پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
غزل منتشر نشده رهبرانقلاب

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

داکار بزرگ‌ترین مسجد غرب آفریقا را افتتاح کرد

بزرگ‌ترین مسجد غرب آفریقا که ساخت آن تقریبا یک دهه طول کشیده، در داکار، پایتخت سنگال افتتاح شده و اولین مراسم نماز جمعه در آن برگزار شد.30 هزار نفر در داخل این مسجد عظیم که مسالک الجنان (راه‌های بهشت) نام دارد جای می‌گیرند و محوطه بیرونی آن گنجایش 20 هزار نفر را دارد.مسجد مساکل الجنان با حضور «مکی سال» رئیس‌ جمهور سنگال افتتاح شد.ساختمان اصلی مسجد پنج مناره دارد و گنبد اصلی آن طلایی است و تزئینات مسجد توسط هنرمندان مراکشی صورت گرفته است. گفته شده برای ساخت این مسجد 32 میلیون دلار هزینه شده است.

مساجد نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی را کلید زدند

گردهمایی ائمه جماعات استان به منظور تبیین طرح نهج البلاغه خوانی برگزار شد. پس از این همایش، تعدادی از ائمه جماعات خواستار آغاز نهضت نهج البلاغه خوانی در مساجد شدند.حجت‌الاسلام والمسلمین «حمیدرضا مهدوی ارفع»، مسئول نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی در این همایش تاکید کرد که همزمان با آغاز نهج البلاغه خوانی در مساجد قم، سه کارگاه آموزشی مهارت‌های تبیین، مهارت‌های مدیریت جلسه نهج البلاغه خوانی و مهارت‌های کار تشکیلاتی با الگوی نهضتی برای ائمه جماعات برگزار می‌شود.وی خواندن، تدبر، تفسیر و نظام سازی را چهار گام تعریف شده در نهضت نهج البلاغه خوانی بیان کرد و افزود: با دو استراتژی آسان سازی و ارزان سازی می‌توان نهضت نهج البلاغه خوانی را در تمام لایه‌های جامعه اجرا کرد.به گفته وی، نهضت نهج البلاغه خوانی در 37 کشور جهان جریان دارد و تعدادی از پیروان سایر مذاهب، به واسطه آشنایی با کلام امیرالمومنین علیه السلام به مذهب تشیع گرایش پیدا کردند.حجت‌الاسلام مهدوی ارفع تاکید کرد: طرح نهج البلاغه خوانی در تعدادی از مساجد قم اجرا شده و با توجه به اقبالی که از این طرح وجود دارد، نهضت نهج البلاغه خوانی در سایر مساجد قم اجرا می‌شود.

سازمان ملل دادگاه ادیان تشکیل داد

مأمور دولت آلمان فدرال در حوزه آزادی دینی، از سازمان ملل متحد خواست تا دادگاهی برای رسیدگی به آزار و اذیت پیروان مذاهب و مؤمنان تشکیل دهد.مارکوس گروبل که یکی از نمایندگان حزب دموکرات مسیحی آلمان در پارلمان این کشور است، سال گذشته به عنوان مأمور دولت آلمان برای آزادی دینی انتخاب شد. به گفته او پیروان ادیان در سراسر جهان مورد آزار و اذیت گروه‌های افراطی قرار می‌گیرند.مارکوس گروبل با اشاره به کشتار مسلمانان میانمار و آزار و اذیت مسیحیان، ایزدی‌ها و سایر گروه‌های مذهبی از سوی داعش در عراق و سوریه، گفت: «سازمان ملل متحد باید دادگاهی تشکیل دهد که پرونده‌های مربوط به آزار و اذیت پیروان ادیان در آن رسیدگی شود.»به گفته او، پیروان ادیان مختلف اغلب به بهانه خشونت و ترور گروه‌های افراطی، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. گروبل گفت:«این در حالی است که ادیان الهی در ایجاد صلح جهانی نقش مهمی ایفا می‌کنند.» وی همچنین به نظریه اصلی هانس کونگ، کارشناس حوزه الهیات کاتولیک اشاره کرد. کونگ معتقد است صلح جهانی بدون صلح دینی ممکن‌ نیست. گروبل با تأکید بر سخنان کونگ افزود: «بدون آزادی مذهبی، صلح میان پیروان ادیان در جامعه ایجاد نمی‌شود. آزادی مذهبی در واقع پایه و اساس صلح در جامعه اروپا است.»او گفت: «آزادی مذهبی سبب می‌شود که پیروان ادیان مختلف درباره حقیقت وجود خدا و ارزش‌های اخلاقی در جهان با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند و شرایط بهتری برای زندگی همه انسان‌ها به وجود خواهد آمد.»به گفته او این امر موجب تبادل افکار میان پیروان ادیان می‌شود و هیچ‌چیز به اندازه این گفت‌وگوها نمی‌تواند به صلح در جهان کمک کند.

غزل منتشرنشده رهبر انقلاب منتشر شد

غزلی منتشرنشده از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت روز ناشنوایان برای نخستین بار منتشر و تقدیم به ناشنوایان شد.«مناجات ناشنوایان»

ما خیل بندگانیم ما را تو می‌شناسی

هر چند بی‌زبانیم ما را تو می‌شناسی

ویرانه‌ئیم و در دل گنجی ز راز داریم

با آنکه بی‌نشانیم، ما را تو می‌شناسی

با هر کسی نگوییم راز خموشی خویش

بیگانه با کسانیم ما را تو می‌شناسی

آیینه‌ایم و هرچند لب بسته‌ایم از خلق

بس رازها که دانیم ما را تو می‌شناسی

از قیل و قال بستند، گوش و زبان ما را

فارغ از این و آنیم ما را تو می‌شناسی

از ظن خویش هرکس، از ما فسانه‌ها گفت

چون نای بی‌زبانیم ما را تو می‌شناسی

در ما صفای طفلی، نفْسُرد از هیاهو

گلزار بی‌خزانیم ما را تو می‌شناسی

آیینه‌سان برابر گوییم هرچه گوییم

یک‌رو و یک‌زبانیم ما را تو می‌شناسی

خط نگه نویسد حال درون ما را

در چشم خود نهانیم ما را تو می‌شناسی

لب بسته چون حکیمان، سرخوش چو کودکانیم

هم پیر و هم جوانیم ما را تو می‌شناسی

با دُرد و صافِ گیتی، گه سرخوشی است گه غم

ما دُرد غم کشانیم ما را تو می‌شناسی

از وادی خموشی راهی به نیک‌روزی است

ما روزبه، از آنیم ما را تو می‌شناسی

کس راز غیر از ما، نشنید بس «امینیم»

بهر کسان امانیم ما را تو می‌شناسی

پاریس نمایشگاه "کشتی نجات" را برپا کرد

به مناسبت ایام محرم آثار نقاشی عاشورایی «حسن روح‌الامین» در محل گالری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاریس برگزار شد.این نمایشگاه با عنوان "کشتی نجات" به همت مرکز اسلامی فرانسه و همکاری رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه برپا گردید و از یک تابلوی جدید از روح الامین رونمایی شد.مراسم افتتاحیه و رونمایی از آثار جدید این هنرمند ایرانی با حضور برخی چهره های فرهنگی و استقبال گسترده از سوی علاقمندان هنر دینی و متعهد در پاریس برگزار گردید.در این برنامه شماری از میهمانان پیرامون نقش و جایگاه هنر قدسی در گسترش مفاهیم و آموزه های الهی و معنوی به ایراد سخنرانی پرداختند.حسن روح‌الامین زاده ۱۳۶۴ در تهران نقاش ایرانی و فارغ‌التحصیل دانشکده هنر دانشگاه شاهد می باشد که بیشتر با آثاری از مضامین دینی شناخته شده است.وی پایان‌نامه‌اش درباره عاشورای حسینی است و به همین دلیل بیشترین تابلوهایی که تاکنون کشیده مفهوم عاشورایی دارد. این نقاش ۳۴ ساله چهارمین نمایشگاه انفرادی را نیز زمستان سال گذشته در فرهنگسرای نیاوران برگزار کرد.

رادیو اربعین افتتاح شد

رادیو اربعین برای ششمین سال در آستانه اربعین حسینی کار خود را آغاز کرد.مراسم افتتاح این رادیو امسال در آستان مقدس حضرت امامزاده صالح ابن موسی الکاظم (ع) برگزار شد.دست اندرکاران رادیو اربعین تصمیم دارند با ارائه برنامه‌ها و گزارش‌های مختلف قدم به قدم همراه زائران اربعین حسینی باشند و دل‌های جاماندگان را به کربلا ببرند.این رادیو روی موج اف ام ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز قابل دریافت است.

نمایشگاه بین‌المللی کربلا آغاز به کار کرد

مکتوبات فرهنگی ایران در ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب «تراتیل سجادیه» در بین‌الحرمین کربلای معلی معرفی شد.در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تراتیل سجادیه که از 30 شهریورماه آغاز شده و  فعالیت خود را به مدت ۱۰ روز ادامه می‌دهد، علاوه بر ناشران عراقی، ۸۵ ناشر از کشورهای مختلف جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران، لبنان، تونس و آمریکا حضور دارند.این نمایشگاه که به همت آستان عباسی در حال برگزاری است، در سه بخش فرهنگی، معارف اسلامی و علوم انسانی، کتب، مجلات و نشریات مختلف ارائه شده است.در بخش فرهنگی این نمایشگاه‌، کتب، ماهنامه‌ها و فصلنامه‌های مختلفی با موضوعات دینی، اخلاقی، تربیتی و دانشگاهی برای گروه‌های مختلف سنی ارائه شده است.در بخش معارف اسلامی و علوم انسانی نیز کتب و مجلات قرآنی چاپ مرکز آموزش قرآن کریم وابسته به آستان حضرت عباس(ع) به چشم می‌خورد.رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه با  عرضه 500 عنوان کتاب در حوزه‌هایی چون فقه و اصول، سیره اهل بیت، تاریخ، ایرانشناسی، زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا، فرهنگی و هنر، سیره و اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، سیره و اندیشه سیاسی امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، سیره و اندیشه سیاسی شهید محمد باقر صدر در این نمایشگاه مشارکت دارد.

شکایت زن مسلمان از شهردار افنباخ جنجالی شد

شهردار و مسئولان شهر افنباخ به دلیل نپذیرفتن زنی مسلمان برای کار در یکی از دفاتر شهرداری با مشکل روبرو شده اند. در حالی که این زن جوان دو سال پیش از مسئولان شهرداری افنباخ شکایت کرده بود، اکنون قرار است به این شکایت رسیدگی شود.این زن مسلمان که در سال ۲۰۱۷، متقاضی کار در دفتر ارتقاء شغلی، آمار و ادغام در شهرداری افنباخ بود، به دلیل داشتن حجاب پذیرفته نشد. هر چند، مسئولان دفتر ارتقاء شغلی، آمار و ادغام در شهرداری افنباخ در ابتدا به او گفتند که برای کار با دانش‌آموزان کلاس‌های هشتم تا دهم پذیرفته شده است، اما پس از مدتی اعلام کردند که این زن جوان برای کار در دفتر آنها باید روسری خود را بردارد. این در حالی بود که این زن از برداشتن روسری خود امتناع کرد و بدین ترتیب فرصت شغلی خود را از دست داد.در همین ارتباط، «ویلفرد یونگ بلوث»، مسئول وقت مقابله با نژادپرستی در شهر افنباخ به درخواست دختر جوان، شکایتی را علیه فلیکس شوونکه، شهردار این شهر تنظیم کرد و برای مسئولان محلی فرستاد. هرچند مسئولان در دو سال گذشته، به شکایت او رسیدگی نکردند، اما سیاستمدار حزب سبزها تسلیم نشد و در سال جاری نیز برای سومین‌بار، شکایتی را برای مسئولان محلی فرستاد؛ تا اینکه چندی پیش، سخنگوی شورای دارمشتات اعلام کرد که مسئولان محلی شکایت را دریافت کرده‌اند. به گفته این عضو شورا، مسئولان به زودی شکایت را مورد بررسی قرار می‌دهند و نظر خود را درباره شهردار اعلام می‌کنند. ویلفرد یونگ بلوث معتقد است که ممنوعیت استفاده از روسری در دفاتر مربوط به شهرداری غیرقانونی است. به گفته او، شهردار افنباخ قانون اساسی آلمان مبنی بر حق آزادی مذهبی افراد را زیر پا گذاشته است.این در حالی است که سخنگوی شهرداری افنباخ در واکنش به این شکایت گفت: «ممنوعیت عمومی برای حجاب در شهرداری وجود ندارد. اما در ماه مه سال جاری، شهرداری جزوه‌ای را برای دفاتر زیرمجموعه خود فرستاده است که بر اساس آن، مسئولان دفاتر می‌توانند درباره استفاده از پوشش و سمبل‌های مذهبی تصمیم‌گیری کنند.»هر چند مشخص نیست که مسئولان محلی چه تصمیمی درباره این پرونده می‌گیرند، اما بلوث امیدوار است که پس از دو سال انتظار این هفته رای مربوط به پرونده شهردار افنباخ اعلام شود.

الازهر به فناوری‌های نوین قرآنی مجهز شد

الازهر اخیراً چند طرح‌ تازه را برای کمک به علاقه‌مندان به حفظ قرآن معرفی کرده است.یکی از این طرح‌ها «کتاب الکترونیک» نام دارد که برنامه‌ای کامپیوتری است و به قرآن‌آموزان در حفظ قرآن کمک می‌کند.برای تهیه این برنامه،‌ پس از کسب اجازه از خانواده «شیخ محمد خلیل الحصری»، قاری مشهور مصری، از صدای وی برای آموزش قرآن استفاده شده است.به گفته «فایز نصر»، رئیس بخش آموزش‌های الکترونیک الازهر، این برنامه از سوی مدیریت کل آموزش‌های کامپیوتری از سال قبل در سه مرحله طراحی و اجرا شده است. در مرحله اول، برنامه قرآنی الازهر برای دانش‌آموزان مدارس ابتدایی با صدای الحصری به همراه تفسیر ساده معنای آیات طراحی و اجرا شده است. در مرحله دوم، این برنامه برای دانش‌آموزان دوره راهنمایی طراحی شد و برای بازبینی در اختیار مجمع تحقیقات اسلامی مصر قرار گرفت. مرحله سوم این طرح برای دانش‌آموزان دبیرستانی الازهر طراحی شده و در حال حاضر از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این مرکز برای همگان قابل دانلود است.«سید محمود سلیم»، یکی از طراحان این برنامه، اعلام کرد: فیلم‌های کوتاهی با نام «کتاب بزرگ» را با اجرای شیخ «حسن الاسکندری»، یکی از بزرگترین قاریان جهان عرب، ضبط کرده‌ایم که هدف آن کمک به قرآن‌آموزان و سایر مسلمانان در حفظ قرآن است.دانشگاه الازهر همچنین اعلام کرده است که به زودی از یک اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند برای علاقه‌مندان به حفظ قرآن رونمایی خواهد کرد.

اسلامیکا منتخب بیانات رهبری را به زبان آلمانی منتشر کرد

کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» شامل مجموعه بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی و مبارزاتی ائمه و امامان شیعه است. این کتاب که به تازگی توسط انتشارات اسلامیکا به آلمانی ترجمه و منتشر شده است، به این نکته مهم اشاره دارد که زندگی امامان شیعه علی‌رغم تفاوت‌های ظاهری، در مجموع یک حرکت مستمر و طولانی است، که ۲۵۰ سال ادامه پیدا کرده است. این کتاب ۱۷ فصل دارد و نحوه چینش فصل‌ها به ترتیب تاریخ زندگی ائمه است.انتشارات اسلامیکا کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» را به تازگی در ۴۳۵ صفحه منتشر کرده است. این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در آلمان برای انتشار به مهر ارسال کرده است.

کتاب صوتی خاطرات جاسوس کره منتشر شد

کتاب صوتی «روحِ گریان من» نوشته کیم هیون هی با ترجمه فرشاد رضایی و صدای شیما درخشش، به‌تازگی توسط موسسه آوانامه منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه مکتوب ترجمه فارسی این‌کتاب سال ۹۶ توسط نشر ققنوس عرضه شد و حالا با همکاری این‌دو موسسه کتاب صوتی «روح گریان من» وارد بازار شده است.این‌کتاب که برای اولین‌بار در سال ۱۹۳ چاپ شد، روایت مستند اتفاقاتی را در بر می‌گیرد که برای کیم هیون هی رخ داده‌اند؛ زنی که در حکومت کره شمالی و در زمان نوجوانی‌اش از خانواده جدا شد و سخت‌ترین آموزش‌های نظامی را دید تا به عنوان جاسوس به بسیاری از کشورهای دنیا سفر کند.«روح گریان من» با مقدمه ای که هیون هی درباره دادگاهش آورده شروع می شود و پایان و موخره اش خطاب به پدر و مادرش و آرزو برای متحد شدن کره های شمالی و جنوبی است. پایان مطالبی که این جاسوس نوشته و در قالب کتاب چاپ شده اند، مربوط به سال ۱۹۹۱ است.کیم هیون هی که به‌طور ناخواسته وارد امور جاسوسی و امنیتی شد، در این‌کتاب از عملیات‌های وحشتناک و همچنین از یکی از مخوف‌ترین ماموریت‌های جاسوسی  خود گفته است. این کتاب پس از نگارش و چاپ، به ۱۱ زبان دنیا ترجمه شد. بسیاری از مردم جهان پس از چاپ این کتاب بود که با این شخصیت آشنا شدند و او را شناختند.نسخه صوتی این‌کتاب با مدت ۷ ساعت و ۵۵ دقیقه و قیمت ۲۲ هزار تومان عرضه شده است.

پروژه عظیم ترجمان عملی شد

رمان‌های کارآگاهی قرن بیستم گستره‌ای عظیم از تنوع موضوعی، احساسی و زبانی را در برمی‌گیرند؛ اما برای بسیاری از خوانندگان، مثال اساسی از رمان‌های کارآگاهی مدرن آن‌هایی هستند که توسط ژرژ سیمنون (۱۹۸۹-۱۹۰۳) نویسنده مرموز بلژیکی خلق شده‌اند. او کسی است که شخصیت کارآگاه پلیس پاریسی ژول مِگره را متولد کرد.بین سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۷۲ سیمنون بیش از ۷۰ رمان در مجموعه‌ای با عنوان «کارآگاه مگره» نوشت و از مردی جوان به مردی مسن و از یک تازه‌وارد ادبی به کارکشته‌ای تحسین‌شده رسید. با وجود اینکه خود شخصیت مگره کارش را در سنین بالا آغاز کرد، او هم همین جایگاه را کسب کرد.اما از بسیاری از جهات، خود سیمنون در ذهن خوانندگان قرن بیست‌ویکمی پیرنشدنی باقی مانده است. جدیدترین نمود این مسئله هم این است که خانه نشر پنگوئن بوکس اوایل این دهه دستور ترجمه ۷۵ رمان مجموعه مگره را داد و طی شش سال گذشته هم هر ماه یک رمان ترجمه شده جدید از  این مجموعه را بیرون داد. در این پروژه عظیم ۱۱ مترجم شرکت کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها نام‌های بزرگ و مورد احترام این عرصه هستند.ژرژ سیمنون با نام اصلی خودش بیش از ۲۰۰ رمان، ۱۵۰ رمان کوتاه، یک سناریو برای باله، چندین جلد زندگی‌نامه منتشر کرد و با ۲۷ نام مستعار، ۱۷۶ رمان، ده‌ها داستان کوتاه و مقاله، تنها برای کسب درآمد منتشر کرد. اما آوازه ژرژ سیمنون به واسطه ۷۵ رمان و ۲۸ داستان کوتاهی است که کارآگاه ژول مگره قهرمان آنهاست. نخستین این رمان‌ها با نام مسافری که با ستاره شمال آمد سال ۱۹۳۱ و آخرین آن‌ها با عنوان «مگره و موسیو شارل» به چاپ رسیدند.این نویسنده نامدار ۴ سپتامبر ۱۹۸۹ درگذشت.

وعده وزیر آموزش و پرورش برای حق‌التدریسان علنی شد

مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلان مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه در خدمت محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش بودیم که وی توضیحاتی درباره آغاز سال تحصیلی مدارس و همچنین کمبودها، خواسته‌ها و مشکلات این وزارتخانه ارائه کرد.وی افزود: در این نشست حاجی میرزایی اعلام کرد که معلمان رکن مهمی در کشور هستند و باید تلاش کنیم تا دغدغه‌های معیشتی آن‌ها برطرف شود و در همین راستا هر تلاشی از دست وزارت آموزش و پرورش بر آید فروگذار نخواهیم کرد.سخنگوی فراکسیون مستقلان تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش در این فراکسیون اعلام کرد که باید قبل از ارائه لایحه رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت، آیین نامه آن تدوین شود. ضمن اینکه اعتبار لازم برای اجرای این موضوع هم فراهم شده است.لاهوتی با اشاره به درخواست اعضای این فراکسیون از وزیر آموزش و پرورش درباره ساماندهی نیروی انسانی در این وزارتخانه اظهار داشت: حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به اعضای فراکسیون مستقلان این وعده را داد که بخشی از نیروهای حق‌التدریسی و مربیان پیش دبستانی در آینده نزدیک استخدام خواهند شد. وی گفت: حاجی میرزایی در بخشی از صحبت‌های خود اذعان کرد که کیفیت آموزش و پرورش قابل قبول نیست و باید ارتقا پیدا کند.سخنگوی فراکسیون مستقلان گفت: وزیر آموزش و پرورش همچنین بر ضرورت بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان تاکید کرد.

مقام نخست مسابقات تواشیح کشور به «خوزستان» رسید

آیین اختتامیه بخش اول مسابقات سراسری قرآن کریم دقایقی پیش در اصفهان آغاز شد و گروه‌های برتر مدیحه‌سرایی و جمع‌خوانی قرآن کریم به شرح ذیل معرفی شدند:رتبه اول گروه «العباد» از استان خوزستان،رتبه دوم گروه «شمس» از استان تهران،رتبه سوم گروه «نور اهل بیت» از استان تهران،رتبه چهارم گروه «حبل‌المتین» از استان زنجان،رتبه پنجم گروه «آل یاسین» از استان خوزستان.به این ترتیب گروه العباد خوزستان با کسب مقام اول این رقابت‌ها ضمن دریافت جایزه گروه برتر سهمیه اعزام به حج در سال ۱۳۹۹ را کسب کرد.در ادامه این مراسم نفرات برتر رشته دعاخوانی به شرح ذیل معرفی شدند:حمیدرضا اسکندری از فارس،سجاد براتی از چهارمحال و بختیاری،علی صدقی از کرمان،شهاب امانتچی از قم،احمد راهی مالکی از خوزستان

دفتر آیت الله مکارم شیرازی در پی انتشار اخبار کسالت تکذیبیه صادر کرد

دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی درپی انتشار اخباری مبنی بر کسالت شدید این مرجع تقلید بیانیه‌ای صادر کرد که به شرح ذیل است.باسمه تعالی

متأسفانه خبری از جناب استاد هادوی در مورد کسالت حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی مدظله در سایت‌ها منتشر شده که در آن نقل بسیار غلو شده است.به اطلاع مردم شریف میرساند معظم‌له چند ماه پیش به سبب سرماخوردگی و تب ویروسی و عفونی مجبور به استفاده از چرک خشک کن‌های قوی شدند که بواسطه آن و همچنین کم اشتهایی که از عوارض این بیماری است به لحاظ جسمانی ضعیف شدند.اکنون بحمدالله پس از بهبودی در دوره نقاهت و به توصیه پزشکان برخی از فعالیت‌های خود را کم نموده و در حال تجدید قوای از دست رفته هستند اما همچنان در جلسات منظم استفتاء، ملاقات‌های ضروری و مباحثات علمی در آثار مکتوب، نظارت بر امور اجرایی و جلسات روضه دفتر کما فی‌السابق حضور دارند.

ایران در مجمع جهانی یونسکو صاحب کرسی شد

مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی و شنیداری در سی و هشتمین دوره مجمع جهانی موسیقی یونسکو صاحب کرسی شد.سی و هشتمین دوره مجمع جهانی موسیقی یونسکو روزهای ۲۶ و ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۹ ( ۴ و ۵ مهر ۱۳۹۸) در پاریس برگزار شد.در این دوره که انتخابات هیات مدیره اصلی در دستور کار مجمع قرار داشت، نمایندگان ۱۲۲ کشور برای برگزاری انتخابات حضور داشتند که در این میان، اردوان جعفریان عضو هیات مدیره مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار موسیقی و شنیداری ایران و کاندیدای این دوره بعد از بیان راهکارها و طرح های پیشنهادی خود و با اتمام رای‌گیری، به عنوان عضو هیات مدیره مجمع جهانی موسیقی یونسکو به مدت دو سال انتخاب شد.

مصر یک معبد باستانی دیگر را کشف کرد

وزارت آثار باستانی مصر از کشف بقایای یک معبد باستانی متعلق به دودمان «‌بطلیموسی» در یکی از روستاهای این کشور خبر داد.به نقل از اجیپت تودی، بقایای این معبد باستانی که به گفته باستان‌شناسان به چهارمین فرعون دودمان «‌بطلیموسی»‌ یعنی «‌بطلیموس چهارم»(221 تا 204 پیش از میلاد مسیح) تعلق دارد، در یکی از روستاهای واقع در شمال شهر «‌سوهاج»‌ کشف شده است.«مصطفی وزیری»‌- دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر-  درباره این اکتشاف بیان کرد: «بقایای این معبد شامل دیوارهایی است که نام «‌بطلیموس چهارم» بر روی آن حکاکی شده است. قسمت‌هایی از دیوارهایی از جنس سنگ آهک و کف‌پوش نیز در این مکان کشف شده است.» بقایای این معبد باستانی، حین ساخت وساز یک سیستم فاضلابی در روستا کشف شده است. به گفته «‌وزیری»، حفاری‌های بیشتر در این منطقه به منظور مرمت بقایای معبد،‌ متوقف شده است.با به سلطنت رسیدن «بطلیموس چهارم»، دودمان «بطلیموسی» مصر باستان ‌به تدریج ضعیف شد.

موسسه تمدن‌های اسلامی فرانسه افتتاح شد

موسسه تمدن‌های اسلامی فرانسه در لیون (IFCM)، با رونمایی از اثر «درخت زندگی» که توسط دو هنرمند ایرانی ساخته شده است، افتتاح شد. در این مراسم مقامات بلند پایه فرانسه از جمله وزیر کشور، شهردار لیون، نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی ایران و سفرای کشورهای اسلامی حضور داشتند.اثر هنر مفهومی (کانسپچوال آرت) لیلا فرزانه و کامران افشار نادری به نام «درخت زندگی» با ابعاد چشمگیری که دارد در ورودی این موسسه قرار گرفته است.کریستوف کاستانر ـ وزیر کشور فرانسه ـ در توئیتی درباره این اثر بیان کرده است: «برای درک بهتر فرهنگ‌های اسلامی باید به همگان اجازه داد تنوع دیدگاه در آن را متوجه شوند و فضایی برای تبادل و اشتراک آن داشته باشند. IFCM می‌تواند پلی بین تمدن‌ها و فلسفه‌های آن باشد که به نوعی یک فرصت و یک موفقیت است.»«درخت زندگی» تنها اثر هنری است که اکنون در موسسه تمدن‌های اسلامی لیون نصب شده و در مواردی به عنوان نماد این موسسه نیز به کار رفته است.درخت زندگی پنلی از جنس کاشی منقوش دست ساز و فولاد آینه‌ای به ابعاد ۹,۵۰ در ۳.۵۰ است که توسط کامران افشار نادری و لیلا فرزانه و تیمی متشکل از هنرمندان، معماران، صنعتگران و مهندسان ایرانی در مدت یک سال و نیم کار تولید و در سال اصلی ورودی موسسه به طور دائم نصب شده است.درخت زندگی از جمله نمادهای باستانی ایرانی و مرتبط با اسطوره درخت مقدس است که در قرآن و دیگر ادیان و تمدن‌های باستان نیز به آن اشاره شده است. درخت زندگی سمبول تولد، رشد، مرگ و تولد مجدد است و همه ادیان و تمدن‌ها می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.این اثر متشکل از ۳۵۰۰ قطعه کاشی دست ساز و مزین به نقوش خطاطی ایرانی در زمینه سبز و آبی است که بر اساس هندسه ایرانی موسوم به «سرمه‌دان کند»، به صورت معرق کنار هم چیده شده‌اند. بر روی کاشی‌ها ۳۶۰ هرم چند وجهی نامنتظم متشکل از فولاد آینه‌ای (اینوکس) و کاشی کار شده‌اند. وجود آینه‌های برجسته موجب شده است که اثر نسبت به شرایط متغییر نور طبیعی، نور پردازی داخلی و افراد واکنش نشان دهد. بازدید کنندگانی که هنگام حرکت به اثر نگاه می‌کنند، به نظرشان می‌آید که برگ‌های درخت حرکت می‌کنند و از این رو درخت زندگی همواره زنده به نظر می‌رسد.

عربستان قوانین ضد هنجارشکن ها وضع کرد

عربستان سعودی همزمان با صدور ویزای گردشگری، اقدام به معرفی قوانینی کرد که رعایت نکردن آنها با جریمه‌های مالی برای توریست‌های خارجی همراه می‌شود.به نقل از دویچه وله، عربستان سعودی که سال‌ها درهای خود را بر روی گردشگران خارجی بسته بود سرانجام از روز نخست هفته جاری از صدور ویزای توریستی برای اتباع ۴۹ کشور خبر داد اما همزمان قوانینی را مطرح کرده که رعایت نکردن آن بر خلاف عفت عمومی است و با جریمه‌های مالی ۱۳ تا ۱۶۰۰ دلار برای توریست‌های خارجی همراه خواهد شد.از جمله این قوانین که از سوی وزارت کشور عربستان و مرکز ارتباطات بین‌الملل دولت سعودی منتشر شده است می‌توان به «پوشش بانوان» اشاره کرد که بر اساس آن زنان باید در محافل عمومی از لباس مناسب استفاده کنند و شانه‌ها و زانوهای خود را بپوشانند اما به پوشاندن موهای خود نیازی ندارند و می‌توانند از «عبا» استفاده نکنند، پوششی که زنان سعودی ملزم به استفاده از آن هستند.  استفاده از لباس‌های تنگ برای مردان و زنان و یا لباس‌هایی که دارای نوشته‌ها و یا تصاویر نامناسب باشد، ابراز عشق و علاقه در انظار عمومی، عکس گرفتن از افراد بدون اجازه آن‌ها، ریختن آشغال، تف کردن و ... نیز از دیگر قوانینی است که برای گردشگران خارجی اعلام شده است.  مرکز ارتباطات بین‌المل عربستان سعودی اعلام کرد این قانون‌ها بر این اساس اعلام شده‌اند تا اطمینان حاصل کنیم بازدیدکنندگان و توریست‌های خارجی در کشور از آن‌ها مطلع‌ شده و از آنها پیروی می‌کنند. با این وجود بسیاری معتقدند این قوانین مبهم هستند و می‌توان تعبیرات متعددی از آن داشت.نیروهای پلیس عربستان وظیفه نظارت برای اجرای این قوانین و جریمه کردن خاطیان را بر عهده دارند و پلیس مذهبی و ضدفساد عربستان که در چند سال اخیر قدرت کمتری داشته‌اند مسؤولیتی در این خصوص ندارند.پلیس اسلامی عربستان پیش از این وظیفه اعمال قوانین اسلامی چون ممنوعیت موسیقی، الکل، اختلاط جنسی و و عدم اقامه نماز را بر عهده داشتند اما با روی کار آمدن محمد بن سلمان از سال ۲۰۱۷، قدرت این گروه‌ها به تدریج کاهش یافته است.عربستان سعودی صنعت گردشگری را در مرکز برنامه توسعه "۲۰۳۰" خود قرار داده است و میلیاردها دلار برای پا گرفتن این صنعت هزینه کرده است و قصد دارد از این طریق وابستگی خود را به نفت کاهش دهد. همچنین قرار است ۵۰ جزیره در دریای سرخ به مناطق گردشگری تبدیل شوند و یک پارک گردشگری نیز در ریاض افتتاح شود.

سینما از «وی او دی» شکایت کرد

هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران اعتراض مجدد خود به نمایش  فیلم‌ها و سریال‌های خارجی بدون رایت و پروانه نمایش در «وی او دی» VOD را اعلام کرد.سخنگوی انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران درباره پخش سریال و فیلم‌های خارجی در «وی او دی»، گفت: علیرغم اعتراض‌های مکرر هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان مستقل، همچنان وزارت ارشاد هیچ گونه کنترلی بر کار VOD ندارد و اغلب این شرکت‌ها، همچنان به نمایش فیلم ها وسریال های خارجی بدون داشتن امتیاز حق پخش (رایت ) و پروانه نمایش از معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد ادامه می دهند.مرتضی شایسته تاکید کرد: به نظر می رسد باید سامان دهی جدیدی برای VOD در نظر گرفته شود. بر اساس قوانین موضوعه کشور این شبکه ها باید تحت کنترل وزارت ارشاد و یا سازمان صدا و سیما باشند. نمایش بدون خرید رایت ها بعید نیست با شکایت صاحبان این فیلم ها یا سریال ها روبرو شود و از وجوه ایران در دادگاه لاههبرداشت شود.یعنی سودش را عده‌ای معدود ببرند ولی دولت از پول مردم، مجبور به پرداخت خسارت صاحبان فیلم ها و سریال ها شود.شایسته گفت: این  چندمین بار است که ما موضوع را تذکر می دهیم، اما ظاهرأ گوش شنوایی نیست.وی هچنین افزود: از سوی دیگر این فیلم‌ها، به دلیل نداشتن امتیاز حق نمایش (رایت ) به معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه نمی شود، تا مجوز و پروانه نمایش صادر گردد .از سوی دیگر دود رفتار این شرکتها به چشم سینمای ایران می رود. این شرکت ها اغلب با پرداخت های غیر متعارف به سازندگان سریال های خانگی ،به افزایش بی رویه قیمت ها کمک می کنند و باز دود این رفتارهای غیر حرفه ای نیز به چشم سینمای ایران می رود.شایسته افزود: هیات مدیره انجمن در نشست خود از سازمان صدا و سیما و یا وزارت ارشاد - هرکدام متولی کنترل VOD هستند- در خواست دارد  با ورود به موضوع جلوی این رفتارهای گاها غیر قانونی را بگیرد. هیات مدیره همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخصوص کمیسیون فرهنگی تقاضای رسیدگی و تسریع امر ساماندهی شبکه های VOD را دارد.شایسته افزود: متاسفانه بعضی از سریال های نمایش خانگی نیز از نظر محتوا کارهای غیر قابل قبولی هستند . در این زمینه هیات مدیره انجمن امیدوار است با روشن شدن وضعیت VOD، سریال های بی محتوا نیز برای فکری اساسی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha