پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله العظمی سبحانی در مجتمع آموزش عالی فقه

حوزه/ مراسم آغاز سال تحصیلی مجتمع آموزش عالی فقه، با حضور رئیس جامعةالمصطفی، در این مجتمع برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی در این مراسم، باتسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، حادثه کربلا را پرچم برافراشته عدالت‌خواهی در تاریخ بشریت دانست و گفت: داستان عاشورا تنها ویژه پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نیست و به همه مسلمانان و بشریت و هر انسان حقیقت‌جو و آزاده­ای تعلق دارد.

وی انقلاب اسلامی را یکی از امواج این حادثه الهام‌بخش و نقش‌آفرین در تاریخ بشر برشمرد و تصریح کرد: انقلاب اسلامی، که موجی برخاسته از حادثه کربلاست، نقطه عطفی در تاریخ جهان شمرده می‌شود. پیام انقلاب نیز مانند عاشورا در سرزمین و جغرافیای محدود منحصر نمی‌شود و امید بشریت در دنیاست که نظم غیرعادلانه بر آن حکم‌فرماست.

رئیس جامعه المصطفی، در ادامه، با گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، جنگ تحمیلی را یادآور هشت سال دفاع مظلومانه نهال نوپای انقلاب اسلامی در برابر تهاجم تمام‌عیار بین‌المللی صاحبان قدرت و ثروت در جهان دانست و خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی، هر چند ظاهراً رژیم بعثی آغازگر تجاوزگری بود، ولی واقعیت صحنه، بیانگر توطئه بزرگ جهانی مستکبران عالم علیه انقلابی جهانی بود. در دفاع مقدس، تقریباً همه قدرت‌های آن روز، رژیم متجاوز را مورد حمایت همه‌جانبه قرار دادند، ولی به لطف الهی و درایت رهبر حکیم و پراقتدار انقلاب اسلامی و فداکاری و ایثارگری رزمندگان، ایستادگی و مقاومت نتیجه داد و دشمن در اهداف خود برای از بین بردن انقلاب اسلامی ناکام ماند.

وی امنیت، اقتدار و سربلندی امروز مسلمانان را در منطقه، از نتایج و آثار مقاومت هشت ساله دانست و افزود: فضای آماده و مهیایی که امروز در اختیار ما قرار گرفته است تا بتوانیم گفتمان انقلاب اسلامی را به گوشه و کنار جهان برسانیم، حاصل فداکاری و ازجان‌گذشتگی ده‌هاهزار ایثارگر جنگ تحمیلی است که باید قدردان این فرصت باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ضمن آرزوی توفیق برای طلاب، استادان و مسئولان مجتمع آموزش عالی فقه در مسیر علم‌اندوزی در آغاز سال تحصیلی، اظهار داشت: فضای بانشاط علمی و آموزشی، که در مجتمع راهبردی و مهم آموزش عالی فقه حکم‌فرماست، تنها با مشارکت و همراهی همه شما ادامه خواهد یافت.

وی جبهه اصلی درگیری امروز با قدرت‌های بزرگ را در عرصه‌های فرهنگی و علمی دانست و اذعان داشت: در این صحنه حساس، نقش مراکز علمی، حوزه‌های علمیه و جامعةالمصطفی، که رسالت خود را بر تربیت عالمان، فقیهان و دین‌شناسان برجسته و بصیر قرار داده است، تعیین‌کننده خواهد بود.

رئیس المصطفی احیای تمدن بزرگ اسلامی و برخورداری از اقتدار علمی را لازمه عبور از چالش­های جهانی دانست و گفت: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در بیانیه گام دوم، تمدن‌سازی را آرمان و هدف بزرگ این مرحله از انقلاب اسلامی معرفی نمودند. تمدن‌سازی، عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، علمی و... را دربر می‌گیرد و ما به عنوان مشارکت‌کننده در این حرکت بزرگ، مسئولیت مهمی در گسترش علمی جهان اسلام بر عهده داریم.

وی با اشاره به کلام نورانی امیرمؤمنان(ع)، علم را موجب اقتدار و قدرت خواند و ابراز داشت: امروز دشمنان ما از قدرت علم استفاده می‌کنند و ضرورت دارد ما نیز با نگاه جهانی و بین‌المللی به اقتدار و پیشرفت علمی دست یابیم. جامعةالمصطفی به عنوان نهاد علمی و بین‌المللی، خود را در این زمینه مسئول می‌داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی نقش علوم انسانی را در گسترش و پیشرفت علمی برجسته دانست و گفت: بسیاری از علوم حوزوی و اسلامی که امروزه در حوزه علوم انسانی دسته‌بندی می‌شود، علوم تمدنی و مدیریتی است که با تربیت انسان و هدف‌گذاری برای جهان سر و کار دارد. یکی از مهم‌ترین این علوم، فقه است و مجتمع آموزش عالی فقه یکی از مأموریت‌های اساسی المصطفی در مسیر توسعه علمی در حوزه فقه و دانش‌های پیرامونی آن را بر عهده دارد.

وی فقه را علمی تعیین‌کننده و سرآمد در مسیر ظهور تمدن نوین اسلامی خواند و خاطرنشان کرد: فقه، علم تنظیم زندگی انسان در حوزه فردی، اجتماعی، روابط مدنی و بین‌المللی است و به مسیر زندگی براساس نگاه معنوی و الهی جهت می‌دهد. مبنای این علم، با معنویت، معارف الهی، اخلاق و قداست درهم آمیخته است.

رئیس المصطفی با اشاره به فرصت­های جدیدی که به برکت انقلاب اسلامی پیش روی علوم اسلامی، به ویژه علم فقه، قرار گرفته است، اظهار داشت: فقه خانواده، محیط زیست، بین‌الملل و... عرصه‌های جدید و آفاق تازه‌ای است که در این عرصه گشوده شده و جامعةالمصطفی و مجتمع آموزش عالی فقه در بسیاری از این عرصه‌ها پیشگام بوده است.

وی توجه به فقه‌های تخصصی، پرداختن به فقه مقارن بین مذاهب و بین‌الادیانی، پژوهش‌محوری و توجه ویژه به نظام سطوح حوزه را از الزامات پیشرفت و شکوفایی روزافزون علم فقه برشمرد و اذعان داشت: شرط توفیق در این مسیر آن است که سیره تربیتی و تاریخی حوزه‌های علمیه بین طلاب، استادان و مسئولان ما جاری باشد. توجه به اخلاق و معنویت، به ویژه در ارتباط استادان و طلاب، که از نوعی قداست و معنویت برخوردار بوده، قابل مقایسه با دیگر مراکز علمی نیست و روزبه روز باید تقویت گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در پایان، با تأکید بر این که مسئولان المصطفی باید مفتخر و شاکر توفیق و نعمت الهی خدمت به طلاب غیرایرانی باشند، ابراز داشت: همان گونه که همواره، همه انسان­های آزادی­خواه و حقیقت‌طلب، بهای ایستادگی در مسیر حق را پرداخته‌اند، شرایط امروز نیز تنگناها و مشکلاتی به وجود آورده است که ان‌شاءالله با صبر و استقامت و امید به تحقق وعده الهی، مدیریت درست و همراهی همه عزیزان، آثار این فشارها و تنگناها به حداقل خواهد رسید.

گفتنی است: در ابتدای این مراسم،حجت‌الاسلام والمسلمین تلخابی، رئیس مجتمع آموزش عالی فقه، در سخنانی، ضمن گرامی‌داشت آغاز سال تحصیلی، از حمایت رئیس جامعةالمصطفی از مجتمع آموزش عالی فقه تقدیر نمود.

وی ادامه داد: ما همواره خدمت به طلاب و فضلای عزیز را عبادت می‌دانیم و می‌کوشیم از نظر آموزشی، محیطی مساعد برای تحصیل و تهذیب طلاب فراهم نماییم.

رئیس مجتمع آموزش عالی فقه، در پایان، توصیه‌هایی خطاب به طلاب در آغاز سال تحصیلی این مجتمع بیان نمود.

شایان ذکر است: در پایان این مراسم، از طلاب و استادان ممتاز این مجتمع تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha