و اطلاعات، مشخص است که این ساختمان هیچ وقت بازسازی و مرمت نشده و اگر اقدامی عمرانی هم در خصوص این ساختمان شده باشد، صرفاً مربوط به ترمیم نما و ظاهر آن است.

وی با اشاره به این که در حال حاضر این ساختمان از نظر ظاهری نیز در شرایط نامطلوبی قرار دارد، ادامه داد: به دلیل شرط واقف در وقت نامه مبنی بر عدم تغییر بنای اصلی ساختمان، و با نظر به ممنوعیت اعلامی از سوی میراث فرهنگی در تخریب آن، اجازه تخریب و بازسازی مدرسه به هیچ عنوان وجود ندارد. ضمن اینکه فقدان هرگونه بودجه و تخصیصی موجب شده تا مدرسه حتی در ترمیم‌های ساده نیز عاجز باشد، چه رسد به بازسازی کامل ساختمان.

غلامی با بیان نظر واقف مبنی بر اجازه استفاده از یک عُشر از منافع موقوفه جهت هزینه کرد در مسائل عمرانی و تعمیرات مدرسه، گفت: در حال حاضر مبالغی که بدین‌منظور از اوقاف دریافت می‎شود در حدی است که حتی جوابگوی هزینه‌های اجتناب ناپذیر ساختمان در طول سال نیز نمی باشد.

مدیر مدرسه ابراهیمیه کرمان با اشاره به وسعت این مدرسه به عنوان بزرگترین مدرسه شهرستان ابراز داشت: این مدرسه با چندین هزار متر زیربنا، دارای مشکلات زیادی همچون موتورخانه مستهلک و معیوب، پشت بام‌های خراب (که در زمان بارندگی مشکلات عدیده‌ای برای طلاب به بار می‌آورد)، تخریب کاشی‌ها و نمای ساختمان و ... می‌باشد و کهنه و فرسودگی ساختمان مدرسه به همراه مشکلات روشنایی و ... موجب شده تا شب های این مدرسه برای طلاب (به ویژه طلاب پذیرشی و پایه اولی) بسیار سخت، ناگوار و ترسناک باشد به طوری که گاه موجب ترک تحصیل بعضی از طلاب نیز شده است.

غلامی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته جهت جذب بودجه افزود: متاسفانه به دلیل عدم توان مالی، هیچ‌گونه بودجه‎ای از سوی حوزه برای این مشکلات تخصیص داده نشده است؛ و همان طور که بیان شد هزینه های دریافتی از اوقاف کفاف خرج های سالانه را نیز نمی‌دهد و علیرغم چندین مرتبه مکاتبه با میراث فرهنگی جهت اخذ بودجه‌ی تعمیرات و ترمیم این ساختمان بسیار قدیمی، تاکنون هیچ گونه وجهی از این سازمان دریافت نشده است.

این استاد حوزه با اشاره به وضعیت ایمنی مدرسه خاطرنشان کرد: علی رغم این که میراث فرهنگی بنای این ساختمان را مقاوم و قابل تحمل در مقابل زلزله و سوانح دانسته است، اما کارشناسان فنی و عمرانی مدیریت و مرکز مدیریت حوزه های علمیه، این ساختمان را فاقد ایمنی کافی دانسته‌اند. ضمن اینکه با توجه به قدمت این ساختمان، نظر کارشناسان حوزوی پذیرفتنی‌تر می‌نماید.

گفتنی است، در زلزلزه‌های زمستان سال 96، مدارس علمیه ابراهیمیه، محمودیه و معصومیه کرمان دچار آسیب‌های جدی شدند و این در حالی است که کانون هیچ یک از زلزله‌های آن زمان در شهر کرمان و توابع آن نبود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • M IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    0 0
    طلاب از وضع موجود ناراضی هستند و بهتر است این صندلی را به یک شخص جوان تر بسپارید دعای همه ی طلاب بدرقه ادامه زندگیتان هست إن شاءالله که خدا آخر عاقبتمون را ختم به بفرمایید