چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

حوزه/ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ به استفتائی، نظر خود را درباره فرقه های ضاله و انحرافی اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به استفتائاتی پیرامون «ترویج فرقه های ضاله و انحرافی» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

* ترویج فرقه های ضاله و انحرافی

- سؤال

باسمه تعالی

محضر مبارک مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف

سلام علیکم؛

احتراماً خواهشمند است نظر مبارک را درباره کسانی که فرقه‌های ضالّه و انحرافی را ترویج می‌نمایند و متأسفانه از طرق گوناگون، از قبیل ساخت فیلم و تشکیل همایش‌، افکار و عقاید فاسد منحرفین و اهل بدع را نشر می‌دهند، بیان فرمایید؟

- پاسخ

علیکم السلام و رحمة‌الله

حضرت آیة الله العظمی صافی دامت برکاته، در تألیفات خود به طور تفصیل در این باره مطالبی مرقوم نموده‌اند، از جمله در کتاب معارف دین در سه جلد، به شبهات و عقاید و افکار فرقه‌های ضالّه جواب مبسوط داده‌اند؛ و در مورد سؤال، به جلد سوّم این کتاب، صفحه ۴۲۰ مراجعه فرمایید.

متن جواب معظم له بدین شرح است:

«این افراد که به اصطلاح عرفا نامیده می‌شوند، اکثریت دارای انحرافات فکری و عقیدتی و روش‌های خرافی می‌باشند، و گفتارها و سخنانی دارند که با نصوص قرآن مجید و احادیث شریفه مخالفت دارد.

اگر هم برخی، آنها را از عقائد فاسده تبرئه نمایند، برای شخص مسلمان، آراء و عقائدشان حجّت نیست، و قدر مسلّم این است که این افراد و آراءشان در طول چهارده قرن در محیط مذهب و تشیّع، هیچ‌گاه مرجع و ملجأ نبوده است، و در همه ادوار و اعصار، رهبران عقیدتی شیعه، افرادی، مثل ابن‌بابویه پدر صدوق و خود صدوق و شیخ مفیدها و شیخ طوسی‌ها و علّامه حلّی‌ها و مجلسی‌ها و صدها و هزارها علما از این قبیل بوده‌اند که در ارائه مرزهای بین کفر و اسلام، همواره کلامشان قطعی و قاطع بوده است؛ اکنون هم، راه و صراط مستقیم همان راه آنها است.

مع ذلک برای مزید شناسایی حال این افراد می‌توانید به کتاب‌هایی مثل خیراتیه، فضائح الصوفیة و نقدی بر مثنوی، و حدیقة الشیعة، و عرفان و تصوّف، و جستجو در عرفان اسلامی‌ رجوع نمایید. »

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha