پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام علی اکبر صافی

حوزه/ حجت الاسلام صافی گفت: حفظ، قرائت و نماد سازی از قرآن به صورت راهکاری مقطعی برای حل این مشکل، راهگشا است، به عنوان مثال قرار دادن آیات قرآن در تابلو فرش های ایرانی کاری بسیار پسندیده است، اما در این حوزه هم تنها به ارائه آیه چشم زخم و آیت الکرسی بسنده کرده ایم.

حجت الاسلام علی اکبر صافی در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، معرفی سبک زندگی اسلامی به جامعه را وظیفه محققین، اساتید دانشگاه و حوزه های علمیه دانست و اظهار کرد: کارشناسان اسلام، قرآن و حدیث باید از آیات قرآن، احادیث و سیره زندگی اهل بیت(ع)، سبک زندگی اسلامی را تبیین کنند و مدل های آن را معرفی نمایند، باید ابتدا مردم را با سبک زندگی اسلامی آشنا کرد سپس آنان را به قضاوت نشست، که آیا از سبک زندگی اسلامی استقبال کرده اند یا خیر.

وی تصریح کرد: برای مهجوریت زدایی از قرآن باید ابتدا سبک زندگی اسلامی را از دل آیات استخراج و به مردم معرفی کرد، تا خود به خود مردم عاشق منبع این سبک زندگی یعنی قرآن شوند، چرا که یکی از راه‌های مهجوریت زدایی از قرآن  این بوده که مردم بپذیرند قرآن برای همه موارد زندگی‌شان نسخه و دارو دارد و همه نیازهایشان را پاسخگو خواهد بود.

سرپرست موسسه آموزش عالی حوزی مجتهده امین، با اشاره به فرمایش حضرت امیر(ع) که می فرمایند قرآن را به نطق در بیاورید، گفت: این فرمایش یعنی به شکلی مطالعه در رابطه با قرآن افزایش دهید که قرآن به سخن در آید و سخن آن شنیده شود و به عبارتی قرآن پاسخگو باشد، هرچند این کار در هیچ سطحی از نهادهای اجرایی و نخبگانی انجام نشده است.

وی، نماد سازی از قرآن را راهکاری مقطعی برای حل این مشکل دانست و افزود: حفظ، قرائت و نماد سازی از قرآن به صورت راهکاری مقطعی برای حل این مشکل، راهگشا است، به عنوان مثال قرار دادن آیات قرآن در تابلو فرش های ایرانی کاری بسیار پسندیده است، اما در این حوزه هم تنها به ارائه آیه چشم زخم و آیت الکرسی بسنده کرده ایم، در حالی که آیات فراوانی که حاوی پیام و محتوا هستند برای ارایه در این زمینه داریم، آیاتی که بر پیشانی ساختمان ها نقش می بندند و یا در بنرهای سطح شهر نقش می بندد می تواند در ایجاد اشتیاق برای مردم اثر گذار باشد، اما کارگزاران فرهنگی در این زمینه بسیار کم کاری کرده اند، به عبارتی ما قرآن را با رفتار نادرست خود مهجور و محصور کردیم و شکایت رسول ا... نیز در روز قیامت از ما در همین زمینه خواهد بود.

حجت الاسلام صافی تصریح کرد: ترویج و فرهنگ سازی با برگزاری مسابقات قرآن نیز امکان پذیر است، هرچند این نوع اتفاقات در بعد مقدماتی برای رویکرد و گرایش مردم به قرآن می تواند اثر گذار باشد، به عبارتی این سبک مسابقات می تواند مردم را با قرآن پیوند دهد.

رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره)، بزرگترین مشکل کشور پس از انقلاب اسلامی را توقف در مرحله اول، یعنی معرفی قرآن کریم که همان مسابقات قرآنی است، دانست و تصریح کرد: بنا نبود در این مرحله متوقف شویم، بنا بود این مرحله آغازی باشد برای معرفی قرآن کریم به مردم و ایجاد اقبال عمومی به کتاب وحی و در ادامه نخبگان و اساتید قرآن و حدیث با پژوهش در این رابطه اقبال جامعه را به قرآن زیاد کنند.

وی بیان کرد: برگزاری مسابقات قرآنی بسیار خوب است اما این احتمال وجود دارد که چند سال دیگر جاذبه کنونی خویش را نداشته باشد، پس تا فرصت هست از این طریق باید قرآن را به مردم معرفی کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha